Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 16:28:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103  (gelezen 2015 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Gepost op: 19 July 2017, 09:42:07 »
Dag allen,

Ik kreeg een uitdaging van iemand: een oud type Roco BR 103 waar de grote ronde motor vervangen is door een klont messing met een klokanker motor er in. deze is digitaal gemaakt met een LoPi 3 (gesoldeerd, dus kan hem niet één, twee, drie, vervangen) maar het ding rijdt voor geen meter (zelfs niet in schaalmeters) op een DigiKeys centrale of op mijn Roco Multimaus (pro).

Ik heb wat zitten vogelen met de instellingen via mijn LokProgrammer, maar dit geeft geen verschil. Het lijkt alsof de klokanker gewoon te zwak is voor de lok. Je moet hem aanduwen en dan rijdt het een beetje. Maar nu het rare: hij doet het dus prima op de rollenbank die op de LokProgrammer staat aangesloten, en doet het ook erg prima analoog! Dus op één of andere manier kan de decoder de motor wel goed aansturen, alleen niet digitaal via een normale centrale :( (naar ik begreep werkt een decoder analoog nog steeds met de PWM instellingen die digitaal gebruikt worden, alleen zit er een vertaling analoog/digitaal tussen zodra de decoder genoeg prik heeft om te werken)

Wie kent dit verschijnsel en weet bij kans hier ook een oplossing voor zodat de eigenaar van de BR 103 er gelukkig mee is?

Mvg,

Robert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2017, 09:59:30 »
Ik zou zelf toch willen weten hoe de loc puur analoog rijdt. Dus toch die decoder eruit prutsen. Dan weet je echt of de loc goed genoeg is om digitaal te maken.

Je zit nu toch in andermans werk te prutsen waarvan je niet weet wat hij of zij allemaal gedaan heeft met 't ding.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2017, 15:26:19 »
Lopi 4 erin en instellen op klokanker al geprobeerd?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4568
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2017, 17:06:33 »
Levert waarschijnlijk hetzelfde resultaat. Een klokankermotor is een makkelijke motor voor een decoder, dus ook voor een lopi 3.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2017, 17:36:56 »
Er is 1 hoofdprobleem voor het aansturen van een klokankermotor. De lage zelfinductie. Die heeft tot gevolg dat de motor al zeer snel kan gaan draaien en soepel loopt. Het probleem is dat door de lage zelfinductie de motorsturing wordt beïnvloed. Tevens is er weinig tegen-EMK (motor generatorspanning) die de decoder gebruikt voor feedback om het motor toerental gelijk te houden (de lastregeling). Daarom hadden/hebben klokankermotoren vaak zeer grote vliegwielen aangebouwd. Vroeger waren er speciale decoders alleen voor klokankermotoren. De maximale spanningspulsen van PBM (wat de decoder doet) is gelijk aan de maximale spanning die op de rails staat.

Het zou best kunnen dat bij een PBM met maximale pulsen van bijv 9 tot 12 V (dat wat een analoge travo afgeeft) beter werkt dan PBM met 16-18 V (dat uit een centrale).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2017, 19:56:46 »
Tevens is er weinig tegen-EMK (motor generatorspanning) die de decoder gebruikt voor feedback om het motor toerental gelijk te houden (de lastregeling). Daarom hadden/hebben klokankermotoren vaak zeer grote vliegwielen aangebouwd.
Wat betreft de tegen-EMK vergis je je toch. Bij een klokankermotor is de tegen-EMK juist heel mooi evenredig met het toerental, dus daar kan het probleem niet zitten.
En die vliegwielen, tja, een klokankermotor heeft van zichzelf heel weinig mechanische traagheid, juist omdat hij is ontworpen voor toepassingen waar die traagheid ongewenst is. Je kan dus zeggen dat wij die motoren inzetten voor een toepassing waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2017, 00:44:29 »
Dank allen voor de adviezen. Het mocht alleen niet baten. Ik snap er geen fluit van, want de decoder lijkt het prima te doen op het testspoortje met de Lokprogrammer, alleen op de 'echte' centrale (Multimaus Pro en op Digikeys DR5000) doet ie niks, alleen licht wisselt met 'starichting'. Analoog rijdt het ook redelijk op mijn pulsbreedte regelaar (zo redelijk als je kan verwachten van een decoder op een pulsbreedte regelaar).

Decoder uitbouwen zou ik doen als het ding van mij was, maar dat is het niet. En ik wil geen decoder van mijzelf 'opofferen'. Reset bood ook geen soelaas.

Wat mij verder nog opviel is dat de eerste keer dat ik de BR 103 uitlas, de decoder herkend werd als een LoPi 3.0 DCC, en nadat er een nieuwe firmware op geflept was, duurde het een eeuwigheid (zeker 15 minuten) om de decoder uit te lezen (en ook te programmeren daar voordat je het project kan 'uploaden' de decoder eerst uitgelezen moet worden), en het type decoder was nu een 'gewone Lp 3, geen DCC meer.

Toch apart, toen de LoPi 4 uitkwam hoorde ik veel dat mensen de LoPi 3 prefereerden ivm beter motormanagement en ontstond er zelfs een run op de oude voorraden van de LoPi 3. maar ik vind de LoPi 4 eigenlijk best wel een stuk beter. Ik zou alleen willen dat de eerste rijstap beter in te stellen was (lagere snelheid), maar dat heeft niks meer met dit vage @#$%ding te maken :-X

Mvg,

Robert

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ESU LoPi 3.0 met klokanker in een Roco BR 103
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2017, 14:53:00 »
Toch apart, toen de LoPi 4 uitkwam hoorde ik veel dat mensen de LoPi 3 prefereerden ivm beter motormanagement en ontstond er zelfs een run op de oude voorraden van de LoPi 3. maar ik vind de LoPi 4 eigenlijk best wel een stuk beter. Ik zou alleen willen dat de eerste rijstap beter in te stellen was (lagere snelheid), maar dat heeft niks meer met dit vage @#$%ding te maken :-X
Het sleutelwoord is update ;) Sinds de introductie is er nogal wat in de motorsturing van de LoPi 4 aangepast. En moet zeggen dat ik nog nooit tegen problemen aangelopen ben met ondersnelheid. Zeker niet door de top snelheid niet met CV5 aan te passen maar met (ik meen) CV53.

Maar eerst zeg je dat hij wel goed loopt op de rollenbank maar later op een testovaal. Grootste punt met rollenbank is dat de loc zich niet werkelijk voort hoeft te duwen en dat kan net het verschil zijn. Maar als hij op een testovaal wel gewoon rijdt moet er toch wat anders aan de hand zijn. Want qua signaal verschilt een testovaal aan de LokProgrammer en een baan niets afgezien van RailCom en het voltage. Eerste heb je uitgezet en tweede is over het algemeen zelfs hoger op je baan dan met de programmer.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox