Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
  

Auteur Topic: Servokabels verlengen, aan of af te raden?  (gelezen 7132 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2017, 20:07:41 »
Nee, loconet kabels kunnen langer zijn.

Dus gewoon het advies van Wim doen: Alles decentraal houden. Dus servomodules gebruiken op de plaats waar je ze nodig hebt. Dat is het beste.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: servo stekkers.
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2017, 20:59:29 »
Overigens hoef je van servo's niet alle 3 draden te verlengen, alleen de signaaldraad is genoeg, aangenomen dat je een massadraad en een +5 V draad als ringleiding hebt liggen. 
Dit is het slechtste advies in dit draadje. Je moet de 3 draden van de servodecoder en de servo altijd bij elkaar houden. Dus nooit de voeding, de massa en de stuurdraad van verschillende plekken laten komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2017, 21:05:09 »
LocoNet is gegarandeerd tot 300 Foot -> 100 Meter

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: servo stekkers.
« Reactie #18 Gepost op: 27 August 2017, 21:50:42 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Dit is het slechtste advies in dit draadje. Je moet de 3 draden van de servodecoder en de servo altijd bij elkaar houden. Dus nooit de voeding, de massa en de stuurdraad van verschillende plekken laten komen.

Als je kijkt naar dit artikel in de encyclopedie over aansturing van servo's, zie je dat dat juist wel gedaan is. De signalen voor de uiterste servostanden worden 'centraal' aangemaakt met2x555 en via (lange) draden naar decentrale servo's geschakeld, die ieder een eigen +5 V en massa-aansluiting hebben.


« Laatst bewerkt op: 28 August 2017, 22:02:58 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2017, 21:57:20 »
Dat plaatje kende ik niet, maar dat is ook een slecht idee.
Om beïnvloeding door externe stoorbronnen te vermijden moet je de 3 draden naar de servo vanaf de signaalbron in 1 bundel houden. En bij grotere lengtes ook nog twisten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #20 Gepost op: 01 September 2017, 12:54:54 »
Ik zie aan dat plaatje nergens dat 5V en GND niet gewoon in één bundel naar de servo lopen... Het is een schema en voor het gemak zijn de spanning en massa draden voorzien van een label ipv een lijntje maar dat zegt niets over de fysieke plaatsing ;) Je kan prima van dat circuit iedere servo gewoon voorzien van spanning, massa en signaal :)

Maar inderdaad, hou de draden kort. Meeste servo's zijn wat kieskeurig / gevoelig voor storing. Verhalen van "maar bij mij werkt het" betekend niet dat het een recept is voor betrouwbaar in iedere situatie. Je zal maar net de persoon zijn waar het wel problemen oplevert. Of nog erger, alleen problemen oplevert als het nieuwe maan is en je buurman de was doet ;D Lastig traceerbare problemen (meestal werkt het, soms niet) zijn de ergste problemen die er zijn.

En ja, afgeschermde kabels kan wel helpen. Wel netjes het schild maar aan één uiteinde aan de massa leggen. En bij langere draden kan het ook helpen om dichter bij de servo een condensator over de voeding te hebben.

Maar naar mijn idee is het dat op een digitale baan allemaal niet waard. Misschien voor de ene wissel in de uithoek van je baan maar voor de rest, plaats de decoder gewoon dicht bij de wissels. Minder kans op storing en minder draden bende waar je jezelf doorheen moet werken als je storing hebt. :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #21 Gepost op: 01 September 2017, 14:10:20 »
Bij PiCommIT verkopen ze verlengkabels van 15, 30, 40, 50 en 100 cm lengte. Dus tot een lengte van ca. 1 m moet het geen probleem opleveren.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #22 Gepost op: 01 September 2017, 14:13:24 »
Hoezo? Dat iemand iets verkoopt betekend ook niet dat het altijd probleemloos werkt ;) En het zal met een lange kabel echt niet opeens niet werken, er is geen hard omslagpunt. Het zal alleen meet storing oppakken en als er genoeg storing in de lucht zit (bijvoorbeeld als het nieuwe maan is en je buurman de was doet ;)) heb je opeens moeilijk traceerbare problemen.  :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2017, 14:40:48 »
Zal me zelf nog maar eens herhalen.

Waarom nu een goed advies in de wind slaan.

Gewoon niet roomser willen zijn dan de poop.

Modules bij het wissel plaatsen, daar zijn de modules ook speciaal voor ontworpen en de kabels kort houden. Geeft het meeste plezier en de minste draden soep.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #24 Gepost op: 01 September 2017, 14:50:23 »
Ik snap het wel. Wat b.v. als je een 4-kanaals servodecoder hebt, 3 wissels die op een kluitje zitten en een vierde wissel 2 meter verderop. Dan is de verleiding groot om dat vierde wissel met een lange kabel aan te sluiten in plaats van een extra decoder aan te schaffen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22512
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #25 Gepost op: 01 September 2017, 16:25:16 »
Dan probeer je het toch.
Maar de oorspronkelijke vragensteller wilde alle decoders op een kluitje zetten en dan met meters verlengkabel gaan werken. Dat is overbodig. Heb ik sowieso nooit begrepen, ook niet bij gewone wisseldecoders. Ga je over op digitaal, trakteer je jezelf nog op kilometers overbodige bedrading.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #26 Gepost op: 01 September 2017, 20:09:46 »
Inderdaad dan kan je het inderdaad proberen met 1 servo en een verlengde kabel  :angel: Als het niet goed gaat kan je alsnog een extra decoder gaan gebruiken ;) De eerste enkelvoudige servoswitch's van Karst / wim zijn daarvoor uitermate geschikt.

Ga je over op digitaal, trakteer je jezelf nog op kilometers overbodige bedrading.

Mooi of niet?  ;D Zie dat ook vaker gebeuren met alles bezetmelders op 1 locatie plaatsen in plaats van gewoon op de plaats waar ze nodig zijn :)
 
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #27 Gepost op: 01 September 2017, 20:52:31 »
Ik snap het wel. Wat b.v. als je een 4-kanaals servodecoder hebt, 3 wissels die op een kluitje zitten en een vierde wissel 2 meter verderop. Dan is de verleiding groot om dat vierde wissel met een lange kabel aan te sluiten in plaats van een extra decoder aan te schaffen.

idd, daarom van mijn vraagstelling, en ook voor de orde. maar voorlopig lukt het nog

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2017, 09:29:20 »
Ik ga een foto laten zien met enkele metingen van signalen naar een servo. (zelf ooit al eens gebruikt op een ander forum)

Wat zien we op deze foto:
-een puls van 5V waarvan de lengte van de puls overeenkomt met de draaihoek (linkse puls op foto)
-een tweede puls die het stroomverloop weergeeft opgenomen door de servo elektronica (stroom gemeten via spanningsval R 1 Ohm)



Wat stellen we vast:
-de stroom die de servo elektronica opneemt is redelijk hoog. De test is gebeurd bij die kleine blauwe en loopt op tot 0,7A.
-de stroomopname start pas nadat de referentiepuls weg is.
-de stroomopname puls verloopt redelijk scherp (di/dt)

We stellen hierbij enkele vragen:
-is het raadzaam om de servopuls samen met de massa en +5V in één kabel tot aan de servo te brengen?
-is het raadzaam om een aparte 5V voeding te voorzien voor de elektronica die de servo puls opwekt en een krachtige 5V voeding  voor de servo elektronica?
-is het zinvol om net voor de servo over de massa en 5V een condensator te plaatsen van 0,1 µF om de scherpe kantjes af te vlakken?

-Een vraag die je niet kan afleiden uit de foto, Een NE555 timer IC en bijna al de µC uitgangen hebben een actief LOW en actief HIGH uitgang, is dit beter dan enkel een transistor gestuurde uitgang?

Geert
« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 09:32:19 door Geert2 »
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Servokabels verlengen, aan of af te raden?
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2017, 09:53:17 »
-is het raadzaam om de servopuls samen met de massa en +5V in één kabel tot aan de servo te brengen?
Ja, waarom niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.