Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!  (gelezen 32177 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #60 Gepost op: 27 December 2008, 15:50:19 »
Citaat
Alleen over de overgangen van mijn uithaalbare deel ben ik totaal niet te vreden. Hier gaat denk ik een en ander straks goed mis, het ligt niet mooi tegenover elkaar dus hier moet ik nog wat aandacht aan besteden.

En hier ben ik dus nu mee bezig maar dat wil niet lukken, naar alle waarschijnlijkheid loopt het uit op een flink stuk van de baan slopen en redelijk weer opnieuw beginnen.

Op het moment dus ook totaal geen zin meer om aan de baan te werken. Ik snap werkelijk niet wat ik nu weer verkeerd heb gedaan...
Huilen staat me nu ook nader dan het lachen, dit maakt de hobby er echt niet leuker op....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #61 Gepost op: 27 December 2008, 15:55:47 »
Sander,

Ik heb me niet helemaal ingelezen in je 'probleem' maar wat is exact het probleem ? Misschien kunnen we je helpen aan een oplossing!

Scheelt wat ellende ;)

Ok probleem gevonden. Even kijken, je hebt aan beide zijden dat de rails niet goed aansluit ?

En je zal hem verticaal willen uitnemen neem ik aan ? Is dat een eis of wens ?

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 16:01:52 door Remco »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #62 Gepost op: 27 December 2008, 16:03:46 »
Kop op Sander ;),

wat jij in een jaar heb kunnen bouwen :o
(Daar heb ik 25 jaar voor nodig denk ik)

Indrukwekkend 8) zeker wat rijlengte betreft....

Het fenomeen van bakovergangen is altijd een moeilijk
punt bij modulair bouwen...

Laat wat plaatjes zien van het probleem in kwestie,
dan kunnen we meedenken(zoals Remco al voorsteld)

Met vriendelijke Kerst-en nieuwjaarsgroeten,

Tis
********

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #63 Gepost op: 27 December 2008, 16:05:24 »
ik heb in mijn baan een uithaalbaar stuk moeten maken van 100 x 60 cm.

Hierop liggen 17 sporen, 16 van het schaduwstation en 1 doorlopend spoor.

Aan een kant liggen de overgangen perfect, aan de andere kant liggen de overgangen verkeerd, door mijn eigen schuld, met als gevolg continue ontsporingen. De foute kant heb ik reeds deels verwijderd en heb ene poging gedaan omdat stuk opnieuw te leggen, echter zover ik het kan zien is mijn uithaalbare stuk plaat redelijk krom getrokken met als gevolg dat de afgehaalde kant er niet meer recht op kan liggen.

Gevolg: hele uithaalbare stuk moet dan vervangen worden, waarbij ook de reeds goede overgangen (17 stuks) verwijderd dienen te worden en alles opnieuw mag. En dan komt het hele schaduwstation met allerlei kleine stukjes rails aan elkaar te zitten wat het sporen er niet beter op maakt. Dus slopen...en weer vanaf de wisselstraat opnieuw beginnen is in mijn ogen 1 van de 2 oplossingen op dit moment.

Oplossing 2 is uithaalbare stuk laten vervallen, echter moet dat stuk er tussen zitten omdat ik daar de meeste rijlengte heb en ik aan de andere kant van de baan mijn wasmachine heb staan. Anders wordt het baanplan aanpassen of zelfs opheffen en ga ik alleen materieel verzamelen, ik ben er zat van opt moment...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #64 Gepost op: 27 December 2008, 16:09:56 »
Ok ik snap dat je even in een negatieve spiraal zit maar niet getreurd ik ken het gevoel en er is altijd iemand die wel een oplossing weet ;D

Kop op, we gaan even kijken of we een plan kunnen trekken :)

Ik meende op 1 vd eerste foto's uit het draadje te zien dat je spaanplaat hebt gebruikt ? Klopt dit ?

En je hebt het over slechte en goede overgangen, duid je dan op het uitneembare gedeelte, of het vaste deel of de combinatie ?

Gr. Remco.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #65 Gepost op: 27 December 2008, 16:16:52 »
bij een uitneembaar stuk heb je 2 overgangen, voor eht gemak, van de vaste tafel naar het uitneembaar stuk en weer terug naar een vaste tafel.

De eerste combinatie van vast naar uitneembaar is goed, bij de 2de klopt er in de hout overgang iets niet en ik kan niet vinden wat.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #66 Gepost op: 27 December 2008, 16:19:03 »
Hoe bedoel je er klopt iets niet ? Staan de hartlijnen van de rails niet recht tegen over elkaar ?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #67 Gepost op: 27 December 2008, 16:29:07 »
Een uitneembaar stuk met 17 sporen is idd erg
kwetsbaar en spaanplaat kan gemeen kromtrekken :P

Zowieso werkt hout altijd iets door temperatuur en vocht
en dan kun je het beste zo'n overgang met zo min mogelijk
sporen maken, dat beperkt het risico.

Ik herinner mij een verhaal van Jajo die ook te maken had
met werkend hout en een overgang...

Het helpt ook om de railseinden nog iets flexibel te laten om
kleine verschillen op te vangen.

Stekte en succes,

mvg,

Tis
********

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #68 Gepost op: 27 December 2008, 19:29:15 »
Hallo Sander,

Misschien dat volgende hints je over je dipje heen kunnen helpen.

Maak de kopse kanten van je modulebakken van dik multiplex ( liefst 24 mm. Merantie ) zodat kromtrekken tot een minimum wordt beperkt.

Ter overweging : maak van je uitneembaar stuk een gedeelte wat je omlaag kan klappen of in jouw geval 2 stukken welke in het midden bijelkaar komen.
Je kunt de bewegende delen met bijv. een pianoscharnier bevestigen ( dit voorkomt tevens het kromtrekken ) en het midden gedeelte waar de bakken bijelkaar komen aan beide einden van de bak een scharnier gebruiken waar je de middenpin ervan kunt uitrekken ( zo doe ik het ! ) Je zult versteld staan van de stevigheid en bovendien fixeerd dit altijd de bakken in de zelfde positie.

Tip : Ballasteer de uiteinden/overgang - bak naar bak-  ( zeker 5/6 cm.) zodat de rails geen enkele kant meer op kunnen ( dit kan zelfs met zand vlgs. de gebruikelijke methode ) laat alles door en door hard worden en slijp dan met een dun schijfje de rails door.

Ohh... en voor het ballasteren de kopse van je bakken met dunne plakband bedekken, voorkomt het onderling vastplakken van je modulebakken.

De pennen van de scharnieren heb ik aan de kop aan twee zijden plat gevijld een gat in geboord en er een ring van een sleutelhanger door gehaald. Zijn nu makkelijk eruit te trekken.

Gr Jos


Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #69 Gepost op: 27 December 2008, 21:33:13 »
beste,

Oke 17 sporen uitneembaar oke moet te doen zijn.
maar waarom op één plank?
Probeer dan deze sectie's op drie of vier planken te krijgen dmv een soort schuifsysteem wat je aan beide kopkanten vastkan zetten met iets simpels.
Voordeel >> je kan al rijden met één deel (doorgaande spoor en twee a vier opstelsporen) de rest zet je handmatig bezet (koploper) dus daar komt niks terwijl je aan het klussen of wassen bent.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #70 Gepost op: 27 December 2008, 21:46:22 »
Citaat
echter zover ik het kan zien is mijn uithaalbare stuk plaat redelijk krom getrokken met als gevolg dat de afgehaalde kant er niet meer recht op kan liggen.

Is dat kromtrekken niet te corrigeren door een stuk ijzeren profiel er onder te schroeven met bouten en moeren?
Ik probeer maar ff mee te denken richting simpele oplossing...

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #71 Gepost op: 28 December 2008, 11:08:25 »
Zo, nachtje slapen en aan de slag maar weer....

vooral volgende tip neem ik zeker mee, zij het in iets andere vorm.

Citaat
Ter overweging : maak van je uitneembaar stuk een gedeelte wat je omlaag kan klappen of in jouw geval 2 stukken welke in het midden bijelkaar komen
.

De eerste sporen zijn gelegd en zoals het er nu naar uit ziet moeten deze overgangen wel goed worden, ik ga hier dus nu mee door. Mocht het aan het eind blijken dat het nog niet perfect is, dan wordt het weer verwijderen tot het goed is, eens zal het lukken....

Een ieder in elk geval bedankt voor de steun en tips!

mvg,
Sander
mvg,
 Sander

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #72 Gepost op: 28 December 2008, 11:52:05 »
Ja ja, Sander, zit het een keer tegen, flikkert ie gelijk alles in 'n hoek.

Volgens mij een soort deja vu, of vergis ik me ??

 ;)

Succes verder en laat even zien wat je er van gebrouwen hebt.

PS:
De groetjes aan Nadine

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #73 Gepost op: 28 December 2008, 12:19:06 »
Een nieuwe dag, frisse moed ;)

Was gister even bezorgd dat je een Bijzonder Grote Bijl op
je baan wou loslaten :o

Het idee van meerdere planken naast elkaar is ook wel
een slimme; het beperkt risico van kromtrekkend hout.

Veel succes met bouwen vandaag ;)

Mvg,

Tis

********

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Hengelo anno 1991, emplacement aangepast, bouw begonnen!
« Reactie #74 Gepost op: 28 December 2008, 12:42:07 »
man man man,

net alles terug gelezen en het ziet er allemaalsuper uit,ik ben benieuwd naar je spiraal, tebminster het idee  ;D

als het goed s heb je een pb van mij

succes met bouwen