Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Aanpassen Aux functies LokPilot  (gelezen 6013 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2017, 15:29:20 »
Klopt ja. Voor Zimo is ook een tooltje maar deze is niet van Zimo zelf (ook al raden ze hem wel aan) en de interface is om te huilen vergeleken met de ESU software. ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2017, 15:49:52 »
Ohh. Dat wist ik niet. Er zullen ongetwijfeld dan ook wel meer van dit soort dingen op het net circuleren, al dan niet gesteund door de decoder makers. Nee, daar had ik geen idee van Timo.

Gr Hans

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2017, 19:36:16 »
Maar ik zou het misschien iets aanpassen naar:
F0 uit + F1 => Rangeerlicht cabine 1 zijde
F0 uit + F2 => Rangeerlicht cabine 2 zijde
F0 uit + F1 + F2 => Rangeerlicht beide zijden
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit + F1 uit + F2 => Geen verlichting
Alleen F0 aan => zelfde als F0 + F1 + F2 => zoals "vroeger"
Op zich niks mis mee, maar voor de volledigheid: een Nederlands rangeersein is één lamp aan beide zijden aan en dat red je zo niet, tenzij je dat apart kan schakelen. Een Duits rangeersein bestaat wel uit drie lampen aan beide zijden aan. Voor gewoon rijden is dit natuurlijk wel een handige oplossing.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 June 2017, 20:17:20 »
Dat klopt. Maar voor een enkele lamp als rangeersein heb je
  • of twee extra functie uitgangen nodig
  • of één uitgang en twee diodes
  • of je zou kunnen spelen met vier (denk ik, niet uitgetekend uitgetekend, 4 diodes zou moeten werken) diodes waarmee zowel de uitgang voor front als sluitseinen ingeschakeld resulteert in rangeerlicht*

Geen van de drie is mogelijk zonder hardware aanpassing/toevoeging of zo makkelijk als simpelweg de draden naar de verschillende seinen op verschillende uitgangen aansluiten (wat nu gedaan is). Dus wil je rangeersein zal je nog iets hardwarematig moeten aanpassen.

Maar ook dat is weer allemaal te mappen (y) Laat zien hoe veelzijdig dat functiemappen op een Lopi is 8)

En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.

Timo

* Maar dan is gevaarsein niet meer mogelijk :angel: Keuzes keuzes keuzes  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 June 2017, 20:36:48 door Timo »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 27 June 2017, 21:15:16 »
En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.
Aha, vandaar dus.  ;) Tegenwoordig rangeert met ook wel met 3x wit ja, maar dat is pas iets van de laatste jaren. In ieder geval wil ik je F0/F1/F2 instellingen eens gaan proberen bij mijn 2200'n, ongeveer het enige materieel bij mij wat er iets mee kan en aan heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 June 2017, 21:49:52 »
Ik moet zeggen dat ik het ook nog niet zo complex gedaan heb op de LoPi 4  :angel: Waarom zal je vragen ;D Omdat ik geen baan nog vaste opstelling heb op dit moment. Ik heb dus eigenlijk nog niet zo veel met de Lopi4 gespeeld ondanks dat ik er wel één of twee ingebouwd heb. Maar ik heb toen al wel een simpele "per kant" instelling in geschoten onder F1 en F2.

Maar ik wil eigenlijk nog een decoderdans doen ;D Dat wil zeggen, ik heb ook nog wat andere decoders en ooit eens uitgedacht welke decoder ik waar in wil. Zo heb ik nog een loc met een LoPi 3 maar die wil in in me tweede DB614 (waar nog geen decoder in zit) omdat in de eerste ook een LoPi 3 zit en dit het programmeren makkelijk maakt. Enz. En omdat het op een laag pitje staat heb ik op de LoPi 4's nog amper wat ingesteld. :angel:

Maar ik doe al wel jaren per kant ipv schakelbare sluitseinen. Voor de LoPi 4 was dit overigens een stuk lastiger. Ik heb nog een aantal loc's met een LoPi 2 en op deze decoder kon je alleen F0 richting afhankelijk maken. :-\ (Maar ook aantal andere "huidige"decoders kunnen niet op elke uitgang richting afhankelijk laat staan de LoPi 4 NOT functie.) Hier heb ik dan ook nog een transistor schakeling in gedaan waarmee F1 en F2 de zijde selecteren. Vandaar dat ik dat nog wel zo ingesteld had op de LoPi 4 om het hetzelfde te houden.

Maar nu het allemaal makkelijker kan ga ik denk ik de zijde keuze van F1 en F2 verhuizen naar F11 en F12. Dit geeft me de makkelijk toegankelijke F1 en F2 terug voor andere zaken (binnenverlichting, cabinelicht etc) en op de sound decoders zit hier toch al vaak een hoorn of het geluid op.

Maar het "hekelt" mij dus een beetje dat er wel tig vormen van "sluitseinen los schakelen" in de encyclopedie staan* (en dus een van de reden is dat de meesten mensen alleen hieraan denken) terwijl dat naar mijn mening wat onhandig is. En dat terwijl hetzelfde trucje ook toegepast kan worden naar één of twee zijden los schakelen. Of je nu de lampen per zijde of per soort groepeert, het trucje is hetzelfde ;D Alleen met per zijde of je zelf niets te wisselen bij trek duw combi's 8)

Timo

*En zou er graag aan sleutelen om onderscheid te maken tussen per kant vs schakelbare sluitseinen (/per soort) maar ook hardware vs software oplossingen (en combi's) maar helaas ontbreekt me de tijd daarvoor dan net weer... ::)

Wouter Looman

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 September 2024, 11:58:07 »
Hallo,
Interessant, sluit aan bij mijn probleem.
Bij mij zijn AUX3 en AUX4 aangesloten op de verlichting, onder F5 en F6.
Dat vraagt ongetwijfeld om een andere CV-bijstelling om ervoor te zorgen dat met name alle lichten direct branden als je de stroom inschakelt.
Nu branden alleen de sluitlichten vanzelf.
F0 schakelt het licht uit/aan.
Maar ik moet altijd een beetje rommelen met F5 en F6 om de lichten aan te krijgen en aan te houden.
Kan iemand me vertellen met welke CV-instelling ze vanzelf aangaan als er stroom op de baan komt?
Groet, Wouter
Märklin, Koploper, Raptor, Littfinski

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2024, 13:11:18 »
Even er vanuit gegaan dat je een Lokpilot 5 hebt.

CV122 op 1 zetten. Daarmee stel je in dat de actuele toestand van de functie-uitgangen bewaard blijft op het moment dat de loc/treinstel langere tijd geen stroom meer krijgt.

Bij een Lokpilot 4 staat CV122 af fabriek al op 1.

Je zou ook AUX3 en AUX4 mee kunnen laten schakelen met F0, maar dan kan je, als je je toch bedenkt, die weer niet apart uitzetten t.o.v. de front- en sluitverlichting.

Wouter Looman

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2024, 13:53:26 »
Fantastisch, eindelijk iemand gevonden die er verstand van heeft (y) en een simpele instructie geeft die werkt!

Dan durf ik ook wel de volgende vraag voor te leggen:
De lok reed pas bij stap 16 op de regelaar.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat ie met CV2 op 75 in elk geval meteen begint te rijden.
Op 100 startte hij veel te hard, op 50 begon ie bij 7, ook te hard.
Hij trekt dus te snel op en staat te snel stil.
Alles staat op de standaardwaarde, dus CV3 en CV4 ook.
Moeten die nou omhoog of omlaag en moet ik ook nog andere CVs aanpassen?

Groet, Wouter

bellejt

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2024, 14:39:37 »
je kan ook instellen dat aux3/4 (F5/6) enkel mag aan zijn als F0 aan is.Dan kan je ze wel apart blijven bedienen en zullen je achterlichten nooit alleen branden.

Je kan gewoon de locprogrammer software installeren en gebruiken zonder dat je een programmer nodig hebt.Dan kan je zelf de aanpassingen doen en kijken via tools welke CV's er veranderd zijn
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2024, 15:01:07 »

Ik heb inmiddels uitgevonden dat ie met CV2 op 75 in elk geval meteen begint te rijden.

Ja dat geloof ik graag maar dat is echt niet de bedoeling.

CV2 zet je op waarde 3 en dan ga je kijken of je lok wil bewegen op stap 1 van je regelaar. Zo niet verhoog je CV2 elke keer met een stapje tot je lok in beweging komt.

Gr, Ben.

Wouter Looman

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2024, 17:28:30 »
Dan begin ik vanaf 50, want dan staat ie nog stil 😅
Groet, Wouter

Ben

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2024, 18:29:33 »
Dan doe je iets niet goed.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2024, 18:56:10 »
Hoi,

In het geval van een LokPilot 4 of 5 zou ik eerst de automatische afregelfunctie proberen. Dat doe je door de loc/trein op een lang stuk rechte rails te zetten en CV 54 op 0 te zetten terwijl F1 uit staat. Dan schakel je F1 in en daat de trein er snel vandoor in de laatst gekozen rijrichting en regelt de decoder de motor zelf in. Mocht dat niet lukken dan ook controleren of alles goed en soepel kan draaien.

Bij mij moeten alle treinen op rijstap 1 soepel kunnen "kruipen", en niet als een oude analoge Lima op een 5 staps transformator boem knal wegscheuren :( .

Om welk treinmodel gaat het? Wellicht zijn er anderen die het model ook hebben en er ervaring mee hebben.

Vriendelijke groet,

Robert

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2024, 20:37:31 »
Dan begin ik vanaf 50, want dan staat ie nog stil 😅
Groet, Wouter
Zou je eens kunnen posten wat je in cv2 t/m 6 hebt staan? Ik heb namelijk het idee dat jij optreksnelheid met daadwerkelijke snelheid verwart.