Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:49:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Keska
Vandaag om 19:47:43
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door VAM65
Vandaag om 19:32:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 16:56:23
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
  

Auteur Topic: Groningen- Almelo via Emmen  (gelezen 2765 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
« Laatst bewerkt op: 11 September 2017, 13:29:21 door Reinout van Rees. Reden: Broningen -> Groningen »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re: Broningen- Almelo via Emmen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2017, 12:37:21 »
Hoi,

Zou leuk zijn ,maar geloof er nog niet in er is een goede bus verbinding Emmen Groningen, en als je met de trein via stadskanaal / Veendam reist lijkt mij de tijd langer als rechtstreeks .
Wel de mensen die Vanaf Stadskanaal naar Emmen willen reizen of verder.

mvgr evert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2017, 19:00:51 »
Mooie vergelijking in de reistijd door er direct maar een Intercity van te maken... verder lijkt het me niet erg realistisch.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • mekkerend het leven door
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2017, 19:06:29 »
Wat was ook al weer de reden om de indertijd bestaande lijnen op te heffen??
Groet,

Gerard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2017, 19:45:42 »
In een tijd waarin kapitalen worden uitgegeven om co2 uitstoot te beperken lijkt me dit een heel logische stap, niet alleen voor passagiersvervoer maar ook een mooie verbinding met Coevorden en  daarmee met het Duitse net via de Bentheimer Eisenbahn. Lijkt me erg goed voor de ontwikkeling van dit achtergebleven gebied. (niet persoonlijk bedoeld voor wie dan ook ;-)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2017, 23:29:54 »
Mooie vergelijking in de reistijd door er direct maar een Intercity van te maken... verder lijkt het me niet erg realistisch.
Dertig jaar geleden werd beloofd dat van Emmen naar Zwolle in een half uur zou gaan. Dan moet er met gemiddeld 150 km/uur gereden worden. De zogenoemde sneltrein doet er thans 54 minuten over met 6 tussenstops. Elke tussenstop levert ca. 2 minuten extra reistijd op.

De afstand van Groningen via Stadskanaal, Emmen, Mariënberg naar Almelo zal ca. 132 km zijn. Met 6 tussenstops zal dat dan inderdaad in ca. 85 minuten kunnen. Want Emmen - Zwolle is 75 km. Als er geen tussenstops zouden zijn, dan kan dat in 54 - 6 x 2 = 54 - 12 = 42 minuten. Groningen - Almelo gaat dan in: 42 x 132 / 75 + 6 x 2 = 74 + 12 = 86 minuten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2017, 11:43:18 »
 Vincent de Heus heeft er in 2016 een studie aan gewijd http://essay.utwente.nl/71184/1/Heus-Vincent-de.pdf
Jeanne Kok

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2017, 12:12:46 »
Zou leuk zijn ,maar geloof er nog niet in er is een goede bus verbinding Emmen Groningen, en als je met de trein via stadskanaal / Veendam reist lijkt mij de tijd langer als rechtstreeks .
Wel de mensen die Vanaf Stadskanaal naar Emmen willen reizen of verder.
Al zou de trein even snel zijn als de bus, het is wel comfortabeler en veel meer mensen zijn bereid om met de trein te reizen dan met de bus. De bus wordt voornamelijk door scholieren gebruikt, de trein ook door niet-adolescenten.

Wat was ook al weer de reden om de indertijd bestaande lijnen op te heffen??
Omdat er te weinig reizigers waren door concurrentie met bus en omdat treinreizen uit de gratie raakte ten voordeel van de auto. Echter, 60 jaar later is de Nederlandse bevolking heel erg gegroeid. Ook is het wegverkeer minder aantrekkelijk geworden door drukte op de weg en parkeerproblemen. Daarbij heeft er juist een cultuurverandering plaatsgevonden waarbij niet iedereen meer automatisch een auto koopt en veel mensen bereid zijn met het OV (vooral rail=tram, trein, metro) te reizen. Kijk maar naar de opleving van de regionale lijnen, de dienstregeling van ICs (op veel lijnen 4x per uur, nu zelfs tests voor 6x per uur), en de nieuwbouw/uitbreiding van tram- en metrolijnen in alle grote steden.

Ik denk dat dit plan juist een grote kans van slagen heeft. Er hoeft maar een paar km spoorlijn door een weiland aangelegd te worden, voor de rest is het opknappen van bestaand spoor. Als je 's ochtends vroeg op het station van Groningen gaat staan zal je zien hoe populair de trein is om uit de provincie naar de stad te forensen. Ook in het weekend komen mensen van heinde en verre naar de stad om te winkelen en om uit te gaan. Dus waarom zou dat voor deze spoorlijn die Stadskanaal en Emmen gaat ontsluiten niet lukken?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2017, 18:48:40 »
Ik denk dat je de (forensen)stroom van Stadskanaal en Emmen naar Groningen waarvoor de trein aantrekkelijk is, wat overschat. Ik vermoed trouwens dat de kosten gelijktijdig wat onderschat worden want ik kwam zelf met een vluchtige berekening al een keer op 350 miljoen.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2017, 11:24:06 »
Over de kosten van aanleg zou ik niks zinnigs kunnen zeggen, maar Stadskanaal heeft meer inwoners dan Winschoten en Delfzijl, en deze steden liggen op ongeveer dezelfde afstand van de stad als Stadskanaal. Aangezien de eerstgenoemde steden een succesvolle treindienst hebben zie ik niet in waarom Stadskanaal dat niet ook zou kunnen hebben. De dorpen langs de lijn naar Roodeschool hebben cumulatief de helft minder inwoners dan Stadskanaal, en ook daar rijdt succesvol een trein.

Dan of de nieuwbouw tussen Musselkanaal en Emmen zin heeft. Dat is moeilijker te zeggen, maar Groningen is zo'n centrum in de regio dat de trein uit Leeuwarden naar Groningen zo populair is dat er zelfs een sneltrein is ingezet naast de stoptrein. Aangezien de afstand van Leeuwarden naar Groningen ongeveer hetzelfde is als de afstand Emmen naar Groningen, kan ik wel voorstellen dat er meer forensen, studenten en dagjesmensen uit de auto en bus naar de trein te lokken zijn met een goede treinverbinding.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2017, 11:54:20 »
Ik zou alleen dan wel pleiten voor een directe verbinding/trein Groningen - Enschede. Anders moet er in Almelo worden overgestapt voor die laatste paar kilometers.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re: Groningen- Almelo via Emmen
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2017, 11:55:47 »
ik zou het geweldig vinden en toejuichen voor zo'n spoorverbinding, maar omdat ik in de buurt woon van deze regio weet ik zeker dat de meeste mensen toch voor de auto kiezen, uit ervaring van collega's die wel eens een opmerking maken over de treinenhobby  hmw treinen heb nog nooit in gezeten en dat gaat hem ook niet worden, de auto gaat veel sneller.



en juist nemen de inwoners iets af in beide regio's (Emmen en Stadskanaal) door vergrijzing,maar nogmaals zou het geweldig vinden van de aanleg.

mvgr Evert