Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Frank 123
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: Het dammtor drama  (gelezen 5714 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Het dammtor drama
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2006, 14:56:31 »
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site, maar daar staat wel tot in detail hoe ik dat station heb gebouwd en tegen welke problemen ik aanliep, en welke lijmsoorten ik heb gebruikt  ;D

klik hier

De vragen die ik hier voorbij zie komen, staan daar gewoon met de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2006, 14:58:09 door Chris van Diesen »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het dammtor drama
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2006, 15:03:10 »
Citaat van: Chris van Diesen
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site,...

Ik heb het ondanks ik het hele station niet eens heb, toch al 2 maal helemaal van begin tot eind gelezen en bekeken!

Ben ik dan een ongeneselijke freak?  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Het dammtor drama
« Reactie #17 Gepost op: 30 July 2006, 15:05:22 »
Tja.....
Het is misschien vervelend om 10 pagina's te lezen en een kleine 100 foto's te bekijken over de bouw van Dammtor op mijn site, maar daar staat wel tot in detail hoe ik dat station heb gebouwd en tegen welke problemen ik aanliep, en welke lijmsoorten ik heb gebruikt  ;D

klik hier

Heb ik gedaan, alleen mis ik een hoop foto's als ik kijk, tekst is wel volledig.
Domme vraag misschien,maar wat moet ik onder superlijm verstaan? ::)

Remco
« Laatst bewerkt op: 31 July 2006, 08:42:13 door Peter van der Leek »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Het dammtor drama
« Reactie #18 Gepost op: 30 July 2006, 15:05:31 »
@mark : In ieder geval bijzonder geduldig  ;D

euh Remco....euh superlijm, is gewoon euh...superlijm, secondenlijm  ;D

Als je de bouwmarkt inloopt en vraagt naar superlijm, krijg je tig merken om je oren geslingerd  ;D

ps, ik mis geen foto's. Wellicht is met meer dan 100 foto's de laadtijd wat langer.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2006, 15:08:01 door Chris van Diesen »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Het dammtor drama
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2006, 15:12:52 »
geen "gewone" secondenlijm dus?
Zal morgen eens een poging wagen in de plaatselijke bouwmarkt.

Ik heb hem al een tijdje openstaan, maar nog steeds weinig foto's waarschijnlijk schoonheidfoutje in mijn verbinding :-|
« Laatst bewerkt op: 31 July 2006, 08:42:43 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Het dammtor drama
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2006, 15:17:34 »
Hoi Remco

ja hoor, doodnormale secondenlijm. Echter, ik gebruik geen gel, maar altijd de gewone (die van bizon met de drukknopjes voor prima dosering)

Nogmaals, de grote kap, beide grote gevel delen, die zitten niet met superlijm aan elkaar vast. Superlijm gaat niet echt een verbinding aan met het plastic.
Beide dakdelen boven de entree, zitten vast met faller huisjes lijm.

Delen ingesmeerd met lijm, onderspanning verbonden met tape, en een dag of 2 laten staan.
Mijn station is al 4 keer verplaatst, en geeft tijdens het oppakken geen krimp.
Bodem is verlijmt,(faller) en daarna geheel in de plamuur gezet.

Alleen de muurdelen zijn verlijmt met superlijm.

ps een paar keer CTRL + F5 helpt.

Wilson CS

  • Gast
Re: Het dammtor drama
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2006, 17:48:20 »
Ik heb ook Dammtor gebouwd en herken je problemen.
De oplossing voor mij kwam na het plaatsen van de vloer op de eerste verdieping.
Daarmee kan je een heleboel rechttrekken.
De bogen staan bij mij ook redleijk strak.
Die trekken het geheel nog meer bijelkaar.
En als laatste tip: gebruik die steunbalken, bij mij fungeren ze als bovenleiding vasthouders.. (hoe heet dat eigenlijk?)
De lijm die ik gebruik is normale UHU lijm met een kwastje in het bekende bordeu rode potje.

Suc 6

Robert
(die ook fotos op zijn website heeft staan)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Het dammtor drama
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2006, 22:45:59 »
Hoi Remco

ja hoor, doodnormale secondenlijm. Echter, ik gebruik geen gel, maar altijd de gewone (die van bizon met de drukknopjes voor prima dosering)

Nogmaals, de grote kap, beide grote gevel delen, die zitten niet met superlijm aan elkaar vast. Superlijm gaat niet echt een verbinding aan met het plastic.
Beide dakdelen boven de entree, zitten vast met faller huisjes lijm.

Delen ingesmeerd met lijm, onderspanning verbonden met tape, en een dag of 2 laten staan.
Mijn station is al 4 keer verplaatst, en geeft tijdens het oppakken geen krimp.
Bodem is verlijmt,(faller) en daarna geheel in de plamuur gezet.

Alleen de muurdelen zijn verlijmt met superlijm.

ps een paar keer CTRL + F5 helpt.

Heb nu de eerste kopgevel verlijmd, een zijde staat al stevig , de tweede laat ik nu even ingetaped zitten, mogelijk dat het dan blijft zitten. Dit was het grote struikelblok, meer goed vrees dat er meer zullen volgen alle bouwverslagen zo eens lezend. Maar goed het maakt het wel een uitdaging, al zou ik bij zo'n duur pakket toch wat meer precisie verwachten en in ieder geval een duidelijke gebruiksaanwijzing ::)
Zal eens andere secondenlijm gaan aanschaffen, de mijne droogt niet meer in seconden, of ik druppel teveel :-|
 

Ik heb ook Dammtor gebouwd en herken je problemen.
De oplossing voor mij kwam na het plaatsen van de vloer op de eerste verdieping.
Daarmee kan je een heleboel rechttrekken.
De bogen staan bij mij ook redleijk strak.
Die trekken het geheel nog meer bijelkaar.
En als laatste tip: gebruik die steunbalken, bij mij fungeren ze als bovenleiding vasthouders.. (hoe heet dat eigenlijk?)
De lijm die ik gebruik is normale UHU lijm met een kwastje in het bekende bordeu rode potje.

Suc 6

Robert
(die ook fotos op zijn website heeft staan)

Dat was mijn idee ook om de steunbalken als ophanging te gaan gebruiken voor de bovenleiding. Kan het nu dus ook gelijk als trekkracht gebruiken. :D
Die uhu lijm is toch degen die de boel met elkaar versmelt als het ware?

Remco

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Het dammtor drama
« Reactie #23 Gepost op: 18 August 2006, 23:05:50 »
iemand foto's van bovenleiding in Dammtor?
maakt niet uit hoe bevestigd, is even ter inspiratie, al zit ik er aan te denken om de spanten te gaan gebruiken.

Remco

PS
is bovenleiding ook te "lijmen" ipv solderen, dit ivm de bevestiging aan de spanten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Het dammtor drama
« Reactie #24 Gepost op: 21 August 2006, 13:47:53 »
secondenlijm moet je altijd zuinig gebruiken, anders droogt het inderdaad traag. Zit er echt een druppel lijm op je verbinding, zuig die dan weg met een stukje pleepapier ofzo.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Het dammtor drama
« Reactie #25 Gepost op: 21 August 2006, 14:02:07 »
Hallo,

bij mij kwam het probleem naar voren bij het verlijmen van de spanten. Deze zaten te ver uit elkaar en gewone lijm hield dit niet bijelkaar. Mijn oplossing was om kleine stukje plastik aan beide zijden te lijmen waardoor het lijm oppervlakte groter wordt. Hiervoor heb ik gewoon afvalstukjes gebruikt welke in de doos zitten. Beetje bij veilen en kleiner maken, totdat het je aanstaat.

UIteraard niet de mooiste oplossing, maar naar mijn idee wel de simpelste.

mvg Hannes
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Het dammtor drama
« Reactie #26 Gepost op: 22 August 2006, 12:21:33 »
Hallo,

........bij veilen en kleiner maken, ........

.....
mvg Hannes

afvijlen  ;D

Groeten

Olav

Bijvijlen zou een wonder zijn.  ;D
Groeten

Olav

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Het dammtor drama
« Reactie #27 Gepost op: 22 August 2006, 12:30:47 »
dat grapje is "ye olde"

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Het dammtor drama
« Reactie #28 Gepost op: 27 August 2006, 00:17:29 »
Bovendien is "bijvijlen" correct Nederlands.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Het dammtor drama
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2006, 00:21:36 »
Bovendien is "bijvijlen" correct Nederlands.

Precies,

Volgens van Dale:

bij·vij·len (ov.ww.)
1 door vijlen afwerken
2 op ondergeschikte punten verbeteren => bijschaven

mvg,

Matthijs