Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
  

Auteur Topic: Aanpassen Aux functies LokPilot  (gelezen 3416 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2017, 15:29:20 »
Klopt ja. Voor Zimo is ook een tooltje maar deze is niet van Zimo zelf (ook al raden ze hem wel aan) en de interface is om te huilen vergeleken met de ESU software. ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2017, 15:49:52 »
Ohh. Dat wist ik niet. Er zullen ongetwijfeld dan ook wel meer van dit soort dingen op het net circuleren, al dan niet gesteund door de decoder makers. Nee, daar had ik geen idee van Timo.

Gr Hans

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2017, 19:36:16 »
Maar ik zou het misschien iets aanpassen naar:
F0 uit + F1 => Rangeerlicht cabine 1 zijde
F0 uit + F2 => Rangeerlicht cabine 2 zijde
F0 uit + F1 + F2 => Rangeerlicht beide zijden
F0 + F1 => Wisselende verlichting aan cabine 1 zijde
F0 + F2 => Wisselende verlichting aan cabine 2 zijde
F0 + F1 + F2 => Wisselende verlichting beide zijden (zoals "vroeger")
F0 uit + F1 uit + F2 => Geen verlichting
Alleen F0 aan => zelfde als F0 + F1 + F2 => zoals "vroeger"
Op zich niks mis mee, maar voor de volledigheid: een Nederlands rangeersein is één lamp aan beide zijden aan en dat red je zo niet, tenzij je dat apart kan schakelen. Een Duits rangeersein bestaat wel uit drie lampen aan beide zijden aan. Voor gewoon rijden is dit natuurlijk wel een handige oplossing.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2017, 20:17:20 »
Dat klopt. Maar voor een enkele lamp als rangeersein heb je
  • of twee extra functie uitgangen nodig
  • of één uitgang en twee diodes
  • of je zou kunnen spelen met vier (denk ik, niet uitgetekend uitgetekend, 4 diodes zou moeten werken) diodes waarmee zowel de uitgang voor front als sluitseinen ingeschakeld resulteert in rangeerlicht*

Geen van de drie is mogelijk zonder hardware aanpassing/toevoeging of zo makkelijk als simpelweg de draden naar de verschillende seinen op verschillende uitgangen aansluiten (wat nu gedaan is). Dus wil je rangeersein zal je nog iets hardwarematig moeten aanpassen.

Maar ook dat is weer allemaal te mappen (y) Laat zien hoe veelzijdig dat functiemappen op een Lopi is 8)

En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.


Timo


* Maar dan is gevaarsein niet meer mogelijk :angel: Keuzes keuzes keuzes  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2017, 20:36:48 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2017, 21:15:16 »
En ik meen (maar dat zal ik vast fout hebben als hoofdzakelijk Duits rijder :angel:) dat doch ongebruikelijk 3x wit ook toegestaan was als rangeersein.
Aha, vandaar dus.  ;) Tegenwoordig rangeert met ook wel met 3x wit ja, maar dat is pas iets van de laatste jaren. In ieder geval wil ik je F0/F1/F2 instellingen eens gaan proberen bij mijn 2200'n, ongeveer het enige materieel bij mij wat er iets mee kan en aan heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aanpassen Aux functies LokPilot
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2017, 21:49:52 »
Ik moet zeggen dat ik het ook nog niet zo complex gedaan heb op de LoPi 4  :angel: Waarom zal je vragen ;D Omdat ik geen baan nog vaste opstelling heb op dit moment. Ik heb dus eigenlijk nog niet zo veel met de Lopi4 gespeeld ondanks dat ik er wel één of twee ingebouwd heb. Maar ik heb toen al wel een simpele "per kant" instelling in geschoten onder F1 en F2.

Maar ik wil eigenlijk nog een decoderdans doen ;D Dat wil zeggen, ik heb ook nog wat andere decoders en ooit eens uitgedacht welke decoder ik waar in wil. Zo heb ik nog een loc met een LoPi 3 maar die wil in in me tweede DB614 (waar nog geen decoder in zit) omdat in de eerste ook een LoPi 3 zit en dit het programmeren makkelijk maakt. Enz. En omdat het op een laag pitje staat heb ik op de LoPi 4's nog amper wat ingesteld. :angel:

Maar ik doe al wel jaren per kant ipv schakelbare sluitseinen. Voor de LoPi 4 was dit overigens een stuk lastiger. Ik heb nog een aantal loc's met een LoPi 2 en op deze decoder kon je alleen F0 richting afhankelijk maken. :-\ (Maar ook aantal andere "huidige"decoders kunnen niet op elke uitgang richting afhankelijk laat staan de LoPi 4 NOT functie.) Hier heb ik dan ook nog een transistor schakeling in gedaan waarmee F1 en F2 de zijde selecteren. Vandaar dat ik dat nog wel zo ingesteld had op de LoPi 4 om het hetzelfde te houden.

Maar nu het allemaal makkelijker kan ga ik denk ik de zijde keuze van F1 en F2 verhuizen naar F11 en F12. Dit geeft me de makkelijk toegankelijke F1 en F2 terug voor andere zaken (binnenverlichting, cabinelicht etc) en op de sound decoders zit hier toch al vaak een hoorn of het geluid op.

Maar het "hekelt" mij dus een beetje dat er wel tig vormen van "sluitseinen los schakelen" in de encyclopedie staan* (en dus een van de reden is dat de meesten mensen alleen hieraan denken) terwijl dat naar mijn mening wat onhandig is. En dat terwijl hetzelfde trucje ook toegepast kan worden naar één of twee zijden los schakelen. Of je nu de lampen per zijde of per soort groepeert, het trucje is hetzelfde ;D Alleen met per zijde of je zelf niets te wisselen bij trek duw combi's 8)


Timo

*En zou er graag aan sleutelen om onderscheid te maken tussen per kant vs schakelbare sluitseinen (/per soort) maar ook hardware vs software oplossingen (en combi's) maar helaas ontbreekt me de tijd daarvoor dan net weer... ::)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox