Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?  (gelezen 8079 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:53:01 »
Probeer het maar uit, ik heb t verschillende malen hier toegepast na het lezen van de voordelen van atf op dit forum.
Ik kan dat niet proberen want ik heb alleen maar wissels met zuiver gepolariseerde puntstukken.
Die wissels waarvan de puntstukrails met een fliebertje plastic van elkaar zijn geïsoleerd blief ik niet.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2017, 17:16:20 »

Nee, het veroorzaakt ook geen sluiting maar het zorgt er wel voor dat op het moment dat de loc arriveert er eerder sluiting optreedt dan zonder atf.
Probeer het maar uit, ik heb t verschillende malen hier toegepast na het lezen van de voordelen van atf op dit forum.


Wat je zegt klopt. Maar je kunt niks met het gegeven, het kortsluitingsprobleem moet je oplossen en dat kan door polariseren of isoleren met nagellak of..... enz..

Gr, Ben.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2017, 18:27:12 »
Hallo Allemaal

ik ben het volkomen met jullie eens dat voorkomen van kortsluiting beter is dan de afschakelwaarde te verhogen.
Maar dan nu het volgende , ik ben begonnen met de Fleischmann baan analoog eerst met model later met profi rail , daarna heb ik tweedehands een roco muis met het bekende zwarte kastje gekocht. Dit werkte prima na in de loc's decoders te hebben ingebouwd. Ik heb niets aan de baan veranderd ook de 2 keerlus modules 1 voor de draaischijf en een voor een keerlus geen problemen. Daarna heb ik ook tweedehands een z 21 (witte) met router gekocht , dan kan mijn kleinzoon via een tablet rijden en de wissels bedienen werkt uit de kunst. Maar toen kwamen de problemen ik heb een blauwe 1200 van fleischmann , deze kreeg problemen op wissels ( niet allemaal en ook soms niet en wel) altijd als hij af moest buigen en diverse treinen hadden moeite met de keerlus (ook weer te kust en keur) en de loc's (bijna allemaal) met de draaischijf , ik heb mijn fleischmann profi wissels ook iets uit gevijlt bij het puntstuk maar de problemen met de 1200 bleven (deze heeft 3 assen in een boogie zitten). ik vond het alleen wel raar dat dit gebeurde na de wisseling met de z21 en heb weer het zwarte kastje ertussen gezet en zie alles weer goed geen problemen meer.
Ik had ook gelezen dat iemand dat kastje als booster gebruikte en de muis ingang dan blokkeerde , dat heb ik ook gedaan en als booster aangesloten op de z21 , en de muis op de z21 , het zwarte kastje voedt nu de baan en ik kan de z21 nog gebruiken voor een ander deel van de baan. Ook werkt de kortsluit beveiliging en noodstop nog naar behoren. We kunnen gewoon met de app werken en rijden nu al een jaar zonder kortsluiting.
Hieruit bleek voor mij persoonlijk dat de beveiliging van de z21 wel erg snel ingrijpt , waar de zwarte roco centrale dit niet doet terwijl deze hetzelfde doet en van dezelfde fabrikant is.
vr groet Arie

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:25:57 »
Tja, ik heb van t winter in het donker wel eens gekeken wanneer die kortsluiting bij de wissel ontstond en dan zag ik toch een vonkje voordat de z21 ingreep dus zo supersnel is ie ook weer niet, al is dat ook nog softwarematig in te stellen.
V.w.b. de kwaliteit van de Piko wissels: ik heb vanmiddag nog s even in de sloopmaterialen gekeken en ik kwam erachter dat het "lipje" waar ik eerder over sprak alleen in de bochtwissel voor komt. zie foto:

Dat lijkt me toch geen duurzame verbinding, zo'n dun ombuiglipje dat beweegt bij elke keer als de wissel wordt opgengereden of bedient.
(En je zal er maar iets te hard met de railgum over poetsen).
De rechte Piko wissel heeft deze oplossing:
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_rechte_wissel_onderkant.jpg][/url]
Een schijfje dus die aan de bovenkant op het bewegende deel klikt. Dat ziet er al wat beter uit maar nog steeds niet zo degelijk als mn minstens 30 jaar oude Lima wissel:


Nee helaas, niet dat mooie nieuw zilver van Piko en ook een radius om van te gruwen, maar wel degelijk.
Als ik ooit de tijd heb om een nieuwe baan te maken dan ga ik zeker eerst eens goed de mechanische bouw van de toe te passen wissels bekijken, dat heb ik er inmiddels van geleerd.


EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2017, 21:14:54 »
De oudere rechte wissels van Piko hadden ook "holle" slappe tongen met lipjes. De nieuwere niet meer.
Je kunt die lipjes niet eeuwig blijven bijbuigen, op een gegeven moment breken ze gewoon:

Zal ook wel met de treinen te maken hebben die eroverheen rijden, met een zware HAG lok zie je die tongen helemaal meebuigen, met een Piko Traxx bijna niet...

Groeten Eddy.
Eddy

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:59:06 »
Twee vragen bij de foto van HansKarel, van een boogwissel uit het rommeldoosje:


De ene betreft het lipje waarmee de wisseltong vast zit. Op deze foto lijken er per gat 2 te hebben in plaats van 1 (in mijn geval). En eentje is echt erg weinig.

De andere vraag betreft het loszittende brugje (ik heb het los geboord met een 350W boormachine met metaalboortje, na van alles geprobeerd te hebben (kreeg het absoluut niet los, zelfs niet met pincet, minischroevendraaier, soldeerbout, en noem maar op). Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Slijtage, dit?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2017, 23:09:51 »
Er horen 2 lipjes aan de tong te zitten, maar ze breken snel af...
Dat bruggetje geen idee, bij mij zaten er ook een paar los (vanzelf).
Eddy

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2017, 10:33:19 »
Ik heb EddyK's plaatje nog even bekeken:


Twee pijlen erbij gezet.
Is de wijkende tong het gevolg van het afbreken van de lipjes?
En wat doe je in zo'n geval? Wissel vervangen of de lipjes (-constructie) vervangen?
Ik vermoed dat een Oostenrijker het antwoord weet, want hij heeft het "scharnier" hersteld, en vermeldt dat zijdelings in een draadje.

Klopt het dat bij dit wissel de verbinding tussen tong en binnenste spoorstaaf, middels het tongscharnierplaatje, ook uitermate fragiel is?

Het zijn in ieder geval 2 zaken die ik bij m'n prutswisseltje ook herken.

Het is me in ieder geval duidelijk waarom m'n prutswisseltje zo goedkoop was. De ene tong hangt aan een half lipje, de andere tong aan een heel lipje. Dat vraag dus om aandacht: hoe zit het lipje vast aan de tong.
 
Ik heb dit wissel vergeleken met een oudere peco-wissel. Dat wissel heeft geen scharnier, maar wel een scharnierende tong. De tong scharniert in een raillasje. En dat raillasje zit dan weer vast op, of maakt onderdeel uit van, het tongscharnierplaatje.

Bij Piko-A zitten de imitatie railschoenen (=bevestiging spoorstaaf op de biels) in de weg voor het gebruik van raillasjes (=de verbinding tussen de spoorstaven). Maar misschien vormt dat wel de oplossing: 2 schoenen wegsnijden, en een raillasje schuiven op de plaats van het defecte scharnier. Moet de tong bij de stelbiels wel los kunnen ....
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 17:15:22 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2017, 13:06:35 »
Door het slappe materiaal (dubbelgevouwen hol metaal zeg maar) is de tong heel slap en wordt door iedere passage van een wat zwaardere lok steeds ruimer, de verbinding waar hij met de 2 klemmetjes vast zit is heel teer en kan weinig hebben, is gewoon afgebroken een keer, doordat er steeds te veel kracht op staat denk ik (afbuigend spoor).
Repareren had ik geen zin in, heb een nieuwe gekocht (van het nieuwe type). Die wissel wordt veel bereden en als hij in de bedding ligt niet goed meer te vervangen...
Eddy

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2017, 16:56:59 »
Die boogwissel heb ik 2 jaar geleden nieuw gekocht. Dat boogje dat los zit dat was al zo want ik heb er niks aan gedaan. Volgens mij heb ik geen bochtwissels waar GEEN lipjes zijn gebruikt om de tong vast te zetten. Dat is gelukkig bij de rechte wissels wel zo (schijfje).
Ook daar zit er wel wat speling op de wisseltongen maar het zal, denk ik, wel veel langer duren voordat de speling op de tong te erg wordt.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:46:33 »
Hoi
Dat afgebroken lipje heb ik ook ervaren maar door eigen schuld met schoon maken van de rails.
Oplossing is eenvoudig, de rails is hol, andere lipje afgebroken en een nieuwe erin gesoldeerd, probleem opgelost.
Helaas geen foto want deze zit in een gedeelte van het schaduw station.
Groeten Frans

Lodewijk59

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #26 Gepost op: 01 september 2017, 16:12:28 »
Inmiddels heb ik ook weer de oude Roco centrale in gebruik, en dit is weer een stap in de goede richting gebleken. Blijft over dat mijn locs op een rare manier over de wissels wiebelen. Daarom ga ik toch weer terug naar Geoline.

Bedankt voor alle tips en inbreng,

Alexander

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #27 Gepost op: 01 september 2017, 18:41:29 »
Hallo Alexander

Je kunt ook zoals ik geschreven heb de z21 laten staan en deze gebruiken voor de Roco app en eventueel je telefoon.
Je moet dan alleen een booster kabel hebben van Roco,  dan kun je de twee verbinden en de muis uitgang op het zwarte kastje dicht maken, deze mag je niet meer gebruiken. Vanuit het zwarte kastje ga je naar je baan met de rail aansluiting ,en de muis in de z21 . eventueel kun je dan de z21 als booster gebruiken op een deel van je baan waar deze geen problemen geeft. Het raar over de wissels gaan heeft waarschijnlijk te maken met de flenshoogte van de wielen die de wissel raken.
Ik heb sinds kort ook een wlan muis en ook dit werkt perfect op deze manier met de z21 samen.
vr groet Arie