Ik laat in het midden of een keerlus bediend moet worden door een module of niet (je kan eigenlijk evengoed de wisselbediening van de wissel bij de ingang van de keerlus gebruiken om de keerlus om te polen), waar ik het hier even over wil hebben is hoe je een trein detecteert op een spoorsectie.
Mijn idee in dat onderwerp was om LDR's te gebruiken omdat het principe van kortsluitdetectie zoals door commerciële modules wordt gebruikt indruist tegen elke logica van goed elektronisch ontwerp.Een ander principe dat hier blijkbaar commercieel erg wordt gepromoot is het gebruik van detectie via een diodebrug. Dit principe heeft als nadeel dat je een spanningsval van ongeveer 1,4V creëert waardoor je meerdere diodebruggen over de hele keerlussectie moet gebruiken.
Het blijft mij ontgaan, waarom dit nu met een Arduino moet of met een andere controller.http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ReverseLoopController.htmlGewoon een beetje logische onderdelen, en klario.En als je in het schema van de xTreme keerlus de stroomdetectie vervangt door 2x een lichtsluis ben je er ook.Daar is gekozen voor stroomdetectie omdat dit op 99% van de banen wordt toegepast voor de bezetmelding, is overal de spannings val van 1,1V gelijk, en heb je daar geen last weet van.MvgWim.
hoe belachelijk weinig we op school krijgen qua analoge elektronica en relaistechniek etc...
Voor de jeugd zal de vraag vaak omgekeerd zijn. Waarom met gewone componenten werken als het met een programmaatje in een controller ook kan?
... omdat het principe van kortsluitdetectie zoals door commerciële modules wordt gebruikt indruist tegen elke logica van goed elektronisch ontwerp.
Bij NS/ProRail wordt kortsluitdetectie standaard toegepast.
Maar ook het NS principe is "oude koek" in de modelspoorwereld. Dat is namelijk hoe de normale schakelrail van Märklin werkt met een S88.
Martin, de kortsluitdetectie die Erik bedoelt is iets anders dan wat jij beschrijft.Erik doelt op keerlusmodules die pas omschakelen als er een kortsluiting op de voeding ontstaat door verkeerde poling van de keerlus.