BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Rockerbox2 op 18 juli 2017, 18:17:26
-
De eerste in Nederland gebouwde elektrische locomotief was de ESS 3201 voor de Nederlands Indische Spoorwegen op Java. Gebouwd in 1924 door Heemaf en Werkspoor. Heemaf was de hoofdaannemer en verzorgde de elektrische installatie, Werkspoor bouwde het chassis en de onderstellen.
Prachtige Films , Foto's en Info vind je bij Holec Historisch Genootschap (http://www.holechistorie.nl/films/134-heemafloc)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201.jpg)
De 3201 op de traverse bij de Heemaf fabriek in Hengelo op de achtergrond de latere IJsel-Mij centrale. Foto: Heemaf
Omdat mijn familie historistische banden heeft met Heemaf, mijn opa was er Chef van de modelmakerij, mijn vader volgde er in de oorlog de bedrijfsschool en ik heb er ook een paar blauwe maandagen doorgebracht. Door deze historische banden heeft het wat meer interesse.
Omdat ik mij weer niet kon bedwingen maar een tekening ??? ??? ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heemaf_ESS_3200_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heemaf_ESS_3200_1.jpg)
© Rino Voogd
Nog niet af en....... Oh ja het is een smalspoor lok
Nog wat interessante Links
https://www.youtube.com/watch?v=gUe6I7DllU8#t=222.702645
https://www.youtube.com/watch?v=pFwYkUVkcZY
https://www.youtube.com/watch?v=tfATC2wPIf0
Veel kijk plezier.
-
Was een loc van de ESS, de Elektrische Staats Spoorwegen op Java, reden in en rond Batavia tot in de jaren zeventig. Een loc van deze serie is door Indonesische liefhebbers gered en weer in rijvaardige staat terug gebracht.
Wat wij smalspoor noemen, was daar normaalspoor (kaapspoor). Wat wij normaalspoor noemen, werd op Java breedspoor genoemd.
Eelco
-
De eerste in Nederland gebouwde elektrische ocomotief was er een met zitplaatsen, al 16 jaar eerder. :police:
-
Ah, gaan we nu byzantijns muggenziften over hoeveel engelen er kunnen dansen op een speldepunt? ;D
Een treinstel is geen locomotief.
-
Ga je deze in model maken? ???
-
Op het oog zitten bij je tekeningen de twee middelste grote wielen wat te ver naar binnen als ik het vergelijk met het raampje en de klinknagellijn op de loc
-
Grappig, ik moet thuis nog een aantal foto's hebben liggen van die loc ten tijde van de fabricage maar ook nog nog een proefrit geloof ik met een stel bobo's er op/bij... Kan er alleen nu ff niet bij vanwege vakantie.
Rob
-
Bedankt voor jullie reacties (y)
@ NS8714: Mooie aanvulling, dat van die Nederlands Indische Spoorwegen heb ik van het Holec Historisch Genootschap.
@ ingenium: Ik sluit mij aan bij NS8714 "Een treinstel is geen locomotief. "
@ Sven: Ja....... maar wanneer ? Na de Deutz de Wielenwagen de Beerwagen de G400 de NS 1310 de Energiewagen de NS Slmmnpsde Akzo ketelwagen en de O&K MV6b ;D
@ sander1985: Kopt..... is nog 1 op 't Oog.
@ Wijktrein: Die foto's zie ik na je vakantie graag verschijnen.
-
Als liefhebber van oudere elocs vind ik dit wel een heel mooi exemplaar.
Leuke video's ook uit Indonesië. Indonesische spoorliefhebbers verschillen maar weinig van de Nederlandse.
En lekker relaxed met de benen over de perronrand. Hoef je hier niet meer te doen... ;)
CKLX
-
Nee, dan heb je meteen de hand van een ProRailer of diender in je nek...
-
Ik vind het erg prettig om te zien hoe de belangstelling voor het spoor opbloeit in Indonesie. De twee bakken achter de loc zijn bijvoorbeeld twee door Beijnes gebouwde wagons uit de jaren dertig, reden voor de Staatsspoorwegen. Dus de combinatie is redelijk authentiek (y)
Daarnaast verdient het bijzonder fraai gerestaureerde station, Tandjong Priok/Tanjung Priuk, ook de nodige aandacht. De kap is enorm en er staat een fraai seinhuis.
Het spoorwegmuseum in Ambarawa heeft een flinke renovatie ondergaan en hier en daar rijden stoomtreinen voor toeristen.
-
Leuke machine! Ik merkte op dat de koplamp een standaard Pyle National lamp is, dat is een Amerikaanse fabrikant. Even nazoeken in de VS en ze zijn zo te bestellen in H0. Een leuke bijkomst is dat de lamp verlichte zijraampjes heeft waar het locnummer op staat.
Groeten,
Rick
-
Mooi dat er meer info loskomt, alle kleine beetjes helpen. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwijdte_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorwijdte_1_1.jpg)
Foto: Mijn Stad Mijn Dorp
Mijn Stad Mijn Dorp (https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/fabrieksspoor) is een fijn site, snuffel er is rond.
Hoe breed moet het spoor zijn? 1067 mm staat hierboven en aangezien ik geen reden heb daar aan te twijfelen wordt dat mijn uitgangspunt.
1067 / 87 = 12.26
De Normen van de Europese Modelbanen 010, geven aan dat sporen tussen de 850 mm en < 1250 mm in H0 12 mm breed is. H0m gaat het dus worden. Iemand een idee hoever de wielen dan uit elkaar moeten staan?
@ Beached De firma Pyle heeft nogal wat variaties gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PyleNational_needed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PyleNational_needed.jpg)
Deze
Als ik het vergelijk met
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokomotifbonbon_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokomotifbonbon_bnls.jpg)
Deze
FF snel gegoogeld voor een H0 uitvoering nog nix :P Heb jij een adresje
-
1067mm is idd juist. 1435mm werd op Java alleen gebruikt door de NIS.
-
Het zou van de Heemaf wel hééél erg dom zijn 1 Km rail aan te leggen op de verkeerde breedte ;D ;D ;D
-
Om nog even terug te komen op: wielen, klinknagels en raampjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inksckape_overlay_ESS_3200_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inksckape_overlay_ESS_3200_BNLS.jpg)
Legenda: Zwart tekening van de technische info. Rood mijn interpretatie.
Het origineel is ook niet al te zuiver en vind ik mijn tekening dus wel meevallen "im großen ganzen"
-
Leuk draadje!
Mooi filmmateriaal ook er bij.
Ik blijf deze volgen!
Collin
-
H0 12 mm breed is. H0m gaat het dus worden. Iemand een idee hoever de wielen dan uit elkaar moeten staan?
Dat ligt helemaal aan je gebruikte wielen. Sommige zijn dunner dan andere. Gewoon een stukje H0m spoor kopen en daar je wielen op afstemmen. Ze moeten wel een beetje speling hebben, niet met de flenzen strak tegen de rail aan. De "standaard" niet al te serieus nemen, als het maar rijdt.
-
Maar een direct antwoord op je vraag: Voor mijn wielen houd ik een afstand tussen de binnenzijde van de wielen van 10,40-10,45 mm aan.
-
Dank je Sven voor het meedenken.
Na 2 avonden Googelen, toch nog gevonden, de NEM normen, met dank aan MOROP
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_bnls_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_bnls_1.jpg)
Bron: MOROP
Je zit er bovenop maar 10,45 mm vind de NORM wel wat te enthousiast ;D
-
Had mijn maatblokje met de hand nagemeten. Wat is een 0,05 mm? ;)
-
Die Koplampen zijn toch een beetje moeilijker te vinden dan ik dacht. Hier is een 16" lamp in H0:
https://www.shapeways.com/product/REG9YAZST/16-quot-pyle-headlights-ho-20x?optionId=55920329 (https://www.shapeways.com/product/REG9YAZST/16-quot-pyle-headlights-ho-20x?optionId=55920329)
Vergelijk de lamp even met de foto hieronder (ook op kaapspoor/ 1067 mm spoorwijdte)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160318_124214_-_Copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160318_124214_-_Copy.jpg)
Als de lamp van de Heemaf loc overeenkomt qua maat met de bovenstaande foto kan ik wel even de lamp opmeten en in 3D tekenen.
Groeten,
Rick
-
@Sven:
Ook niet zo gek, ik zag op je site, dat je atelier 100 Mph rijd (y)
@Rick:
Hoe is het in m'n tweede vaderland?
Is dat een lok uit jullie verzameling? Mooi!!!
Al je wilt mag je hem wel voor me opmeten, de lamp bedoel ik ;)
Alvast bedankt (y)
-
Hoe ga je die kap bouwen? Knutselen met styreen of 3D printen?
-
Styreen denk ik zo :)
Goedkoper denk ik ?
-
Vandaag nog wat klinknagels geteld..... 2043, 2044, 2045, 2046 ;D
En in de tekening verwerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cadstd_ESS_3200_BNLS_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cadstd_ESS_3200_BNLS_1.jpg)
© Rino Voogd
Verder nog wat dingetjes verplaatst en aangepast en een poging om de breedte te bepalen. Ik ben ff uitgegaan van 30 mm (op de tekening ) wielen 10,4 mm uit elkaar.
Als er iets niet klopt hoor ik het wel.
-
Gisteren verwarring, Ik was de pano's aan het in tekenen. Klopte de afstand tussen de isolatoren op de tekening niet, met de foto die ik op dat moment als referentie gebruikte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3303-electrischeHeemaftrein1930-westjava_BNLS_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3303-electrischeHeemaftrein1930-westjava_BNLS_1.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203
Bovenstaande was mijn referentie terwijl ik de onderstaande aan het tekenen was ???
Het duurde ff vooraleer ik (ik hou van Vlaams, daar krijg ik goesting van) in de gaten kreeg dat de 3203 afwijkt van de 3201
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_BNLS.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201
Blijkbaar voldeden een aantal onderdelen wel op de testbaan in Hengelo(O) maar niet op Java
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_Ventilatoren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_Ventilatoren.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3303-electrischeHeemaftrein1930-westjava_Ventilatoren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3303-electrischeHeemaftrein1930-westjava_Ventilatoren.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-ZlHCO_464.2_3219-priok_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-ZlHCO_464.2_3219-priok_BNLS.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201
De 6 ventilatoren in de 3201 waren niet helemaal voldoende in de tropen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2dcdfd389f527c61f6613f93690177fd_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2dcdfd389f527c61f6613f93690177fd_bnls.jpg)
Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203
Dan maar 8
-
Even in mijn collectie gedoken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111041.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111100.jpg)
-
Het zal je niet verbazen je hebt PB ;D ;
-
Ik vind het erg prettig om te zien hoe de belangstelling voor het spoor opbloeit in Indonesie. De twee bakken achter de loc zijn bijvoorbeeld twee door Beijnes gebouwde wagons uit de jaren dertig, reden voor de Staatsspoorwegen. Dus de combinatie is redelijk authentiek (y)
U bedoeld waarschijnlijk deze rijtuigen ;) :
(https://farm5.staticflickr.com/4407/36290528996_754c747b3a_k.jpg) (https://c1.staticflickr.com/5/4407/36290528996_4023eeb0a5_o.jpg)
Martijn
-
Mijn kennis (en die van het overgrote deel van het forum durf ik te wedden) van het Maleis is niet zó goed dat ik me zonder problemen door deze tekst heen kan werken... ;)
Rob
-
Even naar Google translate, "Javanese" kiezen en de losgepeuterde tekst uploaden!
Kost net zoveel moeite als modelbouwen!
mvrgr,
Koopmans
-
@Rick:
Hoe is het in m'n tweede vaderland?
Is dat een lok uit jullie verzameling? Mooi!!!
Al je wilt mag je hem wel voor me opmeten, de lamp bedoel ik ;)
Alvast bedankt (y)
Ik heb de lamp even op kunnen meten, de lamp zelf is 20" in doorsnee en 17" lang. PM me met jouw email adres, dan stuur ik de foto's/opmetingen wel even door.
De loc is inderdaad een van de loc's in de verzameling van de GVR, best een prettige machine om op te werken. helaas is de loc nu buiten dienst voor een grote revisie.
Groeten,
Rick
-
Het Spoorwegmuseum heeft zijn fotocollectie over Indonesie uit de archiefkasten getrokken voor een mini tentoonstelling, msschien is daar nog wat extra informatie te vinden
-
Om een belofte aan Rino in te lossen hieronder wat plaatjes (eigen verzameling):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_001_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_001_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_002_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_002_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_003_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_003_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_004_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_004_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_006_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_006_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_007_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_007_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_008_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_008_-_kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_009_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS_3201_009_-_kopie.jpg)
Bij deze dus. Het leuke aan deze afdrukken is dat er een paar ook nog met de hand geretoucheerd zijn.
Groet,
Rob
-
Het gebeurt niet vaak dat ik zit te kwijlen, maar nu.... (y)
-
Bakje broeder? ;D
-
Was wel lang geleden hoor dat we kwijlden bij een broodrooster...
-
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Prachtig Rob
Een aantal kende ik al maar niet in deze kwaliteit.
Dank je wel
-
Helaas zit de meeste vergaarde informatie in mijn onlangs gecrashte PC, maar ik heb nog iets op een andere schijf staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-37.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS-44.jpg)
-
He leuk... Hengelosum picolosum ;D
Ideetje voor de stromafnemers: kijk eens of je exemplaren van de 'nieuwe Blokkendoos' te pakken kunt krijgen, die komen qua uitvoering redelijk dicht in de buurt van de echte.
Groeten,
Rob
-
Dat is van later zorg maar wel het overwegen waard.
-
Mooie Lokken Jojo ;D (y) (y)
In welke schaal heb je ze gebouwd? In styreen of heb je andere materialen gebruikt?
Ze staan nu nog prachtig in de fabriekshal maar ga je er ook mee rijden en wat doe je met de draaistellen?
Ben benieuwd.
-
Eentje wordt een rijdend model op 16,5mm spoor, de ander gaat een plekje vinden in een diorama met 12mm spoor. Het rijdende model krijgt draaistellen van Roco die weliswaar niet tot op de millimeter nauwkeurig zijn, maar het moet wel een beetje low-budget blijven. Ik heb inmiddels wel draaistelzijkanten gemaakt dus binnenkort maar eens proberen of het allemaal wel de bocht door wil.
Op termijn wil ik me ook eens gaan wagen aan lok 3101, maar daar ken ik tot op heden slechts één foto van.
-
Nog vergeten: ze zijn gebouwd van styreen met messing klinknagelstrips, waarbij de ramen van een N-spoor rijtuig zijn gebruikt.
-
Mooi gebouwd lokje!
Hij/zij doet me een beetje denken aan eloks van de Furka Oberland Bahn, de zgn Balkonloks serie ongeveer 30-39. Ik heb zo'n lok gebouwd in schaal 1:32.
Ik reed ermee op 32 mm spoor.
Sukses , (y)
Peter
-
Deed mij ook aan een Zwitsers locomotiefje denken (y)
-
Alle elektrische locs van de SS op Java hadden een Zwitsers aandoend uiterlijk.
-
Met een bordesje voorop zelfs Amerikaans.
-
In de jaren zeventig was Indonesie het paradijs voor Britse stoomliefhebbers. Hoewel er rond Jakarta toen nog elektrisch gereden werd, zijn er maar weinig foto's gemaakt van het elektrische spul. Desalniettemin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford499.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford499.jpg)
ex ESS 3301 (serie bestaande uit een enkele loc)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford497.jpg)
ex ESS 3205 (serie ESS 3201 - 3206)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford492.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford492.jpg)
ex ESS 3102 (serie ESS 3101 - 3102)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford491.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford491.jpg)
ex ESS 3004 (serie ESS 3001 - 3004)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford490.jpg)
ex ESS 3003
Hoewel de foto hier onder een dieselloc betreft, is het niet de loc die hier interessant is. Maar de sleep er achter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford473.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ford473.jpg)
Deze trein bestaat uit Nederlands Indische blokkendozen. Zo te zien op een bepaald moment allemaal verbouwd tot getrokken wagen (waar kennen we dat van....). Dat zou ook verklaren waarom er zo weinig foto's van dit materieel na de oorlog zijn. Wagons worden zelden tot nooit gefotografeerd.
Alle opnames afkomstig van http://www.internationalsteam.co.uk/java/ford/ford09.htm
Nu alleen nog opnames zien te vinden van de 4-assige acculocs SS 3401 - 3402.
Eelco
-
Gelukkig heeft iemand de Blokkendozen in 1941 in kleur gefilmd, na 4 minuten en 2 seconden te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=X4aJPWgaTcM
Ook voor al uw trams in Batavia en Soerabaja.
-
Ja, geweldig filmpje he. En moet je nagaan, een half jaar later was er van het leven zoals dat er toen op de film uit zag, niets meer over....
-
Zeer indrukwekkend... echt goed camerawerk geweest 8)
Geeft een mooie indruk van hoe het was... heb zelf Indische wortels
(alhoewel dat niet is te zien als ik in de spiegel kijk ;D) Mijn moeder is in 1942 geboren
op Sumatra en kwan als 3 jarige vrij uit het vrouernkamp....
Dit is even redelijk van het treinentopic af, maar de filmbeelden zijn zeker fraai (y)
Ook is de spoorwegafsluiting met zwaaihekken en 4-mansbediening wel opvallend.
Mvg,
Tis
-
Nu alleen nog opnames zien te vinden van de 4-assige acculocs SS 3401 - 3402.
3400 ? Bedoel je niet 4000 ? In dat geval:
H. de Jong- De locomotieven van Werkspoor, pagina 179.
-
Idd, 4000 bedoel ik. Maar dan geen fabrieksfoto's maar foto's van de locs in actieve dienst.
-
Overigens meer Indische blokkendozen in kleur op https://www.youtube.com/watch?v=g17Lss3ONVE , vanaf 26'49".
-
Ik geloof dat deze link hier nog niet gepost was:
https://www.youtube.com/watch?v=Mk_3hBBfo8I
-
Fraaie beelden, dank.
-
Hallo, ik kom uit Indonesië, ik ben een locomotiefwaarnemer ESS 3201 in Jakarta, ik mijn excuses aanbied als mijn nederlandse taal fout is, omdat ik de functie Google translate gebruik. Ik maak een ESS Locomotive 3Dimensi-model, maar ik weet nog steeds niet welke kleur de locomotief het eerst heeft gebruikt. In Indonesië vragen sommige spoorwegliefhebbers zich nog steeds af, wat is de oorspronkelijke kleur van locomotief ESS 3201? dit is mijn 3Dimensionale model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3201trans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3201trans.jpg)
de buitenkant is transparant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESS3201.jpg)
exterior
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sibonbon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sibonbon.jpg)
front view
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontbonbon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontbonbon.jpg)
gezicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lowdetail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lowdetail.jpg)
interieur
-
Even in mijn collectie gedoken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111041.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170729_111100.jpg)
wow! historische collectie, kan ik de inhoud van de pagina bekijken? Dank je wel.
-
In Indonesië vragen sommige spoorwegliefhebbers zich nog steeds af, wat is de oorspronkelijke kleur van locomotief ESS 3201?
Bruin. Dit is te lezen op https://cultureelerfgoed.nl/sites/default/files/publications/ben_de_vries_2015_identification_mission_historical_rolling_stock_indonesia.pdf waarin staat "Paint the blue Heemaf locomotive in the original brown color. The blue color has been used in a Heemaf publication in 1928, because brown could not be printed in color at that time. The brown color also explains the nickname ‘Bonbonbloc."
Bovendien staat in het Oyfo-museum in Hengelo een groot model dat tegelijk met de echte lokomotieven is gebouwd en deze is bruin met een blauw dak. Mijn persoonlijke interpretatie is bruin Revell 84 en blauw Humbrol 104.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_3732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_3732.jpg)
-
Daarnaast is er nog de kwestie van de treinstellen waar zo mogelijk nog minder over te vinden is. Maar ik weet nu dat ze bij Beijnes gebouwd zijn zie http://www.inoudeansichten.nl/zoekplaatjes/showthread.php?11118-4956g-treinstel-in-aanbouw-SvW en dat is al heel wat.
-
"De Elektrische Staatsspoorwegen in Ned. Indie" Dr Ir. G de Gelder, De Ingenieur 28 januari 1928 V. Verkeerswezen
"De motorrijtuigen van de E.S.S. in Nederlandsch-Indie" Ir. R. TH. Bijleveld, De Ingenieur 17 maart 1928 V. Verkeerswezen
-
The brown color also explains the nickname ‘Bonbonbloc."
Laat dat bloc maar weg, gewoon 'bonbon'.
Geweldige info die hier getoond wordt (y)
@arpi: ik ga deze week scans voor je maken
-
@Jojo,
deze (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Elektrische_trein_van_de_Staatsspoorwegen_Batavia_TMnr_10014035.jpg)
deze (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Elektrische_trein_van_de_Staatsspoorwegen_te_Tandjoengpriok_TMnr_10014033.jpg)
deze (http://4.bp.blogspot.com/-taT0rs8cwp0/TznugqrDcHI/AAAAAAAAAOE/vRMD8DloCuE/s400/385119_304186986259332_100000040998763_1334648_217215658_n.jpg)
-
@Jeronimos: deze foto's ken ik, het gaat me nu meer om tekeningen en iets van een achtergrondverhaal.
@jjg koopmans: dat lijkt me rete-interessant maar het zal wel een hele toer worden om daar nog aan te komen. De Koninklijke Bibliotheek heeft ze in ieder geval niet.
-
Zelf heb ik nog copietjes van 50 jaar geleden, maar de KB heeft ze echt:
https://www.delpher.nl/nl/tijdschriften/results?query=de+ingenieur+28-01-1928&page=1&coll=dts
het derde item is dan het deel verkeerswezen,
de tweede is te vinden door de datum even aan te passen.
Een pdf e.d. is daarna te downloaden, rechtsboven iets aanklikken, succes
mvrgr
Koopmans
-
Gevonden, en wat een schat aan informatie. Mijn dank is groot, daar ga ik wat leuks mee doen.
-
Meer bewegende Blokkendozen in kleur op https://www.youtube.com/watch?v=vN70aooHSvU en wel na 26 minuten en 41 seconden.
En hoe een trein in 1928 op station Batavia-Noord door een stootjuk reed en op straat terecht kwam, is te lezen op https://javapost.nl/2017/03/13/de-laatste-halte/ .
-
Bruin. Dit is te lezen op https://cultureelerfgoed.nl/sites/default/files/publications/ben_de_vries_2015_identification_mission_historical_rolling_stock_indonesia.pdf waarin staat "Paint the blue Heemaf locomotive in the original brown color. The blue color has been used in a Heemaf publication in 1928, because brown could not be printed in color at that time. The brown color also explains the nickname ‘Bonbonbloc."
Bovendien staat in het Oyfo-museum in Hengelo een groot model dat tegelijk met de echte lokomotieven is gebouwd en deze is bruin met een blauw dak. Mijn persoonlijke interpretatie is bruin Revell 84 en blauw Humbrol 104.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_3732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_3732.jpg)
bedankt voor de info, de kleur van locomotief bonbon verwijst momenteel naar de blauw kleur van de heemaf-publicatie in 1928.
-
dit is de Heemaf-publicatie in 1928
zoals te zien, gebruiken ze de blauwe kleur op de locomotief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/375591_501448533215627_447931487_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/375591_501448533215627_447931487_n.jpg)
-
@arpi: ik ga deze week scans voor je maken
Bedankt, ik wacht op de scan :) :)
-
In de Beeldbank (https://www.historischcentrumoverijssel.nl/zoeken-in-de-collecties/archieven?mistart=575&mivast=141&mizig=343&miadt=141&milang=nl&misort=dat%7Casc&miview=gal&mizk_alle=trefwoord%3ALocomotieven) van het Historisch Centrum Overijssel zijn veel plaatjes hiervan te vinden.
Stephan.
-
Sorry, ik had hier al een tijdje niet meer gekeken. Mooie foto's, bedankt voor de tip.
-
Voor de liefhebbers van de treinstellen: op https://www.youtube.com/watch?v=GZbDNEgRtUw komt er eentje voorbij op 6'45'', in kleur. Jaartal helaas onbekend.
-
Fraai! Met de Staatsspoor aanduiding er op :)
-
En een echte kleurenfoto op
http://www.instagub.com/post/1894839003439407839_8177970147 de link geeft allerlei porno resultaten. niet meer te gebruiken
-
1955 (y)
En dan zo'n Nederlands jochie ;D
-
Vond nog wat materiaal.
Van de facebookpagina Hengelo zoals het was
(https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/46510805_656568688072403_3283217578251517952_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=5yFzf4LxCdIAX9Qx6Eh&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=7a12e51f5bda530a69fb7edb3e0c89ce&oe=5E9D3E10)
-
Een videootje over des treinstellen:
https://m.youtube.com/watch?v=kZU6bLhKaQw (https://m.youtube.com/watch?v=kZU6bLhKaQw)
-
Tijd om indonesisch te gaan leren ;D
-
Eelco, wanneer je de tekst uitspreekt, begrijp je waarschijnlijk de helft van de bijschriften al.
Technische termen in het Indonesisch lijken veel op het Hollands.
-
Lezen lukt idd wel een beetje, maar verstaan zoals bij die video is wat anders ;)