Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders  (gelezen 5228 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Gepost op: 26 juli 2017, 08:45:09 »
Heb al ondervonden dat er op het forum enkele treinfanaten zitten die voor hun dagelijkse job met de 1:1 modellen mogen rondkarren door de Benelux, en heb dus eigenlijk een (misschien raar) vraagje voor hen.

Wat houdt jullie job nu eigenlijk in ? Is deze heel technisch ( je moet de tranformator in je trein kunnen repareren als ie stuk is ( vermoed wel van niet, dat dat eerder voor het werkplaatspersoneel is )), of is het eerder : trein aankoppelen aan de lok, vertrekken, seinen "lezen", aankomen op bestemming, treintje afkoppelen en retour ? Om het kort ( en waarschijnlijk volledig fout ) te zeggen.

Reden van de vraag ( en nu vooral niet lachen ) : mijn vrouw zou misschien willen solliciteren voor treinbestuurder op de goederendienst bij een spoorvervoerder.

Ze zit nogal vastgeroest in haar huidige job, zonder enige kans om verder door te groeien in het huidige bedrijf, terwijl dit paar jaar geleden nog wel ging.
Nu kwam het afgelopen week beetje als grap ter sprake toen ze thuis kwam van haar werk dat ze zei : "ja, daarstraks weer voor de spooroverweg gestaan, en er kwam een DB Schenker diesel voorbij met allemaal Ermewa en GATX tankwagons, zoals jij er ook int klein hebt".
Nu zeggen meer vrouwen wel eens dat ze voor de spooroverweg hebben gestaan en er een trein voorbij kwam, maar was toch wel onder de indruk dat ze tegenwoordig ook al de spoorvervoerders en wagoneigenaars kent en de verschillende lokomotiefreeksen. Komt natuurlijk deels doordat ze met mij oa in Houten de treinbakken doorneusd op zoek naar de dingen die ik nog zoek.

"Misschien moet ik treinbestuurder worden", kwam er vervolgens nog uit haar mond, waarna ik bijna van men stoel op de grond viel.
Nu anderzijds moet ik eerlijk toegeven zie ik haar dat wel succesvol doen : ze werkt nu reeds vrij zelfstandig op haar huidige job, boekhoudkundig/administratief/costumer care achtige functie, waar ze regelmatig haar bazen en boekhouder op fouten wijst, dus lomp is ze ook niet, al heeft ze nooit hoger onderwijs gedaan. En ze is ook niet bang om haar handjes vuil te maken. Tijdens de bouw van onze woning heeft ze mee de handen uit de mouwen gestoken, kon ze na wat uitleg stopcontacten aansluiten, met de boormachine gaten in de muur maken ( en op de juiste plaats ook nog ;) ), en ze kan haar mannetje wel staan.

Maar wat moet ze eigenlijk kunnen, of zijn pluspunten om in aanmerking te kunnen komen voor functie van treinbestuurder ?
Ik weet dat je zobiezo opleiding krijgt eenmaal aangenomen, maar kan iemand van de treinbestuurders wat meer info geven ?
Of hebben jullie iets van : gewoon doen !?

Thanks.





Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2017, 09:44:21 »
Ik zeg als niet treinbestuurder, Gewoon doen en zien waar het schip strand. Ik heb als stuurman zeesleepvaart ook gesolliciteerd bij Wegener als advertentie verkoper. Dit zonder enige ervaring en opleiding en toch aangenomen. Was ook nog eens vrij succesvol in die functie. Niet geschoten is altijd mis!! :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2017, 09:51:33 »
Als ze het echt wil moet ze dat gewoon gaan doen. Als ze om de een of andere reden niet geschikt is dan zal dat bij het eerste gesprek wel blijken. En bij dat eerste gesprek kan ze gelijk doorvragen over wat het allemaal inhoudt.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2017, 10:18:48 »
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2017, 10:38:31 »
Op de personentreinen zitten inderdaad veel vrouwelijke machinisten. Maar mevrouw wil op goederentreinen gaan rijden, en ik heb zo maar een vermoeden dat daar fysiek wat meer bij komt kijken. Hoeft geen belemmering te zijn, er zijn genoeg vrouwen die hun mannetje staan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2017, 12:07:05 »
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!
Er is geen onderscheid in machinisten dat ze alleen stoptreinen rijden of alleen een bepaald materieel soort, dus die vrouwelijke machinisten op een SLT zul je net zo goed tegen kunnen komen op een Intercity met een ICM bijvoorbeeld.

Reken er op in de goederendienst dat je naast Machinist ook de functie van Rangeerder en Wagenmeester zal bekleden.
Oftewel, eventueel het samenstellen van goederentreinen, omrijden van lokomotieven, aan- en afkoppelen etc.
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2017, 12:16:09 »
Er bestaat al een leuk draadje, genaamd "vraag een machinist het hemd van zijn lijf". Staat in de rubriek "grootspoor" (dank voor de suggestie Ronald).

Kan ze (de draadjes) om een of andere reden niet samenvoegen..

Gr, Bert
Team moderatoren..

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2017, 13:08:33 »
Hier een leuk filmpje over een Duitse mevrouw die haar eigen 194 bezit en nog regelmatig inzet :

https://youtu.be/SP_iNhaUxgU

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2017, 14:42:00 »
Hoi Falcon10,

Laat je vrouw hier eens kijken:

https://www.consolid.nl/vacature-zoeken/7202/opleiding-machinist-wagencontroleur-start-11-09-2017-rotterdam-railvervoer-regio-rotterdam-waalhaven

Consolid heeft ook nog meer vacatures in het spoorvervoer. Misschien kan ze hier eens een beetje informeren over het hoe, wat en welke....

Groet,
Johan (zelf machinist)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2017, 15:15:25 »
Beste Falcon10.
Houd rekening met het volgende.
Er word minimaal mbo diploma gevraagd. (liefst technisch)
Ze zal tegen onregelmatige werktijden,lange werkdagen moeten kunnen wat erg veel energie kost.
Er is geen 9:00-17:00u mentaliteit!
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
En dan door naar de machinistenopleiding,maar daar heb je in het goederenwerk niet voldoende aan.
Tegenwoordig moet je ook Wagenmeester en Rangeerder en Gevaarlijke stoffen diploma hebben.
Kijk er aub niet te licht tegenaan.
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.

Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2017, 15:17:52 door Jamie »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2017, 15:24:59 »
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
Hoezo zwaar? ???
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2017, 18:09:12 »
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.

Moet je bij NSR in de rangeerdienst ook gewoon doen hoor  ;)
( op de lading controleren na dan )

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2017, 20:54:11 »
Volgens mij voer jij geen dagelijkse controles uit als Mcn bij NSR, die verantwoording ligt bij de controleurs van Nedtrain.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2017, 20:56:29 »
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.
Dat is bij reizigers treinen toch net zo?

Citaat
Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
Die moet je mij eens uitleggen, waarom zou het halen van die diploma's voor een man makkelijker zijn dan voor een vrouw?
Ik zie de relatie daar niet zo in eigenlijk...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2017, 22:47:54 »
Er zijn overigens wel vrouwen die goederentreinen rijden, in elk geval zijn (of waren?) er enkele bij DB Cargo.