Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 05:21:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:15:39
wat is het merk van deze bochtwissel
door
saskia
Vandaag
om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025
door
Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig
door
Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
29 July 2025, 22:50:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand (gelezen 4074 keer)
maartenvanderburgt
Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #15 Gepost op:
31 August 2017, 21:57:27 »
Citaat van: Bert Mengerink op 31 August 2017, 21:50:04
, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus.
Volgens mij zit de splitsing naar het rangeerdeel in 2 keerlussen tegelijk, maar die kleur je allebei geel.
Dat lijkt mij een redelijk onoplosbaar probleem, want je wil 2 rijwegen tegelijk kunnen berijden en omschakelen. Door de doorverbinding op het rangeerdeel wissel je ook nog eens van een deel aan "keerlus 1" naar een deel aan "keerlus 2"
Hoe wil je dat gaan doen ?
Handmatig kan natuurlijk altijd nog. ( Lees: door het instellen van rijwegen over een aantal van elkaar geïsoleerde stukken rail)
Maarten.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #16 Gepost op:
31 August 2017, 23:34:01 »
Ik denk dat ik er wel een oplossing voor zie, maar je hebt sowieso 2 keerlus modules nodig voor deze situatie. Ik zal daar morgen eens verder over nadenken.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #17 Gepost op:
06 September 2017, 21:41:39 »
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom uiteindelijk op een schakeling met 5 relais en 10 actieve bezetmelders in totaal en 14 om te schakelen railstaven.
Figuur 1:
Figuur 2:
Figuur 3:
Hierbij is bedrijf mogelijk van alle zijden.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #18 Gepost op:
07 September 2017, 08:59:45 »
Maak je het jezelf niet heel erg lastig?
Als je de keerlussen in het schaduw station deel doet, heb je 2 keerlus schakelingen nodig.
Je kunt ook doen wat Klaas aangaf, dan heb je voor elk spoor een keerlus schakeling nodig.
Maar volgens mij is 1 per set ook goed.
De beperking is dat er per set dus niet een trein kan vertrekken en binnen komen, maar gezien de afstanden lijkt me dat toch niet echt wenselijk. De wissels waar ze bij elkaar komen zijn dan nog maar net vrij als de andere er al weer over wil. Dus volgens mij moet het helemaal geen probleem geven om te wachten tot de binnen komende trein gestopt is alvorens de volgende weg te sturen.
En die belemmering is dan ook nog maar alleen voor die set van 3 sporen. Van de andere 3 kan er gewoon een trein vertrekken.
Bij all die wissels hoef je dan helemaal geen moeilijke zaken te doen.
In het rode gedeelte kun je de ene kant van de keerlus secties maken. Hier kun je dan de wisselstraten in betrekken. De om te polen sporen zijn dan per keerlus 3 opstelsporen.
In het blauwe gedeelte kun je de keerlus secties zelfs buiten de wissels houden.
Of er dan op die blauwe sporen 1, 2 of meerdere treinen staan maakt niets uit. Zolang er maar niet een trein vertrekt op moment dat er ook 1 binnen komt.
En als je met iTrain of Koploper gaat rijden zijn die prima in staat om het wegsturen van de trein uit te stellen tot de binnen gekomen trein stilstaat.
Als je het zelfs met koploper (en waarschijnlijk ook wel iTrain) rijd heb je helemaal geen keerlus module nodig.
Per spoor een relais die dat spoor omschakelt. Afhankelijk van welke kant de trein het spoor binnen komt of verlaat laat je het programma dan het relais goed schakelen zodat je daar geen kortsluiting krijgt.
Dus als het programma de wissels in die stand zet dat de trein aan de onderkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand A.
Als de trein aan de bovenkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand B. Je kunt dan nog altijd niet per spoor binnen komen en vertrekken, maar die beperking is dan alleen maar per spoor.
Voordeel, geen lastige schakelingen met keerlussen, en dus ook geen ruimte gebruik.
Nadeel, je kunt nooit een keer handmatig een trein rond laten rijden omdat het programma altijd het relais goed moet schakelen.
(of je moet handmatig dat relais tussendoor ook schakelen. )
Groet,
Roelco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand