Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HansQ
23 mei 2018, 23:47:31
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 mei 2018, 23:35:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
23 mei 2018, 23:26:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
23 mei 2018, 23:17:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
23 mei 2018, 23:16:30
Een vliegveld en treinbaan in N door Paul Bender
23 mei 2018, 22:38:54
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door timtrein
23 mei 2018, 22:17:40
Station Rekerdam door Joran
23 mei 2018, 22:16:54
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door VictorPM
23 mei 2018, 22:12:29
"Spoor op Vleugels" in H0 door Hans van de Burgt
23 mei 2018, 21:47:57
Frans diorama 1:48 door bernhard67
23 mei 2018, 20:51:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
23 mei 2018, 20:38:15
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Miljoenenlijn
23 mei 2018, 20:36:39
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door Edsko Hekman
23 mei 2018, 20:35:32
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door HIJ
23 mei 2018, 20:16:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Reeks77
23 mei 2018, 20:04:31
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door nkob
23 mei 2018, 19:01:17
  

Auteur Topic: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201  (gelezen 9387 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2017, 12:44:47 »
Om nog even terug te komen op: wielen, klinknagels en raampjes.



Legenda: Zwart tekening van de technische info. Rood mijn interpretatie.

Het origineel is ook niet al te zuiver en vind ik mijn tekening dus wel meevallen  "im großen ganzen"
Ride On

Rino

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2017, 13:58:47 »
Leuk draadje!
Mooi filmmateriaal ook er bij.
Ik blijf deze volgen!

Collin

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2017, 23:32:21 »
H0 12 mm breed is. H0m gaat het dus worden. Iemand een idee hoever de wielen dan uit elkaar moeten staan?
Dat ligt helemaal aan je gebruikte wielen. Sommige zijn dunner dan andere. Gewoon een stukje H0m spoor kopen en daar je wielen op afstemmen. Ze moeten wel een beetje speling hebben, niet met de flenzen strak tegen de rail aan. De "standaard" niet al te serieus nemen, als het maar rijdt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #18 Gepost op: 23 juli 2017, 23:34:03 »
Maar een direct antwoord op je vraag: Voor mijn wielen houd ik een afstand tussen de binnenzijde van de wielen van 10,40-10,45 mm aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2017, 00:53:23 »
Dank je Sven voor het meedenken.

Na 2 avonden Googelen, toch nog gevonden, de NEM normen, met dank aan MOROP


Bron: MOROP

Je zit er bovenop maar 10,45 mm vind de NORM wel wat te enthousiast ;D
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 10:30:04 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2017, 08:56:19 »
Had mijn maatblokje met de hand nagemeten. Wat is een 0,05 mm?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2017, 09:10:54 »
Die Koplampen zijn toch een beetje moeilijker te vinden dan ik dacht. Hier is een 16" lamp in H0:
https://www.shapeways.com/product/REG9YAZST/16-quot-pyle-headlights-ho-20x?optionId=55920329

Vergelijk de lamp even met de foto hieronder (ook op kaapspoor/ 1067 mm spoorwijdte)


Als de lamp van de Heemaf loc overeenkomt qua maat met de bovenstaande foto kan ik wel even de lamp opmeten en in 3D tekenen.

Groeten,

Rick

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2017, 11:12:10 »
@Sven:
Ook niet zo gek, ik zag op je site, dat je atelier 100 Mph rijd  (y)

@Rick:
Hoe is het in m'n tweede vaderland?
Is dat een lok uit jullie verzameling? Mooi!!!
Al je wilt mag je hem wel voor me opmeten, de lamp bedoel ik ;)
Alvast bedankt (y)
Ride On

Rino

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8546
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2017, 11:26:08 »
Hoe ga je die kap bouwen? Knutselen met styreen of 3D printen?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2017, 13:46:08 »
Styreen denk ik zo :)
Goedkoper denk ik ?
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2017, 18:36:12 »
Vandaag nog wat klinknagels geteld..... 2043, 2044, 2045, 2046 ;D
En in de tekening verwerkt

© Rino Voogd

Verder nog wat dingetjes verplaatst en aangepast en een poging om de breedte te bepalen. Ik ben ff uitgegaan van 30 mm (op de tekening ) wielen 10,4 mm uit elkaar.
Als er iets niet klopt hoor ik het wel.
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2017, 16:06:24 »
Gisteren verwarring, Ik was de pano's aan het in tekenen. Klopte de afstand tussen de isolatoren op de tekening niet, met de foto die ik op dat moment als referentie gebruikte.


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203
Bovenstaande was mijn referentie terwijl ik de onderstaande aan het tekenen was  ???
Het duurde ff vooraleer ik (ik hou van Vlaams, daar krijg ik goesting van) in de gaten kreeg dat de 3203 afwijkt van de 3201


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201

Blijkbaar voldeden een aantal onderdelen wel op de testbaan in Hengelo(O) maar niet op Java


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3201

De 6 ventilatoren in de 3201 waren niet helemaal voldoende in de tropen.


Bron: Holec Historisch Genootschap. ESS 3203

Dan maar 8
Ride On

Rino

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8546
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2017, 11:34:57 »
Even in mijn collectie gedoken:



www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #28 Gepost op: 31 juli 2017, 11:23:30 »
Het zal je niet verbazen je hebt PB ;D ;
Ride On

Rino

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2017, 18:04:08 »
Ik vind het erg prettig om te zien hoe de belangstelling voor het spoor opbloeit in Indonesie. De twee bakken achter de loc zijn bijvoorbeeld twee door Beijnes gebouwde wagons uit de jaren dertig, reden voor de Staatsspoorwegen. Dus de combinatie is redelijk authentiek  (y)

U bedoeld waarschijnlijk deze rijtuigen ;) :



Martijn