Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 14:20:07
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 14:12:55
Ik ben aan het opruimen. door Arjan6511
Vandaag om 14:09:54
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 13:59:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Overet
Vandaag om 13:27:46
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:28:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
  

Auteur Topic: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders  (gelezen 5607 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Gepost op: 26 July 2017, 08:45:09 »
Heb al ondervonden dat er op het forum enkele treinfanaten zitten die voor hun dagelijkse job met de 1:1 modellen mogen rondkarren door de Benelux, en heb dus eigenlijk een (misschien raar) vraagje voor hen.

Wat houdt jullie job nu eigenlijk in ? Is deze heel technisch ( je moet de tranformator in je trein kunnen repareren als ie stuk is ( vermoed wel van niet, dat dat eerder voor het werkplaatspersoneel is )), of is het eerder : trein aankoppelen aan de lok, vertrekken, seinen "lezen", aankomen op bestemming, treintje afkoppelen en retour ? Om het kort ( en waarschijnlijk volledig fout ) te zeggen.

Reden van de vraag ( en nu vooral niet lachen ) : mijn vrouw zou misschien willen solliciteren voor treinbestuurder op de goederendienst bij een spoorvervoerder.

Ze zit nogal vastgeroest in haar huidige job, zonder enige kans om verder door te groeien in het huidige bedrijf, terwijl dit paar jaar geleden nog wel ging.
Nu kwam het afgelopen week beetje als grap ter sprake toen ze thuis kwam van haar werk dat ze zei : "ja, daarstraks weer voor de spooroverweg gestaan, en er kwam een DB Schenker diesel voorbij met allemaal Ermewa en GATX tankwagons, zoals jij er ook int klein hebt".
Nu zeggen meer vrouwen wel eens dat ze voor de spooroverweg hebben gestaan en er een trein voorbij kwam, maar was toch wel onder de indruk dat ze tegenwoordig ook al de spoorvervoerders en wagoneigenaars kent en de verschillende lokomotiefreeksen. Komt natuurlijk deels doordat ze met mij oa in Houten de treinbakken doorneusd op zoek naar de dingen die ik nog zoek.

"Misschien moet ik treinbestuurder worden", kwam er vervolgens nog uit haar mond, waarna ik bijna van men stoel op de grond viel.
Nu anderzijds moet ik eerlijk toegeven zie ik haar dat wel succesvol doen : ze werkt nu reeds vrij zelfstandig op haar huidige job, boekhoudkundig/administratief/costumer care achtige functie, waar ze regelmatig haar bazen en boekhouder op fouten wijst, dus lomp is ze ook niet, al heeft ze nooit hoger onderwijs gedaan. En ze is ook niet bang om haar handjes vuil te maken. Tijdens de bouw van onze woning heeft ze mee de handen uit de mouwen gestoken, kon ze na wat uitleg stopcontacten aansluiten, met de boormachine gaten in de muur maken ( en op de juiste plaats ook nog ;) ), en ze kan haar mannetje wel staan.

Maar wat moet ze eigenlijk kunnen, of zijn pluspunten om in aanmerking te kunnen komen voor functie van treinbestuurder ?
Ik weet dat je zobiezo opleiding krijgt eenmaal aangenomen, maar kan iemand van de treinbestuurders wat meer info geven ?
Of hebben jullie iets van : gewoon doen !?

Thanks.





Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12456
    • sleutelspoor
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2017, 09:44:21 »
Ik zeg als niet treinbestuurder, Gewoon doen en zien waar het schip strand. Ik heb als stuurman zeesleepvaart ook gesolliciteerd bij Wegener als advertentie verkoper. Dit zonder enige ervaring en opleiding en toch aangenomen. Was ook nog eens vrij succesvol in die functie. Niet geschoten is altijd mis!! :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2017, 09:51:33 »
Als ze het echt wil moet ze dat gewoon gaan doen. Als ze om de een of andere reden niet geschikt is dan zal dat bij het eerste gesprek wel blijken. En bij dat eerste gesprek kan ze gelijk doorvragen over wat het allemaal inhoudt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2017, 10:18:48 »
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2017, 10:38:31 »
Op de personentreinen zitten inderdaad veel vrouwelijke machinisten. Maar mevrouw wil op goederentreinen gaan rijden, en ik heb zo maar een vermoeden dat daar fysiek wat meer bij komt kijken. Hoeft geen belemmering te zijn, er zijn genoeg vrouwen die hun mannetje staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2017, 12:07:05 »
Op stoptreinen (slt) zitten hier volgens mij regelmatig vrouwelijke machinisten, net als op de metro en tram (en bus) in Amsterdam. Bij een slt zal de benodigde kennis van techniek ook beperkt zijn, de machinist zal maar weinig verstoringen kunnen verhelpen.
Ik zou gewoon solliciteren!
Er is geen onderscheid in machinisten dat ze alleen stoptreinen rijden of alleen een bepaald materieel soort, dus die vrouwelijke machinisten op een SLT zul je net zo goed tegen kunnen komen op een Intercity met een ICM bijvoorbeeld.

Reken er op in de goederendienst dat je naast Machinist ook de functie van Rangeerder en Wagenmeester zal bekleden.
Oftewel, eventueel het samenstellen van goederentreinen, omrijden van lokomotieven, aan- en afkoppelen etc.
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2017, 12:16:09 »
Er bestaat al een leuk draadje, genaamd "vraag een machinist het hemd van zijn lijf". Staat in de rubriek "grootspoor" (dank voor de suggestie Ronald).

Kan ze (de draadjes) om een of andere reden niet samenvoegen..

Gr, Bert
Team moderatoren..

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2017, 13:08:33 »
Hier een leuk filmpje over een Duitse mevrouw die haar eigen 194 bezit en nog regelmatig inzet :

https://youtu.be/SP_iNhaUxgU

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2017, 14:42:00 »
Hoi Falcon10,

Laat je vrouw hier eens kijken:

https://www.consolid.nl/vacature-zoeken/7202/opleiding-machinist-wagencontroleur-start-11-09-2017-rotterdam-railvervoer-regio-rotterdam-waalhaven

Consolid heeft ook nog meer vacatures in het spoorvervoer. Misschien kan ze hier eens een beetje informeren over het hoe, wat en welke....

Groet,
Johan (zelf machinist)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2017, 15:15:25 »
Beste Falcon10.
Houd rekening met het volgende.
Er word minimaal mbo diploma gevraagd. (liefst technisch)
Ze zal tegen onregelmatige werktijden,lange werkdagen moeten kunnen wat erg veel energie kost.
Er is geen 9:00-17:00u mentaliteit!
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
En dan door naar de machinistenopleiding,maar daar heb je in het goederenwerk niet voldoende aan.
Tegenwoordig moet je ook Wagenmeester en Rangeerder en Gevaarlijke stoffen diploma hebben.
Kijk er aub niet te licht tegenaan.
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.

Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 26 July 2017, 15:17:52 door Jamie »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2017, 15:24:59 »
Zware medische keurig.
Zware psychologische keurig.
Hoezo zwaar? ???
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4398
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2017, 18:09:12 »
Als wagenmeester onderzoek je of de trein veilig te vervoeren is, oa dus een controle van de lading op de wagens, het controleren van de wagens zelf en het uitvoeren van een remproef.

Moet je bij NSR in de rangeerdienst ook gewoon doen hoor  ;)
( op de lading controleren na dan )

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2017, 20:54:11 »
Volgens mij voer jij geen dagelijkse controles uit als Mcn bij NSR, die verantwoording ligt bij de controleurs van Nedtrain.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #13 Gepost op: 26 July 2017, 20:56:29 »
Als ze die diploma's behaald heeft zal ze voor elke terminal,baanvak en materieeltype nog een appart certificaat moeten behalen.
Dat is bij reizigers treinen toch net zo?

Citaat
Dat is ook de reden waarom er steeds meer vrouwen Reizigerstreinen rijden.
Daar hoef je GEEN terminalbekendheid,gevaarlijke stoffen,Rangeerder of wagenmeester diploma's te behalen.
Mvg Jamie
Die moet je mij eens uitleggen, waarom zou het halen van die diploma's voor een man makkelijker zijn dan voor een vrouw?
Ik zie de relatie daar niet zo in eigenlijk...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Vraag aan de 1:1 treinbestuurders
« Reactie #14 Gepost op: 26 July 2017, 22:47:54 »
Er zijn overigens wel vrouwen die goederentreinen rijden, in elk geval zijn (of waren?) er enkele bij DB Cargo.