Blaat eens niet zo'n berg onzin uit. NS betaalt geen boete aan zichzelf, het betaalt een boete aan de staat. Dat de staat dan minder dividend krijgt uitgekeerd is een logisch gevolg. Maar hou op met deze goedkope retoriek, NS is een NV waarvan alle aandelen in de handen van de staat zijn. Dat heeft helemaal niets met een staatsbedrijf te maken. Als je niet snapt hoe dit systeem precies werkt, zeg er dan ook niets over. Er zijn voldoende andere plekken waar je je druk kan maken over politieke aangelegenheden.
Als je vliegtuigen wil beconcurreren lijkt mij dat het Maglev systeem haalbaarder is dan HSL treinen die niet echt sneller zullen kunnen gaan dan 350km/u. Transrapid heeft nu al 450 km/U als dienstsnelheid. Soepeler rijgedrag want het zweeft. Een Europees netwerk zou een mooi alternatief zijn voor Europese vluchten. Of het haalbaar en reëel is? Ooit wellicht.
Vraag me af of jij er wel zoveel van snapt. Melanie Schultz heeft in 2011 390 miljoen euro op de concessie van de HSL afgeschreven (voor 95 procent in handen van NS) om een faillissement van HSA te voorkomen. Een particulier bedrijf was waarschijnlijk op de fles gegaan, dit is weggewerkt in de begroting van het ministerie. Ook al is NS officieel geen staatsbedrijf, de Staat blijft wel een buffer creëren om al te grote uitglijders op te vangen. De commissie die onderzoek deed naar de Fyra heeft zich ook uitgebreid bezig mogen houden met dit probleem van de twee petten.
De 1 miljard euro die jij bedoelt Henk is denk ik de 1,4 miljard superdividend die betaald werd uit de opbrengst van de verkoop van Telfort.