BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Biesje op 23 augustus 2017, 01:09:50

Titel: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 23 augustus 2017, 01:09:50
Dag allen,

Door mijn nieuwe baan ben ik besmet geraakt door een gemuteerde variant van het NS H0 modelspoorvirus. Nu vind ik opeens Duitse stoomlocs ook leuk :(

Ik heb besloten om maar één keer gehoor te geven aan deze nieuwe symptomen en heb besloten dat het dan maar een BR 18 moet worden. Dit heeft een aantal redenen:

Het is een prachtige locomotief vind ik
Het ding reed met de Rheingold rijtuigen die ik ook al heb (omdat er ooit in 1928 wel eens een 3700 voor stond)
Een striptekenaar die ik bewonder om zijn talent om zeer technisch gedetailleerde tekeningen te maken (Roger LeLoup, bekend van Yoko Tsuno en vele achtergronden en voertuigen in de reeks Kuifje) maakte ooit een strip over de Rheingold (Yoko Tsuno - De Rheingold Express). Deze tekenaar is zelf ook modelspoorder.

De locomotief in het stripboek heeft het nummer 18 526. Ik kan niet achterhalen of deze loc inderdaad nog bestaat. Het kan zijn dat de tekenaar simpelweg een modeltrein uit zijn eigen collectie heeft nagetekend die toevallig dit nummer had, maar ik kan dus ook geen info vinden of er een model met dit nummer is gemaakt.

Omdat ik graag modellen heb van nog bestaande treinen (al of niet rijvaardig), zou ik graag weten of deze loc nog bestaat en of er een model van is. Mag ook een ander nummer hebben, als de uitvoering verder klopt.

En wellicht niet on topic voor dit deel van het forum: wie maakt de mooiste BR 18.4/5 (zonder alle stroomleinbeplating)? Ik heb zelf het liefst een model met aandrijving echt op de drijfwielen, zoals de Roco (al is dat dan met een motor in de tender en cardan as naar de Locomotief)

Dit is niet mijn eerste Duitse uitstapje. Ik heb ook al een V200 (gewoon een klassieker) , BR 103 (ook een klassieker) en een BR 216/8 (kan ze niet uit elkaar houden, er is een verschil aan het dak lijkt het wel. Deze heb ik omdat ik er vroeger ook één had en ze reden per ongeluk wel eens met een Plan E dacht ik). ook heb ik dus de Liliput Rheingold set uit 1928 (omdat ik toen nog geen andere rijtuigen had voor mijn 3737), en een Lima 1:87 TEE Rheingold set (nostalgie, ik had deze uit een Lima startset vroeger, nu netjes 1:87 en leuk voor achter mijn BR 103)

Verder wil ik niet gaan... totdat ik weer wat anders oploop...

Vriendelijke groet,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Sandopie op 23 augustus 2017, 07:00:51
Robert,

De 18.526 is, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet meer onder ons. Een zusterlok uit dezelfde serie (m), de 18.528, is als standbeeld aanwezig op het terrein van de voormalige bouwer (Krauss-Maffei A.G.) in München.

In Nederland bevinden zich momenteel een aantal Duitse stoomlocomotieven, zie links hieronder. Daar zitten een aantal echte "schoonheden" tussen. Bv. BR01, 23, 41, 50, 65 e.a..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veluwsche_Stoomtrein_Maatschappij#Locomotieven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom_Stichting_Nederland

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos



Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: ex44 op 23 augustus 2017, 08:55:56
18 526 is per 24.8.1961 (dus morgen exact 56 jaar geleden) z-gestellt, op 4.12.1961 uit de bestanden geschrapt en vervolgens in Frankfurt Ost gesloopt.
Zie bron (http://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=34672&fahrzeugsuche=18+526&art=1&such_start=0) voor de levensloop van de lokomotief.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Rondje_HO op 23 augustus 2017, 10:38:32
Ah, Yoko Tsuno, één van mijn favoriete strippersonages!  (y) Verkrijgbaar in het nederlands bij de betere striphandel. Er is ook een (franstalige) fansite over:  http://yoko.tsuno.free.fr/index.php

En daar staat deze loc ook op:  http://yoko.tsuno.free.fr/index.php?mod=engins&numalbum=1003&cat=0

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/g_0595b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/g_0595b.jpg)

-------------------------------

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/g_0596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/g_0596.jpg)

(c) Roger Leloup - Dupuis


Overigens, voor wat betreft de loc zou je ook eens kunnen kijken naar de Br. 18 611 van Fleischmann:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161213_194240-1_resized_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161213_194240-1_resized_2.jpg)


Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Falcon10 op 23 augustus 2017, 11:38:14
Wel grappige samenstelling eerlijk gezegd.

Op de eerste foto zie je op de achtergrond de blauw beige DB wagons, en paar afbeeldingen verder een BR120 met wit slabbetje vooraan en de rode IC rijtuigen, dus zou denken door de combinatie dat het TP 5 is.

Maar ook de samenstelling van de Rheingold stomer vindt ik interessant : Op de eerste foto zie je duidelijk het paarse bagagerijtuige zoals bv in de Lilliput/Trix/Markliun sets, wat verder zie je dan opeens een rood Mitropa slaapwagon rijtuig ( dacht dat die rode Mitropas eigenlijk alleen restaurantrijtuigen waren ? ), gevolgd door een geel/beige rijtuig met opschrift "Watanabe Kazuky Inc". Vermoed dat dit laatste rijtuig een fiktief rijtuig is ?

Wel benieuwd naar de hele samenstelling van deze Yoko Tsuno Rheingold, is die te achterhalen adhv het stripverhaal ? En heeft de echte Rheingold in deze samenstelling rondgereden ? Of is het fictief ?
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Bram w op 23 augustus 2017, 11:53:31
Je ook kunnen kijken de Flm br 18.629 nr 74118 met geluid.

Groet Bram.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: tijgernootje op 23 augustus 2017, 12:31:02
Een overlevende uit de BR 18 is de 18-201 en die rijd ook nog altijd,zie hier deze links maar:
https://www.youtube.com/results?search_query=br+18+201 (https://www.youtube.com/results?search_query=br+18+201)
Ik heb m zelf mogen ervaren in t echt langs de lijn,je word er best blij van als de lat open is  (y)
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: v140 op 23 augustus 2017, 12:52:12
Hoi Floris

De 18.201 is een totaal andere loc dan de eerder beschreven loc's en is een product van de DDR.
de 18.201 is een samenraapsel van de br 61.002 van de Henschel wegmanzug en een hogedrukloc.
en heeft dus niets met de beierse S3/6 varianten en te maken waar Robin naar op zoek is.
De 18.201 is dan wel weer een leuke loc om erbij te hebben (y)

Gr. Ron
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: tijgernootje op 23 augustus 2017, 13:07:14
Daar heb je i.d.d. een punt  :-[
Dan zijn zover ik nu kan achterhalen,enkel de volgende echte BR 18-S3/6 werkelijk gebouwd:


   Baureihe      Länderbahn-Bez.                 Bauart           ab Jahr      Bahnverwaltung

18 601-605     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1953    Deutsche Bundesbahn
18 606-610     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1954    Deutsche Bundesbahn
18 611-630     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1954    Deutsche Bundesbahn

Welke daar nog van over zijn,dat durf ik niet te zeggen.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 23 augustus 2017, 13:16:57
Bedankt voor de treurige mededeling. Was leuk geweest om de hobby's op de één of andere manier te combineren :) Ik wou dat ik aan meneer LeLoup kon vragen waarom hij nu juist dit nummer koos.

Ik ga voor de museumlocomotief 18 478 denk ik. Moet alleen nog even denken welke uitvoering/kleurstelling. Märklin laat de echte om de haverklap overspuiten om nieuwe kleurvarianten te verkopen lijkt het wel, dus alles mag :D Ik heb het liefst een DRG uitvoering in zwart met rode wielen denk ik. Heeft ie zo voor de Rheingold rijtuigen uit 1928 gestaan?

Ik heb diverse slaaprijtuigen gevonden van de Mitropa van Fleischmann, maar of dit ook correct naar het grote voorbeeld is weet ik niet. Het Watanabe/Kazuky rijtuig is waarschijnlijk fictief.

De BR 01 heeft ook wel wat, maar vind de BR18 net iets sierlijker. Ook het Rheingold verleden spreekt me aan. De goederenlocs vind ik niet zo spannend :(
De Fleischmann heeft de aandrijving in de  tender, volgens mij dat vind ik helemaal niet leuk. Aandrijving moet op de drijfwielen :P .

Mijn Duits is niet heel best, dus bedankt voor de hulp nogmaals. Ik begrijp het wel, alleen geen idee hoe informatie op te zoeken daar ik de trefwoorden niet weet.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: v140 op 23 augustus 2017, 13:19:10
Ach, de baureihe 18 is een beetje een samengeraapt zooitje.

De br 18.1 is de vroegere wurtemberger C
Er is ook nog een br 18.0, een of ander Sakisch apparaat.
Br 18.2 de door Floris benoemde DDR machine
BR 18.3 de Badische Vh waarvan de 18.316 en ik meen de 18.323 nog bestaat
Br 18.4-6, de Beiersche S/6: behouden zijn de 18.478 in bedrijfsvaardige toestand , Eisenbahnmuseum Nordlingen in de oude groene kleur,
Br 18.451 is behouden , de variant met 2 meter drijfwielen  ( wordt nu in model door MTH in H0 uitgebracht)
Br 18.612 neubaukessel loc, staat/stond in Neuenmarkt Wirsberg.
Zo even tussen neus en lippen en waarschijnlijk niet volledig.
Zo veel valt er niet te treuren, er is best veel behouden

Gr. Ron
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Gérard Drost op 23 augustus 2017, 13:33:39
Er zijn verschillende Baureihe 18 locs.
De eerste locs werden gebouwd in de Länderbahnzeit (Epoche I) in Duitsland:

Baureihe 180, (sächs. XVIII H), erstes Baujahr 1917, nummers 18 001-010
Baureihe 181, (württ. C), erstes Baujarh 1909, nummers 18 101-137
Baureihe 182, (bad. IV f), erstes Baujahr 1907, nummers 18 201, 18 211-217, 18 231-238, 18 251-256
Baureihe 182, (Versuch DR 02 0201 (DR) Umbau 1961, nummer 18 201
Baureihe 183, (bad. IV h) 018 DB, erstes Baujahr 1918, nummers 18 301-303, 18 311-319, 1 321-328
Baureihe 183, (Umbau DR) 02 0314 (DR), Umbau 1960, nummer 18 314
Baureihe 184, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1908, nummers 18 401-424, 18 425-434, 18 461-478
Baureihe 184, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1912, nummers 18 441-458
Baureihe 184-5, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1923, nummers 18 479-508, 18 509-530, 18 531-548
Baureihe 186, (Umbau DB), Umbau 1953-1956, nummers 18 601-630

Bron: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotieven, Horst J. Obermayer


Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: v140 op 23 augustus 2017, 13:50:59
Hoi Gerard

Da's tenminste volledig.
Zijn die boekjes van Obermayer eigenlijk nog verkrijgbaar ?

Gr. Ron
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Gérard Drost op 23 augustus 2017, 14:02:56
Hoi Ron,

Geen idee, misschien ergens op Marktplaats of Ebay Duitsland.
Het boekje dat ik heb is de 9de oplage uit 1985, toen nieuw aangeschaft. (eerste oplage is uit 1969)
Kostte DM 18,80.

Heb wel het ISBN nummer: 3 440 05530 2


Grz,
Gérard Drost


Ps. Duitse Ebay zijn diverse boekjes verkrijgbaar
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: v140 op 23 augustus 2017, 14:35:08
Hoi gerard

Bedankt ! zal eens kijken of ik wat kan scoren.

Gr. Ron
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Rondje_HO op 23 augustus 2017, 15:26:53
Ik heb je twee Pdf's gestuurd met de baureihe van de DB  ;)
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: guest7822 op 23 augustus 2017, 17:29:23
Het beste medicijn voor(tegen??) jouw virus is een KM-1 BR 18.5, zie

http://www.km-1.de/html/br_18_5-18_6.html

 ;D ;D ;D
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Rondje_HO op 23 augustus 2017, 17:57:48
Ik geloof niet dat mijn zorgverzekering dat dekt  ;D
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: T.Spat op 23 augustus 2017, 23:15:00
Ik heb eens een S3/6 mogen aanschouwen in een loods in Romanshorn
(Zwitserland) in 2012... die was ex DB, en in particulier bezit.
Was toen nog niet rijvaardig maar optisch wel in goede staat 8)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 26 augustus 2017, 23:02:16
Was bezig een bak met locs en tenders uit te zoeken vandaag. Ik vond een Märklin/Hamo BR 18 die iemand verbouwd had naar BR 18.5 (rechte cabine ipv de stroomlijn vorm) zonder motor of tender. Hier ga ik maar eens mee stoeien :) Dit is dus ongeveer de uitvoering zoals in het stripboek. Dat is ook een 18.5 met rechte cabine. De baas wilde er niks voor hebben en daar valt ook weinig op af te dingen dan :D

Drijfwerk loopt soepel en wellicht kan ik er een motor in frutten. Om de nieuwe rechte cabine te monteren is de motor er uit gesloop0t alsmede een gedeelte van het frame waar de motor op zat. Dus een Märklin motor er weer in schoeven is geen optie. Moet alleen een tender er bij ritselen. En als het moet, dan kan er altijd nog een tender achter met een aandrijving.

Ik vond ook verschillende Liliput Br 18.3 exemplaren compleet. Maar die zijn veel groter dan de 18.545. Mooi gedetailleerd met afgeveerde assen in de loc. Maar de aandrijving is om te huilen :( Deze zit in de tender en is niet gangbaar te maken.

Ik ga even lekker spelen met dit Märklin exemplaar. De assen zijn geïsoleerd maar het drijfwerk lijkt sluiting te maken. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Ook zit de rechte cabine er scheef op. Dan is het dus eigenlijk geen rechte cabine meer :P . Het is met de hand geschilderd en beplakt met waterslide transfers die niet helemaal passen.

De kap van Märklin is van metaal en het verse gedeelte is witmetaal. Kijken of ik het los kan maken en recht kan zetten. Dan verf er af wassen/spoelen/likken en kijken hoe ik er een mooie motor in gan prakken. Heb nog een aandrijving van een Märklin 6400 liggen. De maxxon motor past in de ketel als ik wat dingen uit het frame zaag, en de tandwieltjes van de 6400 passen op het randwiel van de BR 18. Spannend...

Ondertussen hou ik mijn ogen open voor een mooier exemplaar. Liefst een Roco of zo. Maar voor nu kan ik dit weekend een beetje spelen met een echte Duitse stomer (y)

Mvg,

Robert.

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: T.Spat op 26 augustus 2017, 23:47:51
Even nagekeken, de loc die ik destijds heb gezien is de 18 508, en van het type
zonder de stroomlijn op de kabine  8)

Veel stoomplezier dit weekend (y)

Vr, gr,

Tis
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 27 augustus 2017, 17:25:02
Dank je :D

Veel aan het nadenken geweest. Ik ga de loc optisch opknappen maar weet niet of ie ooit weer gaat rijden. Er kan geen Märklin motor (of Hamo) motor meer gemonteerd worden en een geheel nieuwe aandrijving is het ding niet waard denk ik. Dan moeten de wielen vervangen worden met alle kwarteer ellende die daarbij komt, en dan moet er voor het mooie een nieuw drijfwerk op. Dit Märklin drijfwerk is een beetje grof en dik. Die nieuwere uitvoeringen van deze lok van dezelfde fabrikant hebben een sierlijker drijfwerk en mooiere wielen.

Ik zoek dus nog een tender er bij, maar op de spaarzame foto's van de tender, lijkt de Märklin versie wat te kort. Klopt dit? Verder lijken de Duitsers het leuk te vinden om tenders te ruilen en verbouwen :( Ik snap er geen fluit van.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 02 september 2017, 22:08:11
Na flink wikken en wegen uiteindelijk toch een mooie Roco BR18.4 gekocht in DRG uitvoering (63361)  (y)

Ik vond ook tekeningen van de BR 18.5 en de Märklin tender (en loc ook) lijkt goed te kloppen. Alleen de wielen hebben een kleinere diameter ivm de hogere flensen en de afstand tussen de wielen. De Tender lijket korter omdat de Märklin wat hoger op de pootjes staat en er een houten verhoging op de kolenbak zit.

 De Roco tender lijkt weer een iets ander type. Op de tekening en op foto's van een bewaarde 18.4 heeft de tender twee assen in een star frame aan de achterzijde (waar de rijtuigen aangekoppeld worden), en een draaistel met twee assen aan de loc zijde. De Roco tender heeft twee draaistellen en een kleinere kolenopslag. Is dit een correcte tender voor dit loctype?

Eenvoudigste oplossing (behalve gewoon alles negeren :P ) is om de achterste draaistelzijkantjes te vervangen door iets wat op het starre frame lijkt.

Voorlopig ben ik erg blij met dit model, het rijdt geweldig en de wielen en het drijfwerk zijn zeer fijn gedetailleerd.

Mvg,

Robert

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Rondje_HO op 02 september 2017, 23:00:27
Dat is een mooie keus  (y)  Prachtig model hoor! Enne, als je een foto hebt van de jouwe voor de Rheingold wagens, dan zien we die natuurlijk graag  ;D
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Falkenberg op 03 september 2017, 00:02:13
ga niet zitten frunniken aan de tender. De 18.4-5 reden zowel met tenders met starre achterassenals met draaisteltenders tenders, de 18 402 is met de draaisteltender afgeleverd tot de buitendienststelling (in 1949)

dirkjan
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 03 september 2017, 03:02:25
Dank voor het antwoord (y)

Voorlopig ga ik niet frunniken, maar uiteindelijk moet het de 18 478 worden in DRG uitvoering. Die heeft nu in ieder geval de tender met starre achterassen. De draaistel zijkantjes kunnen er makkelijk afgenomen worden. Zitten klemvast. Als ik een stukje styreen pas maak en kan bevestigen op dezelfde manier dan is het weer terug te bouwen. Ook de kolenbak is los te klikken. Alleen de achterste as staat dan eigenlijk verkeerd, die moet iets dichter op de andere as staan maar ach... Er is niet genoeg zout voor alle slakken.

Ik zal morgen eens kijken of ik foto's kan maken, Maar de schoorsteen heeft nog geen rood met witte ringen.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Falkenberg op 03 september 2017, 10:57:42
De 18 478 is van de serie i, de 18 402 van de serie a van de gehele S3/6 reeks (series liepen t/m o). Elke serie week af van de anderen. De i week van de a bijvoorbeeld af in:
- kransschoorsteen ipv recht
- andere tender
- andere ketelopbouw
- Oververhitter onder de omloop tussen de assen ipv links op de omloop
- andere cylinders
- ander frame
en nog veel meer.

Roco heeft een lok gemaakt voor de series a-c (401-418). Wil je een 18 478 in DRG heb je meer aan een Rivarossi 1365, die heeft de juiste tender en details (hoewel grover als de Roco) . Daarnaast hebben de loks van de lage series (zonder recht cabinefront) nooit in het echt de Rheingold gereden, dat waren de 18.5 (series k, l, m, n, o) en de series met grote wielen (series d,e)

dirkjan
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 03 september 2017, 16:21:51
Ah, bedankt voor de verduidelijking. Er waren dus nog series binnen de series... leuk is dat... Dit verklaart alle verschillen inderdaad. Het was me al opgevallen dat er een ketel 'verkeerd' zat en er een luik in de cilinders niet was weergegeven.

Ik vind de  versie met gestroomlijnde cabine eigenlijk wat mooier. De Märklin was eigenlijk zo slecht nog niet, behalve de gare aandrijving dan. Mijn Marklin loc heeft geen aandrijving maar ik heb een model getest waar er wel een in zat. Het liep erg onregelmatig. Jammer dat ik het niet wist dat Rivarossi een correct type maakte. Maar hoe is de aandrijving hiervan? Die Roco glijdt over de rails als smeltende boter in een teflon pan. Ik heb wel een aantal stomers in mijn handen gehad van Rivarossi, maar niet op gelet welk type dit waren. Het reed erg verschillend. Een aantal hadden de S-Drive, wat ik in theorie wel een geinig concept vind maar wat vaak kapot gaat. Net even gegoogled en zie dat de Rivarossi dus S-Drive heeft en aandrijving in de lok. De drijfwielen lijken kleiner maar ziet er verder wel ok uit :) .

Ik dacht dat zowel de 18.4 als de 18.5 gebruikt werden voor de Rheingold. Nu weet ik dat Wikipedia het niet altijd correct heeft maar ach... Uiteindelijk staat het toch ook niet verkeerd,  zo'n Roco voor een Rheingold:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170903_141304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170903_141304.jpg)

De Liliput rijtuigen zijn met kortkoppeling en binnenverlichting. Ik heb alleen de binnenverlichting vervangen door LED strips van een rol en behoorlijk gedimd. De verlichting is zo alleen zichtbaar als het licht in de kamer uit is. Geeft een mooiere sfeer vind ik. Past beter bij deze rijtuigen dan felle TL verlichting.

Om even terug te grijpen naar de trein in het stripboek: Wie weet op welk rijtuig de speciale wagon zonder ramen is gebaseerd? Leek me leuk om deze er bij te maken. Dan gaat de Märklin in de revisie of koop ik een ander ding wat niet teveel geld kost en maak ik daar de 18 526 van zoals in het boek, ondanks dat deze gesloopt is. Ik heb de auteur getracht te schrijven over het hoe en waarom hij dit nummer koos. Ik vond een foto van de tekenaar achter zijn treintafel met een Rheingold van onbekende makelij op deze pagina:

http://yoko.tsuno.free.fr/index.php?mod=articles&ac=commentaires&id=8 (http://yoko.tsuno.free.fr/index.php?mod=articles&ac=commentaires&id=8)

Helaas staat het gezochte rijtuig niet tussen de plaatjes. Op deze pagina wel (even een stukje naar beneden scrollen):

http://digbib.ubka.uni-karlsruhe.de/volltexte/2003/geist-soz/1/html-1/28-eisenbahn/e-08.html (http://digbib.ubka.uni-karlsruhe.de/volltexte/2003/geist-soz/1/html-1/28-eisenbahn/e-08.html)

Mvg,

Robert.

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 03 september 2017, 17:14:24
Volgens mij heb ik het al gevonden: Het lijkt een Pullman rijtuig. Ik was op zoek naar Revell 1:87 kits om te zien wat ze maakten en kwam dit rijtuig tegen en herkende de ovalen ramen in de deuren van de tekeningen :) Ik zie dat Rivarossi deze maakt. Even mijn kans afwachten. Ik ga de ramen dichtsmeren dus ik hoef geen ding in nieuwstaat te hebben voor veel geld.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Tomasso op 03 september 2017, 20:12:23
Ha Robert, dat is inderdaad een Pullman rijtuig. Toevallig stond dit type rijtuig pasgeleden op marktplaats. Hij is er dus kant en klaar, maar dan wel in de orient express kleurstelling. Ik zal de kijken of ik het nummer voor je kan vinden.

Gr.

Tom.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Tomasso op 03 september 2017, 20:15:47
En de foto:

Ding is van Rivarossi. Dan zoeken op CIWL(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170903/8390921c452f62c5a73612a2f9e6b134.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Rondje_HO op 03 september 2017, 20:53:15
Je zou ook voor een LS Models kunnen gaan, alleen die zijn wel stevig aan de prijs (zo rond de € 90,-)

https://www.google.nl/search?biw=1469&bih=934&tbm=isch&sa=1&q=ls+models+pullman&oq=ls+models+pullman&gs_l=psy-ab.3...2213.6396.0.7051.8.8.0.0.0.0.68.383.8.8.0....0...1.1.64.psy-ab..0.2.122...0j0i30k1j0i8i30k1.5Kj0HtQ_MeM


Oh, en prachtige foto!  (y)  Als ik jou was zou ik lekker bij de Roco blijven. Helemaal correct is leuk maar als je telkens problemen krijgt met rijden dan gaat de lol er ook snel vanaf  :P  En ga je ook het rode rijtuig er bij zetten? Zie mijn reactie op de eerste pagina, volgens mij is het een restauratierijtuig? Maar dat weten de kenners hier vast wel  :)

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 03 september 2017, 21:08:43
Hoi allen, bedankt voor de bevestigingen dat het een Pullman rijtuig is. Daar zijn ook weer tig uitvoeringen van zag ik. De Rivarossi is niet eens goedkoper zag ik op ebay, ik zag prijzen tot ver over de 100 euro's... Maar deze 'striptrein' is slechts bedoelt als grapje. Ik snor wel een Lima of Jouef of zo op en plamuur de ramen er van dicht en zet er Symobas onder :P Dat is grappig genoeg denk ik. Beetje zonde om dit te gaan doen met een kar van 90+ euro voor een model van een rijtuig wat niet eens in het echt bestaat.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 03 september 2017, 21:22:22
Boe, stiekum nog wat er bij zetten terwijl ik aan het typen ben :P Dank je voor het compliment voor de foto. Gedaan met een mobiele telefoon :)

Het is een Mitropa Schlafwagen, en er is er al een onderweg van Fleischmann :D Die was niet zo duur. ik twijfel alleen of deze 1:87 is of 1:93 of whatever Fleischmann op dat ogenblik leuk vond... In het stripverhaal hebben de personages hier een kamer om te slapen en zo. De Rheingold zelf had geen slaapgelegenheid dacht ik, maar wel keukens en bediening op je zitplaats. het rijtuig hoort niet in een Rheingold trein maar was 'nodig' voor het verhaal.

Jammer alleen dat ik maar 5 rijtuigen van de hele trein zie. Rheingold bagagerijtuig, twee passagiersrijtuigen in Rheingold kleuren, de Mitropa slaapwagen en de gemodificeerde Pullman zonder ramen.Ik denk dat er simpelweg niet meer achter hangen. Zoveel stripfiguren hoefden niet mee :P

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: T.Spat op 03 september 2017, 22:00:31
Scheelt dat het verhaal in de jaren '80 speelt, dus die 18.5 met Rheingold/Pullmann-
wagens was toen al een museumtrein 8) Een slaapwagon erbij...moet kunnen :)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 04 september 2017, 21:58:29
Op het werk een BR 18.6 gevonden van Rivarossi... Wéér een andere... Lijkt op de BR 18.5 maar iets andere cabine en andere appendages aan de ketel en de ketel zelf is wat anders. Het ding heeft wel de correcte tender van de tekeningen in het stripboek. Ding rijdt analoog best ok, alleen geen idee wat zo'n S-Drive gaat doen als er een decoder aan hangt :P Die voetplaat naast de ketel zit wat hoger als bij de Roco en Märklin lijkt het (geen idee of dit komt door een fout bij Rivarossi of de anderen fabrikanten of dat het typisch is voor een BR 18.6), en doordat de Rivarossi ook iets te kleine wielen heeft, net als de Märklin, krijgt de loc een heel ander karakter.

Ik zag dat Fleischmann een BR 18.5 maakt. Heeft iemand deze en is het mogelijk om hiervan de diameter van de wielen op te meten?


Ik vond ook nog wat Lima en Jouef CIWL rijtuigen maar dat is echt niet mooi. Dan is het nog minder werk om een oud Liliput Rheingold rijtuig te verbouwen met andere draaistellen en deuren...

Ik weet overigens nu niet meer of dit topic hier nog mag blijven staan of dat het een materieelbespreking is geworden van diverse merken BR 18 :P

Leuk zo'n hobby, het houdt je van de straat...

Mvg,

Robert

Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Bram w op 04 september 2017, 22:57:40
ik heb een br 18 629 van fim met sound maar ik zal de maat morgen nemen.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Martijn193 op 04 september 2017, 23:26:40
Bij wat voor baan 'vindt' je loks.....?
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 04 september 2017, 23:51:58
Een spoorbaan  ;D

Ik werk in een magazijn met een boel treinen. Ik durf alleen niet te verklappen waar vanwege reclame en zo.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 24 september 2017, 19:35:31
Ik vond deze Liliput loc in stukken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170924_165007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170924_165007.jpg)

Dit weekend in elkaar gepuzzeld en het rijdt weer prima . Dus binnenkort beschikbaar :P . Het model voorzien van werkend binnenliggend drijfwerk. Zie je geen klap van maar het is wel geinig. Ook de ganghandel 'werkt' (is beweegbaar).

Dit is dus een 18.4 maar met een rechte cabine van een ander ontwerp dan de 18.5 en 18.6 en weer een andere tender... Ook zijn de drijfwielen groter en daardoor is de radstand tussen de drijfwielen iets groter en de afstand tussen de voorste assen en achterste as is kleiner. De tender heeft deels een vast frame, zoals de Märklin uitvoering, maar de opbouw is weer anders. Er zijn veel te veel verschillen tussen deze locs in dezelfde serie, boeh :P .

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: T.Spat op 24 september 2017, 22:17:09
Ik volg dit draadje met plezier, het blijft intrigerend, al die varianten van een
en hetzelfde loktype, en om dan toch uiteindelijk die juiste 18.5 te vinden 8)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: VictorPM op 24 september 2017, 23:00:34
Ook de ganghandel 'werkt' (is beweegbaar).

Ik even een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=6DtO4oe4jTE) (even doorspoelen tot voorbij 8 min) opgezocht van dit model, want dat leek me sterk voor een H0 model en wilde ik wel eens zien...
Over het ganghandel zelf hoeven we niet te hebben, zit gewoon vast als bij ieder ander model... maar ik zie dat de schuifstang inderdaad beweegt.
Bij de meeste modellen staat die stil in de nulstelling, de loc kan zo vooruit noch achteruit rijden.
Bij dit model beweegt de schuifstang... omdat de vork hoger opgehangen is. Maar hij wordt nog steeds passief meegenomen door de vork en niet actief gestuurd door de schaar.
Sterker nog, de schuifstang en schaar bewegen langs elkaar heen ;D
Met een echte stoomschuifbeweging heeft het dus weinig te maken :)
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: Biesje op 25 september 2017, 08:41:35
Je moet dan ook met je vingers (of met wat dan ook) het ding wel aanraken :P . Dat grijze pliefje kan je naar voor en achteren bewegen en er loopt een stang naar achteren in de cabine die scharniert met het grijze pliefje. ook bewegen er nog wat andere stangetjes mee.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526
Bericht door: VictorPM op 25 september 2017, 21:04:10
OK  :-[
Hier wordt pijnlijk (voor mij dan) duidelijk dat ik gisteravond dingen heb opgeschreven zonder het filmpje dat ik zelf meelinkte echt goed te bestuderen... excuses!
Ganghandel wel degelijk verstelbaar.
Heel interessant model wordt het ineens...
Ik ben nu ook wel benieuwd of je met juist instellen van dat ganghandel per rijrichting de beweging van schaar en schuifstang enigszins synchroon kan krijgen.
Ik denk het niet, als ik de passages uit het youtubefilmpje waarbij de lok langzaam achteruit rijdt (vanaf 10:19) en langzaam vooruit rijdt (vanaf 10:44) goed bestudeer.

Overigens kwam ik er gisteravond ook al achter dat ik me nooit echt verdiept heb in de stoomschuifbeweging van een 4-cilinder compound loc.
Verschilt nogal met een standaard 2- of 3-cilinder loc. Genoeg "studiemateriaal" te vinden wat dat betreft op youtube, van de 18 478 en de 18 316...
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 25 september 2017, 22:20:12
Ik weet ook niet of de schuifbeweging wel echt klopt, maar vond het lollig dat het beweegbaar was :) Extra uitdaging bij het digitaliseren om het op afstand 'werkend' te krijgen ;D

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: AndrevdG op 25 september 2017, 22:36:34
Ik maak regelmatig gebruik van deze site (http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_18) om locs te vergelijken en om te zie wie ooit wat heeft gemaakt.

Ben heel benieuwd naar je eind resultaat! Lijkt me een leuk project.

Ik heb zelf de blauwe Fleischmann om de 'Orient Express' voort te bewegen, mooie gekleurde/bonte kombinatie.

Andre
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 25 september 2017, 23:27:42
Ja, ik ken deze site. Gebruik hem vaak voor het werk :) . Hier is wel duidelijk dat ze zowat elke week een andere loc maakten :( De 18.451 van liliput staat er ook tussen en is dus een nog bestaand exemplaar in München (weliswaar knalgroen als ik zo even op Google gluur). De Fleischmann 18.5 exemplaren (zoals in het stripverhaal) zijn buiten mijn budget. Maar er is geen haast bij. Het is slechts een 'gebbetje' om deze trein na te maken.

Ik heb mijn mooie Roco, en ook al is deze 'verkeerd' (niet volgens het stripverhaal en ook al niet eens de 18 478) hij rijdt super mooi en is ook best wel heel erg mooi. Er zullen vast wel kits/setjes bestaan om BR 18.4 modellen om te bouwen, maar ik ben niet goed thuis in het Duitse modelspoorwereldje. Voorlopig staat hij mooi te wezen op mijn test spoortje met de Rheingold rijtuigen er achter (ook al is dit niet correct) Mocht ik een 18.5 tegenkomen en deze is niet al te duur, dan wil ik het ook nog wel overwegen. Ik heb altijd nog dat Märklin ding met correcte 18.5 cabine (hoewel het ding shots en scheef is omgebouwd, en kan deze parkeren voor de 'Striptrein'... Dit klinkt overigens ondeugender dan het eigenlijk is...

Ik heb ook een CIWL/Pullmann rijtuig ontvangen van ome post. Een of ander Frans merk (geen Jouef). Ik vind het zonde om een Rivarossi of LS Models te verhakselen.  Ding is niet zo mooi als een Rivarossi rijtuig, maar wel mooier dan een Hema/Lima. Ook zitten er de correcte draaistellen onder en heeft hij ovale ramen in de deuren. Het is een slaaprijtuig, maar de indeling van de ramen boeit niet heel veel daar ik deze dicht ga maken. De uiteinden van dit rijtuig zijn lelijk. De daklijn is te hoog en bol boven de balg en de balg zit te laag, evenals de apparatenkasten (?) naast de balgen. Ik heb er al grote Symoba's in gefrut. Foto's volgen zodra er meer te zien is :P .

Mvg,

Robert
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 30 september 2017, 01:09:51
Het rijtuig wat ik had gevonden is van 'France Trains'. Het leek mij niet heel veel soeps maar ik zie dat er op 'iebee' een aantal CIWL rijtuigen van hun staan die ook richting 90 euro gaan. Nou moe ??? . Maar goed, dat heb ik er niet voor betaald en het ding is al aan gort gezaagd. Aan één kant heb ik de raamstijlen weggezaagd en er een reep styreen in gelijmd. Nu de andere kant nog en dan het onvermijdelijke 'plamureschure²'.

Er is in het stripverhaal nog één wagon te zien, maar alleen in twee plaatjes. Deze kar hangt achter het dichtgemaakte Pullman ding en is zichtbaar als het hoofdpersonage er langs loopt om naar de spoorbrug te lopen (wat best lollig is aangezien ik ook over/naast deze brug gelopen ben in Keulen). Verderop in het verhaal aan het einde als ze over het perron lopen is nog net het einde van dit rijtuig te zien. Dat maakt in totaal 6 rijtuigen: het bagagerijtuig van de Rheingold met twee salonrijtuigen, het rode slaaprijtuig, de dichtgemaakte Pullman en als laatste volgens mij dus een Pullman bagagerijtuig. En uiteraard is dit ook weer een zeldzaam kreng in H0 :-X . De kleuren van de Pullman rijtuigen in de strip zijn een soort oranje bruin met crème in daglicht en lichtgeel met crème (flipflop verf gebruikt?) in het donker. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat de artiest de Orient express kleurstelling voor ogen had. Toch een vrij bonte trein met het blauwpaars van de Rheingold, het rood van het Mirtropa snurkrijtuig en het bruin met crème van de 'privérijtuigen', maar in museumbedrijf kan heel veel, en in een stripverhaal kan nog meer :P .

Electrotren, Rivarossi (zelfde mal?) en ook France Trains (en wie nog meer weet mag het zeggen) hebben dit bagagerijtuig uitgebracht. Wie weet loop ik er een keer tegen aan. Er is zo weinig van het rijtuig te zien dat ik er lekker niks aan hoef te verbouwen of schilderen, mits ik de bruin/crème variant weet op te snorren voor een leuke prijs. Het dichte rijtuig moet ik toch bruin/crème schilderen en ik zal de kleur aanpassen aan het bagagerijtuig. Lekker makkelijk. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170930_004109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170930_004109.jpg)

Ik meen het rijtuig te herkennen aan het draaistel (zelfde draaistel als het andere Pullman rijtuig), de raampjes (zie Rivarossi foto verderop) en het kippenhok op het dak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170930_004145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170930_004145.jpg)

En op dit plaatje zien we wat details van de achterzijde. Volgens mij is het dus een CIWL bagage rijtuig. (Plaatjes uiteraard 'geleend' van meneer Dupuis (uitgeverij) en meneer Leloup (artiest)

Dit is een Rivarossi exemplaar:

http://www.rarelocos.com/img/p/5336-44851-jqformat.jpg

En een Electrotren:

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/E_18203_D_CIWL.JPG

Volgens mij klopt het wel ongeveer (y) . Raampjes en uiteinde van dit rijtuig komen volgens mij overeen of lijken genoeg op elkaar dat de trein voor mijn verbeelding in ieder geval compleet is. Alleen dus nog een half afgebouwde en motorloze Märklin BR18.5 restaureren en een correcte tender er bij zoeken, het dichte Pullman rijtuig wat dus eigenlijk nog open is, dicht maken en dit laatste rijtuig opduikelen. Of heb ik het toch mis?

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Rondje_HO op 30 september 2017, 06:42:09
Goed werk  (y)  Die Rivarossi fourgon is zelfs nog in nederland geweest, heb ik ontdekt. Zie dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73288.msg3221730785.html#msg3221730785
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: ivanzon op 30 september 2017, 08:24:04
Is dat niet zo een Frans Poste geval? met daklichten die maar 3/4 van de wagon lang zijn ( http://www.modelys.fr/detail-2475-Fourgon+Postal+SNCF+PTT+Ocem+PAZ+Ls+Models+40430.htm )

De reden dat Liliput wielen groter zijn is dat serie d en e grotere wielen hadden dan de rest (2m tegen 1,87 m)... maar het hele S3/6 verhaal is een grote kluwen van varianten en al dan niet correcte combinaties van lok en tender
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Rondje_HO op 30 september 2017, 10:14:01
Ik snap wat je bedoelt maar het is denk ik echt een fourgon. Op het stripplaatje met de rode DB lok zie je dat het uitkijkje dwars op de wagon staat, en je ziet daar ook de dicht op elkaar liggende, genagelde ribben in lengte- en dwarsrichting op het dak lopen. Bovendien is de zijwand op het stripplaatje weer glad terwijl de poste verticale ribben op de wanden heeft.


Overigens, "sncf231e/Fred" heeft net een heel handig overzicht gepost met CIWL rijtuigen, in dit draadje:    (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65265.msg3221772987.html#msg3221772987
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: dwem op 30 september 2017, 14:33:18
Dit is echt een goede imitatie van een CIWL fourgon in de bruin/crème Pullman livrei.
Inderdaad had de SNCF iets soortgelijks, maar wel groen.

Dirk
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 30 september 2017, 19:00:34
Fascinerend om deze rijtuigen achter een 1100 en 1600 te zien. Zo te zien is het samenraapsel wat in de strip te zien is nog niet eens zo raar. Ik zie een behoorlijke mix van rijtuigen op de grootspoor plaatjes. Inclusief Rheingold en Mitropa rijtuigen. Zo'n speciale/extra trein zal de tekenaar wel geïnspireerd hebben. De strip is uit 1993 en hij zal er wel aan gewerkt hebben in 1991/1992 of zo.

Ik ga uiteindelijk stiekum mijn Roco BR 18.4 toch omkatten naar een 18.478. Het hoeft niet super nauwkeurig maar de voorverwarmer gaat verhuizen naar tussen de wielen en een of ander ding wat rechts op de voetplaat zit gaat verhuizen naar linksvoor... als ik er achter kom hoe ik deze los krijg, grrr... Bij de tender ga ik ook niet heel moeilijk doen. ik vervang de achterste draaistelzijkanten door een vast frame en vervang de opbouw van de kolenbak en klaar. De as afstand van de achterste wielen klopt dan niet helemaal maar wellicht vind ik daar nog een oplossing voor. Op de nieuwe frameplaat zet ik de aspotten wel op de goede afstand en hoop dat het niet opvalt :). Maar geen haast er mee, ik heb nog genoeg te doen...

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Biesje op 21 januari 2018, 23:00:11
Via mijn werk (best leuk werk heb ik eigenlijk 8) ) kwam ik een gekraakte Roco Beierse S3/6 (63360) tegen die ik voor weinig mocht overnemen. Cabine was vermorzeld en de kap van de tender was zelfs helemaal opnieuw gemaakt van styreen. Perfect slachtoffer om te verbouwen (y). Natuurlijk had ik kunnen wachten tot er een fleischmann of Rivarossi van het juiste type voorbij kwam. Maar ik vind de drijfwielen van de roco beter getroffen, ze zijn een fractie groter in diameter en de aandrijving vind ik mooier. En de Fleischmann is ook nog eens @#$% duur :P .

Zoals gezegd lag de cabine in puin, dus ik had een nieuwe nodig. Via de Fleischmann website een cabine van het juiste type voor een 18.5 opgesnord (grappig genoeg draagt de cabine het nummer van een 18.495 maar het is een rechte zonder stroomlijn) en besteld, en ook maar meteen een kap en wielframe voor de tender. Ik had al eens een complete Fleischmann in mijn handen gehad en vergeleken met de Roco, en met wat frutten moest het mogelijk zijn om de Fleishmann tender kap op de Roco tender te prakken. Het frame voor de wielen heeft dus maar één draaistel waarbij de achterste wielen in een vast frame zitten. Deze achterste wielen hebben niet dezelfde as afstand als de Roco aandrijving maar dat gaat niet opvallen, hoop ik...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180121_221907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180121_221907.jpg)

Zoals op de foto is te zien paste de tender kap best redelijk, decoder (ESU LP 4) Zit er ook al in, plek zat bovenop de motor onder de nep kolen. Het Fleischmann onderstel frame was wat ingewikkelder. Ik heb uiteindelijk alleen de zijkanten afgesneden en de bovenste balk van het Fleischmann frame ook afgesneden en gefreest op een manier de zoveel mogelijk leidingen liet zitten. Er zat zo weinig 'vlees' op de Roco tender aandrijving dat ik hier niks van weg kon frezen. Maar uiteindelijk ziet het er best ok uit. Likje rode verf en het lijkt al een geheel :) .

Fleischmann cabine zit provisorisch op de loc. Ik had wel al in de rommelbak een ketel gevonden die ik tussen de drijfwielen heb gezet als voorverwarmer. Verdere appendages nog niet gemonteerd. Schoorsteen moet ik ook nog wat op verzinnen. Ook op de andere BR 18.4. Roco maakt geen modellen met de correcte schoorsteen. De ketel is op de plek waar eerst de wigvormige stroomlijn van de cabine zat nog niet afgewerkt. Je ziet hier een stukje van het 'blote' originele cabine interieur. Dit is iets kleiner en ik moet dot dus plamuren of zo, zodat de ketel mooi doorloopt. Ook moet er een extra knobbel op (smeltveiligheid) en natuurlijk moet ik de leidingen en handrails weer monteren.

Ik verzamel dus eigenlijk alleen maar Nederlands spul, en ik hoop dat dit de enige buitenlandse stomers blijven. Maar wie weet :P Naarmate ik meer in aanraking kom met allerlei moois uit andere landen (ik heb zelfs Zuid Afrikaanse treinen in mijn handen gehad, maar die sla ik wel over) krijg ik er ook meer waardering voor. Ik moet alleen wel een rem op mijn verzameldrift zetten, anders kan ik straks niet de NL modellen kopen die ik nog wil/moet hebben.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: LeFennec op 06 april 2024, 23:15:17
als je praat over de 18 526 in de tachtiger jaren moet ik je teleurstellen  er is geen 18526 in de tachtiger jaren aangezien  da loks uit de serie 18 509 t/m 18 548 in de jaren vijftig allen omgebouwd naar 18 601 t/m  18 630
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: grossraumwagen op 07 april 2024, 10:16:38
Niet allemaal, er zijn slechts 30 van de 40 stuks omgebouwd.

Onder de niet omgebouwde locs was de 18 528, die nog in een hal op het fabrieksterrein van K-M in München zou moeten staan.

De 18 526 uit de strip is in 1955 verbouwd naar 18 621 en in 1961 btd gegaan.

De 18 401...18 478 hadden een stroomlijncabine met vlakke zijwanden, de Hochhaxige met Ø2,0 m drijfwielen 18 441...458 een rechte cabine met vlakke zijwanden.
De "naoorlogse" (na WO1) Reichsbahnlocs 18 479...548 hadden een rechte cabine met geknikte zijwanden.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: puntenglijder op 07 april 2024, 10:41:25
Hier een foto van de Eisenbahn Stiftung van de Br 18 526 in Frankfurt ( 16-9-1953 )

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Br-18-526-66125c17e1e4d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Br-18-526-66125c17e1e4d.jpg)

Kees.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: Wim Vink op 07 april 2024, 10:42:04
Mooie foto Kees  (y)
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: puntenglijder op 07 april 2024, 10:55:00
Dank je wel Wim.

Br 18 526,umbau in 18 621 im AW Ingolstadt vom 27.05.1955 bis 11.08.1955 mit Neubaukessel Krauss-Maffei Fabr.-Nr. 18146

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten15/lokdet157317.shtml

04.12.1961 Ausgemustert im Bw Lindau.

Kees.
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: timtrein op 07 april 2024, 12:21:22
Voor wie zo'n ding eens wil zien: in het weekend van 20/21 april zijn de Museumstage in het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen waar ook de S 3/6 uit Nördlingen komt!
https://eisenbahnmuseum-bochum.de/2024/01/28/museumstage-2024/ (https://eisenbahnmuseum-bochum.de/2024/01/28/museumstage-2024/)
Titel: Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
Bericht door: puntenglijder op 07 april 2024, 12:24:38
Ik wil dat ding al jaren lang zien, misschien een optie?

Kees.