Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door koif41
Vandaag om 17:53:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:42:59
Prijs Wijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Piet Meijer
Vandaag om 17:08:33
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:52:31
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 16:42:18
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 16:28:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 16:23:02
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 16:17:01
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door marijnman
Vandaag om 15:41:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
Workshop messing solderen door erwin
Vandaag om 14:08:11
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 13:25:58
Soetermeer H0 door arjang
Vandaag om 13:17:57
Lokpilots en ontstoring door hmmglaser
Vandaag om 12:36:47
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 12:11:50
Massadraad door Keessap
Vandaag om 11:53:56
Baan in Los Angeles door Timo
Vandaag om 11:48:02
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door nederbelg
Vandaag om 11:31:13
  

Auteur Topic: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201  (gelezen 9065 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Gepost op: 18 juli 2017, 18:17:26 »
De eerste in Nederland gebouwde elektrische locomotief was de ESS 3201 voor de Nederlands Indische Spoorwegen op Java. Gebouwd in 1924 door Heemaf en Werkspoor. Heemaf was de hoofdaannemer en verzorgde de elektrische installatie, Werkspoor bouwde het chassis en de onderstellen.
Prachtige Films , Foto's en Info vind je bij Holec Historisch Genootschap



De 3201 op de traverse bij de Heemaf fabriek in Hengelo op de achtergrond de latere IJsel-Mij centrale.             Foto: Heemaf 

Omdat mijn familie historistische banden heeft met Heemaf, mijn opa was er Chef van de modelmakerij, mijn vader volgde er in de oorlog de bedrijfsschool en ik heb er ook een paar blauwe maandagen doorgebracht. Door deze historische banden heeft het wat meer interesse.
Omdat ik mij weer niet kon bedwingen maar een tekening   ??? ??? ???


© Rino Voogd

Nog niet af en....... Oh ja het is een smalspoor lok

Nog wat interessante Links

https://www.youtube.com/watch?v=gUe6I7DllU8#t=222.702645

https://www.youtube.com/watch?v=pFwYkUVkcZY

https://www.youtube.com/watch?v=tfATC2wPIf0

Veel kijk plezier.
Ride On

Rino

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2017, 18:49:21 »
Was een loc van de ESS, de Elektrische Staats Spoorwegen op Java, reden in en rond Batavia tot in de jaren zeventig. Een loc van deze serie is door Indonesische liefhebbers gered en weer in rijvaardige staat terug gebracht.

Wat wij smalspoor noemen, was daar normaalspoor  (kaapspoor). Wat wij normaalspoor noemen, werd op Java breedspoor genoemd.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2017, 18:50:58 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3382
    • Modeltrein projecten
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2017, 19:05:56 »
De eerste in Nederland gebouwde elektrische ocomotief was er een met zitplaatsen, al 16 jaar eerder. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2017, 19:07:43 »
Ah, gaan we nu byzantijns muggenziften over hoeveel engelen er kunnen dansen op een speldepunt?   ;D

Een treinstel is geen locomotief.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2017, 20:04:15 »
Ga je deze in model maken?  ???
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
  • Team Mitropa *
    • railpicturespictures van mij
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2017, 07:45:58 »

Op het oog zitten bij je tekeningen de twee middelste grote wielen wat te ver naar binnen als ik het vergelijk met het raampje en de klinknagellijn op de loc
bouw: halte Karnemelksloot
on hold: stukje Arnhem 1945-1958 modulair dcc

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2017, 11:04:30 »
Grappig, ik moet thuis nog een aantal foto's hebben liggen van die loc ten tijde van de fabricage maar ook nog nog een proefrit geloof ik met een stel bobo's er op/bij... Kan er alleen nu ff niet bij vanwege vakantie.

Rob

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2017, 12:14:47 »
Bedankt voor jullie reacties (y)

@ NS8714: Mooie aanvulling, dat van die Nederlands Indische Spoorwegen heb ik van het Holec Historisch Genootschap.

@ ingenium: Ik sluit mij aan bij NS8714 "Een treinstel is geen locomotief. "

@ Sven: Ja....... maar wanneer ? Na de Deutz de Wielenwagen de Beerwagen de G400 de NS 1310 de Energiewagen de NS Slmmnpsde Akzo ketelwagen en de O&K MV6b ;D

@ sander1985: Kopt..... is nog 1 op 't Oog.

@ Wijktrein: Die foto's zie ik na je vakantie graag verschijnen.
Ride On

Rino

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2017, 22:15:26 »
Als liefhebber van oudere elocs vind ik dit wel een heel mooi exemplaar.
Leuke video's ook uit Indonesië. Indonesische spoorliefhebbers verschillen maar weinig van de Nederlandse.
En lekker relaxed met de benen over de perronrand. Hoef je hier niet meer te doen...   ;)

CKLX

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2017, 11:26:31 »
Nee, dan heb je meteen de hand van een ProRailer of diender in je nek...

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2017, 13:20:08 »
Ik vind het erg prettig om te zien hoe de belangstelling voor het spoor opbloeit in Indonesie. De twee bakken achter de loc zijn bijvoorbeeld twee door Beijnes gebouwde wagons uit de jaren dertig, reden voor de Staatsspoorwegen. Dus de combinatie is redelijk authentiek  (y)

Daarnaast verdient het bijzonder fraai gerestaureerde station, Tandjong Priok/Tanjung Priuk, ook de nodige aandacht. De kap is enorm en er staat een fraai seinhuis.

Het spoorwegmuseum in Ambarawa heeft een flinke renovatie ondergaan en hier en daar rijden stoomtreinen voor toeristen.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #11 Gepost op: 22 juli 2017, 00:23:21 »
Leuke machine! Ik merkte op dat de koplamp een standaard Pyle National lamp is, dat is een Amerikaanse fabrikant. Even nazoeken in de VS en ze zijn zo te bestellen in H0. Een leuke bijkomst is dat de lamp verlichte zijraampjes heeft waar het locnummer op staat.

Groeten,

Rick

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2017, 11:18:59 »
Mooi dat er meer info loskomt, alle kleine beetjes helpen.  (y)


Foto: Mijn Stad Mijn Dorp

Mijn Stad Mijn Dorp is een fijn site, snuffel er is rond.

Hoe breed moet het spoor zijn? 1067 mm staat hierboven en aangezien ik geen reden heb daar aan te twijfelen wordt dat mijn uitgangspunt.

1067 / 87 = 12.26

De Normen van de Europese Modelbanen 010, geven aan dat sporen tussen de 850 mm en < 1250 mm in H0 12 mm breed is. H0m gaat het dus worden. Iemand een idee hoever de wielen dan uit elkaar moeten staan?

@ Beached De firma Pyle heeft nogal wat variaties gemaakt.


Deze
Als ik het vergelijk met

Deze

FF snel gegoogeld voor een H0 uitvoering nog nix :P Heb jij een adresje
Ride On

Rino

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2017, 11:35:25 »
1067mm is idd juist. 1435mm werd op Java alleen gebruikt door de NIS.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2017, 11:42:18 »
Het zou van de Heemaf wel hééél erg dom zijn 1 Km rail aan te leggen op de verkeerde breedte  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2017, 12:04:10 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino