Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain door bask185
Vandaag om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:20:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:16:28
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
Vandaag om 20:28:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:22:41
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
Vandaag om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
  

Auteur Topic: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201  (gelezen 36381 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Gepost op: 18 July 2017, 18:17:26 »
De eerste in Nederland gebouwde elektrische locomotief was de ESS 3201 voor de Nederlands Indische Spoorwegen op Java. Gebouwd in 1924 door Heemaf en Werkspoor. Heemaf was de hoofdaannemer en verzorgde de elektrische installatie, Werkspoor bouwde het chassis en de onderstellen.
Prachtige Films , Foto's en Info vind je bij Holec Historisch Genootschap



De 3201 op de traverse bij de Heemaf fabriek in Hengelo op de achtergrond de latere IJsel-Mij centrale.             Foto: Heemaf 

Omdat mijn familie historistische banden heeft met Heemaf, mijn opa was er Chef van de modelmakerij, mijn vader volgde er in de oorlog de bedrijfsschool en ik heb er ook een paar blauwe maandagen doorgebracht. Door deze historische banden heeft het wat meer interesse.
Omdat ik mij weer niet kon bedwingen maar een tekening   ??? ??? ???


© Rino Voogd

Nog niet af en....... Oh ja het is een smalspoor lok

Nog wat interessante Links

https://www.youtube.com/watch?v=gUe6I7DllU8#t=222.702645

https://www.youtube.com/watch?v=pFwYkUVkcZY

https://www.youtube.com/watch?v=tfATC2wPIf0

Veel kijk plezier.
Ride On

Rino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2017, 18:49:21 »
Was een loc van de ESS, de Elektrische Staats Spoorwegen op Java, reden in en rond Batavia tot in de jaren zeventig. Een loc van deze serie is door Indonesische liefhebbers gered en weer in rijvaardige staat terug gebracht.

Wat wij smalspoor noemen, was daar normaalspoor  (kaapspoor). Wat wij normaalspoor noemen, werd op Java breedspoor genoemd.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 July 2017, 18:50:58 door NS8714 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2017, 19:05:56 »
De eerste in Nederland gebouwde elektrische ocomotief was er een met zitplaatsen, al 16 jaar eerder. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2017, 19:07:43 »
Ah, gaan we nu byzantijns muggenziften over hoeveel engelen er kunnen dansen op een speldepunt?   ;D

Een treinstel is geen locomotief.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8347
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2017, 20:04:15 »
Ga je deze in model maken?  ???
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2017, 07:45:58 »

Op het oog zitten bij je tekeningen de twee middelste grote wielen wat te ver naar binnen als ik het vergelijk met het raampje en de klinknagellijn op de loc
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • Modelspoor is emotie...
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2017, 11:04:30 »
Grappig, ik moet thuis nog een aantal foto's hebben liggen van die loc ten tijde van de fabricage maar ook nog nog een proefrit geloof ik met een stel bobo's er op/bij... Kan er alleen nu ff niet bij vanwege vakantie.

Rob
Tbinnebarretije…

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2017, 12:14:47 »
Bedankt voor jullie reacties (y)

@ NS8714: Mooie aanvulling, dat van die Nederlands Indische Spoorwegen heb ik van het Holec Historisch Genootschap.

@ ingenium: Ik sluit mij aan bij NS8714 "Een treinstel is geen locomotief. "

@ Sven: Ja....... maar wanneer ? Na de Deutz de Wielenwagen de Beerwagen de G400 de NS 1310 de Energiewagen de NS Slmmnpsde Akzo ketelwagen en de O&K MV6b ;D

@ sander1985: Kopt..... is nog 1 op 't Oog.

@ Wijktrein: Die foto's zie ik na je vakantie graag verschijnen.
Ride On

Rino

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2017, 22:15:26 »
Als liefhebber van oudere elocs vind ik dit wel een heel mooi exemplaar.
Leuke video's ook uit Indonesië. Indonesische spoorliefhebbers verschillen maar weinig van de Nederlandse.
En lekker relaxed met de benen over de perronrand. Hoef je hier niet meer te doen...   ;)

CKLX

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • Modelspoor is emotie...
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2017, 11:26:31 »
Nee, dan heb je meteen de hand van een ProRailer of diender in je nek...
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2017, 13:20:08 »
Ik vind het erg prettig om te zien hoe de belangstelling voor het spoor opbloeit in Indonesie. De twee bakken achter de loc zijn bijvoorbeeld twee door Beijnes gebouwde wagons uit de jaren dertig, reden voor de Staatsspoorwegen. Dus de combinatie is redelijk authentiek  (y)

Daarnaast verdient het bijzonder fraai gerestaureerde station, Tandjong Priok/Tanjung Priuk, ook de nodige aandacht. De kap is enorm en er staat een fraai seinhuis.

Het spoorwegmuseum in Ambarawa heeft een flinke renovatie ondergaan en hier en daar rijden stoomtreinen voor toeristen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2017, 00:23:21 »
Leuke machine! Ik merkte op dat de koplamp een standaard Pyle National lamp is, dat is een Amerikaanse fabrikant. Even nazoeken in de VS en ze zijn zo te bestellen in H0. Een leuke bijkomst is dat de lamp verlichte zijraampjes heeft waar het locnummer op staat.

Groeten,

Rick

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #12 Gepost op: 22 July 2017, 11:18:59 »
Mooi dat er meer info loskomt, alle kleine beetjes helpen.  (y)


Foto: Mijn Stad Mijn Dorp

Mijn Stad Mijn Dorp is een fijn site, snuffel er is rond.

Hoe breed moet het spoor zijn? 1067 mm staat hierboven en aangezien ik geen reden heb daar aan te twijfelen wordt dat mijn uitgangspunt.

1067 / 87 = 12.26

De Normen van de Europese Modelbanen 010, geven aan dat sporen tussen de 850 mm en < 1250 mm in H0 12 mm breed is. H0m gaat het dus worden. Iemand een idee hoever de wielen dan uit elkaar moeten staan?

@ Beached De firma Pyle heeft nogal wat variaties gemaakt.


Deze
Als ik het vergelijk met

Deze

FF snel gegoogeld voor een H0 uitvoering nog nix :P Heb jij een adresje
Ride On

Rino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2017, 11:35:25 »
1067mm is idd juist. 1435mm werd op Java alleen gebruikt door de NIS.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2017, 11:42:18 »
Het zou van de Heemaf wel hééél erg dom zijn 1 Km rail aan te leggen op de verkeerde breedte  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 22 July 2017, 12:04:10 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino