Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?  (gelezen 8119 keer)

Lodewijk59

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Hallo,

Ik heb een Piko A-gleis baan, alles is nieuw gekocht. De baan is aangesloten op een Roco z21 centrale. Nu ik het een tijd in gebruik heb lijkt het wel of het aantal storingen toeneemt. Dat wil zeggen, ik heb 3 locs die helemaal storingvrij zijn (alledrie Roco) en 3 locs die zijn om te huilen (2x Roco en 1xTrix). Een van deze Roco 's is net terug van een onderhoudsbeurt. Ik heb de baan schoongemaakt en behandeld met ATF olie. Dat lijkt soms wat te helpen. Maar op sommige wissels is het kortsluiting wat de klok slaat. Tot voor een jaar of 3 geleden had ik een Roco Geoline baan. Dat was altijd storingsvrij.

Mijn vraag is, of er mensen zijn die ervaring hebben met zowel Piko als Roco Geoline ? Ik overweeg om weer terug te gaan naar Geoline.

Met vriendelijke groet,
Alexander   

 

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2017, 11:03:18 »
Ik heb zowel Tillig Elite (voor de zichtbare delen) als Piko A gleis (voor de niet zichtbare delen). ik ondervind na meerdere jaren geen problemen met Piko-A gleis en rijd zeker niet regelmatig. Misschien andere oorzaak?


MVG

Casper

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5818
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:52:18 »

Maar op sommige wissels is het kortsluiting wat de klok slaat.
 

Herkenning, heb er ook last van. Op een gewoon wissel met één lok van van Biervliet, op de meegebogen wissels met nagenoeg alle loks.

Ik heb het puntje van het hartstuk afgelakt met nagellak: geen kortsluiting meer.



Gr, Ben.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2017, 18:56:27 »
Hallo
Had er ook last van, sluiting in het punt stuk van de mee gebogen wissels, vooral de VAM wagons.
Oorzaak is inderdaad sluiting die in het puntstuk door de wiel flens wordt veroorzaakt.
Oplossing is al aangedragen, een stukje isoleren, maar je kan ook een dun stukje  kunststof plaatje in de groef aanbrengen waardoor de wielflenzen hoger komen, had ik ook eerst gedaan, werkte goed.
Nu heb ik dat stukje rail, net voor het puntstuk, wat weg geveild of gevreesd, dus tussen de beide rail staven, hierdoor ruimte tussen de railstaven groter gemaakt en geen problemen meer.
Trouwens niet alle mee gebogen wissels hadden hetzelfde probleem.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2017, 18:59:18 door Fransx »

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2017, 19:08:15 »
Hallo Alexander
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Fleischmannn profi wissels en een Fleischmann Lok. Bij mij was de oorzaak de witte z21 deze is erg gevoelig ,had ook problemen met een keerlus module de stroom op de baan werd meteen uitgeschakeld , terwijl het met mijn eerdere centrale  van roco die bij de muis zat niet gebeurde , ik heb toen de oude centrale als slave gebruikt en deze op de baan aangesloten, we rijden nu al een jaar zo en alles loopt prima ,we kunnen nu evengoed alles met de roco app besturen en hebben geen last meer van sluiting.
vr groet Arie

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2017, 21:32:37 »
Hier ook veel Piko rails, op de boogwissels kortsluiting inderdaad (ligt gelukkig alleen op een zijspoortje van m'n schaduwstation), maar is eenvoudig te verhelpen. Likje verf erop en klaar, maar na een paar keer passeren van de poetswagen moet je weer opnieuw verven  ;)
Wel heb ik veel problemen met de gewone wissels van het oudste type, die gaan stuk voor stuk kapot... tongen worden te wijd of breken los. Dat heeft Piko al opgelost... maar daar heb je niets aan als je oude wissels hebt  >:(
Verder goede/mooie/betrouwbare rails  (y)
Eddy

Lodewijk59

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2017, 21:55:46 »
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben al met nagellak in de weer geweest, en dit geeft al een grote verbetering. Bij de wissels waar het nog niet helemaal werkt zal ik er nog een laagje nagellak extra op doen.

De andere aangedragen tips ga ik indien nodig ook opvolgen.

Verder heb ik er nooit bij stilgestaan, maar het zou best kunnen dat de problemen zich vooral zijn gaan voordoen na ingebruikname van de z21 centrale.

Iedereen bedankt voor de tips, ik ben er geweldig mee geholpen.

Groeten
Alexander
       

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2017, 22:04:18 »
Hoi
Nog even voor de duidelijkheid.
Dat de Z21 gevoeliger is bij korte kortsluitingen kan maar dan nog, deze registreerd een kortsluiting, dan onstaat er ook vonkjes en zal deze zowel op de wielen als de rails inbranden.
Als je langzaam rijd is dus de kortsluittijd langer, voorkomen van een kortsluiting is altijd beter dan een centrale nemen die minder kortsluit gevoelig is.
Dus kortsluiting verwijderen door de rails naar het puntstuk ietsjes verder uit elkaar te laten lopen of inderdaad lak, maar deze verdwijnt na verloop van tijd.
Groeten Frans
 
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 22:24:38 door Fransx »

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2017, 11:59:13 »
Even een wat late reactie, was op vakantie, maar wat ik in de reacties mis:
Die atf olie is geleidend en als daar iets van op dat puntstuk terecht komt dan heb je nog veel eerder sluiting!
Ik heb zelf ook diverse Piko A wissels in gebruikt, zowel bocht als rechte uitvoeringen.
Op sommige heb ik nooit last en op andere juist wel eens.
Ik heb ook met een heel dun vijltje de afstand tussen de sporen in het puntstuk miniem groter gemaakt en dat heeft geholpen.
Als ik atf olie gebruik dan smeer ik dat miniem op een lang recht stuk zover mogelijk van de wissels want ik heb al gemerkt dat ik ook veel eerder sluiting heb als de atf olie ook maar in de buurt van de wissels komt!
Behandel ik die wissel weer met een railgum dan gaat het weer goed.
De z21 is inderdaad wat gevoelig voor sluiting, ik gebruik m ook, maar zoals al eerder door iemand anders beschreven is het voorkomen van elke kortsluiting beter dan een centrale te nemen die wat langzamer reageert.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2017, 12:19:30 »
Die atf olie is geleidend en als daar iets van op dat puntstuk terecht komt dan heb je nog veel eerder sluiting!
Het is wel geleidend in dat miniem dunne laagje waarmee je het over het spoor uitrijdt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo geleidend is dat het in een puntstuk een serieuze kortsluiting veroorzaakt.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2017, 12:50:00 »
Nee, het veroorzaakt ook geen sluiting maar het zorgt er wel voor dat op het moment dat de loc arriveert er eerder sluiting optreedt dan zonder atf.
Probeer het maar uit, ik heb t verschillende malen hier toegepast na het lezen van de voordelen van atf op dit forum.
Als ik een 2 cm rail insmeer met een dun laagje atf op 50 cm van een wissel die zowiezo al goevoeliger is voor kortsluiting dan is treedt na het insmeren echt elke keer kortsluiting op bij die wissel.
Pak ik de railgum en maak ik daarmee de wissel schoon in combinatie met een wattenstaafje met alcohol, dan ben ik er weer weken vanaf.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2017, 12:53:35 »
Misschien dan ook de strijkregels naast het puntstuk mee op de puntstukpolarisatie zetten. Dan ben je van al dat gedoe af.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2017, 13:05:31 »
Puntstukpolarisatie? Daar doen ze bij Piko niet aan, en daar is de prijs ook naar.
Op zich prima rails maar achteraf gezien had ik, als ik opnieuw zou beginnen, toch voor bijvoorbeeld Fleischmann Profi gekozen.
Bij Piko zijn de bewegende delen van de wissel wel heel simpel met een dun lipje omgebogen en op die manier gefixeerd.
Ik heb bij 2 bochtwissels gehad dat dat bewegende stuk (heet dat een tong?) iets speling krijgt waardoor de wagens over de wissel hobbelen.
Niet echt leuk als je dan met natte lappen een heel stuk rail weer los moet weken uit de balast om dat wissel te kunnen repareren.
Daarnaast ziet de elektrische besturing van de wissel er ook niet erg duurzaam uit. Heb er in 2 jaar tijd toch al 2 moeten vervangen.
Maar ja, de prijs is prima en lange tijd gaat het goed dus misschien heb ik geen reden om te klagen.


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2017, 14:06:30 »
Ik heb een Piko A-gleis baan, alles is nieuw gekocht. (...)
 Maar op sommige wissels is het kortsluiting wat de klok slaat.
GeoLine heet betrouwbaarder te zijn dan Piko-A. Waarom ben je over gestapt naar Piko-A als je aan die betrouwbaarheid hecht? Ik reed vroeger alleen 3-rail met M*. Die rails (wissels) zijn ook veel betrouwbaarder dan Piko-A. Mij beviel de geometrie van Piko-A als extraatje, en daarvoor neem ik dan wat lief (pukkeltjes plaatsen, onder andere).
Als ik jou was zou ik denken beter ten halve gekeerd dan volledig verdwaald.
Oftewel terug naar GeoLine. Voor mij is dat geen optie. Ik ben verknocht geraakt.
Ook al kan er minder mee dan met een duur wissel. Ik kan b.v. de tongen bij Piko-A niet zomaar uitrukken, en dan weer terug plaatsen zonder schade. Ieder z'n eigen kruis.

Puntstukpolarisatie?
Puntstukpolarisatie! (draadje Karst Drenth =>Atelier Marienberg)

Bij Piko zijn de bewegende delen van de wissel wel heel simpel met een dun lipje omgebogen en op die manier gefixeerd.
Daar heb ik inderdaad vandaag met verbazing naar zitten kijken. Bij eentje die ik op de beurs voor € 2,50 gekocht heb, om eens fijn in te gaan boren, zagen, vijlen en knijpen. Boren heb ik achter de rug, de rest volgt. Prima prutswissel, om aan te prutsen.

Piko-wissels hebben 2 gepuntlaste bruggetjes tussen de buitenste en binnenste spoorstaven. Als je die weg zou halen, heb je de "denkende" Fleischmann wissel heruitgevonden.
Voor 2-rail of 3-rail gebruik is dat bruggetje hartstikke slim. Ongeacht of de tongen goed aansluiten op het scharnier, je hebt op de binnenste spoorstaven altijd gewenste spanning staan.
Bij 2+3-rail gebruik ligt dat iets anders. In afslaande stand raakt de sleper een tongscharnier van dit prutswissel. Dus moet de tong voor "3-rail gepolariseerd". Is op zich verder geen punt. Er staat bij WeichenWalter (2e tekening) hoe je dat (analoog) schakelt.

En laat het bij dit prutswissel nou net zo zijn dat de tongen wel goed op het scharnier liggen, maar de binnenste spoorstaven ernaast vallen. Spanning op het scharnier van de vrijliggende tong bij 3-rail gebruik lost dit feature ook mooi op.

Daarnaast hebben piko wissels onder het puntstuk een geïsoleerde doorverbinding, opdat je je als 2- of 3-railer nooit zorgen hoeft te maken over spanningonderbreking. Het puntstuk zelf is geïsoleerd maar de spoorstaven lopen binnen de bedding gewoon door. Ook weer hartstikke handig. Behalve voor 2+3-rail gebruik. Terecht een dremel aangeschaft, ooit. Dus even een proefboring gedaan: vanaf waar precies begint het kruisverband? Dat wordt een sneetje onder het puntstuk op z'n smalst. Geeft niet.

elektrische besturing van de wissel er ook niet erg duurzaam.
Goedkoop wissel zet ik een goedkoop relais onder. Uit de oude doos, Grüner 703, van vroeger zeg 1,- Dm. Schakelt altijd, en hoe lager de spanning des te minder herrie (volgens mij ega ben ik toe aan een hoortest).

Digitaal is het relais misschien niet bruikbaar, en voor wissels die je moet kunnen open rijden ook niet. Ik gebruik dit relais omdat ik toch al moet polariseren voor 3-rail (met een ander relais van nog geen € 1,-). Een gepolariseerd wissel kun je niet open rijden. en als je 3-rail polariseert, is het maar een kleine stap om dat voor 2-rail dan ook meteen te willen (kost wel extra stroomkring per relais).
Het grote voordeel van polariseren is de veel kleinere kans op (elektrische) storingen.

Mechanische storingen zullen zich beslist voordoen bij de oudere Piko-A wissels. Je hoeft maar te kijken naar de uiteinden van de tongen. Die steken net voorbij de stelbalk met twee superdunne stukjes metalen bladveer. Er hoeft maar dat te gebeuren en een wiel trekt de tong de andere kant op. De scharnieren zijn berucht bij HAG-loc gebruikers. Bij een loc van 600 gram, is het de vraag of ze het houden (dat gerucht ga ik nog testen).

2 bochtwissels gehad dat dat bewegende stuk (heet dat een tong?) iets speling krijgt waardoor de wagens over de wissel hobbelen.
Het prutswissel is een piko-A boogwissel van tig jaar geleden. En ik kan zien dat de rechter tong speling heeft, de linker tong heeft dat niet. Als ik 'm op z'n kop leg, dan zie ik dat het omgebogen dunne lipje in het "scharnier-"gat 0.1 mm heen en weer beweegt.

Heb jij wel eens geprobeerd om dat lipje recht te buigen om de tong eruit te kunnen nemen? Ik nog niet. Maar voor die € 2,50 zal ik dat toch eens proberen, aan het eind van de testrit. Ik vrees dat het lipje af breekt, als ik de tong wil terug plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2017, 16:13:24 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ?
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:31:19 »
Hallo Jan Willem, ja om de speling op te heffen heb ik dat lipje met een puntige schroevendraaier flink aangedrukt. Dat is op zich natuurlijk een klusje van niks maar als je de boel netjes met verdunde houtlijm en ballast op de baan hebt gefixeerd dan wordt je niet blij als je bij de onderkant van de wissel moet om dat lipje aan te drukken....

Bij een andere wissel brak inderdaad 1 van de twee bewegende delen af.....met secondenlijm zodanig opgelost dat de locs de wissel wel kunnen open rijden, maar de normale werking is natuurlijk verdwenen.
Deze zal ik uiteindelijk moeten vervangen maar daar wacht ik maar mee tot het echt nodig is, want dat wordt weer rails losweken etcetera en dan op een plaats waar ik nog net uitgestrekt bij kan.

Al met al kies ik bij een nieuwe baan zeker voor een duurzamer merk.