Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand  (gelezen 1956 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Gepost op: 29 augustus 2017, 19:51:46 »
Er is al aardig wat geschreven over het model van de BR 93.5 van Roco zoals bijvoorbeeld hier.

Ook ik ben in het bezit van deze fraaie loc, maar het blijft een matig ontworpen constructie. Slechte stroomafname, de loc enigszins naar achteren hellend, onderdelen die gemakkelijk afbreken en lastig te onderhouden.

Indertijd heb ik er wielen van Weinert onder gezet in de hoop dat de loc regelmatiger zou lopen. Niet dus. Ik heb later zelfs een 2e exemplaar gekocht dat gelukkig wel regelmatig loopt.
Afgezien van de slechte stroomafname zou ik dus tevreden moeten zijn.

Maar toch zonde dat die wielen van Weinert ongebruikt zijn blijven liggen. (Je betaalt er momenteel €150 voor). Dus heb ik toch maar weer eens een poging ondernomen om de loc goed lopend te krijgen met die veel mooiere metalen wielen.
Het is me echter niet gelukt en ik weet nog steeds niet waar dat zware punt vandaan komt. Het ligt niet aan de kwartering en ook niet aan strips van de stroomafname. En ook niet omdat de schuifbeweging ergens tegenaan zou schampen.

Wat ik wel weet is dat de motor het doorbranden nabij was. Voordat je het weet draait een van de moertjes van de koppelstangen zich vast. Ik had nog een reserve motor liggen van mijn 1e exemplaar, dus rampzalig zou het niet geweest zijn.
Na het uitnemen van de bijna vastgelopen motor kon ie z'n zwarte rommel kwijt en liep ie daarna weer als een zonnetje.
Dat moet je Roco dus nageven: met die motoren is niets mis.

Ik heb de oude wielen maar weer teruggezet op de loc en ben ondanks alles toch weer in m'n schik met het model. Een model kan nog zo mooi zijn, maar als het slecht loopt dan heb je er vrij weinig aan.
Wel blijf ik toch nog even speuren naar de oorzaak van het zware punt bij de Weinert wielen.

En heel misschien dat ik me in de toekomst nog eens waag aan de bouw van een Weinert model van de BR 93.5 (ondanks dat ik geen ervaring heb met de bouw van dit soort modellen).

Groet, Bas

N.B.
Bezitters van het Roco-model wees dus gewaarschuwd voor het mogelijk vastdraaien van de koppelstangen. Het is te voorkomen door de boutjes aan de binnenzijde van het wiel te fixeren (met bijvoorbeeld secondenlijm).

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2017, 19:54:37 »
Het blijft me bezig houden dat ik wielen van Weinert heb liggen, maar dat ik de loc er niet schokvrij lopend mee krijg.

Ik ben dus toch weer op onderzoek gegaan en heb mijn 1e exemplaar als testvoorwerp gebruikt.
Alles wat er maar af kon heb ik verwijderd, zodat alleen de drijfwielen met schuifbeweging over bleven.

En zelfs toen bleef er sprake van een zwaar punt waar ik de oorzaak niet van kon vinden.
Het zou toch niet zo zijn dat de Weinert-wielen niet goed gekwarteerd staan?

Maar omdat er geen enkele andere optie over bleef ben ik toch maar gaan prutsen met de kwartering. Uiteindelijk heb ik niets te verliezen.

Bijgaand een paar foto's van de proeftrein en ook een vergelijking met de Rocowielen.
Dat onderstel met de Weinert-wielen loopt nu echt heel soepel. (Ik zou willen dat mijn loc's met aandrijving in de tender zo mooi schokvrij zouden lopen).
Als trek- en duwkracht heb mijn 44-er met Maxon aandrijving genomen. Die loopt fluisterstil zodat je alle onregelmatigheden van het testexemplaar kunt horen: zo hier en daar nog een miniem tikje.

Straks voor de zoveelste keer de wielen wisselen en dan maar hopen dat de loc er nu dan wèl schokvrij mee loopt.
Lukt het niet, dan berg ik de boel weer op tot ooit (of nooit), als ik weer moed verzameld heb.


De goed lopende loc met de originele Roco-wielen.


Links de Roco-loc en rechts het proef-onderstel met Weinert-wielen (RP25). Het verschil is groot, zij het dat de foto niet zo duidelijk is


Het proef-onderstel in zijn geheel


De proeftrein met BR44 als tractie. De bakwagen staat er tussen vanwege de verschillende soorten koppelingen.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2017, 19:59:40 »
Dat het schokkerig rijgedrag 'm in de kwartering van de Weinert-wielen zou zitten, was zo'n beetje mijn laatste optie. Die optie lijkt nu ook afgevallen.

Ik heb m'n testexemplaar weer van een motor voorzien. Maar helaas, wat ik ook probeer, ik krijg dat schokkerige rijgedrag niet weg. Wel bijna weg, maar niet helemaal.
Het is dan maar weer tijd de hele boel op te bergen en met andere dingen bezig te gaan.

Misschien dat ik m'n testloc met de Weinert-wielen maar eens meesleep naar Eurospoor. Wie weet is daar een verlichte geest die kan vaststellen wat de precieze oorzaak is.
Want dat ik niet weet waar het probleem zit, dat frustreert me nog het meest. :(

Groet, Bas

N.B.
Ik had de Weinert-wielen toch ook nog maar weer eens onder mijn goed lopende exemplaar gezet. Dat had ik beter niet kunnen doen. Hij liep weliswaar niet slecht maar toch minder dan met de originele Roco-wielen.
Dus de Roco-wielen maar weer terug.

En dat is het moment dat er van alles mis dreigt te gaan. De loc ontspoorde meermalen spontaan, wat kwam omdat een van de moertjes van de koppelstang zichzelf spontaan bleek los te draaien.
En verder bleek de stroomafname nog beroerder dan normaal. Dat had als oorzaak dat het element met de contactstrippen van de achterste wielen geen contact maakte met de print in het inwendige van de loc.
En toen ik handmatig de loop checkte van de drijfwielen, losgekoppeld van de aandrijving, leek er ook bij deze goede loc een zwaar punt waarneembaar.
Maar ondanks dat alles loopt de "goede" loc met de Roco-wielen (na flink zweten) inmiddels weer soepel als vanouds. :)

Ik blijf het dus vreemd vinden dat het maar niet lukken wiel met de Weinert-wielen.
Maar misschien verwachtte ik er teveel van.
In dit draadje zegt men "dat de rijeigenschappen met Weinert-wielen er in ieder geval niet slechter op geworden zijn". En dan te bedenken dat ik die wielen indertijd vooral gekocht heb om de rijeigenschappen te verbeteren.....
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 21:24:27 door wob »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2017, 21:34:40 »
De eerste versie van de roco 93.5 had n fout in het frame. 1 van de asgaten is scheef. Desondanks is die serie verkocht en kampen velen met n hapering tijdens het rijden. Het hoort zich aan alsof jouw model dat ook heeft. Oplossen is lastig, soms helpt uitvijlen van het asgat.

Dirkjan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2017, 22:02:28 »
Weet je toevallig ook welk van de asgaten mogelijk scheef staat?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2017, 23:32:53 »
Als je de loc ondersteboven legt en je haalt de bodemplaat er af, kan je dan niet zien welke as er scheef zit?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2017, 22:32:20 »
Die plaat heb ik er zonder te overdrijven al 10-tallen keren af gehad, maar scheefstand van een van de assen is mij nooit opgevallen.
Hierbij een foto.

Als ik met mijn (veronderstelde) timmermansoog kijkt dan zou je met een beetje goede wil kunnen zien dat de 4e as (de meest rechtse) misschien wat scheef staat.
Met al dat ronde gedoe van assen en wielen laat een en ander zich echter niet 1-2-3 nameten. Als ik een schuifmaat langs de nokken leg dan kom ik op een verschil van hooguit 0,05mm. En dan zijn het nog de nokken en niet de as zelf.

Wat wel (hinderlijk) waarneembaar is, is dat de loc wat achterover helt. Daarover is al veel geschreven. Ik heb dat indertijd wat gecorrigeerd door een (tamelijk vetbestendig) papiertje onder de achterste assen te leggen. Onder de 3e as een enkele en onder de 4e as een dubbele laag. Daarmee liep ik natuurlijk wel het risico dat een of meerdere wielen enigszins vrij kwamen te liggen van het spoor, wat niet bevorderlijk is voor de stroomafname. In de praktijk werd de stroomafname in ieder geval niet slechter.
Bij de Weinert-wielen heb ik vooralsnog maar van deze correctie afgezien, omdat ik vooral een schokvrij rijgedrag wilde bewerkstelligen.

Groet, Bas

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2017, 23:19:33 »
Om de stroomopname te verbeteren, heb ik een stroomvoerende koppeling aangebracht naar op de eerste wagon na de loc. Nu haal ik dus van loc en het eerste rijtuig stroom af, en heb ik op dat gebied geen problemen meer. Je moet dan wel steeds met dezelfde rijtuigen rijden, maar dat vind ik geen bezwaar.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2017, 09:53:38 »
Goedemorgen Bas,

Falkenberg heeft het hier over de 1e uitlevering van de BR93 uit 1981!!
Deze is heeft op een enkele goed geproduceerd frame na, belabberde rijeigenschappen.
Jou BR93 uitvoering is vanaf 1999 opnieuw uitgebracht en heeft o.a een nieuw frame.
Heb er zelf ook twee stuks in mijn bezit en heb hier geen enkel probleem mee, dus ook geen schokkend rijgedrag.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2017, 10:03:07 »
Nee, Erwin. Ik heb het over de 93.5, die kwam uit in 99. Dat is een ander beestje als de 93.0 uit de 80er jaren. Het probleem zat m in de achterste of 1 na achterste as van de eerste leverserie.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BR 93.5 Roco, motor bijna doorgebrand
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2017, 11:07:11 »
Van het allereerste uitgebrachte model met art.nr. 43320 productiejaar was 1995! heb ik twee stuks van op de baan.
Het door "Falkenberg" aangegeven probleem met een scheef asgat, heb ik nog nooit iets van kunnen merken bij mijn beide loks.
zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben?
We hebben het dan niet over de stroomafname, maar puur over het schokkend rijden of waggelen.
Want als er een asgat scheef zou zijn, dan krijg je een waggelende eend op de rails.

En omdat ik ook in 1981 de BR93 had gekocht met de belabberde rijeigenschappen heb ik deze lok later gesloopt en heb de 2 domige ketel van deze lok
uit 1981 over gezet op een BR 93.5 uit de nieuwe productie.
Mijn mening: de twee domige BR93 uit 1981 vind ik mooier als de 4 domige uitvoering maar dit terzijde.

mvg,
Erwin Prummel
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 11:13:09 door Die Bahn »