Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand  (gelezen 4060 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Gepost op: 31 August 2017, 00:40:12 »
Ik kom een stuk te kort om een redelijke keerlus lengte te maken. Daarom denk ik erover om toch een wisselovergang bij het keerlus gedeelte te betrekken.

Hierdoor wordt de goede lengte wel gehaald. Even kort een schets van de situatie:
http://www.spoorhobby.nl/wp-content/extern/Keerlus_Opstelling.png

Ik wil twee keerlus modules gebruiken en het onderste en bovenste spoor met een aparte module bedienen.
Standaard rijden de treinen rechts en van links boven naar rechts onder. De aftakking rechts boven wordt alleen gebruikt voor opstelmogelijkheden met de hand.
Voor het onderste spoor wordt dan de onderste wissel onderdeel van de onderste keerlus, terwijl de bovenste wissel en de keerlus deel en wellicht het hele opstelterrein deel uitmaken van de bovenste keerlus. Bij het standaard rondjes rijden is het geen probleem voor de keerlussen. Bij het afbuigen naar het opstel gedeelte zal ik iets extra's moeten bedenken.

Ik denk er nu over standaard het opstelterrein met de bovenste keerlus te laten meeschakelen en om de treinen, die van links komen de onderste keerlus en de bovenste keerlus tegelijkertijd te laten schakelen, indien de trein naar het opstelterrein gaat. Dit kan volgens mij wel met behulp van logische akties in iTrain en Koploper. Wellicht bedenk ik ook nog een schakeling, zodat het onafhankelijk van de software kan geschieden, door de uitgang van de wisselmotor te gebruiken en er voor te zorgen, dat er geen trein tegelijkertijd van rechtsonder naar linksboven kan rijden. Hiervoor zou ik het deel voor de kruiswissel af kunnen schakelen met een relais. Bij iTrain of Koploper hoeft dat natuurlijk niet, want er mag nooit een trein doorrijden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2017, 10:36:04 »
Kun je een beter (groter overzicht) plaatje geven, want hier kan ik geen wijs uit.  Waar zitten die keerlussen?
En misschien een idee, omdat blijkbaar de kruiswissel (hele of halve Engelse wissel) ergens deel uit maakt van een keerlus:  misschien alleen de kruiswissel door een keerlusmodule laten schakelen  ???
Maarten.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2017, 12:21:17 »
Hoi Maarten,

Het totale plan staat onder mijn topic voor de hele baan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74954.0.html

Op het plaatje is alleen het deel van de keerlus te zien. Linksboven en rechtsonder komen weer samen, ertussen zit het schaduwstation met 8 parallelsporen en gaan dan in een spiraal naar boven. In het hoge niveau komen ook twee keerlusmodules.

De baan bestaat dus eigenlijk uit twee dubbele keerlussen met op het hoge niveau een groot doorgangsstation en op het lage niveau een schaduwstation.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2017, 13:20:07 »
Heb je het plaatje waar je in de startpost naar linkt zelf al bekeken? Daar valt toch niks uit op te maken?
Ik verwijs even naar het totaalplan van de spoorbaan:

De simpelste oplossing is om elk van de blauw gestippelde sporen een eigen keerlusmodule te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2017, 14:28:54 »
Maar er zitten 2 keerlussen in. In het schaduwstation en in het gewone station.

Dan zouden de 4 sporen in het gewone station ook een module moeten krijgen.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 14:31:29 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2017, 16:16:07 »
Daar heb je gelijk in. Maar dan mag Bert aan de hand van dit totaalplan aangeven wat precies zijn probleem is.
En misschien wat teksten in het plan zetten zodat duidelijk is waar het over gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2017, 16:57:42 »
In het geval van de zichtbare sporen zou ik de keerlussen niet in de stationssporen leggen maar in de grote aanloopboog na de engelse wissels en de stationsingang. Dan hou je de polariteit van de sporen in het station tenminste simpel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2017, 19:01:52 »
Allen,

Hartelijk dank voor de reacties, maar de situatie is niet zo eenvoudig, dat er op andere plekken genoeg ruimte is voor keerlusschakelingen.
Zie hier het komplete beeld van de onderbaan:

Op het hoofdstation op de bovenste laag is voldoende ruimte om de lange treinen te laten stoppen.
Hier zijn ook een keerlusschakelingen gepland, die ruim voldoende lengte hebben.

