Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Groningen- Almelo via Emmen  (gelezen 2388 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 13:29:21 door Reinout van Rees. Reden: Broningen -> Groningen »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
  • de hondsrug baan
Re: Broningen- Almelo via Emmen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2017, 12:37:21 »
Hoi,

Zou leuk zijn ,maar geloof er nog niet in er is een goede bus verbinding Emmen Groningen, en als je met de trein via stadskanaal / Veendam reist lijkt mij de tijd langer als rechtstreeks .
Wel de mensen die Vanaf Stadskanaal naar Emmen willen reizen of verder.

mvgr evert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2017, 19:00:51 »
Mooie vergelijking in de reistijd door er direct maar een Intercity van te maken... verder lijkt het me niet erg realistisch.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2017, 19:06:29 »
Wat was ook al weer de reden om de indertijd bestaande lijnen op te heffen??
Groet,

Gerard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2017, 19:45:42 »
In een tijd waarin kapitalen worden uitgegeven om co2 uitstoot te beperken lijkt me dit een heel logische stap, niet alleen voor passagiersvervoer maar ook een mooie verbinding met Coevorden en  daarmee met het Duitse net via de Bentheimer Eisenbahn. Lijkt me erg goed voor de ontwikkeling van dit achtergebleven gebied. (niet persoonlijk bedoeld voor wie dan ook ;-)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 23:29:54 »
Mooie vergelijking in de reistijd door er direct maar een Intercity van te maken... verder lijkt het me niet erg realistisch.
Dertig jaar geleden werd beloofd dat van Emmen naar Zwolle in een half uur zou gaan. Dan moet er met gemiddeld 150 km/uur gereden worden. De zogenoemde sneltrein doet er thans 54 minuten over met 6 tussenstops. Elke tussenstop levert ca. 2 minuten extra reistijd op.

De afstand van Groningen via Stadskanaal, Emmen, Mariënberg naar Almelo zal ca. 132 km zijn. Met 6 tussenstops zal dat dan inderdaad in ca. 85 minuten kunnen. Want Emmen - Zwolle is 75 km. Als er geen tussenstops zouden zijn, dan kan dat in 54 - 6 x 2 = 54 - 12 = 42 minuten. Groningen - Almelo gaat dan in: 42 x 132 / 75 + 6 x 2 = 74 + 12 = 86 minuten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2017, 11:43:18 »
 Vincent de Heus heeft er in 2016 een studie aan gewijd http://essay.utwente.nl/71184/1/Heus-Vincent-de.pdf
Jeanne Kok

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2017, 12:12:46 »
Zou leuk zijn ,maar geloof er nog niet in er is een goede bus verbinding Emmen Groningen, en als je met de trein via stadskanaal / Veendam reist lijkt mij de tijd langer als rechtstreeks .
Wel de mensen die Vanaf Stadskanaal naar Emmen willen reizen of verder.
Al zou de trein even snel zijn als de bus, het is wel comfortabeler en veel meer mensen zijn bereid om met de trein te reizen dan met de bus. De bus wordt voornamelijk door scholieren gebruikt, de trein ook door niet-adolescenten.

Wat was ook al weer de reden om de indertijd bestaande lijnen op te heffen??
Omdat er te weinig reizigers waren door concurrentie met bus en omdat treinreizen uit de gratie raakte ten voordeel van de auto. Echter, 60 jaar later is de Nederlandse bevolking heel erg gegroeid. Ook is het wegverkeer minder aantrekkelijk geworden door drukte op de weg en parkeerproblemen. Daarbij heeft er juist een cultuurverandering plaatsgevonden waarbij niet iedereen meer automatisch een auto koopt en veel mensen bereid zijn met het OV (vooral rail=tram, trein, metro) te reizen. Kijk maar naar de opleving van de regionale lijnen, de dienstregeling van ICs (op veel lijnen 4x per uur, nu zelfs tests voor 6x per uur), en de nieuwbouw/uitbreiding van tram- en metrolijnen in alle grote steden.

Ik denk dat dit plan juist een grote kans van slagen heeft. Er hoeft maar een paar km spoorlijn door een weiland aangelegd te worden, voor de rest is het opknappen van bestaand spoor. Als je 's ochtends vroeg op het station van Groningen gaat staan zal je zien hoe populair de trein is om uit de provincie naar de stad te forensen. Ook in het weekend komen mensen van heinde en verre naar de stad om te winkelen en om uit te gaan. Dus waarom zou dat voor deze spoorlijn die Stadskanaal en Emmen gaat ontsluiten niet lukken?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2017, 18:48:40 »
Ik denk dat je de (forensen)stroom van Stadskanaal en Emmen naar Groningen waarvoor de trein aantrekkelijk is, wat overschat. Ik vermoed trouwens dat de kosten gelijktijdig wat onderschat worden want ik kwam zelf met een vluchtige berekening al een keer op 350 miljoen.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2017, 11:24:06 »
Over de kosten van aanleg zou ik niks zinnigs kunnen zeggen, maar Stadskanaal heeft meer inwoners dan Winschoten en Delfzijl, en deze steden liggen op ongeveer dezelfde afstand van de stad als Stadskanaal. Aangezien de eerstgenoemde steden een succesvolle treindienst hebben zie ik niet in waarom Stadskanaal dat niet ook zou kunnen hebben. De dorpen langs de lijn naar Roodeschool hebben cumulatief de helft minder inwoners dan Stadskanaal, en ook daar rijdt succesvol een trein.

Dan of de nieuwbouw tussen Musselkanaal en Emmen zin heeft. Dat is moeilijker te zeggen, maar Groningen is zo'n centrum in de regio dat de trein uit Leeuwarden naar Groningen zo populair is dat er zelfs een sneltrein is ingezet naast de stoptrein. Aangezien de afstand van Leeuwarden naar Groningen ongeveer hetzelfde is als de afstand Emmen naar Groningen, kan ik wel voorstellen dat er meer forensen, studenten en dagjesmensen uit de auto en bus naar de trein te lokken zijn met een goede treinverbinding.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2017, 11:54:20 »
Ik zou alleen dan wel pleiten voor een directe verbinding/trein Groningen - Enschede. Anders moet er in Almelo worden overgestapt voor die laatste paar kilometers.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
  • de hondsrug baan
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2017, 11:55:47 »
ik zou het geweldig vinden en toejuichen voor zo'n spoorverbinding, maar omdat ik in de buurt woon van deze regio weet ik zeker dat de meeste mensen toch voor de auto kiezen, uit ervaring van collega's die wel eens een opmerking maken over de treinenhobby  hmw treinen heb nog nooit in gezeten en dat gaat hem ook niet worden, de auto gaat veel sneller.



en juist nemen de inwoners iets af in beide regio's (Emmen en Stadskanaal) door vergrijzing,maar nogmaals zou het geweldig vinden van de aanleg.

mvgr Evert