Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
  

Auteur Topic: Treindetectie, nieuwe stijl?  (gelezen 6787 keer)

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Treindetectie, nieuwe stijl?
« Gepost op: 13 juni 2017, 09:49:24 »
Enige tijd geleden had ik op dit forum een onderwerp gestart over keerlus controle: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73973.0.html. Na een toch vruchtbare discussie werd mijn besluit dat om een goede werking van enige controle op een treinbaan te hebben het neerkomt op een goed werkende detectie. Ik laat in het midden of een keerlus bediend moet worden door een module of niet (je kan eigenlijk evengoed de wisselbediening van de wissel bij de ingang van de keerlus gebruiken om de keerlus om te polen), waar ik het hier even over wil hebben is hoe je een trein detecteert op een spoorsectie.

Mijn idee in dat onderwerp was om LDR's te gebruiken omdat het principe van kortsluitdetectie zoals door commerciële modules wordt gebruikt indruist tegen elke logica van goed elektronisch ontwerp.
Een ander principe dat hier blijkbaar commercieel erg wordt gepromoot is het gebruik van detectie via een diodebrug. Dit principe heeft als nadeel dat je een spanningsval van ongeveer 1,4V creëert waardoor je meerdere diodebruggen over de hele keerlussectie moet gebruiken.
Maar bovendien is dit een methode die miskent dat een heel simpele en efficiënte detectie mogelijk is in DCC door gebruik te maken van het DCC principe: "pulsbreedtemodulatie". Dit betekent dat een blokgolffrequentie van 8 tot 10kHz wordt gesuperponeerd op een DC signaal waardoor een wisselspanning op de sporen wordt geplaatst.
Met een stroomtransformator kunnen dan stromen vanaf 1mA worden gedetecteerd mits een goed detector wordt gebruikt.

Als gevolg van de discussie in dat onderwerp ben ik aan het zoeken gegaan naar relevante informatie en ik heb de voorbije weken zowel een stroomdetectie als een lichtdetectie uitgebreid getest en op punt gezet. Veel van mijn werk werd gekopieerd van andere bronnen (indien geïnteresseerd maak ik de hele lijst van websites bekend: er zitten enkele heel interessante bronnen van informatie bij; maar alles is wel in het engels). Mijn bijdrage is om die informatie te combineren tot een grondig getest geheel, en in de opmaak van complete schema's en een printbord layout voor algemeen gebruik.

De detectoren houden rekening met oa
- filteren van stoorpulsen
- vertraagd afvallen na detectie (regelbaar van 0 to meerdere seconden)
- voedingsspanning van 5 to 18Vdc
- open collector uitgang
- inzetbaar in bvb CMRI omgeving (commerciële treinbesturingssystemen)
- algemeen bruikbaar voor sturing lichtsignalisatie, wisselsturing,..
- TTL uitgang met naar keuze ofwel tot 300mA of tot 10A belastingen te sturen
- stroomdetectie vanaf 1mA
- optische detectie met automatische compensatie voor omgevingslicht
- regelbare gevoeligheden
- etc...

Ik heb in bijlage de schema's gevoegd, een printout van een gerber output (ik heb gepoogd de .brd file up te loaden -nodig als je zelf printen wilt maken- maar dat is me niet gelukt).

Ik heb bij Elecrow 20 tot 30 borden van elk besteld, als je wilt bezorg ik die via pm gratis aan geïnteresseerden (enkel een briefje met retour postzegel bezorgen).

Uiteraard sta ik open voor aanpassingen aan deze schema's, laat maar weten.

Groeten,
Erik


-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/current_detector_model_RR_v2.png
https://images.beneluxspoor.net/bnls/optical_detector_2CH_model_RR.png
https://images.beneluxspoor.net/bnls/optical_detector_2_channel.png
https://images.beneluxspoor.net/bnls/current_detector_model_RR_v2_1.png


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 20:19:34 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: treindetectie
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2017, 11:27:30 »
Citaat
DCC principe: "pulsbreedtemodulatie". Dit betekent dat een blokgolffrequentie van 8 tot 10kHz wordt gesuperponeerd op een DC signaal waardoor een wisselspanning op de sporen wordt geplaatst.

Hieruit blijkt dat je wel de klok hebt horen luiden enz.enz. Dat zal ik als ik jouw was nog maar eens heel goed onderzoeken. Want deze aanname/bewering is onjuist.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: treindetectie
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2017, 12:43:23 »
De PWM-bewering klopt niet, maar ondertussen levert een DCC-centrale wel een in polariteit wisselende blokspanning. Het trafotrucje wordt dan ook meer toegepast, bijvoorbeeld in de detector van Hans de Loof en in die van Raptor. Ik zie er niet veel voordeel in, maar het werkt.

De LK200 van Lenz is overigens een prima ontwerp Erik, maar die discussie is in een ander draadje gevoerd. ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: treindetectie
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2017, 12:53:26 »
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 12:56:52 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: treindetectie
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2017, 12:56:44 »
Ik had ook nog een link. http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_d.htm
Komt op hetzelfde neer als wat Wim laat zien.
Kortom, als je een nieuw wiel wil uitvinden, kijk dan eerst naar de wielen die er al zijn. ;D

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: treindetectie
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2017, 13:49:38 »
Keerlus met twee lichtsluisjes en een Arduino...

Werkt al jaren feilloos.

Grtz!

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: treindetectie
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2017, 16:50:03 »
Het blijft mij ontgaan, waarom dit nu met een Arduino moet of met een andere controller.
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ReverseLoopController.html

Gewoon een beetje logische onderdelen, en klario.
En als je in het schema van de xTreme keerlus de stroomdetectie vervangt door 2x een lichtsluis ben je er ook.
Daar is gekozen voor stroomdetectie omdat dit op 99% van de banen wordt toegepast voor de bezetmelding, is overal de spannings val van 1,1V gelijk, en heb je daar geen last weet van.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

dickkoning

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: treindetectie
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2017, 18:19:10 »
Hallo Erik

Is het misschien niet handiger de LDR schakeling mbv een arduino te maken
Je hebt meerdere analoge ingangen ter beschikking  een voor de referentie en de rest tbv detectie
Eventueel multiplexer voor meerdere ingangen gebruiken

En met een arduino kun je gelijk de output in S88 of loconet format omzetten
Genoeg over te vinden
Uiteraard is alles al eens bedacht maar zelf iets uitzoeken blijft een leuke hobby klus

Dick
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2017, 18:21:19 door dickkoning »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: treindetectie
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2017, 19:36:47 »
Heyy Erik,

Interessant ontwerpen. Maar of ik het dat allemaal waard zou vinden... Wat kost zo'n stroomtransformator? Denk namelijk wel iets meer dan een diode ;D

Overigens als je de +-1,5V over de diodes te veel vind kan je ook één diode gebruiken. Of zelfs een Schottky diode. Het feit dat er vaak twee gebruikt wordt (maar niet altijd! Die van Lenz en Klaas bijvoorbeeld) maar dan moet je gaan versterken als je een opto wilt aansturen.

En voor de LDR, voor de compensatie moet je wel zorgen dat de compensatie LDR net zo veel licht ziet als de detectie. Waarom ben je niet voor de "simpelere" lichtsluis / reflectie met modulatie gegaan?

Maar goed, het belangrijkste is dat je krijg wat je wilt en dat je er plezier aan beleefd (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: treindetectie
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2017, 19:39:01 »
Hoy Dick,

dat is idd een optie maar ik heb in overweging genomen: het is dus inderdaad de eeuwige discussie in hoeverre een oplossing via software of via hardware wordt uitgewerkt.

Een Arduino heeft idd analoge inputs maar bij conversie in een Uno heb je slechts 10 bits resolutie, dus van 0 tot 1023 voor analoge waarden. En om de precisie te bereiken nodig om de omzetting te maken voor lichtwaarden van 10 lux (schemering) to 500 lux (volle binnenverlichting) met in dat bereik voldoende precisie om kleine afwijkingen te compenseren volstaat dat niet.
Een hardware oplossing zoals hier gebruikt heeft een quasi oneindige resolutie; en een hardware detector kan nog steeds op een Arduino worden aangesloten om bijvoorbeeld seinlichten, wissels, keerlussen, etc aan te sturen. De taak van detectie wordt aldus door hardware overgenomen en de Arduino kan dan worden gebruikt waarvoor hij het beste is toegerust: controle en sturing van externe componenten.
En de omzetting naar bussignalen kan dan uiteraard ook door een Arduino (of gelijkaardige controllers) worden uitgevoerd.

Bovendien is de charme van een hardware oplossing dat deze op om het even welk platform kan worden aangesloten: van rechtstreeks aansturen van hardware (ik heb de optie van max 10A aandrijving via open collector voorzien) tot aansluiten aan CMRI hardware, of interfacing via Arduino DCC++ naar bijvoorbeeld JMRI treinstuursoftware.

Voor een keerlus kunnen deze detectoren perfect worden gebruikt om bijvoorbeeld de aankomst- en vertreksporen voor en achter de keerluswissel te detecteren, en/of met optische detectie voor puntdetectie evengoed voor en achter deze wissel(s).

De onnozele commentaren voorheen hier slaan nergens op, ik had het in mijn post al beschreven: ik heb van anderen gekopieerd maar dan wel geoptimaliseerd naar mijn behoeften. Ik leer van  de chinezen  ;D. Dus wie zich geroepen voelt zinvolle commentaar te geven krijgt van mij zeker antwoord. De rest: "negeer".

Ik weet nog steeds niet hoe een .brd file te uploaden, maar wie het wilt krijgt die van mij per pm: kan je naar hartelust zelf je bordjes maken.


Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: treindetectie
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2017, 19:41:32 »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: treindetectie
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2017, 19:44:19 »
"En voor de LDR, voor de compensatie moet je wel zorgen dat de compensatie LDR net zo veel licht ziet als de detectie. Waarom ben je niet voor de "simpelere" lichtsluis / reflectie met modulatie gegaan?"

De referentie LDR moet in dezelfde ruimte staan als de detectie LDR.

Lichtsluis met bvb 38kHz modulatie: kan ook; ik heb hier voor LDR gekozen wegens de eenvoud. Jouw idee neem ik mee in een volgend ontwerp; ik heb al enkele PLL modulator/demodulator besteld bij Aliexpress  ;D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: treindetectie
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2017, 19:50:27 »
Ik weet nog steeds niet hoe een .brd file te uploaden, maar wie het wilt krijgt die van mij per pm: kan je naar hartelust zelf je bordjes maken.
Daar zal je zelf even hosting voor moeten zorgen. Bijvoorbeeld gewoon in je Google Drive waar je de bestanden schijnbaar toch al hebt ;)

Stroomtransformatoren die passen op mijn ontwerp kosten €4,6 per 10 stuks gratis thuis geleverd: link
Waarom krijg jij een veel betere prijs dan ik?! Als ik de link volg zijn ze $7,23... ??? Zijn wel goedkoper dan ik dacht maar met 46 cent is dat nog steeds een fractie 4 a 5 van diodes (uitgaande van 4) of 8 a 10 uitgaande van maar 2.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: treindetectie
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2017, 19:59:21 »
Waarom krijg jij een veel betere prijs dan ik?! Probeer eens de zoekterm 5A/5mA op aliexpress?
Ofwel komt het omdat de chinezen mij beter kennen, ik heb al 550+ bestellingen geplaatst bij die kerels  ;D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: treindetectie
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2017, 20:04:52 »
Dacht dat ik met 250+ al veel had besteld. Ook al moet ik zeggen, dat is alleen bij Ali ;D

Maar goedkoper dan 53 cent-ish kom ik niet...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox