Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?  (gelezen 9076 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #45 Gepost op: 25 september 2017, 22:36:34 »
Ik maak regelmatig gebruik van deze site om locs te vergelijken en om te zie wie ooit wat heeft gemaakt.

Ben heel benieuwd naar je eind resultaat! Lijkt me een leuk project.

Ik heb zelf de blauwe Fleischmann om de 'Orient Express' voort te bewegen, mooie gekleurde/bonte kombinatie.

Andre

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #46 Gepost op: 25 september 2017, 23:27:42 »
Ja, ik ken deze site. Gebruik hem vaak voor het werk :) . Hier is wel duidelijk dat ze zowat elke week een andere loc maakten :( De 18.451 van liliput staat er ook tussen en is dus een nog bestaand exemplaar in München (weliswaar knalgroen als ik zo even op Google gluur). De Fleischmann 18.5 exemplaren (zoals in het stripverhaal) zijn buiten mijn budget. Maar er is geen haast bij. Het is slechts een 'gebbetje' om deze trein na te maken.

Ik heb mijn mooie Roco, en ook al is deze 'verkeerd' (niet volgens het stripverhaal en ook al niet eens de 18 478) hij rijdt super mooi en is ook best wel heel erg mooi. Er zullen vast wel kits/setjes bestaan om BR 18.4 modellen om te bouwen, maar ik ben niet goed thuis in het Duitse modelspoorwereldje. Voorlopig staat hij mooi te wezen op mijn test spoortje met de Rheingold rijtuigen er achter (ook al is dit niet correct) Mocht ik een 18.5 tegenkomen en deze is niet al te duur, dan wil ik het ook nog wel overwegen. Ik heb altijd nog dat Märklin ding met correcte 18.5 cabine (hoewel het ding shots en scheef is omgebouwd, en kan deze parkeren voor de 'Striptrein'... Dit klinkt overigens ondeugender dan het eigenlijk is...

Ik heb ook een CIWL/Pullmann rijtuig ontvangen van ome post. Een of ander Frans merk (geen Jouef). Ik vind het zonde om een Rivarossi of LS Models te verhakselen.  Ding is niet zo mooi als een Rivarossi rijtuig, maar wel mooier dan een Hema/Lima. Ook zitten er de correcte draaistellen onder en heeft hij ovale ramen in de deuren. Het is een slaaprijtuig, maar de indeling van de ramen boeit niet heel veel daar ik deze dicht ga maken. De uiteinden van dit rijtuig zijn lelijk. De daklijn is te hoog en bol boven de balg en de balg zit te laag, evenals de apparatenkasten (?) naast de balgen. Ik heb er al grote Symoba's in gefrut. Foto's volgen zodra er meer te zien is :P .

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2017, 01:09:51 »
Het rijtuig wat ik had gevonden is van 'France Trains'. Het leek mij niet heel veel soeps maar ik zie dat er op 'iebee' een aantal CIWL rijtuigen van hun staan die ook richting 90 euro gaan. Nou moe ??? . Maar goed, dat heb ik er niet voor betaald en het ding is al aan gort gezaagd. Aan één kant heb ik de raamstijlen weggezaagd en er een reep styreen in gelijmd. Nu de andere kant nog en dan het onvermijdelijke 'plamureschure²'.

Er is in het stripverhaal nog één wagon te zien, maar alleen in twee plaatjes. Deze kar hangt achter het dichtgemaakte Pullman ding en is zichtbaar als het hoofdpersonage er langs loopt om naar de spoorbrug te lopen (wat best lollig is aangezien ik ook over/naast deze brug gelopen ben in Keulen). Verderop in het verhaal aan het einde als ze over het perron lopen is nog net het einde van dit rijtuig te zien. Dat maakt in totaal 6 rijtuigen: het bagagerijtuig van de Rheingold met twee salonrijtuigen, het rode slaaprijtuig, de dichtgemaakte Pullman en als laatste volgens mij dus een Pullman bagagerijtuig. En uiteraard is dit ook weer een zeldzaam kreng in H0 :-X . De kleuren van de Pullman rijtuigen in de strip zijn een soort oranje bruin met crème in daglicht en lichtgeel met crème (flipflop verf gebruikt?) in het donker. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat de artiest de Orient express kleurstelling voor ogen had. Toch een vrij bonte trein met het blauwpaars van de Rheingold, het rood van het Mirtropa snurkrijtuig en het bruin met crème van de 'privérijtuigen', maar in museumbedrijf kan heel veel, en in een stripverhaal kan nog meer :P .

Electrotren, Rivarossi (zelfde mal?) en ook France Trains (en wie nog meer weet mag het zeggen) hebben dit bagagerijtuig uitgebracht. Wie weet loop ik er een keer tegen aan. Er is zo weinig van het rijtuig te zien dat ik er lekker niks aan hoef te verbouwen of schilderen, mits ik de bruin/crème variant weet op te snorren voor een leuke prijs. Het dichte rijtuig moet ik toch bruin/crème schilderen en ik zal de kleur aanpassen aan het bagagerijtuig. Lekker makkelijk. 



Ik meen het rijtuig te herkennen aan het draaistel (zelfde draaistel als het andere Pullman rijtuig), de raampjes (zie Rivarossi foto verderop) en het kippenhok op het dak.



En op dit plaatje zien we wat details van de achterzijde. Volgens mij is het dus een CIWL bagage rijtuig. (Plaatjes uiteraard 'geleend' van meneer Dupuis (uitgeverij) en meneer Leloup (artiest)

Dit is een Rivarossi exemplaar:

http://www.rarelocos.com/img/p/5336-44851-jqformat.jpg

En een Electrotren:

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/E_18203_D_CIWL.JPG

Volgens mij klopt het wel ongeveer (y) . Raampjes en uiteinde van dit rijtuig komen volgens mij overeen of lijken genoeg op elkaar dat de trein voor mijn verbeelding in ieder geval compleet is. Alleen dus nog een half afgebouwde en motorloze Märklin BR18.5 restaureren en een correcte tender er bij zoeken, het dichte Pullman rijtuig wat dus eigenlijk nog open is, dicht maken en dit laatste rijtuig opduikelen. Of heb ik het toch mis?

Mvg,

Robert.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #48 Gepost op: 30 september 2017, 06:42:09 »
Goed werk  (y)  Die Rivarossi fourgon is zelfs nog in nederland geweest, heb ik ontdekt. Zie dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73288.msg3221730785.html#msg3221730785

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #49 Gepost op: 30 september 2017, 08:24:04 »
Is dat niet zo een Frans Poste geval? met daklichten die maar 3/4 van de wagon lang zijn ( http://www.modelys.fr/detail-2475-Fourgon+Postal+SNCF+PTT+Ocem+PAZ+Ls+Models+40430.htm )

De reden dat Liliput wielen groter zijn is dat serie d en e grotere wielen hadden dan de rest (2m tegen 1,87 m)... maar het hele S3/6 verhaal is een grote kluwen van varianten en al dan niet correcte combinaties van lok en tender

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #50 Gepost op: 30 september 2017, 10:14:01 »
Ik snap wat je bedoelt maar het is denk ik echt een fourgon. Op het stripplaatje met de rode DB lok zie je dat het uitkijkje dwars op de wagon staat, en je ziet daar ook de dicht op elkaar liggende, genagelde ribben in lengte- en dwarsrichting op het dak lopen. Bovendien is de zijwand op het stripplaatje weer glad terwijl de poste verticale ribben op de wanden heeft.


Overigens, "sncf231e/Fred" heeft net een heel handig overzicht gepost met CIWL rijtuigen, in dit draadje:    (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65265.msg3221772987.html#msg3221772987
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 10:16:38 door Rondje_HO »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2017, 14:33:18 »
Dit is echt een goede imitatie van een CIWL fourgon in de bruin/crème Pullman livrei.
Inderdaad had de SNCF iets soortgelijks, maar wel groen.

Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #52 Gepost op: 30 september 2017, 19:00:34 »
Fascinerend om deze rijtuigen achter een 1100 en 1600 te zien. Zo te zien is het samenraapsel wat in de strip te zien is nog niet eens zo raar. Ik zie een behoorlijke mix van rijtuigen op de grootspoor plaatjes. Inclusief Rheingold en Mitropa rijtuigen. Zo'n speciale/extra trein zal de tekenaar wel geïnspireerd hebben. De strip is uit 1993 en hij zal er wel aan gewerkt hebben in 1991/1992 of zo.

Ik ga uiteindelijk stiekum mijn Roco BR 18.4 toch omkatten naar een 18.478. Het hoeft niet super nauwkeurig maar de voorverwarmer gaat verhuizen naar tussen de wielen en een of ander ding wat rechts op de voetplaat zit gaat verhuizen naar linksvoor... als ik er achter kom hoe ik deze los krijg, grrr... Bij de tender ga ik ook niet heel moeilijk doen. ik vervang de achterste draaistelzijkanten door een vast frame en vervang de opbouw van de kolenbak en klaar. De as afstand van de achterste wielen klopt dan niet helemaal maar wellicht vind ik daar nog een oplossing voor. Op de nieuwe frameplaat zet ik de aspotten wel op de goede afstand en hoop dat het niet opvalt :). Maar geen haast er mee, ik heb nog genoeg te doen...

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2018, 23:00:11 »
Via mijn werk (best leuk werk heb ik eigenlijk 8) ) kwam ik een gekraakte Roco Beierse S3/6 (63360) tegen die ik voor weinig mocht overnemen. Cabine was vermorzeld en de kap van de tender was zelfs helemaal opnieuw gemaakt van styreen. Perfect slachtoffer om te verbouwen (y). Natuurlijk had ik kunnen wachten tot er een fleischmann of Rivarossi van het juiste type voorbij kwam. Maar ik vind de drijfwielen van de roco beter getroffen, ze zijn een fractie groter in diameter en de aandrijving vind ik mooier. En de Fleischmann is ook nog eens @#$% duur :P .

Zoals gezegd lag de cabine in puin, dus ik had een nieuwe nodig. Via de Fleischmann website een cabine van het juiste type voor een 18.5 opgesnord (grappig genoeg draagt de cabine het nummer van een 18.495 maar het is een rechte zonder stroomlijn) en besteld, en ook maar meteen een kap en wielframe voor de tender. Ik had al eens een complete Fleischmann in mijn handen gehad en vergeleken met de Roco, en met wat frutten moest het mogelijk zijn om de Fleishmann tender kap op de Roco tender te prakken. Het frame voor de wielen heeft dus maar één draaistel waarbij de achterste wielen in een vast frame zitten. Deze achterste wielen hebben niet dezelfde as afstand als de Roco aandrijving maar dat gaat niet opvallen, hoop ik...



Zoals op de foto is te zien paste de tender kap best redelijk, decoder (ESU LP 4) Zit er ook al in, plek zat bovenop de motor onder de nep kolen. Het Fleischmann onderstel frame was wat ingewikkelder. Ik heb uiteindelijk alleen de zijkanten afgesneden en de bovenste balk van het Fleischmann frame ook afgesneden en gefreest op een manier de zoveel mogelijk leidingen liet zitten. Er zat zo weinig 'vlees' op de Roco tender aandrijving dat ik hier niks van weg kon frezen. Maar uiteindelijk ziet het er best ok uit. Likje rode verf en het lijkt al een geheel :) .

Fleischmann cabine zit provisorisch op de loc. Ik had wel al in de rommelbak een ketel gevonden die ik tussen de drijfwielen heb gezet als voorverwarmer. Verdere appendages nog niet gemonteerd. Schoorsteen moet ik ook nog wat op verzinnen. Ook op de andere BR 18.4. Roco maakt geen modellen met de correcte schoorsteen. De ketel is op de plek waar eerst de wigvormige stroomlijn van de cabine zat nog niet afgewerkt. Je ziet hier een stukje van het 'blote' originele cabine interieur. Dit is iets kleiner en ik moet dot dus plamuren of zo, zodat de ketel mooi doorloopt. Ook moet er een extra knobbel op (smeltveiligheid) en natuurlijk moet ik de leidingen en handrails weer monteren.

Ik verzamel dus eigenlijk alleen maar Nederlands spul, en ik hoop dat dit de enige buitenlandse stomers blijven. Maar wie weet :P Naarmate ik meer in aanraking kom met allerlei moois uit andere landen (ik heb zelfs Zuid Afrikaanse treinen in mijn handen gehad, maar die sla ik wel over) krijg ik er ook meer waardering voor. Ik moet alleen wel een rem op mijn verzameldrift zetten, anders kan ik straks niet de NL modellen kopen die ik nog wil/moet hebben.

Mvg,

Robert.

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #54 Gepost op: 06 april 2024, 23:15:17 »
als je praat over de 18 526 in de tachtiger jaren moet ik je teleurstellen  er is geen 18526 in de tachtiger jaren aangezien  da loks uit de serie 18 509 t/m 18 548 in de jaren vijftig allen omgebouwd naar 18 601 t/m  18 630

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #55 Gepost op: 07 april 2024, 10:16:38 »
Niet allemaal, er zijn slechts 30 van de 40 stuks omgebouwd.

Onder de niet omgebouwde locs was de 18 528, die nog in een hal op het fabrieksterrein van K-M in München zou moeten staan.

De 18 526 uit de strip is in 1955 verbouwd naar 18 621 en in 1961 btd gegaan.

De 18 401...18 478 hadden een stroomlijncabine met vlakke zijwanden, de Hochhaxige met Ø2,0 m drijfwielen 18 441...458 een rechte cabine met vlakke zijwanden.
De "naoorlogse" (na WO1) Reichsbahnlocs 18 479...548 hadden een rechte cabine met geknikte zijwanden.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #56 Gepost op: 07 april 2024, 10:41:25 »
Hier een foto van de Eisenbahn Stiftung van de Br 18 526 in Frankfurt ( 16-9-1953 )



Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #57 Gepost op: 07 april 2024, 10:42:04 »
Mooie foto Kees  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #58 Gepost op: 07 april 2024, 10:55:00 »
Dank je wel Wim.

Br 18 526,umbau in 18 621 im AW Ingolstadt vom 27.05.1955 bis 11.08.1955 mit Neubaukessel Krauss-Maffei Fabr.-Nr. 18146

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten15/lokdet157317.shtml

04.12.1961 Ausgemustert im Bw Lindau.

Kees.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #59 Gepost op: 07 april 2024, 12:21:22 »
Voor wie zo'n ding eens wil zien: in het weekend van 20/21 april zijn de Museumstage in het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen waar ook de S 3/6 uit Nördlingen komt!
https://eisenbahnmuseum-bochum.de/2024/01/28/museumstage-2024/