Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 06:54:37
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door bask185
Vandaag om 06:51:35
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Petertrein81
Vandaag om 06:14:16
Verschillen decoders door Hennik
Vandaag om 01:29:50
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Martin Welberg
Vandaag om 00:32:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:18:13
Piko 185.2 Altmann door GertMeering
12 december 2018, 23:44:37
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
12 december 2018, 23:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 december 2018, 23:29:26
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door GerardvV
12 december 2018, 23:19:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door phdirk
12 december 2018, 23:15:26
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
12 december 2018, 23:07:31
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
12 december 2018, 23:04:47
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door rjr
12 december 2018, 22:58:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door BrightonBelle
12 december 2018, 22:56:20
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
12 december 2018, 22:40:24
De Rheingold in model naoorlogs door Chris2412
12 december 2018, 22:28:33
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
12 december 2018, 22:10:11
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door Ronald Halma
12 december 2018, 21:59:32
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
12 december 2018, 21:56:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
12 december 2018, 21:09:52
  

Auteur Topic: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m  (gelezen 5848 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2017, 10:53:30 »
@Marc, ik heb een fascinatie met de nachttrein naar Cornwall. Deze staat er dan achter (niet voor, want hij rijdt de trein in Paddington naar binnen en staat er dan dus achter). De rest van de Britse normaalspoortreinen kunnen me niet boeien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • tussen kerst en nieuwjaar alléén gier uitrijden bij broei in de ton.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8912
    • aersch der visch.
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #31 Gepost op: 11 december 2017, 16:35:45 »
zelfs de pacers niet? ;D
Maarre, heel knap loccie zo!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2018, 19:54:12 »
Okee, de uiteindelijk etsplaten zijn binnen en de messing onderdelen verwacht ik deze week. Er gaat nu serieus gebouwd worden aan het uiteindelijke model!

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2018, 20:12:31 »
Waarom gaat het nou altijd kriebelen als ik zo`n plaat zie .  (y)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1734
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2018, 20:20:32 »
Geen simpel dit ga ik s,nel even in mekaar flansen model  :)

Benieuwd naar het resultaat!!


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2297
  • NS tijdperk IIIc
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2018, 20:40:18 »
Waarom gaat het nou altijd kriebelen als ik zo`n plaat zie .  (y)
Je bent allergisch voor messing  ;D

Ziet er fraai uit Sven, succes met de bouw!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2018, 20:46:47 »
Geen simpel dit ga ik s,nel even in mekaar flansen model  :)
Dat zou je denken, maar dat lijkt maar zo. Zo'n etsplaat maakt altijd indruk, maar in feite is het een recht-door-zee model.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2018, 20:49:40 »
Je bent allergisch voor messing  ;D

Oh , dat wordt lastig dan met 3 dagen messing demo op Ontraxs  ;)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2018, 21:25:36 »
Gelukkig is het soldeerTIN ;).
Succes ermee! (y)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2018, 10:43:32 »
Hoofdstuk 1: De bouw van de kast

Hier zijn alle onderdelen nodig voor het eerste gedeelte, de bouw van de kast. De vier wanden van het bovengedeelte zijn elk verschillend. Van de onderzijde zijn de fronten hetzelfde, maar de zijkanten verschillend.



Ik gebruik een fijn (en duur, €14) schaartje van de naaiwinkel om de hechtstripjes van de etsplaat los te knippen. Met het puntje van de schaar knippen, want dan verbuigt het dunne nieuwzilver niet. Als je de schaar dieper insteekt, gaat het buigen bij het knippen.



De twee kleine reepjes (nr 12), rechtsonder op het eerste plaatje van deze post, zijn om de dunne bovenrand van de zijwand te versterken. Ik heb de stripjes aan de zijkant niet afgeknipt. Het is beter om de hele strip tot aan de zijkant van de wand te laten lopen, zodat meer hechtpunten op de hoek zitten. Deze reepjes worden nu bevestigd aan de bovenrand. Uitlijnen aan de bovenzijde. Na het solderen de uitstekende stripjes aan de zijkant afknippen.



Ik gebruik soldeerpasta met een weerstandsoldeerapparaat, wat een uitkomst is voor dit soort fijne werkjes! Met een weerstandsoldeer moet je op een stalen plaat werken en het voordeel daarmee is ook dat ik met magneten de te solderen voorwerpen op de plaats kan houden. Nieuwzilver is gelukkig niet magnetisch, overigens, maar hij zit geklemd tussen de magneet en de stalen plaat.

Tegen de klok in worden plaatjes 1, 2, 3 en 4 op bodemplaat 9 gesoldeerd. Er zitten overal precies passende tabjes, dus het is niet moeilijk om ze exact op de juiste plek te zetten. Wel even opletten dat de fronten op de zijkanten worden gesoldeerd (dwz de zijkanten vallen tussen de fronten in) en mooi glad aansluiten.

Dit is het resultaat:



En zo kwam ik er. Wat hulpmateriaal voor een haakse hoek en een blijvend platte wand (niet dat je 'm tijdens het werken met je vingers verbuigt).



Dat gaat best rap.



En als de rest van de wanden gedaan zijn, dan zit de bovenkant van de kast in elkaar. Zie eerder plaatje met nummering. Hierna ga ik vanzelfsprekend verder met de onderkant, maar jullie mogen dit eerst laten bezinken.  8)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 11:26:07 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #40 Gepost op: 31 januari 2018, 14:02:16 »
Volgens mij zie ik op een foto het onderstel al liggen  ;D
Mooi gewerkt tot zover  (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #41 Gepost op: 31 januari 2018, 14:50:03 »
Ha, dat klopt! Dat is een testbouw.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2018, 09:50:12 »
Heeft even wat langer geduurd, maar er is weer verder gebouwd.

Dan ga ik nu verder met de onderkant van de kast

De lange paneeltjes gaan op de bodemplaat gesoldeerd worden. De onderkant van de bodemplaat is de zijde met de tekst (die per abuis in spiegelbeeld is weergegeven). Maar eerst moet de vier binnenkant van de opstapjes gevouwen en gesoldeerd worden.



De vouwstappen, van links naar rechts



De binnenkant van de opstapjes moeten met de vouwlijn naar buiten worden gevouwen. Ik klem één helft in een tang, dan vouw ik de andere helft met m'n vinger. Voordat ie dicht geklapt wordt, smeer ik soldeerpasta aan beide zijkanten. Niet in het midden, in de cirkel! Die moet vrij blijven. Dan wordt het kleine, uitstekende lipje omgevouwen. Ik doe dit zelf met de punt van een tang.



Soldeerpasta aan beide zijde van het de diepliggende halve cirkel, van elk onderdeel die net gevouwen is. Dan leg ik er één in een open halve cirkel aan de achterzijde van een zijpaneel. Het zijpaneel wordt omgedraaid, zodat de kant met de klinknagels boven ligt. Het lipje (de opstaptrede) ligt recht en in het midden en sluit onderaan aan. Dan links en rechts van de cirkel even met de bout erop om de soldeerpasta te laten smelten. Hetzelfde gebeurt met de overige drie opstapjes.



Het resultaat van binnen uit gezien.



De twee lange zijpanelen zijn verschillend. Let op het paneeltje met het horizontale streepje, linksonder op het paneel (rode rechthoek op de foto). Dit paneel komt aan de zijde van de bodemplaat met het halfronde inkeping.



Ik neem een stukje hout met een 90 graden hoek om het paneel tegen aan te steunen voor een nette hoek, smeer de te solderen kant in met soldeerpasta en zet het paneel vast in de tabjes. Het paneel valt er, zonder nabewerking, exact in.  (y)



Het resultaat.



Dezelfde actie met het paneel aan de andere kant.



Dat ziet er dan zo uit. De twee korte panelen zijn identiek. Het grote vierkant (voor de koppeling) is onder, de twee inhammen de bovenkant.



Soldeerpasta wordt gesmeerd op de punten waar het paneel de bodemplaat en zijpanelen raakt. Lijn het paneeltje op de hoeken uit en zet het vast.



Ook het tweede, korte paneel wordt vastgezet op dezelfde wijze en de onderkant is klaar.



Van de boven- en onderzijde van de kast wordt nu een van de twee ingesmeerd met soldeerpasta.



Zo is een kant helemaal bedekt met soldeerpasta.



De twee delen komen nu op elkaar. Nu controleer ik goed of alle vier de hoeken van de boven- en onderkast mooi uitlijnen, vanuit elk oogpunt gezien. De twee onderdelen worden dan aan elkaar vast gesoldeerd.



Dan is er de entree van de bodemplaat.



Deze wordt ingesmeerd met soldeerpasta en in de kast gelegd. Opletten dat het in de goede richting ligt, maar dat is duidelijk.



De bodemplaat wordt nu vast gesoldeerd.



Dan ziet de kast er zo uit.



Een mooi moment om ‘m met een glasvezelpotlood (let op: gebruik handschoenen, gezichtsmasker en veiligheidsbril!) van overtollig soldeer te ontdoen en daarna met warm water en een druppeltje afwasmiddel resten van de flux te verwijderen.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2018, 09:51:26 »
Mocht iemand overigens suggesties hebben voor iets dat makkelijker kan, dan hoor ik het graag. Dit is ook pas mijn tweede metaalkit die ik in elkaar ontwerp en soldeer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • tussen kerst en nieuwjaar alléén gier uitrijden bij broei in de ton.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8912
    • aersch der visch.
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2018, 10:00:42 »
leuke constructie die opstaptreetjes. Wat je bij dingen die je verkeerd kunt doen (zoals hier die panelen onder de onderplaat bakken) kunt overwegen is lipjes links en rechts verschillend maken zodat alles maar op 1 manier past