Nederland is wel klaar met de luchtvaart. Alle omliggende gemeenten van Rotterdam The Hague Airport zijn inmiddels tegen uitbreiding van vluchten en openingstijden omdat ze de overlast zat zijn en de uitbreiding vooral nodig is voor meer goedkope vluchten naar pretbestemmingen. Die leiden nauwelijks tot werkgelegenheid.
Ik ben benieuwd hoe dat met Schiphol en Lelystad afloopt. Ik denk dat Schiphol onderschat hoe groot de weerstand inmiddels is. Daar heeft de 5e baan ook niet aan geholpen omdat er in de laatste 20 jaar veel meer mensen overlast zijn gaan ervaren; in plaats van weinig mensen met heel sterke hinder, hebben nu veel mensen matige hinder.
En als de plannen rond Lelystad doorgaan worden dat er nog veel meer (de hele Veluwe komt erbij) (ok, daar woont niemand, maar het is wel een hele nieuwe doelgroep om hinder over uit te storten)
We zijn klaar met de goedkope luchtvaart
Wat een onzin, zoiets heet marktwerking. Zolang er genoeg mensen zijn die goedkoop naar de zon willen zal dit blijven.Doen we het niet in NL dan gaat het wel via Weeze in DL of Charleroi in Belgie.
AirBerlin is aardig op weg...
Zie deze of soortgelijke zin vaker voorbij komen hier.En zoals Ferry zegt, wie is "we"?Ik ben totaal niet klaar met de goedkope luchtvaart en vind het wel best.Daarnaast gaat het nog niet eens zo heel erg om het goedkope, maar vooral de snelheid.Als voorbeeld pak ik even de vlucht van Eindhoven naar London.30euro, retourtje!Vlucht is 1 uur en 10 minuten, daar komt nog uurtje van te voren op het vliegveld zijn (kan korter, wat je zelf fijn vind) dat is dus een reistijd van 2uur.Met de NS ben ik van Eindhoven naar London zo'n 5uur en 30 minuten onderweg een retourtje voor dezelfde datum als de Ryanair vlucht kost mij €197.
Ten tweede, de ‘hele Veluwe komt erbij’, weer onzin. De aan- en uitvliegroutes gaan over een beperkt gebied. Daar vliegen de vliegtuigen op een hoogte waarbij ze minder geluid maken dan een vrachtauto die door de straat rijdt. Of gaan we die nu ook verbieden? En dat eens per uur, omdat die andere vlucht een hele andere route heeft genomen. Of omdat het vliegtuig veel sneller heeft mogen doorstijgen boven de genoemde 1800 meter/6000 voet.
Zolang de meerderheid van Nederland nog steeds vakantievluchten in het algemeen goedkeurt, zullen we vliegtuigen hebben en vliegvelden. Alleen het duurder maken van vluchten zal het aantal passagiers minder laten stijgen.
Als je via Stansted naar London reist, moet je dit er ook nog bijtellen: http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/SSD/London/311017/1000/dep/071117/0400/dep of https://www.getyourguide.nl/londen-l57/bus-transfer-van-stansted-airport-naar-londen-centrum-t51268/?cmp=ga&partner_id=CD951&gclid=EAIaIQobChMI0eTwn9jl1gIVxm4bCh09cQGjEAAYASAAEgJsWvD_BwE En met de fiets lijkt het me toch wat ver van Stansted tot London... .Bij ons was de Ryanair dienst Brugge/Oostende - Stansted sneller weg dan dat ie gekomen was...Gr, Jan
De hele Veluwe is tot nu toe nog één van de gebieden die betrekkelijk snel te bereiken zijn vanuit de randstad en relatief rustig zijn. Afgelopen weken heb ik in Nederland vakantie gehouden en het viel mij op hoeveel plaatsen last hebben van laag overvliegende vliegtuigen. Is het niet omdat er in NL een vliegveld in de buurt lag, dan wel omdat er een vliegveld net over de grens was. Echte rust is in NL nauwelijks meer te vinden en dat gaat zich uiteindelijk terugbetalen. Dat kan zich uiten in overgevoeligheid voor geluid, tot overspannenheid. Omdat je gewoon nergens meer tot rust kan komen. Dus die relatieve rust die nu nog heerst op de Veluwe heeft ook een economische functie, voor mensen die even de herrie willen ontvluchten en op adem willen komen.
Ik zou nog niet eens gratis met het vliegtuig gaan. Afschaffen die milieuvervuiler! Je wilt dan wel geen dief zijn van je portemonnee, maar je bent uiteindelijk wel een dief van een schoon milieu. Lekker met de trein en boot naar Nederland. Duurt dan wel iets langer, maar reizen begint pas om 17 uur 's middags en om 8 uur 's morgens ben ik in Hoek van Holland. Nog genoeg dag over om dingen te doen.