Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Roco NS Hippel omnummeren  (gelezen 9179 keer)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2017, 22:46:50 »
Wil je wat meer variatie,
er zijn ook 600-tjes met een korte bufferbalk voor.
Die eindigt dus net na de buffers.
Als voorbeeld de 674:

bron: https://www.flickr.com/photos/57727182@N08/25486630940/in/pool-1334939@N21/

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2017, 23:03:33 »
Oh warempel, zit hem daar het verschil in?
Ik had al ergens iets gelezen over verschil in bufferbalk, maar kon er niet achter komen wat dat verschil dan was.

De nummers die ik nu heb, hebben allemaal een bredere balk, dus voor deze geen optie. (ik ga de nummers nu ook niet meer veranderen...  ::) ) , maar wel een erg leuk idee voor eventueel een volgend slachtoffer!

Bedankt!

Edit: Foto die ik dacht te hebben gevonden van de 686, twijfel ik of dat echt 686 is, dus ik hou nog een slag om de arm.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 23:30:23 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #17 Gepost op: 20 september 2017, 09:14:37 »
De oudste locs hadden een aan beide zijden een smalle bufferbalk.
Op een gegeven moment, ik weet niet meer vanaf welk locnummer, is men bij de bouw overgegaan op aan beide zijden een brede bufferbalk.
Let op dat de locnummers hoger dan 665 vernummerd zijn (om de radiobestuurde locs in een aaneengesloten serie te krijgen).
Om te weten of die een smalle of brede bufferbalk hebben moet je kijken naar het oorspronkelijke nummer.

Zover ik weet is het Roco model een hybride met aan de ene zijde een smalle en aan de andere zijde een brede bufferbalk.
In het echt waren ze aan beide zijden breed of aan beide zijden smal.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2017, 10:17:18 »

Korte bufferbalk bij de SGB
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2017, 11:08:42 »
Gevonden in een ander topic:
De 601 t/m 621 hadden een smalle bufferbalk, vanaf nr. 622 was de bufferbalk breder.
M.a.w. de 501-545 en 701-715 en 601-621 hadden smalle bufferbalken, de 622-665 hadden brede.
Van de vernummerde radiolocs hadden de 671-683 (ex 601...621) een smalle en de 684-693 (ex 626...659) een brede.
Aan de huifzijde valt het verschil tussen een smalle of brede bufferbalk goed op.
Aan de cabinezijde is het verschil wat subliemer.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2017, 13:53:19 »

Dus dit bedoelen ze met een ""breede"bufferbalk ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2017, 14:36:17 »
En aan de cabinezijde ziet dat er zo uit:
Smalle bufferbalk:
RRF Hippel by Theo van Veenendaal, on Flickr

Brede bufferbalk:
RRF 2 Botlek Bertschi by jos1988, on Flickr
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2017, 23:15:03 »
Bedankt voor jullie uitgebreide en duidelijke informatie!

Het kriebelt om er ook zo eentje te hebben.
Ik heb helaas alleen nummers met een brede bufferbalk en ik zit nog te twijfelen om er eentje weer om te nummeren.

Maar ik ga eerst proberen of ik nog een opknappertje kan vinden als basis voor dat projectje.

Wordt vervolgd!

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2017, 23:24:02 »
Gevonden in een ander topic:M.a.w. de 501-545 en 701-715 en 601-621 hadden smalle bufferbalken, de 622-665 hadden brede.
Van de vernummerde radiolocs hadden de 671-683 (ex 601...621) een smalle en de 684-693 (ex 626...659) een brede.
Aan de huifzijde valt het verschil tussen een smalle of brede bufferbalk goed op.
Aan de cabinezijde is het verschil wat subliemer.
De 603 en 608 hadden ook een brede bufferbalk! Daarnaast zit er ook nog verschil in lengte van de accukisten; Volgens mij heeft Roco daar ook verschillende kappen in.

Groeten,
Edwin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #24 Gepost op: 22 september 2017, 19:18:02 »
De 603 en 608 hadden ook een brede bufferbalk!
Nu mis ik het dat er geen uitgebreid naslagwerk over dit materieel bestaat.
Het enige wat ik qua beeldmateriaal heb gevonden is dat de 608 in 1958 nog smalle bufferbalken had.
Blijkbaar hebben deze twee locs bij een revisie of schadeherstelling brede bufferbalken gekregen.
Maar wanneer?
En waarom?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #25 Gepost op: 01 oktober 2017, 17:57:07 »
Intussen een eerste poging gedaan tot wat te weatheren...is nog knap lastig..   :-\



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #26 Gepost op: 02 oktober 2017, 19:12:35 »
Gisteren nog wat uurtjes op het locje zitten zweten.
Toch best lastig te zien bij lamplicht.

Vanavond hem voor het eerst bij daglicht gezien en hij viel me nog niet eens heel hard tegen.

Alleen de bufferbalken zijn veel te grijs geworden. Helaas is het poeder aardig hardnekkig,want het is er met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Ik heb hem eerst in de matte blanke lak gespoten en daar gaat het lekker in vast zitten.
Iemand daar nog een goed idee voor..?  :)



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #27 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:17:05 »
Vanavond nog even wat aan het locje kunnen doen.
Ik ben eerst de te grijs uitgevallen bufferbalken te lijf gegaan met JIF. Gezien de grijs/bruine tint die na afloop op het doekje zat, is er aardig wat pigment af gekomen. In het lamplicht lijkt hij inderdaad weer een stuk meer op het geel op de lockast, maar prijs de dag niet voor het daglicht er op geschenen heeft.

Verder heb ik m'n idee voor wat betreft de inbouw van de Symoba's aangepast. Bij de 686 had ik ze onder tegen de voetplaat aan geplakt, maar ik zag pas later dat ik ze jaren terug bij de eerste (de 622) in de voetplaat verzonken had. Dat is een veel mooiere plek, zowel qua looks als werking.
Dus stukje bij beetje de uitsparing gemaakt hiervoor.



Goed opletten dat hij niet te diep komt te zitten, anders drukt hij straks het metalen frame omhoog wat hier direct op valt. En zorgen dat de schroefgaatjes bruikbaar blijven.



Dat is één. Dit is een relatief kleine verbouwing met een grote meerwaarde. Doordat het een korte loc is, kunnen ze straks echt buffer aan buffer rijden en je bent meteen van die lelijke lompe koppelingshouders af.

En een half uurtje later zat de tweede ook op z'n plekje.



Nu nog even wachten tot buurman Chris weer een 2K lijmmomentje heeft, dan kunnen ze vast.  :)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #28 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:25:59 »
Nu mis ik het dat er geen uitgebreid naslagwerk over dit materieel bestaat.
Het enige wat ik qua beeldmateriaal heb gevonden is dat de 608 in 1958 nog smalle bufferbalken had.
Blijkbaar hebben deze twee locs bij een revisie of schadeherstelling brede bufferbalken gekregen.
Maar wanneer?
En waarom?
Zie hier voor een plaatje: https://flic.kr/p/oRiJGy
Wanneer en waarom weet ik ook niet.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #29 Gepost op: 08 oktober 2017, 16:59:23 »
@5166
Het valt mij op dat ze beide bufferbalken aangepast hebben, dus ook de achterste.
Zou dat te maken kunnen hebben met het heffen in de werkplaats?



Ik heb dit projectje bijna afgerond.
Net voor het weekend kreeg ik de laatste onderdeeltjes binnen uit Emmen, dus kon het locje verder in elkaar zetten.
De Symoba's zitten vast op hun plek, er moeten alleen nog andere stoomafnemers en een decodertje in.
Nadat ik hem met poeder te lijf gegaan was, heb ik hem ook voor de tweede keer in de blanke lak gezet.
Het resultaat daarvan viel behoorlijk tegen.
Alle accenten waren afgevlakt (het begon op een fabrieksweathering te lijken) en er kwam krakelee in de verf op het frame.
Dus daarna nogmaals met poeder langsgelopen en nu ben ik nog best tevreden over het resultaat.
Het geeft me altijd een goed gevoel als er vanuit een wrak weer een trots locje ontstaat.

DSC00653.JPG by martenvanhooidonk, on Flickr

Ik ben nog op zoek naar nog een knutselexemplaar uit de laatste of voorlaatste serie, om daar een versie met korte bufferbalken van te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 12:18:13 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS