Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen  (gelezen 7453 keer)

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Gepost op: 11 juli 2017, 15:19:10 »
Hallo allemaal,

Om ervaring op te doen met digitaal rijden wil ik een pendelbaantje maken in spoor N. Mijn plan is het geheel aan te sturen met RocRail, icm met RoSoft expessnet hardware en Multimaus.
Voor het geheel heb ik inmiddels 2 bakken gemaakt van 30x120cm die in de lengte aan elkaar worden gekoppeld (240x30 totale afmeting dus).
De setting is een lokaal baantje in Duitsland jaren 60/70. Voor nu heb ik aan rollend materieel alleen een Piko VT98.

Wat de layout betreft had ik het volgende in gedachten:


Hierbij komt boven blok 1/2 een klein stationnetje.
Aan de rechterkant is het de bedoeling blokken 4, 5 en 6 onder een berg te plaatsen (als een soort schaduwstation), zodat ik later evt wat meer korte treinen kan laten rijden.

Nu heb ik hierover een aantal vragen:
1. Klopt het dat er alleen een (inrij-)sein voor het station moet komen? Na wat google-werk was dat wat ik begreep.
2. Moet ik (zoals in de afbeelding) 2 bezetmeldingen per blok gebruiken? Deze vraag is met name voor blokken 1,2,4,5 en 6. Deze blokken zullen namelijk behoorlijk kort zijn, iets langer dan een klein lokje met 3 of 4 korte wagons.
3. Hoe lang moeten de gedetecteerde stukken zijn?
4. In blok 3 zouden er 2 gedetecteerde stukken komen met daartussen een niet gedetecteerd stuk. Moet hiervoor een diode-brug worden gebruikt, en zo ja, waarom?
5. Voor het spoor maak ik gebruik van minitrix wissels en flexrail. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat de wisselaandrijvingen van minitrix nogal veel stroom gebruiken. Kan de wisseldecoder van RoSoft dit aan?

Mijn excuses als hier domme vragen tussen staan, maar ik ben een complete beginner op dit gebied  ;)

Waarschijnlijk zullen er ook nog wel meer vragen volgen als ik wat verder ben, maar voor nu eerst maar eens de rails leggen en de boel technisch werken krijgen :P

Groeten,
Michiel

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2017, 15:31:04 »
Michiel,

Over blokken met 1 of 2 melders is al veel geschreven, zeker niet iedereen heeft dezelfde mening.

In jouw geval zou ik heel pragmatisch zijn. Een S88-melder bevat vaak 16 melders met een S88-poort die je kunt aansluiten op de S88-XpressNet. Jouw ontwerp telt 6 blokken, dus je hebt ruimschoots voldoende melders om ieder blok 2 melders te geven.

Bij niet-gedetecteerde stukken heb je inderdaad de diode-schakeling nodig. Slechts 1 diodebrug volstaat voor de gehele baan. De encyclopedie geeft hierover een uitgebreide toelichting.

Sander

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2017, 15:35:16 »
Leuk simpel baantje om mee te beginnen. (y) En een baan hoeft niet gelijk super complex te zijn om leuk/mooi te zijn :) Ervaring is wel dat je nooit genoeg schaduwstation hebt dus als je meer dan 3 spoortjes in je berg kwijt kan zou ik dat zeker doen (of in ieder geval vast in voorzien).

1) Geen seinen expert maar moet je niet ook uitrijseinen hebben om het station weer uit te komen? En om het langer te doen lijken zou je voor de tunnel nog een sein kunnen plaatsen denk ik. Alsof de baan gewoon enkelsporig door loopt.

2) Daar verschillen de meningen over. Maar dat komt ook wel vooral omdat software beter is geworden. Je zou het hele blok onder dezelfde melder kunnen onderbrengen, de stopplaats wordt dan berekend aan de tijd en snelheid. Dit gaat schijnbaar tegenwoordig aardig goed maar hangt vooral van de software af (geen RocRail ervaring). Een tweede melder kan je wel wat extra nauwkeurigheid immers is meten beter dan berekenen. Of je dat echt nodig hebt bepaal jij.

3) Zou ik even een zoektocht voor starten op het forum en encyclopedie :angel:

4) De diodeschakeling is altijd nodig voor de ongedetecteerde stukken. Waarom? Zelfde reden als elke keer, zodra een trein de overgang tussen detectie en niet-detectie overbrugt is je detectie weg. Dit kan heel even zijn van een as, maar als je loc (of rijtuig) op meerdere assen stroom af neemt is je detectie dus alle tijd dat de loc op de overgang staat niet aanwezig.

De meeste bekende is die met vier diodes omdat de meeste stroomdetectie werkt met vier diodes. Maar bijvoorbeeld die van Lenz (en Klaas) werken maar met twee. De ongedetecteerde stukken moeten dan ook maar voorzien zijn van twee diodes.

Maar al met al, veel stroomdetectoren komen met 16 ingangen. Je hebt voor je baan dus meer dan genoeg (over). Ik zou het middenstuk van 3 ook gewoon voorzien van detectie. In de basis niet nodig maar als je het toch hebt :) Scheelt je de diodeschakeling maken en je hebt nog eens 100% detectie ook.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2017, 16:17:56 »
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft de seinen had ik uit de informatie op het net begrepen dat bij een lokaalspoor in Duitsland alleen een inrijsein voor het station gebruikt wordt, voor het uitrijden zou er communicatie via radio/portofoon zijn. Voor het zicht zou  inderdaad een sein voor de berg nog wel een optie kunnen zijn.

Waar ik mee zit mbt de lengte van de detectiesecties geldt voornamelijk voor de 'stationssporen'. Die zijn wat te kort voor een inrij, afrem en stop-sectie. Zou het een optie zijn om het middendeel van blok 3 als inrijsectie te gebruiken en bijvoorbeeld het linkerdeel daarvan als afremsectie richting blok1? Dan zou de meest linkse sectie in blok1 de stopsectie zijn.
Of praat ik nu complete onzin?  ???

Michiel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2017, 16:22:12 »
Laatste hangt helemaal af van de software. Maar het lijkt me dat deze de boel wel juist aan zou sturen en bedenkt vanaf waar te remmen. Of je daarvoor een sectie van 3 voor kunt gebruiken / moet selecteren in RocRail, geeeeen idee.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2017, 17:16:59 »
Beste Michiel

Voor wat betreft het sein zou ik kiezen voor een sein met 1 rode lamp en een geel geschilderd rondje op de plek van de gele lamp. Ja, dat komt voor op "nebenbahnen" en is ook wel logisch. Heb ik enige tijd geleden ook op een foto voorbij zien komen. Immers het eerstvolgende sein (stootblok) is altijd rood, dus kan dit sein alleen rood of geel tonen. Voor zover ik weet is voor de machinist een rood met geel seinbeeld ook een stop tonend sein.

In RocRail kun je bij de blok-eigenschappen in het tabblad Details in het vak Speed bij Arrive aangeven hoe snel de trein binnen moet komen. RocRail zal daarna zorgen dat de trein bij binnenkomst die snelheid heeft. Daarna is het niet zo erg dat je spoor wat kort is. Probeer wel om nog 2 secties te realiseren, dan hoef je niet te gaan uitpuzzelen na hoeveel milliseconden het commando in komt bij enter2in nadat je trein een enkele sectie binnenkomt. Voor de enter sectie kun je dan volstaan met een centimeter of 5. Gevolgd door een in sectie van zo'n 10 cm. Dat geeft je een bloklengte van zo'n 15 cm. Dat is al wat kort als je met een losse 4-assige motorwagen rijdt.

Op mijn testbaan heb ik eindsecties van ongeveer 10 cm. Dat werkt goed als de treinen met Mid. snelheid een blok van ongeveer 45 cm (totaal en schaal N) binnenkomen. Experimenteren met Min. en Mid. ontkom je niet aan. De werking van het op tijd stoppen voor het stootblok is behalve van de lengte van de laatste sectie ook afhankelijk van de afremvertraging die in je decoder is ingesteld.

Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2017, 19:30:00 »
Beste Cees,

Hartelijk dank voor de reactie!
Daar nog een paar vraagjes over:

Citaat
Voor wat betreft het sein zou ik kiezen voor een sein met 1 rode lamp en een geel geschilderd rondje op de plek van de gele lamp. Ja, dat komt voor op "nebenbahnen" en is ook wel logisch. Heb ik enige tijd geleden ook op een foto voorbij zien komen. Immers het eerstvolgende sein (stootblok) is altijd rood, dus kan dit sein alleen rood of geel tonen. Voor zover ik weet is voor de machinist een rood met geel seinbeeld ook een stop tonend sein.

Mijn idee is om een armsein te gebruiken. Als ik zoek op seinbeelden voor een kopstation kom ik uit op HP0 en HP2, komt dat overeen met wat jij met bovenstaande bedoelt?
             

Citaat
Probeer wel om nog 2 secties te realiseren, dan hoef je niet te gaan uitpuzzelen na hoeveel milliseconden het commando in komt bij enter2in nadat je trein een enkele sectie binnenkomt. Voor de enter sectie kun je dan volstaan met een centimeter of 5. Gevolgd door een in sectie van zo'n 10 cm. Dat geeft je een bloklengte van zo'n 15 cm. Dat is al wat kort als je met een losse 4-assige motorwagen rijdt.

Dit is me niet geheel duidelijk, voornamelijk de 2 extra secties. Bedoel je hiermee een totaal van 4 secties in het stationsspoor? Zou je dit evt. kunnen/willen verduidelijken met een tekeningetje? (ik ben echt een leek :P) Wat de lengte betreft, de blokken voor het station aan de linkerkant worden rond de 25cm lang.

Edit: Het daagt me nu dat je waarschijnlijk totaal 2 secties bedoelt per stationsspoor, een 'enter' en een 'in', klopt dat?

Bij voorbaat dank!

Michiel
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 19:40:43 door MvD »

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2017, 22:30:49 »
Dag Michiel,

het sein zoals ik beschreef toont ten alle tijde HP2 (door de geschilderde gele lamp). En HP0 als je de gele verf negeert. Het lijkt een moderne bezuinig te zijn voor een compleet sein. Of dat met armseinen ook zo ging weet ik helaas niet. Daar zou je eens naar kunnen zoeken.

RocRail:
ik probeer het eerst met tekst, hopelijk is dit duidelijk.
met 25 cm heb je ruimte zat om 2 secties te maken (enter en in). Maak die aan het eind voor het stootblok 10 cm lang. Als je zo'n blok dan langzaam in rijdt zal je trein op tijd stoppen. Als je de mogelijkheid nog hebt experimenteer dan met stoppen/remgedrag richting het stootblok. Dan kun je misschien bepalen of het stukje spoor aan het eind korter kan.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2017, 11:46:14 »
Beste Cees,

Bedankt voor de reactie! Het lijkt me nu duidelijk.
Voor het sein heb ik besloten voor een dubbelarmig armsein te gaan, van wat ik lees zou dat correct zijn.
Als het niet helemaal klopt is het ook geen ramp, ik vind het er zelf leuk uitzien en in de onsterfelijke woorden van Bob Ross: 'It's my little world' :P :P :P

Voor nu de hardware van RoSoft eerst maar ns bestellen (vooropgesteld dat de wisseldecoder de Minitrix wisselaandrijvingen aankan) en dan maar eens experimenteren :)

Ik zal de remvertraging van de VT98 ook wel aan moeten passen, met de standaard waarde op de decoder zou ik een stationsspoor van meer dan een meter nodig hebben denk ik  ;D ;D ;D

En dan maar ns beginnen de rails te leggen.

Ik zal proberen de voortgang hier bij te houden.

Michiel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2017, 12:02:38 »
Ik zal de remvertraging van de VT98 ook wel aan moeten passen, met de standaard waarde op de decoder zou ik een stationsspoor van meer dan een meter nodig hebben denk ik  ;D ;D ;D
Inderdaad nodig! Beste is deze gewoon uit of heeeeeel laag. De software raakt er alleen van in de war. Zelf schakelde ik het altijd gewoon uit via functiemapping (standaard F4 bij LoPi). Kon ik het makkelijk weer aan zetten als ik handmatig ging rijden :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2017, 12:41:05 »
Citaat
Zelf schakelde ik het altijd gewoon uit via functiemapping (standaard F4 bij LoPi).

Ben bang dat ik de betreffende CV's op 0 zal moeten zetten. De railbus is voorzien van de Piko LokSound decoder #46196. 

Het enige wat ik in de handleiding kan vinden is:
'F6 - Acceleration/brake time, shunting mode/shunting speed'

Maar ns even testen wat F6 precies doet :)

Michiel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2017, 13:05:08 »
Altijd fijn die fabrieksdecoders :/ Volgens mij maakt Piko zelf geen decoders (net als de meeste grote fabrikanten van rollend materieel) maar kopen deze in bij bijvoorbeeld Zimo of ESU. Geen idee waar Piko zijn decoders haalt maar de orginele handleiding van de decoders geeft vaak wat extra opties. Ook al houden ze er wel van om dingen meer dicht te spijkeren op de OEM decoders. Mijn LoPi van Roco ondersteund bijvoorbeeld ook niet de volle functiemapping...

F6 lijkt me overigens zowel de optrekvertraging als de rangeersnelheid te activeren.

Mm, snelle zoektocht lijkt het een ESU LoSo Select Micro... Komt standaard wel overeen met de F6 functie :D Dan zit F6 mapping onder CV444 (eerst CV31 = 16 en CV32 = 2) en zou nu 3 moeten bevatten. Als je CV444 kan veranderen in 1 dan doet F6 alleen nog de optrekvertraging uit zetten. Geen idee of je dit van Piko aan mag passen. Maak je dan ook nog CV435 = 2 dan zet je de optrekvertraging juist aan met F6.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2017, 13:22:28 »
Na getest te hebben, zonder CV's te wijzigen, blijkt F6 inderdaad beide zaken te doen.

Wat ik nu wel merk (heb t hele spulletje al n tijd niet meer gebruikt) is dat er af en toe een behoorlijke vertraging zit tussen het moment dat ik een opdracht geef met de MultiMaus en de lok daadwerkelijk reageert (soms tot 2s).
Dit gebeurt bij het regelen van de snelheid (ik vertel de lok te stoppen maar soms blijft ie nog 2s rijden op dezelfde snelheid), maar ook bijvoordbeeld bij het in/uitschakelen van de verlichting.

Kan dit vuil in de stroomafname zijn? (de rails van mijn testovaal net voor gebruik netjes opgepoetst), of moet ik dat ergens anders zoeken?

Edit: na nog wat verder experimenteren lijkt deze vertraging alleen voor te komen als het geluid van de lok aan staat  ???


Michiel
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 13:30:12 door MvD »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2017, 15:22:54 »
Oei, storing met een ESU sound loc, dat lijkt toch beetje hierop. Maar het kan ook nog aan de stroomafname liggen. Als de sound aan staat gebruikt de loc meer stroom wat meer fluctuatie in de spanning tot gevolg heeft en dit kan het lezen van het DCC signaal wat lastiger maken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2017, 16:56:05 »
Hallo Michiel,

ik heb toch nog maar even een schematisch tekeningetje gemaakt van zoals ik het zou aansluiten. De rode pijltjes geven aan waar een melder zou moeten komen. De grijze pijltjes geven de plek aan waar je ook stroom moet toevoeren als je stroomdetectie gebruikt. De grijze blokjes geven de plek van scheidingen aan. Ik ga er vanuit dat je wel weet hoe je de andere spoorstaaf aansluit.
Totaal heb je in de bovenste spoorstaven 15 aansluitpunten. Ik zou de 3 grijze, zoals Timo ook al memoreerde, gewoon bij de rest op de s88SD16-n van R**** aansluiten. Je houdt de aansluitingen toch over en waarom dan anders bedraden.



RocRail laat de snelheid niet stapsgewijs zakken, maar doet dat in stappen van Max via Cruise en Mid naar Min en leunt voor een vloeiend rijgedrag verder op het optrek- en remgedrag ingesteld in de decoder. Bij DCC kun je die instellen met CV 3 = optrekken en CV 4 = afremmen. Ik zou die twee dus niet helemaal op 0 of 1 (afhankelijk van de decoder) zetten.

Ik denk net als Timo dat je decoder niet optimaal van stroom wordt voorzien. Dat betekent een klus: rails en VT98 schoonmaken en trein nakijken op stroomafname.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.