Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Diodeschakeling, hoe toepassen bij wisselpuntstuk?  (gelezen 3912 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Diodeschakeling, hoe toepassen bij wisselpuntstuk?
« Gepost op: 17 juli 2017, 21:30:15 »
Heren,

een goede avond. Ik ben bezig met de opbouw van mijn schaduwstation en maak gebruik van servodecoders van Rosoft. Nu moet ik blijkbaar een diodeschakeling gebruiken voor de puntstuk polarisatie, maar wat wordt daarmee bedoeld?

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 20:24:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2017, 21:49:09 »
Waarom blijkbaar ?

Puntstuk polarisatie kun je gewoon voeden uit de naastliggende rails, geen diode schakeling voor nodig.



Mogelijk dat je de hele wissel wil voeden als 'niet gedetecteerd' dan heb je wel zo'n ding nodig. Ik detekteer alle wissels ook en voed die vanuit de terugmelder.

Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2017, 23:43:57 »
Ja, je moet de sporen zonder detectie via een diodeschakeling voeden, dus zo ook het puntstuk. Dus niet de DCC aansluiting op de decoder doorlussen naar de T en T aansluitingen.

Ik laat je notabene in deze speciaal voor je gemaakte tekening zien.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 23:56:49 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2017, 09:03:34 »
verwarrend allemaal... En hoe maak ik zo'n diodeschakeling? Is dat hogere elektronica of is dat door zelfbouw te doen. Ik heb er toch wel een 20 tal nodig. Of is er eentje genoeg en die dan via een eigen ringleiding overal dienst kan doen? Of ben ik weer aan het vloeken in de kerk?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2017, 11:14:55 »
Beste Dirk,

Hoe maak je een diodeschakeling, staat beschreven in de informatie welke ik je al meerdere malen heb laten lezen en heb gegeven.
http://www.rosoft.info/HandboekS88Sd16-n.html

Maar zolang jij denkt dat ik chinees spreek, zal jij de informatie nooit begrijpen, en is het ook lastig voor je om zelfs Jip en Janneke afbeeldingen te lezen en te vertalen in een werkbaar geheel.
Dit is al ongeveer 20 jaar het geval, in die periode is het je al ettelijke keren verteld, zowel telefonisch, en meerdere malen van man tot man.

Soms kan het geen kwaad om eerst eens de basis van de materie te begrijpen, en zal de rest echt geen chinees meer voor je zijn.
Ook hier in dit onderwerp is het weer een school voorbeeld van het krijgen van de juiste informatie van zowel Karst als van mij, en deze op de verkeerde manier lezen. Zoals bleek uit je reactie prive op het antwoord van Karst op et forum.

Dit schreef je als reatie op het bericht van Karst.
Citaat
Ik heb ondertussen vernomen dat ik geen diodeschakeling nodig heb. Soms
 doen prentjes of foto's veel meer dan woorden. En begrijpbaar. Gewoon
 vertellen dat ik het niet nodig heb is nu toch niet zo moeilijk. Zelfs
 zonder uitleg is het voor mij OK.
 Nuja, ik kan weer verder.
 Tot mijn volgende probleem. ;-)

En dit schreef Karst

Mogelijk dat je de hele wissel wil voeden als 'niet gedetecteerd' dan heb je wel zo'n ding nodig. Ik detekteer alle wissels ook en voed die vanuit de terugmelder.

Dus in het geval dat het wissel aangesloten is op een bezet/terugmelder, is een aparte diodeschakeling niet nodig en werkt hij over de diodeschakeling in de stroomdetectie unit.

Is dat niet het geval dan heb je dat ding nodig en dat ding is een diodeschakeling.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2017, 12:16:23 »
Citaat van: Dirk
... hoe maak ik zo'n diodeschakeling? Is dat hogere elektronica of is dat door zelfbouw te doen.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2017, 13:23:26 »
Tja, ik snap dan ook geen lor van electronica, mijn excuses daarvoor, sommige dingen blijven voor mij een mysterie, economie is ook zoiets, voor mij totaal onbegrijpelijk. Alleen is bij het probleem economie de oplossing voor mij simpel, ik krijg een rekening en ik betaal. Issue opgelost. Ik wil graag met treintjes spelen, tot enige tijd geleden was het Marklin, Geen keerlussen, gewoon massa detectie, tot daar lukte het me. Nu echter 2-rail met al zijn kronkels. Ik zoek oplossingen, vind mooie dingen, diverse enthousiaste ontwikkelaars en schaf me spullen aan. Maar er is niks PnP. De ontwikkelaars vertellen me allemaal hetzelfde, geen probleem met de opbouw, gewoon de componenten aansluiten en gaan met de banaan.....Niet dus, er wordt van mij verwacht dat ik een basiskennis elektronica heb, niet dus en zelfs de ambitie om het te begrijpen is me na al die jaren verdwenen. Nu kan dat raar en vreemd klinken, maar ik wil met treintjes spelen, een baan bouwen en lol beleven, maar die lol wordt telkens weer gefnuikt door de voor mij onbegrijpelijke elektronica. Mss verwacht ik teveel, en is het onmogelijk om een simpel en begrijpelijk systeem te ontwikkelen, mss is dit systeem wel simpel en begrijpelijk, maar helaas niet voor mij. Ik stel vragen en steeds krijg ik antwoorden, ik denk het stilaan een beetje te begrijpen, maar dan komt er weer een verrassing, en weer wordt alles weer zwart voor mij. Nu ook weer die diodebrug, dat staat onderaan de manual even vermeld, OK, ik geloof het wel, ik begrijp het toch niet, maar waarom niet van in het begin vermelden? Zo lijkt het een extraatje, iets wat kan maar niet moet, Ik stel weer een vraag, en dan krijg ik een antwoord van maak het maar of koop het maar. Tja, RTFM is ook een bekende reactie of DWEIS, of 'hier word ik helemaal moe van', of nog beter, 'dat heb ik al 20 jaar uitgelegd'. Dat is wel zo, maar kan je er niet inkomen dat sommigen er met de beste wil van de wereld er na 20 jaar geen moer van begrijpen?
Sorry voor deze triade, maar ik begin zo langzamerhand te denken dat treintjes niet voor mij bedoeld zijn, Een blinde zal nooit leren zien, een dove zal nooit luisteren, ik zal nooit electronica snappen, mijn excuses voor dat en toch bedankt voor "20 jaar geduld"

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2017, 13:39:33 »
Je zou een analoge baan kunnen bouwen zonder blokbeveiliging, simpeler dan dat kan het niet.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2017, 13:40:17 »
Dirk, als ik je een goed raad mag geven, ga eens op bezoek bij een modelspoorclub bij jou in de buurt. En kijk of er iemand bereid is om je, eventueel bij je thuis, wegwijs te maken in deze materie.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2017, 13:48:15 »
Dirk,

Ik snap je frustratie, ben zelf ook allesbehalve deskundig maar als je het zelf wilt aanleggen zul je je er toch in moeten verdiepen of er iemand in je buurt bijhalen die er meer van af weet zoals Klaas ook al aangaf.

Je hoeft zo'n diodeschakeling helemaal niet zelf te maken (kan wel), je kunt hem rechtstreeks bij Wim kant en kaar voor  1,55 bestellen.Je hebt er maar één nodig en die kun je net als een ringleiding gebruiken waar je al je puntstukken naar toe leidt conform de tekening van Wim.

Probeer het gewoon eens uit met een paar stukken rails en een wissel en sluit alles volgens die tekening aan dan wordt het als het goed is vanzelf allemaal wel wat duidelijker.

Ga je het verder uitbreiden met meer wissels zorg dan dat je consequent dezelfde kleur draden blijft gebruiken en nummer ze overeenkomstig je wissels dan houdt je het beste het overzicht en zie je ook het makkelijkst welke draad waar aangesloten moet worden.

Groeten,
Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2017, 13:57:10 »
Klaas, Dirk is al jaren lid of is al jaren lid geweest van de Modelspoorverening in Hasselt, ook dat heeft geen oplossingen gebracht.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2017, 14:15:48 »
Voor mij is het een beetje moeilijk te snappen dat iemand elektronica niet snapt. Hoewel dit deel nauwelijks elektronica is, het is gewoon platte elektrotechniek. Het is eigenlijk vrij eenvoudig, als je eenmaal de logica vat die er achter zit.
Te rade gaan bij een vereniging lijkt me toch de enige optie. En daarnaast moet je het ook willen snappen.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2017, 15:43:17 »
Iemand met zichtprobleem kan ook niet met de auto rijden, en dat is toch gewoon instappen en wegwezen. Verwacht jij van een heftruckchauffeur dat die de kennis van hydraulica kent? dat een matroos een schip kan bouwen? Als jij op vakantie gaat met het vliegtuig, verdiep jij je dan ook in aero-dynamica? Dacht het niet. Geloof me maar dat ik al dikwijls geprobeerd heb om het licht te zien, maar dat heb ik opgegeven. Ik zal eens kijken om een diodeschakeling te kopen, als dat toch niet duur is, maar het is zoals geloven in een god, velen hebben er iets aan, ik vind het onbegrijpelijk dat er zulke mensen bestaan, maar dat neemt niet weg dat ik zulke mensen respecteer in hun overtuiging en dat ik daar niet denigrerend over doe. Nuja, sommigen zijn daar blijkbaar minder goed in, Jammer.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2017, 15:55:39 »
En iedereen wordt geholpen, alhoewel dat bij een enkeling dat tegen beter weten in is. Mede door hun eigen opstelling. En het dus eigenlijk gewoon zonde is van de energie die er in gestoken wordt. Laat de reactie en de uitleg van Dirk daar een les in zijn, en bedenk je een paar keer voor je een uitleg of antwoord geeft, je ziet wat het resultaat is keer op keer.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2017, 15:58:32 »


Jammer van weer zulke reactie Wim.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 15:25:32 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.