Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 10:00:52
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 10:00:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22

Auteur Topic: DR4018 schakelt wissel niet altijd  (gelezen 8700 keer)

Martin Hornis

• Offline Offline
Re: DR4018 schakelt wissel niet altijd
« Reactie #30 Gepost op: 01 September 2017, 01:43:26 »
De IB is niet de boosdoener, want kan ingesteld worden op DCC voor de wissels die op de DR4018 aangesloten zijn.
Als de DR4018 op Motorola is ingesteld, dan is een instellingsmogelijkheid bij de Intellibox op DCC van geen enkel belang. De Intellibox moet ingesteld kunnen worden op Motorola voor de wissels die op de DR4018 aangesloten zijn en daar een signaal volgens het Motorola-protocol nodig hebben. Als dit (helaas) niet duidelijk genoeg is, dan is dat jammer, maar ik besteed hier verder geen tijd (meer) aan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 September 2017, 06:23:04 »
 ??? De IB stond voor de wissels standaard op Motorola toen het niet werkte, dus ook voor de 4018 adressen. Paul heeft het probleem opgelost door voor de 4018 dan maar voor DCC te kiezen.

Het wordt wel een vreemd draadje. Paul legt hier een probleem voor en lost dat zelf op, niet dankzij maar ondanks de handleiding, en krijgt als dank allerlei verwijten naar zijn hoofd geslingerd. Volgens Karst - en het is een publiek geheim dat die veel voor Digikeijs ontwikkelt - kan de 4018 alleen in een zuivere Motorola-omgeving betrouwbaar onder Motorola functioneren. Bij een multiprotocolcentrale altijd voor DCC kiezen. Als ik het zo goed begrijp, is het nuttig dat potentiële gebruikers dit weten en lijkt die informatie me ook in de handleiding thuis te horen.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 08:11:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 September 2017, 08:14:32 »
Heb je inmiddels al bericht van digikeijs gehad? Mijn ervaring is dat ze je daar prima helpen, alleen soms duurt het even voordat je antwoord krijgt.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 September 2017, 08:25:26 »

CV programmeren is voorbehouden aan DCC only.

Psies. Sterker nog: zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing van de IB:

Met dit gegeven kun je voorts de handleiding van de 4018 volgen vanaf blz. 39.

De zwakke plek is dan altijd: als je een wisseladres stuurt naar een multiprotocol decoder / 4018 moet je eerst zeker zijn van het protocol wat je stuurt, Motorola of DCC. En dat stel je ook vooraf in de IB in.

Gr, Ben.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #34 Gepost op: 01 September 2017, 08:49:07 »
Hallo,

Als Wim gelijk heeft wat betreft de moeizame omgang met Motorola van de 4018, dan ligt het toch echt aan de decoder en is het goed dat potentiële gebruikers dat weten.

Het zou dan ook interessant zijn om  te weten wat er dan specifiek ontbreekt aan de Motorola ondersteuning van de DR4018.

Omdat de ontwikkelaar niets met Motorola heeft, en omdat de DR4018 niet 100% multi-protocol is en het Motorola format niet goed en volledig ondersteund.
Zo kun je hem met een oude Marklin centrale niet eens goed instellen je krijgt de CV's niet verandert.

Volgens de handleiding is de DR4018 "een volledig programmeerbaar, multiprotocol schakeldecoder".

Volgens mij klopt deze formulering:
  - Programmeren kan via DCC
  - Schakelen kan via Motorola en DCC (dus multiprotocol)

De DR4018 ondersteunt volgens de handleiding het Motorola en DCC protocol. Vanaf fabriek is de decoder vooraf ingesteld op het DCC protocol met wisseladres 1. Wanneer via een centrale een ander wisseladres ingesteld wordt, wordt daarbij tevens het gehanteerde protocol (opnieuw) vastgelegd, in de handleiding wordt dit als volgt aangegeven:

Citaat
Omdat de decoder multiprotocol is en DCC en Marklin Motorola ondersteund, zal het kiezen van een wisseladres ook het protocol selecteren. Tijdens het ontvangen van het wisselcommando zoals we in bovenstaande volgorde hebben gedaan kijkt de decoder welk protocol gebruikt wordt en slaat dit op in zijn geheugen.

Dit houdt dus in dat na het indrukken van de PROGRAM-toets elke keer weer wordt gekeken naar het gevoerde protocol: Motorola of DCC. Na het beëindigen van de "programmeer-bewerking" (wissel-adres toekennen of CV-programmering) wordt het laatst gebruikte protocol weer vastgelegd en blijft de DR4018 ingesteld op dat protocol.

Wordt de DR4018 dus gebruikt in een Motorola-omgeving, dan zal (althans naar mijn idee) na het wijzigen van CV's (via DCC) de DR4018 weer ingesteld moeten worden Motorola door opnieuw het eerste wisseladres toe te kennen: via een Motorola wissel-commando.

Af fabriek is de DR4018 naar mijn idee te gebruiken als een equivalent voor de Viessmann 5211 Motorola decoder: door het toekennen van een wisseladres via een Motorola wissel-commando wordt de decoder èn ingesteld op Motorola èn op het gewenste wisseladres. Via de IB zou de DR4018 dan via Motorola aangestuurd kunnen worden en het protocol in de IB zou dan gewoon op Motorola moeten blijven staan.

Is binnen de IB bij het gewenste protocol voor DCC gekozen, dan wordt bij het toekennen van het wisseladres de DR4018 tevens ingesteld op DCC. Na het wijzigen van CV's (via DCC) staat de DR4018 nog steeds in DCC-mode. Het opnieuw vastleggen van het wisseladres om het gevoerde protocol weer vast te leggen is dan dus niet nodig.

Naar mijn idee zou de DR4018 (mits op het juiste protocol ingesteld) dus ook als Motorola wisseldecoder zonder problemen moeten werken.

Misschien kan Wim aangeven wat bij de DR4018 de juiste werking als wisseldecoder in een Motorola-omgeving bemoeilijkt?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 09:07:46 door Bert_Apd. Reden: kleine tekstcorrecties »

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 01 September 2017, 09:02:32 »
Karst is in ieder geval duidelijk.

De MM mode van de DR4018 is alleen bedoeld idd voor een pure MM omgeving. Zodra er meerdere protocollen op de rails komen (waaronder DCC), heeft ie een duidelijke voorkeur voor DCC :P :P

Ik lees dat bij een multiprotocolcentrale met DCC, beter voor DCC-aansturing kan worden gekozen. Nog even in de handleiding en het forum heeft weer een nuttige bijdrage geleverd.  :)

Kunnen we verder over het hoe en waarom, maar dat hoeft niet in de handleiding.  ;D

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2017, 09:07:29 »
Toen ik de Dr4018 voor het eerst aansloot had ik een pure MM omgeving. Maar hij functioneerde niet goed. Punt.
Sorry, duidelijker kan ik mijn ervaring echt niet maken, alle theorie ten spijt.

Vraag is: zit er in mijn baan iets wat de DR4018 stoort? Dat houdt mij nog wel bezig. Tot nu toe geen idee wat dat kan zijn.
In ieder geval vond ik een oplossing en daar ging het mij tenslotte om.
Attic Junction • www.train.delcour.org

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 01 September 2017, 09:10:39 »
Karst en/of Wim moeten maar uitsluitsel geven. Maar ik lees het zo dat er ook problemen kunnen ontstaan als de DCC-modus op de IB alleen maar aanstaat. Alleen de wisselaansturing volledig op Motorola is dan niet genoeg. Kennelijk kan het gebeuren dat de 4018 toch in de eerste plaats naar het DCC-signaal gaat kijken en als daar niks gebeurt, hoeft er ook geen wissel om.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 09:17:16 door henk »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #38 Gepost op: 01 September 2017, 09:12:36 »
Paul,

Toen ik de Dr4018 voor het eerst aansloot had ik een pure MM omgeving. Maar hij functioneerde niet goed.

Heb je bij het "voor de eerste keer aansluiten" alleen maar een wisseladres toegekend en geen enkele CV-aanpassing gedaan?

Groeten,
Bert

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #39 Gepost op: 01 September 2017, 09:22:05 »
Inderdaad, bij eerste aansluiting niets anders gedaan dan een adres toekennen.
CV waardes toekennen ben ik pas gaan doen toen hij niet goed functioneerde en ik tips kreeg van mijn winkelier om daar iets  te veranderen.

Verwarring over het verhaal over programmeren van CV's en welk protocol dan geldt.
In Motorola kun je CV's niet aanpassen. Duidelijk.
Maar als je in de IB IR CV's gaat aanpassen, zou de DR4018 automatisch overschakelen op DCC protocol?
Dat lijkt me niet kloppen, want dan zou hij daarna niet meer moeten schakelen, gezien de IB nog steeds standaard op Motorola staat ingesteld. Dat is met het programmeren van de CV's echt niet veranderd. En hij schakelde daarna nog steeds (zij het net zo slecht).

Echter, toen ik CV's ging aanpassen gaf de IB wel steeds OK! als ik return drukte. Heeft hij nou die CV aangepast of niet? Kan niet zou je zeggen als de DR4018 nog steeds op Motorola werkt.
De IB geeft meestal geen OK! als hij geen decoder kan zien of aansturen. Dan zegt hij Fout!

Ik vind dit allemaal interessant, maar ook verwarrend. Men spreekt elkaar niet zozeer tegen, maar veronderstelt af en toe een en ander wat vervolgens proefondervindelijk niet zo lijkt te zijn. Heeft iemand het ultieme antwoord?

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 01 September 2017, 09:33:14 »
In ieder geval weer een gerichte vraag aan Karst en/of Wim.
Ik 'denk' dat de met cv-programmering aangebrachte veranderingen ook onder Motorola-aansturing in stand blijven. Zo ging het in ieder geval toen ik nog een zuivere Motorola zelfbouwcentrale had en de multiprotocoldecoders programmeerde met een speciaal daarvoor aangeschafte Roco Maus. Maar toen was de 4018 er nog niet.

Jouw kernprobleem lijkt me te worden veroorzaakt doordat de 4018 ook met een Motorola-adres in een multiprotocolomgeving toch slecht luister naar Motorola.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #41 Gepost op: 01 September 2017, 10:28:29 »
Echter, toen ik CV's ging aanpassen gaf de IB wel steeds OK! als ik return drukte. Heeft hij nou die CV aangepast of niet? Kan niet zou je zeggen als de DR4018 nog steeds op Motorola werkt.
De IB geeft meestal geen OK! als hij geen decoder kan zien of aansturen. Dan zegt hij Fout!

Heb je toen geprogrammeerd via het hoofdspoor (dus met POM via loc-adres 9999) of via het programmeerspoor?

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #42 Gepost op: 01 September 2017, 11:13:49 »
POM programmering en programmeerspoor. Maakte niks uit.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 01 September 2017, 11:37:04 »
Goed nu dacht ik dus dat ik het al duidelijk had uitgelegd.

Nogmaals, het programmeren via CV's en via het programmeerspoor heeft niet met de wisseladressen te maken, en dus ook niet in welk protocol die zijn aangeboden.

Programmeren staat daar helemaal los van.

In den beginne van de DR4018 ooit eens 5 stuks aangeschaft was een leuke aanbieding toen. Maar liep gelijk tegen hetzelfde probleem aan decoder reageert niet op Motorola. Ook niet als je hem puur met alleen motorola format aanstuurt. Marklin 6021/6020 of de IB in Motorola only.
Er scheen iets mis te zijn met de timing van het signaal.
Verder liggen die hier nog steeds te verstoffen, want ik krijg de draadjes niet in de kroonsteentjes, en ik ga me zelf niet martelen.

Verder wat er mist als je de decoder op een pure Motorola centrale aansluit heb ik ook al een aantal malen in dit draadje aangegeven. Hi is namelijk niets te progammeren en zal dus vanaf fabriek alleen wissels kunnen aansturen. Maar dat staat ook netjes in de beschrijving achter de Marklin 6021 centrale staan 2 rode kruisjes onder CV en POM.

Het programmeren via CV of POM is een pure DCC aangelegenheid.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 11:54:51 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #44 Gepost op: 01 September 2017, 11:48:37 »
Je toelichting en ervaringen zijn mij nu duidelijk, bedankt!  (y)

Conclusie: De DR4018 is niet bruikbaar als pure Motorola decoder... Jammer...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 September 2017, 11:55:56 door Bert_Apd »