Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...  (gelezen 2976 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Tbinnebarretije…

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2017, 12:04:44 »
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:

citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden

Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2017, 12:25:18 »
In het bronbericht hebben ze het dan ook vooral over een hogere frequentie. Daarnaast kan de trein door optimaal remmen en versnellen ook wat sneller een traject afleggen.
http://www.francetvinfo.fr/economie/transports/sncf/sncf-le-train-sans-conducteur-bientot-sur-les-rails-en-france_2236131.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2017, 12:31:32 »
Ach ...... van de London Underground wordt ook al jaren geroepen dat de enige manier om de frequentie nog structureel verder te verhogen het afschaffen van de machinist is  :D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2017, 13:12:05 »
Zouden ze bij de SNCF en bij de Tube dan ook kiezen voor het gratis Koploper, om nog meer centjes te besparen? ;D

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2017, 13:32:02 »
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:

citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden

Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???

Een aangenomen verklaring zou kunnen zijn dat als je de menselijke factor verwijderd, de reactiesnelheid geminimaliseerd kan worden. Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid. Ik ben van mening dat hier toch een aantal haken en ogen aan zitten waardoor dit niet zondermeer toepasbaar is in welke toekomst dan ook  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

guest7823

  • Gast
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2017, 13:38:52 »
Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid.

Laten we het voor het gemak een naam geven ........

Laten we het .........ehhhhh ERTMS level 3 noemen ........

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2017, 14:23:01 »
Autonomie in transport is m.i. de toekomst, de menselijke factor verwijderen, die toch meestal de zwakste schakel is in het systeem, ook al geeft de aanwezigheid van een bestuurder de passagiers vertrouwen.

Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden. Waarbij het pas echt een zooitje wordt als autonome voertuigen en bestuurde voertuigen doorelkaar gaan rijden.

Autonome voertuigen worden overal getest: Auto's, vrachtwagens, schepen treinen en vliegtuigen. Maar ook dan blijft de mens een zwakke schakel, deze systemen worden immers door mensen gebouwd...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2017, 18:02:16 »
In Parijs rijdt In ieder geval) metro lijn 1 (La Defense - Chateau de Vincennes) al een aantal jaren autonoom in een strakke dienst regeling van 1 trein per 2 minuten, voor zover ik weet zonder problemen...). Wel een bijzondere gewaarwording (eigen waarneming begin mei). Of hier nog meer lijnen autonoom rijden weet ik niet.

Rob
Tbinnebarretije…

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2017, 19:53:38 »
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Misschien dat treinen in de toekomst zelf kunnen rijden, maar er zal altijd toezicht nodig blijven met calamiteiten. Denk aan brand, evacuaties bij aanrijdingen, ehbo verlening aan reizigers, of om bij uitval van het systeem de boel ter plekke te kunnen coördineren. Het spoor is lang niet altijd bereikbaar met een auto om daar evt hulp ter plaatse te kunnen brengen.

Groet Dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2017, 20:45:47 »
Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden.
Ah, interessant. Dan gaat mijn fiets straks zonder mij op vakantie. Gezellig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2017, 22:40:12 »
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Thymen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2017, 23:15:27 »
Zo gek is het allemaal niet.
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Bij seismische activiteit in bepaald gebied wordt dan bij alle stellen aldaar een snelremming ingezet.
Dat is al jaren zo. Ik heb het in 1989 zelf een keer meegemaakt, onderweg van Kyoto naar Odawara.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2017, 23:54:12 »
Vliegtuigen doen het ook al jaren. Piloten zitten er vooral voor als er een storing is. Lees: er iets gebeurd waar de automatische piloot niet voor geprogrammeerd is. Een trein als de TGV rijdt in een gecontroleerde omgeving: op spoor zonder overgangen en met een goed seinsysteem.

Ik denk dat machinisten in treinen een vergelijkbare rol gaan krijgen als piloten. Maar dat duurt nog wel even!
Mvg, Bjorn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #14 Gepost op: 18 June 2017, 00:22:23 »
Waarom zou dat nog even duren?
Een LGV is er juist bij uitstek geschikt voor...

Bij sommige metro's doen ze het ook al jaren.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html