Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: Bouwverslag project Keppler  (gelezen 5901 keer)

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2017, 15:14:39 »
Allereerst: dank voor alle positieve reacties! Erg leuk om te horen dat jullie enthousiast zijn over al het werk tot dusverre. Om meteen maar in te gaan op de vragen van mwdb:

Citaat
Wat ik me even afvroeg was de tijd die je hebt geinvesteerd tot het stadium wat we nu te zien krijgen, en hoe heb je de overgangen tussen de verschillende delen opgelost?

Dat eerste is een gewetensvraag :P. Maar ik denk dat ik er per week zo'n 10 á 15 uur in heb gestoken. Voor de bakkenovergangen heb ik van te voren allerlei experimenten gedaan. Het liefst had ik met messing schroeven gewerkt zodat ik de rails vast had kunnen solderen. Helaas lukte het me in de praktijk niet om de bielsmat op elke overgang precies in de juiste positie te krijgen zodat de schroeven ertussen pasten. Daarom heb ik uiteindelijk de rails op de overgangen met een flinke hoeveelheid boekbinderslijm vastgelijmd (wel goed de overgang uitvlakken van te voren!!) en na 24 uur drogen met de dremel doorgeslepen. Werkt tot nu toe perfect!

Verder kan ik me inmiddels ook melden met een volgende stap die gezet is: het plaatsen van de wissellantaarns. Die moesten uiteraard zowel verlicht als bewegend worden, dus ik heb nogal gepuzzeld hoe dit te realiseren i.c.m. de servo-aandrijvingen.

Bij de zichtbare wissels had ik al van te voren de bowdenkabels vlak voor de wissels 'blank gelaten' zodat ik later gemakkelijk een extra stukje verenstaal kon aansluiten voor de aandrijving van de wissellantaarns:


Uiteindelijk heb ik gekozen voor de lantaarns van Weinert (nr. 72381) die eigenlijk bedoeld zijn voor hun eigen Mein Gleis-aandrijving. Ze zijn bevestigd op een messing buisje dat door de grondplaat heensteekt en worden verlicht met een mini-LED in het lantaarntje zelf (geeft wat mij betreft een veel realistischer verlichting dan met de lichtgeleiders).

Om de horizontale beweging van de servokabels om te zetten in de draaiende beweging van de wissellantaarns heb ik gebruik gemaakt van servo-armpjes die ik toch nog in overvloed had liggen. De lantaarn moet natuurlijk precies 90 graden omgaan, dus ik heb er een rond gebogen stukje 0,3mm verenstaal tussengezet en de uitslag van het lantaarntje met twee pijlertjes begrensd. De uitslag van het wissel is bovendien niet lang genoeg om de de lantaarn helemaal te laten omklappen, dus ik heb er ook nog een extra lange servoarm tussen gezet om de juiste uitslag te realiseren:



De aandrijving heb ik met messing onderdelen gemaakt. Laat zich makkelijk solderen en is meer dan bestand tegen de krachten die erop uitgeoefend zullen worden ;D.


Hier de testopstelling.



En hier in gemonteerde toestand. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het gebogen stukje verenstaal de iets te grote uitslag opvangt.

De weerstandjes die Weinert standaard meelevert zijn 1K Ohm, maar daarmee lijken de lantaarns meer op een verstraler. Na enig experimenteren bleek 100K Ohm (!) een realistisch beeld te geven. Blijkbaar kunnen de mini-LED's met heeeeeel weinig stroom toe :P. Ik heb ook meteen bruggegelijkrichters toegepast want het geknipper op 16V~ stoorde me mateloos:


En zo ziet het er dan uiteindelijk uit:



Alle zeven normale wissels in het zichtbare gedeelte zijn inmiddels voorzien en de lantaarns draaien nu een ruime week mee (in spreekwoordelijke en letterlijke zin ;D). Tot nu toe werkt alles prima, hopelijk blijft dat zo in de toekomst. Ik ben vooral benieuwd of het verenstaal niet uiteindelijk z'n buigende werking gaat verliezen.

De volgende uitdaging worden de DKW-lantaarns voor de Engelse wissels. Hebben jullie nog tips daarvoor? Het liefst heb ik die ook werkend, maar je moet volgens mij echt een horlogemaker zijn om een mechanische werking te realiseren. Misschien iets met 4 verschillende LED'jes die digitaal geschakeld worden? Tot nu toe heb ik niet echt iets kunnen vinden, dus ik hou me aanbevolen voor advies.

Zie hier nog een filmpje van alles in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=OU6Bv9BLkUE&feature=youtu.be
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2017, 16:00:15 »
Dag Geert,

Mooi verslag met een mooi resultaat van goed werkende en mooi verlichte wissellantaarns.  (y)


Voor wat betreft de modelbouw-wissellantaarns voor kruiswissels heb ik daarnet even op google voor je gekeken.
Daar is wel e.e.a. aan resultaten van expirimenten met LEDs te vinden  :


Google Search


Heel veel succes verder en groeten,

Sven



« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 01:46:36 door Bert van Gelder »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2017, 17:13:12 »
Handig idee om van die overgebleven servo-armpjes te gebruiken voor de wissellantaarnaandrijving! Die ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #18 Gepost op: 09 October 2017, 14:20:28 »
Beste Geert,

Mooi project om te volgen. Ik ga mijn treinbaan in het zichtbare gedeelte ook voorzien van Tillig Elite rails en wissels. Nu zag ik een heel mooi concept van wisselaandrijving "op een andere locatie dan direct onder het wissel".

Nu heb ik twee vraagjes: waar mee heb jij het verenstaaldraad vast gemaakt aan de servo's (heb je daar bijvoorbeeld een conrad artikelnummer / omschrijving van? En datzelfde voor de draadstopper / terugslag (?) die ik op een foto heb zien staan op de verenstaaldraad gemonteerd in combinatie met de wissellantaarnaandrijving?

Alvast bedankt voor het antwoorden! Dan kan ik deze manier van aandrijven ook gaan proberen te maken.
Bart

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #19 Gepost op: 09 October 2017, 21:49:43 »
Dag Bart,

Ik gebruik deze "Mini Gestängeanschluss" van Kavan. Werkt inderdaad perfect! Vergeet niet het afsluitringetje te monteren. In het begin lijken ze overbodig, maar dat zijn ze na een paar weken niet meer (ik spreek uit ervaring ;D)

Je tweede vraag begrijp ik niet helemaal. Bedoel je de messing buisjes die de uitslag van de wissellantaarn beperken? Kun je de foto linken die je bedoelt?

Succes ermee!

Geert
« Laatst bewerkt op: 09 October 2017, 21:57:31 door Geert_1 »
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #20 Gepost op: 24 October 2017, 14:50:15 »
Beste Geert,

Bedankt voor je reactie en link! Dat ringetje waar je over schrijft is dat zwarte ringetje dat op de foto van conrad vermeld staat?

En de foto die ik bedoel is:

En dan gaat het om het busje dat op de draad is gemonteerd; heb je daar ook een linkje van? Of heeft dat busje geen betekenis.

Dan kan ik ook gaan bestellen en experimenteren. Bedankt!

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2017, 20:49:51 »
Dag Bart,

Dat zwarte ringetje is inderdaad het zwarte ringetje dat op de foto van Conrad staat. Het busje op de foto is een onderdeel van dezelfde Mini Gestängeanschluss dat ik hier 'misbruik' om het extra stukje verenstaal naar de wissellantaarn aan de 'hoofddraad' aan te sluiten. De lengte was zo makkelijk na te stellen en 't zit stevig vast. Het busje moest hier al vooraf worden geplaatst, want later kon het niet meer over het verenstaal heen :).

Hopelijk ben je zo geholpen!
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Bouwverslag project Keppler
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2017, 09:15:08 »
Helder!