De ruimte van wissel tot de aftakking is te kort voor de langste treinen.
Het gaat dan om goederentreinen en sneltreinen, die toch niet stoppen bij het kleine station.
Daarom dacht ik toch om de dubbele aftakking bij de keerlussen te betrekken met alle gevolgen.
ik heb de delen aangegeven zoals gebruikelijk is bij keerlussen met A t/m E. De opstelsporen kunnen naar believen ook worden omgepoold.
De opstelsporen worden in verhouding weinig gebruikt en tijdens sommige beurzen zelfs volledig buiten gebruik, omdat dan de modules weg zijn.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2017, 19:13:28 »
Op dat gele stukje heb je inderdaad te weinig lengte.
Daarom moet je het in de lus zelf zoeken. ik had al eerder as oplossing gegeven om elk blauw spoor een eigen keerlusmodule te geven. Dat is het meest overzichtelijk en het meest flexibel wat de treinbewegingen betreft, maar ook kostbaar want het kost je 8 modules.

Je kan het ook per bundel bekijken. Het zijn twee bundels van ieder 4 sporen. Geef elke bundel een module. Dat is goedkoper, maar ook minder flexibel. Als je b.v. op een spoor van de bundel een trein laat binnenkomen, dan kan je niet tegelijk van een ander spoor van dezelfde bundel een trein laten vertrekken.
,
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2017, 19:57:32 »
Hoi Klaas,

Dat lijkt een oplossing, ware het niet, dat er in het schaduwstation vaak twee of zelfs 3 treinen per spoor zullen staan. Dan wordt de oplossing daar wel erg lastig, want er zijn natuurlijk maar enkele lange treinen, waarvan er twee achterelkaar in het schaduwstation passen.
De enige andere oplossing zou zijn, om de spiraal 4-sporig te maken, maar daar ben ik geen voorstander van, omdat het dan veel extra rails en wellicht ook plek voor scenery kost.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2017, 21:19:52 »
ik heb de delen aangegeven zoals gebruikelijk is bij keerlussen met A t/m E.
Om reden A t/m E haak ik af, daar heb ik geen verstand van. Wel van andere keerlusmodules. ;)
Maarten.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2017, 21:24:38 »
Hallo Bert,
 Kan je het stuk tussen A en E niet langer maken door de wisselgroep bij A naar links te schuiven en de wisselgroep (Waar de letter D  bij staat ) naar rechts te schuiven? De opstelsporen blijven dus even lang.
 Ook de aansluitwissels van het kopstation schuiven mee naar links,met als voordeel dat de sporen daar wat langer worden als je dat zou willen.
De tunnelopeningen schuiven ook gewoon mee.
Groeten ,
               Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2017, 21:35:17 »
Toch nog even: kun je niet A en B naar links schuiven tot in de rode sporen ?  Dan krijg je dus 4x A parallel en 4x B parallel, maar dat is geen bezwaar, want er kan toch maar 1 trein tegelijk in rijden.  Heb je wel je rijlengten.
Maarten.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2017, 21:50:04 »
Hoi Peter en Maarten,

De ruimte is helaas beperkt en opschuiven wordt lastig. De rechter wissels liggen al zoveel mogelijk naar rechts, omdat daar de spiraal ligt, die al bijna tegen de wand gepland is. Als ik  de linker wissels naar links verschuif, dan blijft het probleem identiek, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus. Dit is pas opgelost, als ik de delen A en B volledig in het gele deel leg, maar dan is de maximale treinlengte wel heel erg kort.

Het A-deel in de wissels verwerken geeft inderdaad nog wat extra lengte.

In mijn ontwerp was ik even de keerlusproblematiek vergeten, omdat ik vroeger altijd met 3-rail reed en het toen geen probleem gaf. Met 2-rail is het toch iets anders. Ik denk nog wat dieper na over de mogelijkheden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #14 Gepost op: 31 August 2017, 21:54:25 »
Sukses ermee ,Bert.
 Zolang het plan nog op "papier "  staat ,kan je alles nog veranderen.
  Doe maar rustig aan daarom.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen