Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...  (gelezen 2738 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
  • Modelspoor is emotie...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2017, 12:04:44 »
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:

citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden

Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2017, 12:25:18 »
In het bronbericht hebben ze het dan ook vooral over een hogere frequentie. Daarnaast kan de trein door optimaal remmen en versnellen ook wat sneller een traject afleggen.
http://www.francetvinfo.fr/economie/transports/sncf/sncf-le-train-sans-conducteur-bientot-sur-les-rails-en-france_2236131.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2017, 12:31:32 »
Ach ...... van de London Underground wordt ook al jaren geroepen dat de enige manier om de frequentie nog structureel verder te verhogen het afschaffen van de machinist is  :D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2017, 13:12:05 »
Zouden ze bij de SNCF en bij de Tube dan ook kiezen voor het gratis Koploper, om nog meer centjes te besparen? ;D

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2017, 13:32:02 »
In dat bericht staat een zin die ik niet kan volgen:

citaat: Het doel van de drone-trein is om de TGV sneller en vaker te laten rijden

Hoe kan een trein sneller gaan rijden als er geen machinist meer op zit ???

Een aangenomen verklaring zou kunnen zijn dat als je de menselijke factor verwijderd, de reactiesnelheid geminimaliseerd kan worden. Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid. Ik ben van mening dat hier toch een aantal haken en ogen aan zitten waardoor dit niet zondermeer toepasbaar is in welke toekomst dan ook  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

guest7823

  • Gast
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2017, 13:38:52 »
Treinen zouden belachelijk kort achter elkaar kunnen gaan rijden en met een hogere snelheid.

Laten we het voor het gemak een naam geven ........

Laten we het .........ehhhhh ERTMS level 3 noemen ........

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2017, 14:23:01 »
Autonomie in transport is m.i. de toekomst, de menselijke factor verwijderen, die toch meestal de zwakste schakel is in het systeem, ook al geeft de aanwezigheid van een bestuurder de passagiers vertrouwen.

Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden. Waarbij het pas echt een zooitje wordt als autonome voertuigen en bestuurde voertuigen doorelkaar gaan rijden.

Autonome voertuigen worden overal getest: Auto's, vrachtwagens, schepen treinen en vliegtuigen. Maar ook dan blijft de mens een zwakke schakel, deze systemen worden immers door mensen gebouwd...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
  • Modelspoor is emotie...
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2017, 18:02:16 »
In Parijs rijdt In ieder geval) metro lijn 1 (La Defense - Chateau de Vincennes) al een aantal jaren autonoom in een strakke dienst regeling van 1 trein per 2 minuten, voor zover ik weet zonder problemen...). Wel een bijzondere gewaarwording (eigen waarneming begin mei). Of hier nog meer lijnen autonoom rijden weet ik niet.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
    • De Hoekselijn
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2017, 19:53:38 »
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Misschien dat treinen in de toekomst zelf kunnen rijden, maar er zal altijd toezicht nodig blijven met calamiteiten. Denk aan brand, evacuaties bij aanrijdingen, ehbo verlening aan reizigers, of om bij uitval van het systeem de boel ter plekke te kunnen coördineren. Het spoor is lang niet altijd bereikbaar met een auto om daar evt hulp ter plaatse te kunnen brengen.

Groet Dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2017, 20:45:47 »
Ik denk zelfs dat alle bestuurders van voertuigen in de toekomst vervangen worden.
Ah, interessant. Dan gaat mijn fiets straks zonder mij op vakantie. Gezellig.

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2017, 22:40:12 »
Ben benieuwd hoe het afloopt wanneer er brand in een autonoom rijdende trein uitbreekt. De brandweer kan pas gaan blussen wanneer de elektrische installaties geaard zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de autonoom rijdende trein dit zelf ook gaat doen.
Waarom zou een autonoom rijdende trein dit niet kunnen? Wat weerhoudt de ontwerper ervan een systeem hiervoor te ontwikkelen? Er is een verschil tussen het ombouwen van een bestaande trein voor autonoom rijden en een trein van begin af aan ontwerpen voor autonoom rijden.
Thymen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2017, 23:15:27 »
Zo gek is het allemaal niet.
In Japan wordt de Shinkansen automatisch gestopt in geval van een (dreigende) aardbeving.
Bij seismische activiteit in bepaald gebied wordt dan bij alle stellen aldaar een snelremming ingezet.
Dat is al jaren zo. Ik heb het in 1989 zelf een keer meegemaakt, onderweg van Kyoto naar Odawara.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2017, 23:54:12 »
Vliegtuigen doen het ook al jaren. Piloten zitten er vooral voor als er een storing is. Lees: er iets gebeurd waar de automatische piloot niet voor geprogrammeerd is. Een trein als de TGV rijdt in een gecontroleerde omgeving: op spoor zonder overgangen en met een goed seinsysteem.

Ik denk dat machinisten in treinen een vergelijkbare rol gaan krijgen als piloten. Maar dat duurt nog wel even!
Mvg, Bjorn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Frankrijk wil in 2023 autonome TGV's laten rijden...
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2017, 00:22:23 »
Waarom zou dat nog even duren?
Een LGV is er juist bij uitstek geschikt voor...

Bij sommige metro's doen ze het ook al jaren.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html