BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: MvD op 11 juli 2017, 15:19:10

Titel: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 11 juli 2017, 15:19:10
Hallo allemaal,

Om ervaring op te doen met digitaal rijden wil ik een pendelbaantje maken in spoor N. Mijn plan is het geheel aan te sturen met RocRail, icm met RoSoft expessnet hardware en Multimaus.
Voor het geheel heb ik inmiddels 2 bakken gemaakt van 30x120cm die in de lengte aan elkaar worden gekoppeld (240x30 totale afmeting dus).
De setting is een lokaal baantje in Duitsland jaren 60/70. Voor nu heb ik aan rollend materieel alleen een Piko VT98.

Wat de layout betreft had ik het volgende in gedachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendeldinges.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendeldinges.png)

Hierbij komt boven blok 1/2 een klein stationnetje.
Aan de rechterkant is het de bedoeling blokken 4, 5 en 6 onder een berg te plaatsen (als een soort schaduwstation), zodat ik later evt wat meer korte treinen kan laten rijden.

Nu heb ik hierover een aantal vragen:
1. Klopt het dat er alleen een (inrij-)sein voor het station moet komen? Na wat google-werk was dat wat ik begreep.
2. Moet ik (zoals in de afbeelding) 2 bezetmeldingen per blok gebruiken? Deze vraag is met name voor blokken 1,2,4,5 en 6. Deze blokken zullen namelijk behoorlijk kort zijn, iets langer dan een klein lokje met 3 of 4 korte wagons.
3. Hoe lang moeten de gedetecteerde stukken zijn?
4. In blok 3 zouden er 2 gedetecteerde stukken komen met daartussen een niet gedetecteerd stuk. Moet hiervoor een diode-brug worden gebruikt, en zo ja, waarom?
5. Voor het spoor maak ik gebruik van minitrix wissels en flexrail. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat de wisselaandrijvingen van minitrix nogal veel stroom gebruiken. Kan de wisseldecoder van RoSoft dit aan?

Mijn excuses als hier domme vragen tussen staan, maar ik ben een complete beginner op dit gebied  ;)

Waarschijnlijk zullen er ook nog wel meer vragen volgen als ik wat verder ben, maar voor nu eerst maar eens de rails leggen en de boel technisch werken krijgen :P

Groeten,
Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: santerdam op 11 juli 2017, 15:31:04
Michiel,

Over blokken met 1 of 2 melders is al veel geschreven, zeker niet iedereen heeft dezelfde mening.

In jouw geval zou ik heel pragmatisch zijn. Een S88-melder bevat vaak 16 melders met een S88-poort die je kunt aansluiten op de S88-XpressNet. Jouw ontwerp telt 6 blokken, dus je hebt ruimschoots voldoende melders om ieder blok 2 melders te geven.

Bij niet-gedetecteerde stukken heb je inderdaad de diode-schakeling nodig. Slechts 1 diodebrug volstaat voor de gehele baan. De encyclopedie geeft hierover een uitgebreide toelichting.

Sander
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 11 juli 2017, 15:35:16
Leuk simpel baantje om mee te beginnen. (y) En een baan hoeft niet gelijk super complex te zijn om leuk/mooi te zijn :) Ervaring is wel dat je nooit genoeg schaduwstation hebt dus als je meer dan 3 spoortjes in je berg kwijt kan zou ik dat zeker doen (of in ieder geval vast in voorzien).

1) Geen seinen expert maar moet je niet ook uitrijseinen hebben om het station weer uit te komen? En om het langer te doen lijken zou je voor de tunnel nog een sein kunnen plaatsen denk ik. Alsof de baan gewoon enkelsporig door loopt.

2) Daar verschillen de meningen over. Maar dat komt ook wel vooral omdat software beter is geworden. Je zou het hele blok onder dezelfde melder kunnen onderbrengen, de stopplaats wordt dan berekend aan de tijd en snelheid. Dit gaat schijnbaar tegenwoordig aardig goed maar hangt vooral van de software af (geen RocRail ervaring). Een tweede melder kan je wel wat extra nauwkeurigheid immers is meten beter dan berekenen. Of je dat echt nodig hebt bepaal jij.

3) Zou ik even een zoektocht voor starten op het forum en encyclopedie :angel:

4) De diodeschakeling is altijd nodig voor de ongedetecteerde stukken. Waarom? Zelfde reden als elke keer, zodra een trein de overgang tussen detectie en niet-detectie overbrugt is je detectie weg. Dit kan heel even zijn van een as, maar als je loc (of rijtuig) op meerdere assen stroom af neemt is je detectie dus alle tijd dat de loc op de overgang staat niet aanwezig.

De meeste bekende is die met vier diodes omdat de meeste stroomdetectie werkt met vier diodes. Maar bijvoorbeeld die van Lenz (en Klaas) werken maar met twee. De ongedetecteerde stukken moeten dan ook maar voorzien zijn van twee diodes.

Maar al met al, veel stroomdetectoren komen met 16 ingangen. Je hebt voor je baan dus meer dan genoeg (over). Ik zou het middenstuk van 3 ook gewoon voorzien van detectie. In de basis niet nodig maar als je het toch hebt :) Scheelt je de diodeschakeling maken en je hebt nog eens 100% detectie ook.


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 11 juli 2017, 16:17:56
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft de seinen had ik uit de informatie op het net begrepen dat bij een lokaalspoor in Duitsland alleen een inrijsein voor het station gebruikt wordt, voor het uitrijden zou er communicatie via radio/portofoon zijn. Voor het zicht zou  inderdaad een sein voor de berg nog wel een optie kunnen zijn.

Waar ik mee zit mbt de lengte van de detectiesecties geldt voornamelijk voor de 'stationssporen'. Die zijn wat te kort voor een inrij, afrem en stop-sectie. Zou het een optie zijn om het middendeel van blok 3 als inrijsectie te gebruiken en bijvoorbeeld het linkerdeel daarvan als afremsectie richting blok1? Dan zou de meest linkse sectie in blok1 de stopsectie zijn.
Of praat ik nu complete onzin?  ???

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 11 juli 2017, 16:22:12
Laatste hangt helemaal af van de software. Maar het lijkt me dat deze de boel wel juist aan zou sturen en bedenkt vanaf waar te remmen. Of je daarvoor een sectie van 3 voor kunt gebruiken / moet selecteren in RocRail, geeeeen idee.


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Cees Baarda op 11 juli 2017, 17:16:59
Beste Michiel

Voor wat betreft het sein zou ik kiezen voor een sein met 1 rode lamp en een geel geschilderd rondje op de plek van de gele lamp. Ja, dat komt voor op "nebenbahnen" en is ook wel logisch. Heb ik enige tijd geleden ook op een foto voorbij zien komen. Immers het eerstvolgende sein (stootblok) is altijd rood, dus kan dit sein alleen rood of geel tonen. Voor zover ik weet is voor de machinist een rood met geel seinbeeld ook een stop tonend sein.

In RocRail kun je bij de blok-eigenschappen in het tabblad Details in het vak Speed bij Arrive aangeven hoe snel de trein binnen moet komen. RocRail zal daarna zorgen dat de trein bij binnenkomst die snelheid heeft. Daarna is het niet zo erg dat je spoor wat kort is. Probeer wel om nog 2 secties te realiseren, dan hoef je niet te gaan uitpuzzelen na hoeveel milliseconden het commando in komt bij enter2in nadat je trein een enkele sectie binnenkomt. Voor de enter sectie kun je dan volstaan met een centimeter of 5. Gevolgd door een in sectie van zo'n 10 cm. Dat geeft je een bloklengte van zo'n 15 cm. Dat is al wat kort als je met een losse 4-assige motorwagen rijdt.

Op mijn testbaan heb ik eindsecties van ongeveer 10 cm. Dat werkt goed als de treinen met Mid. snelheid een blok van ongeveer 45 cm (totaal en schaal N) binnenkomen. Experimenteren met Min. en Mid. ontkom je niet aan. De werking van het op tijd stoppen voor het stootblok is behalve van de lengte van de laatste sectie ook afhankelijk van de afremvertraging die in je decoder is ingesteld.

Cees
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 11 juli 2017, 19:30:00
Beste Cees,

Hartelijk dank voor de reactie!
Daar nog een paar vraagjes over:

Citaat
Voor wat betreft het sein zou ik kiezen voor een sein met 1 rode lamp en een geel geschilderd rondje op de plek van de gele lamp. Ja, dat komt voor op "nebenbahnen" en is ook wel logisch. Heb ik enige tijd geleden ook op een foto voorbij zien komen. Immers het eerstvolgende sein (stootblok) is altijd rood, dus kan dit sein alleen rood of geel tonen. Voor zover ik weet is voor de machinist een rood met geel seinbeeld ook een stop tonend sein.

Mijn idee is om een armsein te gebruiken. Als ik zoek op seinbeelden voor een kopstation kom ik uit op HP0 en HP2, komt dat overeen met wat jij met bovenstaande bedoelt?
(https://www.themt.de/images/resize/signal-x2-sig-hp0-000.png)             (https://www.themt.de/images/resize/signal-x2-sig-hp2-000.png)

Citaat
Probeer wel om nog 2 secties te realiseren, dan hoef je niet te gaan uitpuzzelen na hoeveel milliseconden het commando in komt bij enter2in nadat je trein een enkele sectie binnenkomt. Voor de enter sectie kun je dan volstaan met een centimeter of 5. Gevolgd door een in sectie van zo'n 10 cm. Dat geeft je een bloklengte van zo'n 15 cm. Dat is al wat kort als je met een losse 4-assige motorwagen rijdt.

Dit is me niet geheel duidelijk, voornamelijk de 2 extra secties. Bedoel je hiermee een totaal van 4 secties in het stationsspoor? Zou je dit evt. kunnen/willen verduidelijken met een tekeningetje? (ik ben echt een leek :P) Wat de lengte betreft, de blokken voor het station aan de linkerkant worden rond de 25cm lang.

Edit: Het daagt me nu dat je waarschijnlijk totaal 2 secties bedoelt per stationsspoor, een 'enter' en een 'in', klopt dat?

Bij voorbaat dank!

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Cees Baarda op 11 juli 2017, 22:30:49
Dag Michiel,

het sein zoals ik beschreef toont ten alle tijde HP2 (door de geschilderde gele lamp). En HP0 als je de gele verf negeert. Het lijkt een moderne bezuinig te zijn voor een compleet sein. Of dat met armseinen ook zo ging weet ik helaas niet. Daar zou je eens naar kunnen zoeken.

RocRail:
ik probeer het eerst met tekst, hopelijk is dit duidelijk.
met 25 cm heb je ruimte zat om 2 secties te maken (enter en in). Maak die aan het eind voor het stootblok 10 cm lang. Als je zo'n blok dan langzaam in rijdt zal je trein op tijd stoppen. Als je de mogelijkheid nog hebt experimenteer dan met stoppen/remgedrag richting het stootblok. Dan kun je misschien bepalen of het stukje spoor aan het eind korter kan.

m.vr.gr. Cees
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 12 juli 2017, 11:46:14
Beste Cees,

Bedankt voor de reactie! Het lijkt me nu duidelijk.
Voor het sein heb ik besloten voor een dubbelarmig armsein te gaan, van wat ik lees zou dat correct zijn.
Als het niet helemaal klopt is het ook geen ramp, ik vind het er zelf leuk uitzien en in de onsterfelijke woorden van Bob Ross: 'It's my little world' :P :P :P

Voor nu de hardware van RoSoft eerst maar ns bestellen (vooropgesteld dat de wisseldecoder de Minitrix wisselaandrijvingen aankan) en dan maar eens experimenteren :)

Ik zal de remvertraging van de VT98 ook wel aan moeten passen, met de standaard waarde op de decoder zou ik een stationsspoor van meer dan een meter nodig hebben denk ik  ;D ;D ;D

En dan maar ns beginnen de rails te leggen.

Ik zal proberen de voortgang hier bij te houden.

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 12 juli 2017, 12:02:38
Ik zal de remvertraging van de VT98 ook wel aan moeten passen, met de standaard waarde op de decoder zou ik een stationsspoor van meer dan een meter nodig hebben denk ik  ;D ;D ;D
Inderdaad nodig! Beste is deze gewoon uit of heeeeeel laag. De software raakt er alleen van in de war. Zelf schakelde ik het altijd gewoon uit via functiemapping (standaard F4 bij LoPi). Kon ik het makkelijk weer aan zetten als ik handmatig ging rijden :)


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 12 juli 2017, 12:41:05
Citaat
Zelf schakelde ik het altijd gewoon uit via functiemapping (standaard F4 bij LoPi).

Ben bang dat ik de betreffende CV's op 0 zal moeten zetten. De railbus is voorzien van de Piko LokSound decoder #46196. 

Het enige wat ik in de handleiding kan vinden is:
'F6 - Acceleration/brake time, shunting mode/shunting speed'

Maar ns even testen wat F6 precies doet :)

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 12 juli 2017, 13:05:08
Altijd fijn die fabrieksdecoders :/ Volgens mij maakt Piko zelf geen decoders (net als de meeste grote fabrikanten van rollend materieel) maar kopen deze in bij bijvoorbeeld Zimo of ESU. Geen idee waar Piko zijn decoders haalt maar de orginele handleiding van de decoders geeft vaak wat extra opties. Ook al houden ze er wel van om dingen meer dicht te spijkeren op de OEM decoders. Mijn LoPi van Roco ondersteund bijvoorbeeld ook niet de volle functiemapping...

F6 lijkt me overigens zowel de optrekvertraging als de rangeersnelheid te activeren.

Mm, snelle zoektocht lijkt het een ESU LoSo Select Micro (http://www.esu.eu/en/products/loksound/loksound-select-micro/)... Komt standaard wel overeen met de F6 functie :D Dan zit F6 mapping onder CV444 (eerst CV31 = 16 en CV32 = 2) en zou nu 3 moeten bevatten. Als je CV444 kan veranderen in 1 dan doet F6 alleen nog de optrekvertraging uit zetten. Geen idee of je dit van Piko aan mag passen. Maak je dan ook nog CV435 = 2 dan zet je de optrekvertraging juist aan met F6.


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 12 juli 2017, 13:22:28
Na getest te hebben, zonder CV's te wijzigen, blijkt F6 inderdaad beide zaken te doen.

Wat ik nu wel merk (heb t hele spulletje al n tijd niet meer gebruikt) is dat er af en toe een behoorlijke vertraging zit tussen het moment dat ik een opdracht geef met de MultiMaus en de lok daadwerkelijk reageert (soms tot 2s).
Dit gebeurt bij het regelen van de snelheid (ik vertel de lok te stoppen maar soms blijft ie nog 2s rijden op dezelfde snelheid), maar ook bijvoordbeeld bij het in/uitschakelen van de verlichting.

Kan dit vuil in de stroomafname zijn? (de rails van mijn testovaal net voor gebruik netjes opgepoetst), of moet ik dat ergens anders zoeken?

Edit: na nog wat verder experimenteren lijkt deze vertraging alleen voor te komen als het geluid van de lok aan staat  ???


Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 12 juli 2017, 15:22:54
Oei, storing met een ESU sound loc, dat lijkt toch beetje hierop (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66140.0.html). Maar het kan ook nog aan de stroomafname liggen. Als de sound aan staat gebruikt de loc meer stroom wat meer fluctuatie in de spanning tot gevolg heeft en dit kan het lezen van het DCC signaal wat lastiger maken.


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Cees Baarda op 12 juli 2017, 16:56:05
Hallo Michiel,

ik heb toch nog maar even een schematisch tekeningetje gemaakt van zoals ik het zou aansluiten. De rode pijltjes geven aan waar een melder zou moeten komen. De grijze pijltjes geven de plek aan waar je ook stroom moet toevoeren als je stroomdetectie gebruikt. De grijze blokjes geven de plek van scheidingen aan. Ik ga er vanuit dat je wel weet hoe je de andere spoorstaaf aansluit.
Totaal heb je in de bovenste spoorstaven 15 aansluitpunten. Ik zou de 3 grijze, zoals Timo ook al memoreerde, gewoon bij de rest op de s88SD16-n van R**** aansluiten. Je houdt de aansluitingen toch over en waarom dan anders bedraden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pendelbaan_MvD.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pendelbaan_MvD.png)

RocRail laat de snelheid niet stapsgewijs zakken, maar doet dat in stappen van Max via Cruise en Mid naar Min en leunt voor een vloeiend rijgedrag verder op het optrek- en remgedrag ingesteld in de decoder. Bij DCC kun je die instellen met CV 3 = optrekken en CV 4 = afremmen. Ik zou die twee dus niet helemaal op 0 of 1 (afhankelijk van de decoder) zetten.

Ik denk net als Timo dat je decoder niet optimaal van stroom wordt voorzien. Dat betekent een klus: rails en VT98 schoonmaken en trein nakijken op stroomafname.

groet Cees
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 12 juli 2017, 17:29:35
@Cees Baarda, dat RocRail niet zelf de snelheid vloeiend liet zakken wist ik niet. Zelf voornamelijk met Koploper gewerkt en die doet dat wel, vandaar. Dus goeie tip! (y)


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 12 juli 2017, 19:11:02
Hartelijk dank weer voor de reacties!

@Cees:
Dat schetsje is geweldig! Kan ik uit de voeten met het solderen van de draden aan de rails en het leggen van het spoor!
Misschien een domme vraag, maar waarom de wissels als aparte secties en niet meenemen in de eindsecties van het hoofdblok?

De vertragingen zal dus even trial en error worden dan begrijp ik. Daar kan ik op korte termijn mee gaan experimenteren :)

Als er een probleem is met stroomafname zal het in de trein zelf moeten zitten, de rails van mijn testovaal had ik voor gebruik al helemaal gereinigd. Ik hoop dat daar het euvel inderdaad zit en het niet zoiets is als in het door Timo gelinkte draadje. Als er een probleem is in de decoder zal dat niet onder de garantie vallen gezien ik m zelf heb ingebouwd ben ik bang.
Maar goed, dat zien we later wel.

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Cees Baarda op 12 juli 2017, 22:43:32
@Michiel

Geen enkele vraag is dom.
Ik doe dat eigenlijk altijd. Wissels en wisselstraten horen voor mij niet in blokken. In jouw situatie kan het wel, maar je wil het niet in complexere wisselstraten met parallelle sporen bijv. hebben. Bovendien is het oprijden van het wissel dan de enter-melding voor het blok waar je naar toe rijdt. Wil je dat op zo'n moment al wel?
Als je nu begint met op deze manier de wissels toe te voegen aan een blok zal het gewoonte worden en zou je later op een probleem kunnen stuiten.
Over het algemeen kost het niet zo veel extra contacten om de wissels(traten) buiten de blokken te houden. Het biedt je op een grotere baan betere mogelijkheden om de besturing te kunnen beïnvloeden. Als je er nu al aan went om zo te werken, krijg je het bij een grotere baan - in de toekomst - makkelijker.
Je moet wat mij betreft niets. Ik wil slechts wat helpen.

groet Cees.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 12 juli 2017, 23:15:48
Het zal ook verwarrend voor de software zijn. Deze verwacht de melding altijd op dezelfde plaats. Op deze baan zijn er geen grote verschillen maar toch.

Stel dat je de wissels rechts onderdeel maakt van blok 3 , als je dan van blok 6 naar link rijdt is het blok korter dan wanneer je van 4 naar links rijdt.

En als je de wissels bij het blok er achter zou trekken (dus aan 5 en 6) zou dat betekenen dat als je vanaf spoor 4 rijdt dat je de melders van 5 en 6 activeert terwijl het niet eens mogelijk is om van spoor 4 direct naar spoor 5 te rijden  ;D

En hier nog geen probleem, maar stel dat je links van spoor 4 de boel door zou trekken en daarmee blok 7 zou vormen. Bots-technisch :angel: zou het geen probleem zijn om tegelijk van spoor 4 naar spoor 7 te rijden als van spoor 6 naar spoor 3. Maar zouden de wissels onderdeel zijn van spoor 3 kan dit niet omdat beide treinen dan dezelfde melder zouden willen gebruiken.

Daarnaast weer de rare situatie dat de beweging van spoor 4 naar spoor 7 dan een melder in spoor 3 zou activeren terwijl je niet "echt" over spoor 3 rijdt.

Vandaar, wissels vallen buiten blokken ;D


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 13 juli 2017, 08:24:59
Hartelijk dank!

Het verhaal met de wissels is volkomen duidelijk nu. En inderdaad is het ook beter om de zaken direct op de juiste manier aan te leren  ;D

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 14 juli 2017, 11:36:24
Nog even een update over de VT98:

Ik heb wat onderzoek gedaan op het net en het schijnt dat dit model inderdaad gevoelig is voor problemen met de stroomafname: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=884049 (http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=884049).

Nou is er bij mij echter geen sprake van haperend geluid of rijgedrag zoals in bovenstaand draadje genoemd wordt. Het is puur dat de DCC commando's met vertraging binnenkomen. Persoonlijk doet dat mij meer vermoeden dat er iets is dat de decoder stoort als het geluid aan staat, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Ik heb ook nog geprobeerd om met alleen de motorwagen te rijden en dan is inderdaad wel duidelijk dat dan de stroomafname hapert. Dat stotteren de trein en het geluid wel. Met de stuurwagen erbij (heeft stroomvoerende koppeling) lijkt de stroomafname echter prima te zijn.

Ook nog even getest met wat wissels aan de wisseldecoder en die reageren prima ook als het geluid van de trein aan staat, dus het lijkt me ook niet gerelateerd aan wat er in het door Timo gelinkte draadje staat, maar dat kan ik mis hebben.

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 16 juli 2017, 23:37:14
Nouwja, het kan nog steeds. Maar dat het wel lokaal blijft. Dus waarschijnlijk hetgeen wat de decoder stoort is de decoder zelf ;D Als de motorwagen alleen wel stottert dan is de stroomafname niet optimaal en kan schoonmaken denk ik geen kwaad :)


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: gvandersel op 17 juli 2017, 15:18:08
Michel,

Even een opmerking over de seinen. Jij gaat rijden in periode IIIc / iVa (afhankelijk van de nummers op je wagen). Je wilt met armseinen gaan werken. Je kunt dan de zogenaamde eenvoudige bediening nemen. Het vertreksignaal langs het perron wordt gegeven door de stationschef, dus is er geen uitrij sein nodig. Je inrij sein moet niet zoals jij aanneemt Hp0 / Hp2 kunnen tonen, maar Hp0 / Hp1 en Hp2. Voor spoor 1 toont je sein Hp1 en voor spoor Hp2. Dat er een juk aan het einde staat doet niet terzake. Je hebt nog een tweede sein nodig voor de tunnel ingang. Dit beveiligd dan het inrijden van je schaduwstation. Verder wil je duits rijden. Er zit in de duitse beveiliging een groot verschil met de nederlandse beveiliging. In Duitsland wordt altijd een zogenaamde rutchweg aangehouden (paar honderd meter). Tevens wordt met de plaatsing van het inrij sein rekenig gehouden met eventuele rangeerbewegingen in je station. Je inrij sein zal zo ongeveer 30 a 40cm voor het wissel moeten komen (minimum afstand).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: rvooyen op 17 juli 2017, 18:26:50
Hoi,

Ik ben 3rail Rocrailer dus ik bemoei mij niet  met alles over de melders.
Maar er is hier beweerd dat Rocrail niet vloeiend zou afremnen.
Dat is niet waar, Rocrail heeft  sinds een jaar of drie een vloeiende afrem mogelijkheid.
Locs worden langzaam afgeremd. Wel is het zo dat optrekken via de min, mid, cruise snelheid gaat of tot de maximum snelheid (zelf in te stellen)  van de block of de routes tussen de blokken.
Het is wel zo dat de locs via cv3 en cv4 een representatieve optrek en afrem profiel moeten hebben.
In Koploper kon je helemaal zonder cv3 en cv4 werken.

Succes met de baan en met Rocrail. Als je vragen hebt is er een zeer goede Rocrail forum.

Groeten

Robert
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 18 juli 2017, 18:05:29
@Gerard: hartelijk dank voor de info mbt tot de seinen! Er is zoveel informatie te vinden dat het (in ieder geval voor mij) verwarrend gaat worden ;) Wat voor type sein zou er bij de ingang van de tunnel moeten komen? Persoonlijk zou ik denken dat een eenvoudig bloksein volstaat, gezien er in het echie geen schaduwstations zijn :P
Voor nu denk ik het te houden bij een Hp0/Hp2 sein als inrij-sein voor het station (uit budgetaire overwegingen, meer zou me op zn minst n extra decoder kosten en ik kan het later redelijk eenvoudig aanpassen als ik dat wil).
Voor de plaatsing hartelijk dank voor de info, ik had m anders waarschijnlijk net voor de wissel geplaatst :P

@Robert: Hartelijk dank voor de info! Met specifieke vragen m.b.t Rocrail zal ik zeker gebruik maken van het Rocrail forum! Verder zal het experimenteren worden met verschillende waarden voor cv3/cv4. Voor nu ben ik nog even in afwachting van een paar kleine dingen die ik nodig heb om de rails te kunnen leggen (ben helaas door omstandigheden niet in staat er zelf om te gaan). Zodra de rails gelegd is kan ik aan het spelen gaan met instellingen en dergelijke :)

Wat betreft de bedrading heb ik nog even een vraag:
Voor 1 pool van de DCC voeding wil ik gebruik maken van een stuk installatiedraad als 'ring'leiding. Hetzelfde geldt voor de 'common' van de schakel artikelen.
- Wat voor diameter draad kan ik het beste gebruiken voor de voeding via de terugmelder?
- Dezelfde vraag voor de 2 andere aansluitingen van de wissels/seinen.
De grootste lengte zal 240cm zijn. Persoonlijk zit ik aan 0,50mm2 te denken, of is dat overkill?

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 18 juli 2017, 21:57:21
Ligt er wel een beetje aan waar je de decoder en terugmelder plaatst. In het midden geeft natuurlijk een even lengte maar het kan handiger zijn om bijvoorbeeld de terugmelder meer bij het schaduwstation te plaatsen omdat daar meer sporen zijn. 0,5mm2 is misschien wat aan de dikke kant voor de sporen dichtbij maar als ze aan de andere kant van de baan zitten is het niet zo gek. Ook al kan je waarschijnlijk wel af met dunner omdat je maar met N rijdt.

Vergeet overigens ook niet om de draad naar de decoder ook ringleiding dikte uit te voeren.

En zelf houd ik graag de verlichting (en licht seinen) gescheiden van wissel en sein spoelen omdat je dit terug ziet in het licht. Dus losse voedingen en losse decoder. Laatste kan je ook aardig opvangen door schakel-dingen en licht een losse common (plus) naar een losse voeding te geven.


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 19 juli 2017, 06:59:05
Citaat
En zelf houd ik graag de verlichting (en licht seinen) gescheiden van wissel en sein spoelen omdat je dit terug ziet in het licht. Dus losse voedingen en losse decoder. Laatste kan je ook aardig opvangen door schakel-dingen en licht een losse common (plus) naar een losse voeding te geven.

Wat betreft de verlichting is het mijn idee om die met een Arduino aan te sturen. Het idee daarachter is dat ik 5m WS2812B LED-strip heb liggen wat ik zou willen gaan gebruiken om een soort dag/nacht cyclus te creëren. Daarbij zou dan de baanverlichting aan/uit gaan afhankelijk van de 'tijd' in die cyclus. Omdat ik voor de voeding van de LED-strip al een 5V voeding moet hebben met een hoog amperage, wil ik die ook gebruiken voor de rest van de baanverlichting :)

Kort gezegd blijft dit dus al gescheiden van de schakeldingen ;)

Michiel.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Arbhin op 19 juli 2017, 10:07:01
Leuk draadje met een leuke discussie over Seinwezen.
Een te weinig behandeld onderwerp binnen de modelbouw wereld.
Elk land en elke tijd heeft zijn eigen sein manieren ontwikkeld en gehad.
Als je tijdperk I rijdt zou je al kunnen volstaan met een vlagman op het eind van het perron.
Voor andere tijdperken moet je toch even verder verdiepen in welke richting je wilt modelleren voor het natuur getrouwe beeld. Maar je kunt ook je eigen systeem ontwikkelen.

Veiligheid van het spoor staat bij het Seinwezen voorop. Dus met dat in 't oog kun je dit voor jezelf wel uitwerken, denk ik.

Succes,
Arbhin
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: gvandersel op 19 juli 2017, 11:13:53
@Gerard: hartelijk dank voor de info mbt tot de seinen! Er is zoveel informatie te vinden dat het (in ieder geval voor mij) verwarrend gaat worden ;) Wat voor type sein zou er bij de ingang van de tunnel moeten komen? Persoonlijk zou ik denken dat een eenvoudig bloksein volstaat, gezien er in het echie geen schaduwstations zijn :P
Inderdaad een bloksein (Hp0 / Hp1). Het is zoals je schrijft een stuk van de vrije baan. Dat er een schaduwstation in de tunnel ligt doet niet ter zake.
Je kunt je inrijer zeker Hp0 /Hp2 houden, maar dan geld er een snelheids berking in je station (snelheid kleiner 30 km/h). Dat lijkt me aan het einde van een zijliijn best logisch.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS Dit alleen als je een sein wilt. IN Duitsland kunnen blokken tot wel 25 km voorkomen (in Nederland max 2,5 km). Dus het hoeft niet.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 19 juli 2017, 18:50:12
@Gerard: geheel duidelijk!
Wilde vandaag beginnen met het leggen van rails, maar was dusdanig geboeid door je 'bouw' draadje dat ik daar nog niet aan ben toegekomen  ;D
Voor mijn project maak ik gebruik van minitrix rails gezien ik dat al heb liggen, maar heb al eens eerder naar PECO code 55 zitten kijken voor een eventueel toekomstig project.
Wat ik mij daarbij afvraag is of dat problemen op kan leveren met de standaard wielen van N-spoor artikelen. Raken de flenzen de bielzen niet bij code 55?

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Wim Ros op 19 juli 2017, 22:52:56
Nee, de flenzen raken de bielzen niet, anders zou er geen enkele baan met deze rails werken.
Hier het bewijs, met standaard treinen en code 55
https://www.youtube.com/watch?v=r4xL61eEpRc

Mvg
Wim.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: gvandersel op 21 juli 2017, 09:11:53
Wim heeft het al laten zien, maar hier wat theorie.
Code 55 rails zijn buiten de rails voorzien van normale dwarsliggers. Echter tussen de rails zijn de dwarsliggers wat verlaagd (onzichtbaar), waar door de treinen (ook die uit de vorige eeuw) normaal kunnen rijden.
Ik heb nog een redelijke hoeveelheid Fleischmann Piccolo rails en wissels met bedding. Voor dit experimenteer baantje omgeschakeld van Fleischmann naar Peco en heb genoten. Flexrails en prachtige wissels. Metalen puntstukken dus geen gezeur met mijn Kof III. Deze staat bij Fleischmann met twee assen op het kunststof hartstuk stil als je te langzaam rijdt.
Hou het draadje maar in de gaten de electronica (Selectrix digitaal) is zowat af (inclusief draaischijf) en ga ik weer met de scenery verder.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 21 juli 2017, 15:32:59
@MvD, duidelijk! (y)

Paar opmerkingen in het kader "better safe than sorry" en dus absoluut niet als kritiek ;)

NeoPixels zijn leuk maar wel een tikkeltje overkill voor dag/nacht licht. Verder kan ik je de FastLed library aanraden ipv Adafruit libraries. Mooiere functies inclusief HSV kleurruimte.

Vergeet overigens niet om bij NeoPixels de eerste led te voorzien van een weerstand in de datalijn. Als door het inzakken van het voedinngsspanning naar de leds de spanning op de data-pin hoger is dan de voedingsspanning hebben de NeoPixels er een handje van kapot te gaan. En bij strengen met NeoPixels niet vergeten een voedingsdraad parallel te leggen en +- iedere meter met de strip te verbinden. Kies daarvoor een (al neer gelang de lengte van de streng) relatief dik draad voor. Op maar 5V en aardige grote stromen heb je zo een half volt spanningsval over de kabel en dat is dan gewoon al 10%. En dat leidt tot een stuk meer dan 10% aan verschil in licht op. Vooral bij blauw en groen met een verschuivende kleurmenging tot gevolg.

Overigens kunnen de meeste decoders ook prima 5V verlichting schakelen. Alleen hebben de decoders wel meer spanning nodig om te werken. Maar als je de hogere voeding en de 5V voeding voorziet van een gedeelde GND kan je de decoder voeden met de hogere spanning maar schakel je naar dezelfde GND waardoor je ook 5V verlichting kunt gebruiken.

En het is denk ik lastig om seinen voor 5V te vinden ook al is het wel zo dat je bij veel gewoon de weerstand kunt vervangen door een lagere waarde. Uit ervaring weet ik dat ze vaak op 16V toch te fel zijn.

En vergeet geen zekering. Met 5V en hoge stromen kan je goed lassen ;D


Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 22 juli 2017, 07:35:57
@Gerard en Wim: bedankt voor de info over de Peco code55! Vind zelf inderdaad met name de wissels erg mooi, deze hebben ook als bonus dat een ondervloer aandrijving me een stuk makkelijker/netter lijkt!
En ik blijf je draadje zeker volgen Gerard!

@Timo: ook kritiek is welkom hoor! Alles is leerzaam :)
Voor de 5V voeding nog niet aan een zekering gedacht, dus prima tip! De neopixels zijn inderdaad wat overkill, maar heb de strip toch liggen. Goedkope variant uit Azië, ns aangeschaft om mee te experimenteren met de arduino.
Wat betreft de seinen wil ik gebruik maken van armseinen, dus die komen gewoon op de 16V.

Voor de rest ben ik op alle fronten een behoorlijke leek, dus alle advies is en blijft welkom!

Op dit moment met mijn 2 linkerhanden de draden aan de rails aan het solderen, daarbij pogend de dwarsliggers niet te laten smelten ;D

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Timo op 22 juli 2017, 11:04:47
Hoi Michiel,

Gelukkig! Komt altijd zo makkelijk verkeerd over via het internet :angel:

Wat betreft het sein heb je natuurlijk gelijk. Maar ik neem aan dat er ook een ledje in zit voor de verlichting. Deze zou je aan de 5V kunnen hangen als je wilt.

En voor wissels, eigenlijk is elke wissel wel met een ondergrondse aandrijving om te zetten, ook al heeft de fabrikant deze zelf niet in het assortiment.

Timo
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 27 juli 2017, 10:15:25
Hallo, nog even een vraag:

Ik heb de onderbouw uit twee delen ('modules') gebouwd en nu ben ik op zoek naar een (stekker)verbinding voor de elektra tussen deze 2 bakken.
Heeft iemand een idee wat ik daar het beste voor zou kunnen gebruiken? Met de terugmelders meegerekend gaat het om ongeveer 16 polen.

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juli 2017, 11:16:00
Ik gebruik tegenwoordig sub-D connectors (https://nl.wikipedia.org/wiki/D-sub), en dan standaard de 25-polige.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Bert van Gelder op 27 juli 2017, 11:19:16
Wilde net hetzelfde schrijven:


http://www.floodland.nl/aim/shop.php (http://www.floodland.nl/aim/shop.php)

Gr, Bert
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juli 2017, 11:22:01
Met dien verstande dat ik niet met printplaten werk, maar gewoon met kale connectors.
Kan er zo wel even een fotootje van plaatsen.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juli 2017, 12:06:39
foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1467-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1467-800.jpg)
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 27 juli 2017, 12:30:00
Citaat
Ik gebruik tegenwoordig sub-D connectors, en dan standaard de 25-polige.

Hartelijk dank voor de reaktie! Zat daar ook al over te denken, maar was bang dat dat problemen zou kunnen geven m.b.t. de stroomvraag van de wisselaandrijvingen!
Is het niet te klein om 0.5mm2 aders op te solderen?
Wat betreft de ringleidingen (ik gebruik standaard massief installatiedraad), voldoet daar een gewone kroonsteen voor?

Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: ruudns op 27 juli 2017, 13:10:15
Werkt prima die sub-D 25 polige connectors. Als je ze besteld bij conrad, wel ff doorzoeken. Je hebt ze in alle prijzen van ca 0,60 tot 10,00 ;).
Ik gebruik ze ook onder mijn vaste baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56636.msg3221661104.html#msg3221661104). Wel ff coderen (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_10.jpg) voor het nageslacht ;D.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juli 2017, 14:08:56
Is het niet te klein om 0.5mm2 aders op te solderen?
De draden die je op de foto ziet zijn 0.5mm2. Ik heb het ook wel eens voor elkaar gekregen om er 1.5mm2 aan te solderen. Dat past net, de isolaties van naburige draden zitten dan stijf tegen elkaar.

Ik koop mijn elektronicamateriaal meestal bij Reichelt, die is goedkoper dan Conrad. De connectors op de foto hebben per stuk ongeveer 25 cent gekost.
Die lage prijs heeft wel een nadeel, je moet snel solderen anders smelt het plastic. Het is dan ook aan te raden om bij het solderen de tegenstekker er in te steken.
Er zijn ook uitvoeringen met kunststof die niet smelt, daar kan je een soldeerbout een half uur op leggen zonder dat er iets gebeurt. Maar die hebben een veel duurder prijskaartje.
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: Wim Ros op 27 juli 2017, 17:36:36
Denk niet dat het prijskaartje veel duurder is, ik denk alleen dat het bedrag wat er op staat hoger is.  ::)

Solly kon het even niet nalaten.

Groetjes
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 11 augustus 2017, 14:20:34
Beste mensen, even een update van de voortgang:

Een mockup van het stationnetje en herberg aan de linkerkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0904_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0904_4.jpg)

De elektra aan de rechterkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_10.jpg)

En de linkerkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0937_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0937_7.jpg)

En tot slot een filmpje van een test met besturing via RocRail (had de VT98 nog niet schoongemaakt dus liep niet helemaal optimaal  ::)):
https://www.youtube.com/v/FaU_tMgpWFE

Met dank aan jullie adviezen!!

Nu langzaam beginnen met de aankleding (spoorstaven schilderen, ballasten etc.) en me wat verder verdiepen in RocRail  ;D

Groeten,
Michiel
Titel: Re: Pendelbaan spoor N DCC, een aantal beginnersvragen
Bericht door: MvD op 13 oktober 2017, 13:44:17
Hallo,

Het heeft even stilgelegen, maar nu weer verder  :)

Ik loop nu tegen het volgende probleem aan:
Mijn BR78 hapert of stopt op de wissels. Hij is helemaal schoongemaakt en de wissels ook. Voor de wissels gebruik ik de standaard Minitrix wissels. Is dit probleem inherent aan deze wissels?
Het vreemde is dat het probleem zich maar in 1 richting voordoet en in principe zou de BR78 ook lang genoeg moeten zijn om het geisoleerde puntstuk te kunnen overbruggen.
Buiten het geisoleerde puntstuk is het enige andere wat ik zou kunnen bedenken, dat de wissels enigszins vervormd zijn door de warmte van het aansolderen van de voedingsdraden (De lok lijkt over een 'hobbel' te gaan bij het passeren van de wissel).

Wat is hierin wijsheid? Testen met een nieuwe wissel van hetzelfde type, of toch maar overgaan naar wissels met gepolariseerd puntstuk?

Groeten,
Michiel