Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
14 August 2025, 12:25:27

Auteur Topic: Wisselstraat met servoswitch  (gelezen 4175 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Wisselstraat met servoswitch
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2017, 19:33:48 »
Welke ringleidingen je wilt moet je inderdaad zelf bedenken en hangt af van de aansturing. Maar in ieder geval voor DCC is handig. Zelf ga ik graag voor DCC, schakeleen (wissels enz) en verlichting. Laatste twee los om die hongerige verbruikers niet terug te zien in de verlichting.

Maar een ringleiding hoeft niet per se aan een stuk te zijn. Het kan handig zijn maar als je de baan ook in segmenten of modules bouwt kan je ook ieder(e) segment/module van een CVL voorzien. Dit maakt het testen nu al makkelijker. Wel zou het handig zijn als je dan al bedenkt hoe je de segmenten/modules koppelt. Bij permanente baan zou je laten gewoon deze delen aan elkaar kunnen solderen (met zelfde diameter maar flexibele draad) of als je het modulair wilt houden voor de welbekende D-sub stekkers gaan.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2017, 11:19:39 »
Dirk,

Als de trein stopt, dan is er geen spanning.
Je moet zorgen dat de onderste rechte rail aangesloten is op de digitale spanning laten we dit voor het gemak de bruine draad noemen,
De afbuigende sporen moet dan aangesloten zijn op de rode draad van de digitale spanning.
De puntstukken en de wisseltongen krijgen hun railspanning van af de puntstuk omschakeling via de ServoSwitch.
En als je de draadje op de puntstuk aansluiting op de ServoSwitch goed hebt aangesloten. Moet het gewoon doorrijden.
Maar als de puntstukschakeling op de onderste rails die verbonden is met de Bruine draad ook verbinding maakt met de bruine draad zal het niet rijden, in dat geval even de T en T draden op de ServoSwitch omwisselen.

Ik spreek nu de hoop uit dat je het begrijpt, of anders gewoon uitvoert zoals beschreven.

En niet geheel onbelangrijk, je moet wel eerst de servoswitch bedienen, want na een opstart van het systeem en als de servo's nog niet bediend zijn dan is de puntstuk omschakeling zonder spanning, en zal er geen trein rijden. Misschien is het wel zo simpel om alleen even het wissel te bedienen.
In deze opstelling moet de trein doorrijden als de wissel in de stand rechtdoor staan.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2017, 11:34:41 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2017, 09:07:52 »
Het is eigenlijk heel eenvoudig te beredeneren. De spoorstaaf die het dichtstbij is noem je zuid, de andere noord.
Dan kijk je wat de wielen doen. Wielen die op de zuidelijke spoorstaaf rijden moeten overal de spanning zuid krijgen, wielen die op de noordelijke spoorstaaf rijden krijgen overal de spanning noord.

Als dus de wissels op jouw foto rechtuit staan rijden de noordelijke wielen over de puntstukken. Staan de wissels afbuigend, dan rijden de zuidelijke wielen over de puntstukken. Daaruit volgt dat je alleen de puntstukken moet omschakelen, en verder niks.

Klaas, en hoe zit het met het "hondenbot"? Als de sporen terug komen ligt Noord op Zuid en Zuid op Noord. Heb je daar ook een truukje voor omdat te onthouden? Als je mijn vraagstelling begrijpt.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 01 August 2017, 09:13:18 »
Een probleem met een hondenbot? Dat kan je oplossen door aan twee zijden in de lussen een keerlus-oplossing te gebruiken. Dan heb geen problemen bij je wisselstraten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #19 Gepost op: 01 August 2017, 10:19:50 »
Citaat van: Dirk
... hoe zit het met het "hondenbot"? Als de sporen terug komen ligt Noord op Zuid en Zuid op Noord.
Dan is het geen hondenbot

maar keerlussen tegen elkaar, een soort gevouwen ovaal, een 8.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 August 2017, 10:46:27 »
Wat betreft Klaas' trucje moet je het gewoon per wissel bekijken. Noord en zuid verwijzen dan puur naar de oriëntatie en niet naar de spanning.  :)

En inderdaad, een echt hondenbot is niets meer dan een samengedrukt ovaal. Maar aangezien de meesten dat maar een saaie opstelling vinden zullen vele daar een overloop wissel ofzo tussen leggen. ;D Je hebt dan gewoon een keerlus aan beide zijden. Beide sporen in het midden krijgen dan gewoon J en K (als we zo de digitale spanning even noemen zoals Lenz dat doet) aan dezelfde kant. Dus beiden het noordelijke spoor J en zuidelijke spoor K (of andersom).

Timo
« Laatst bewerkt op: 01 August 2017, 10:49:20 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 August 2017, 13:02:39 »
Een probleem met een hondenbot? Dat kan je oplossen door aan twee zijden in de lussen een keerlus-oplossing te gebruiken. Dan heb geen problemen bij je wisselstraten.

Groeten Ronald.

Hazo, dan mag ik een keerlus schakeling altijd gebruiken, ook als er geen overloopwissel is in de baan? En kan ik op een of andere manier meten wat Noord en Zuid is ergens op de baan? Ik ga nl met een spiraal naar een ander niveau waar ook wisselstraten in zitten. Is het een mogelijkheid om aan de centrale een draad los te maken en dan te meten welke draad er nog vast zit?
Ik ga bezetmelders gebruiken, en ik meende begrepen te hebben dat ik consequent hetzelfde rail (Rood) moet gebruiken.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 August 2017, 13:12:23 »
Hazo, dan mag ik een keerlus schakeling altijd gebruiken, ook als er geen overloopwissel is in de baan?
Waarom zou je dat doen. Je hebt geen probleem dus hoef je ook niets op te lossen.

En kan ik op een of andere manier meten wat Noord en Zuid is ergens op de baan? Ik ga nl met een spiraal naar een ander niveau waar ook wisselstraten in zitten.
Gewoon logisch nadenken en 1 railstaaf als "noord" benoemen en die consequent volgen.

Ik ga bezetmelders gebruiken, en ik meende begrepen te hebben dat ik consequent hetzelfde rail (Rood) moet gebruiken.
JA. Anders ga je geheid problemen krijgen.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 01 August 2017, 13:13:03 »
Noord en zuid, dat is een afspraak die je met jezelf maakt. Voor een ovaal heb ik eens een trucje gelezen in Model Railroader. Midden in het ovaal noem je noord, alles buiten het ovaal is zuid.
Een hondebot is een samengedrukt ovaal, daar kan je dezelfde regel hanteren. Als er geen overloopwissels in zitten heb je geen keerlusmodules nodig.
Verder moet je het niet ingewikkelder maken dan het is. Op een bepaalde plek spreek je gewoon met jezelf af wat noord en zuid is. Wil je het op een andere plek weten, dan volg je gewoon de spoorstaaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2017, 14:36:03 »

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon rood en bruin aanhouden, kwestie van op dezelfde manier volgen van de spoorstaaf waar rood of bruin aanzit vanaf je referentie punt.

Een hondenbod is een samengeknepen ovaal, en daar zitten geen keerlussen in.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 01 August 2017, 14:38:59 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2017, 14:51:43 »

Groeten Ronald.

In een hondenbot zitten geen keerlussen Ronald, dat is een samengeknepen ovaal. ::) :-X

Groetjes

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #26 Gepost op: 01 August 2017, 17:28:34 »
Ja, mee eens Wim  ::) Niet zo heel scherp de afgelopen dagen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 August 2017, 18:39:08 »
Zo, vandaag alles weer eens afgebroken wat betreft bedrading en van nul af aan herbegonnen. En ziedaar, 2 wissels werken en alles lijkt in orde. Ik heb mijn bouwbeeld wat veranderd, een wisselstraat staat opzichzelf, is een apart gedeelte van de baan, als ik het zo bekijk klopt het plaatje (tot nu toe). Ik dus blij. Het viel me op dat telkens ik de stroom aan zette, de servo's extreem gingen, met gevolg dat de verenstalen verbindingen uit de houders sprongen. ik heb nu een aparte kring gemaakt om de decoders van stroom te voorzien van een andere trafo, ik herinnerde me zoiets, geen idee waar vandaan ik dat heb opgepikt, ik heb de laatste weken zoveel info gekregen. :-\ maar nu blijkt het OK te zijn. Morgen de 2 eerste wissels eens aansluiten en dan eens een proefritje maken. Ik hoop dat ik dan nog even blij ben als nu. Dan eens ernstig nadenken over terugmelding, Ik denk dat ik eerst mijn schaduwstation afmaak en dan pas de onderbrekingen maak voor de terugmelding.
Anyway, bedankt alvast voor het geduld en de vele tips.

mvg

Dirk

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2017, 15:57:30 »
Goede middag,

Ik heb nog een vraag ivm de servo decoders van Rosoft, In de manual staat dat ik de decoders via POM kan programmeren, nl de schakelsnelheid zou ik hiermee kunnen aanpassen. Ik heb dat gisteren geprobeerd maar als enig resultaat krijg ik een melding geen loc gevonden. Ik heb de IB op locadres 9999 gezet dcc 28 stappen. ik druk op de programeerknop, ledje gaat aan, ik kies cv50 en geef een waarde in. dan de kleine streepjes lijk de IB de waarde schrijft, maar dan de melding dat er geen loc is. moet ik in de IB eerst een SO waarde zetten zodat ik via POM ken programmeren?

Dirk

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #29 Gepost op: 05 August 2017, 16:33:42 »
Je moet in de Intellibox kiezen voor hoofdspoorprogrammeren niet voor CV bit of Byte in het programmeerkeuze menu.

Als je programmeert via het hoofdspoor dan leest de Intellibox de waarde niet terug en krijg je ook de melding niet, nu programmeer je via de verkeerde methode en probeert de IB de waarde te controleren, en aangezien de SeroSwitch geen antwoord geeft krijg jij de foutmelding.

De juiste handelingen uitvoeren om het geheel te laten werken.

Hoe je moet programmeren op het hoofdpsoor staat beschreven in de handleiding van de Intellibox.

Mvg
Wim.