Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door bellejt
Vandaag om 11:09:51
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:06:26
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
  

Auteur Topic: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen  (gelezen 4177 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7099
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #15 Gepost op: 28 June 2017, 21:41:18 »
Ja, en dan krijg je ze zeker niet meer met je vingers in positie gedraaid/verdraaid. Verdraaid!

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #16 Gepost op: 28 June 2017, 22:43:39 »
Tsja, ik vind het niet wat. Het blijft dan op het oog kwarteren, waarbij de kans op onderlinge verschillen groot blijft. Desalniettemin is het aardig bedacht...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #17 Gepost op: 28 June 2017, 22:48:04 »
Maar als alle krukken aan een zijde van de lok in dezelfde positie staan ,maakt het helemaal niet uit of de krukken  geen hoek van 90 gr maken -ALS - er tandwielen tussen alle wielassen zitten.  :police:

Ja ,Klaas ,heel lang geleden had ik Marklin treinen, o.a. een BR 44 met veel tandwielen ,van daar . ;)
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2017, 23:45:12 »
Ja, maar bij de tool voorgesteld op drehscheibe, is het niet mogelijk alle assen gelijk op te spannen om ze gelijk te maken, ongeacht of je ze op 88gr of 92gr zet. Het blijft Eye-balling. Ik zou ten alle tijde een tool willen waarbij je elke as gelijk krijgt. Zoals met de tool die ik bv. voorstel (ja door Hobo John in het draadje dat ik voorstel bedoel ik). Die heeft een fysieke aanslag voor beide zijden.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #19 Gepost op: 29 June 2017, 19:28:27 »
Het is allemaal nog te doen als de assen individueel gekwarterd kunnen worden, dat wil zeggen dat ze na het kwarteren weer zo in het frame geplaatst kunnen worden. Zijn één of meer assen voorzien van tandwielen zoals bij tenderlocs voorkomt dan kan de tandwielpositie - naar eigen ervaring - ook nog voor de nodige problemen zorgen als de loc in eerste instantie de proef doorstaat maar na montage van de koppelstangen 'waggelt' of nog erger. Dan rest niets anders dan de assen eerst op de tandwielen uit te lijnen en vervolgens de wielen te kwarteren. En bekijk hierbij nu eens een 5-assige rangeerloc waarbij alle assen door tussentandwielen gekoppeld zijn. Dit geeft dan zowel speling tussen de tandwielen als in de openingen in de koppelstangen. Voeg daarbij dan nog de 'speling' in de aslagering en het feest is compleet.
Mijn slechtste ervaring gaat naar de 5-assige DB smalspoorloc serie BR 99 64-71 van kleinspoorfabrikant Merker & Fischer. De totale speling in het frame leverde uiteindelijk een statisch model op..Dat het ook anders kan bewijst Bemo met haar model van hetzelfde loctype.

Lastiger wordt het als de wielen pas gemonteerd worden als de assen - al dan niet voorzien van een tandwiel - eerst in de lagers van het frame worden geplaatst. Voor wielsets met een naaf isolatie zoals bij voorbeeld bij de BR 094 stoomloc van Fleischmann kunnen de assen na tandwiel uitlijning in het frame aangebracht worden waarna de geïsoleerde wielen (optisch) gekwarterd gemonteerd worden. Als hulpstuk kan hier een strip met nauwkeurig op afstand geboorde gaten dienen die met paspennen, -stiften of -schroeven (afhankelijk van de bevestiging in de spaakwielen) op de wielen bevestigd wordt. Als de geïsoleerde wielen en de koppelstangen gemonteerd zijn kan een 'losse' test (zonder verdere aandrijving) op een stukje rails uitwijzen of de inspanning geslaagd is geweest.
   
Naast een aandrijving met tussentandwielen tussen de drijfwielen komen varianten met aandrijving op één as - meestal de aandrijfas - alsmede een (directe) aandrijving op meerdere assen voor. Een uitleg van de laatste variant volgt later.
Bij een aandrijving op één as worden de andere assen door koppelstangen meegenomen. Vanzelfsprekend moeten de koppelstangen voor een waggelvrije loop zodanig geconstrueerd zijn dat zij zowel qua sterkte als nauwkeurigheid voldoen, zeker als de assen afgeveerd zijn.  Bij een star, niet afgeveerd onderstel gaat dit ten koste van de rij eigenschappen; onder andere de eerste versie van de NS 6300 van DJH gaf hierbij aanleiding voor een aanpassing. Bij deze constructies moesten de veelal geëtste koppelstangen versterkt worden.     

Om tandwiel toleranties e.d. te vermijden passen kleinserie fabrikanten zoals Gerard en M&F een wormwielaandrijving op meerdere assen toe. Zo worden bij het h0 model van de naoorlogse DB BR 082 vijfassige stoomloc twee assen met een wormwiel aangedreven. Om de dubbele wrijving van de wormwiel toepassing te compenseren is de motor van een vliegwiel voorzien. Gerard maakte het nog bonter met een viervoudige wormwieloverbrenging op de ÖBB 399 smalspoor loc.

Voor dit laatste model is niet alleen een krachtige motor - een Faulhaber klokankermotor - voorgeschreven maar zal een vliegwiel zeker nodig zijn om dynamisch
rijden mogelijk te maken. Het kwarteren voor het laatste model is echter niet zo moeilijk....

Groet, Rob


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8330
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2017, 22:30:13 »
Ik kwartier de wielen nu al een paar jaar op het oog. Gewoon aan de wielen draaien met de vingers, gaat prima. Ik heb ook een speciaal gereedschapje gemaakt om beter grip op de wielen te krijgen, maar vaak gaat het al met de vingers. Het zou mooi zijn als er een gereedschap bestond die het allemaal meteen perfect africhtte, maar dat is natuurlijk lastig te maken, omdat de meeste mensen niet elke keer dezelfde soort en dezelfde diameter wielen te draaien hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3338
  • Bricolage français.
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2017, 22:57:23 »
Sommige fabrikanten (Fleischmann, Roco, enz.) hebben ribbeltjes op de assen van hun materieel. Het wordt dan lastig om wielen nog een beetje fijngevoelig te verdraaien.
Je kunt dit soms oplossen door de geribbelde assen te vervangen door gladde assen. Dat, gevoegd bij wat speeksel, maakt dat je best goed kunt kwarteren.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2017, 23:00:25 »
Meestel is de verdeling van de ribbeltjes dan zo, dat je een 90gr verdraaiing kan maken door de wielen er juist op te steken. Indien niet juist, eraf halen en opnieuw opsteken, maar dan beter. ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...