Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door Gouda
Vandaag om 09:53:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:46:46
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 09:33:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 09:19:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 09:12:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
  

Auteur Topic: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding  (gelezen 3244 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2017, 20:34:31 »
Hangt er maar vanaf welke bruggelijkrichter je koopt. En waarom zou je meer dan 3A moeten verwerken? Het hoeft niet meer te zijn dan de centrale of booster kan leveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2017, 22:07:45 »
Ik heb ergens gelezen dat Digikeijs komt met een bezetmelder met een aparte aansluiting voor niet getecteerde baanvakken.

Ivo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2017, 23:42:07 »
Hoi Ivo,

Dat is de z.g. RailCom detector/bezetmelder DR5088RC . Gaat over iets anders ;)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2017, 09:27:59 »
@Klaas,

ik heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.

Daarnaast hoef je het voor het geld niet te doen  :) Die dingen kosten geen *** en dan zit ik liever een paar ampere hoger dan de centrale.

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2017, 09:43:49 »
Hoi,

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Je hebt twee dingen: De centrale die de digitale signalen genereert en een versterker die de signalen versterkt op de baan zet. Bij de meeste centrales zijn die twee dingen in één kastje gebouwd. Die hebben een ingebouwde versterker. Bij overbelasting zal de centrale  / Versterker dat aangeven en er mee stoppen. Dan mag je het probleem eerst oplossen door wat materieel van de baan te halen of de baan in meerdere delen splitsen en met meerdere versterkers gaan werken.

Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken en zo op de baan gaat aansluiten. Dat is vragen om problemen.  Dan is het verstandiger om met meerdere baandelen te gaan werken en deze apart met kleinere waarden af te zekeren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2017, 10:06:31 »
k heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.
Diodes kunnen inderdaad flink warm worden. Maar voordat ze stuk gaan moeten ze boven de 100 graden worden, en dan heb jij allang blaren op je vingers.
Bovendien is het zo dat de digitale stroom eigenlijk een wisselstroom is, die een paar duizend keer van richting omkeert. Dus elke diode hoeft maar de helft van de tijd die 3A te verwerken, terwijl een 3A diode dat continu kan hebben. Ze worden dus maar voor de helft belast.
Maar er is niks op tegen om een bruggelijkrichter te nemen. Montagetechnisch kan dat eenvoudiger zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2017, 11:57:53 »
Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken
Of als je de oude IB had. Want die wilde nogal eens de magic smoke eruit laten als je ze overbelaste. Vaak werd een autolamps als PTC toegepast.

En ja, diodes kunnen wel goed warm worden maar zouden ze prima aan moeten kunnen. Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1A. Volgens de datasheet van een 1N500x stijgt de temperatuur 20 graden per watt. Natuurlijk in gunstige omstandigheden. Maar zelfs als je van het dubbele uit gaat wordt de diode dus maar 40 graden warmer en wordt dus 60 a 70°C. Warm, maar prima voor de diode want hij mag 150°C worden :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #22 Gepost op: 12 August 2017, 12:49:40 »
Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1W.
Ik denk dat het iets meer is. Bij de maximale continustroom is de spanningsval over een diode eerder 1V. Nog niet verontrustend, want volgens de specs kan hij dat hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #23 Gepost op: 12 August 2017, 13:56:47 »
Ja, je hebt gelijk. Maar mijn factor twee van de thermische weerstand maakt dat wel goed :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox