Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal  (gelezen 6387 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2017, 10:22:14 »
Bedenk wel dat de 60101 geen trafo is, maar een geschakelde voeding. Bij een trafo zakt de spanning geleidelijk in als de stroom toeneemt. Een geschakelde voeding zal zijn spanning vasthouden tot de maximale stroom is bereikt en zal dan plotseling instorten.
Verder zou ik voorzichtig zijn met de 60101, in de handleiding staat nadrukkelijk dat hij alleen geschikt is voor spoor 1.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2017, 10:42:12 »
Maar waarom dan?
De laatste jaren begin 5A stroom vrij normaal te worden bij een centrale die ook voor kleinere schalen is bedoeld. Is de spanning hoger? Werkt de beveiliging anders?

Ik zit me vooral af te vragen waarom de centrale problemen heeft en de booster kennelijk niet en of een voeding met meer vermogen dan wel de oplossing is.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 10:43:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2017, 13:06:25 »
Hallo

Je hebt me toch aan het twijfelen gebracht, dus heb ik het nog eens nagekeken.
Gedeeltelijk heb je dus gelijk. ;D

60213 blijft inderdaad 2.8A
Van de 60214 bestaan 2 hardware uitvoerigen. Met, en zonder galvanische scheiding.
De versie zonder blijft ook 2.8A.
Die met galvanische scheiding is wel 5A geworden. 

Voor Banne betekent dit dat een zwaardere trafo alleen maar zinvol is als zijn cs2 dit ook heeft.
Kijk op het witte etiket of links naast het CE teken een symbooltje met 2 cirkels staat.
Is dit zo dan kun je hem "opvoeren".

Bart
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang? Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?
Met vriendelijke groet,

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2017, 13:45:49 »
Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?
Het is geen advies, het is dwingend.
Er staat:    Das   Schaltnetzteil 60101 darf nur für Märklin Spur 1 verwendet werden.
Mag alleen voor Märklin Spoor 1 gebruikt worden. Waarom dat zo is, geen idee.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2017, 15:07:52 »
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang?

Als het cs2 niet meer dan 2,8 A kan doorgeven, dan heeft het geen zin een zwaardere voeding er aan te hangen. De centrale doet dan niks met het extra vermogen van de voeding.

Maar heb je zelf een idee waarom alleen de centrale een probleem oplevert en de booster niet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2017, 16:25:29 »
En wat zal het gevolg zijn als mijn CS2 dat niet heeft en ik toch die 100va eraan hang? Er staat dat geadviseerd wordt het alleen voor Spoor 1 te gebruiken niet dat het perse moet?

Banne,

Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2017, 17:06:42 »
Als het cs2 niet meer dan 2,8 A kan doorgeven, dan heeft het geen zin een zwaardere voeding er aan te hangen. De centrale doet dan niks met het extra vermogen van de voeding.

Maar heb je zelf een idee waarom alleen de centrale een probleem oplevert en de booster niet?
Omdat ik relatief veel wagons met verlichting heb. Deze trekken zonder dat er verder iets rijdt al 1,5A en laat de spanning zakken naar 16,5v.
Met vriendelijke groet,

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2017, 17:09:19 »
En dat veroorzaakt bij de booster geen probleem? Die hebben toch ongeveer hetzelfde vermogen?

Nou ja, uit de antwoorden kan je al opmaken dat een zwaardere voeding alleen zin heeft als de centrale wat kan met het extra vermogen. Dat kan je nagaan.

Een alternatief is je geld uitgeven aan een tweede booster met voeding en die op de baan aansluiten in plaats van het cs2. Op de centrale kan je dan nog de wissel- en seindecoders aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 17:41:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2017, 17:20:32 »
Banne,

Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

En toch trek ik me er niks van aan en rij al jaren probleemloos met 100VA mijn rondjes 8)

In mijn ogen is dit voorschrift ook totale onzin.
Al eens ooit in de analoge tijd een titan 109 kortgesloten? Da's gewoon lassen op 16V ;D

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2017, 17:48:36 »
En dat veroorzaakt bij de booster geen probleem? Die hebben toch ongeveer hetzelfde vermogen?

Nou ja, uit de antwoorden kan je al opmaken dat een zwaardere voeding alleen zin heeft als de centrale wat kan met het extra vermogen. Dat kan je nagaan.

Een alternatief is je geld uitgeven aan een tweede booster met voeding en die op de baan aansluiten in plaats van het cs2. Op de centrale kan je dan nog de wissel- en seindecoders aansluiten.
Ik denk dat de CS2 zelf ook al flink wat vermogen afsnoept van de trafo. Dit is ten slotte gewoon een klein PC'tje welke ook wat vermogen nodig heeft om te kunnen draaien. Het deel van de CS2 heeft iets meer opstelsporen waar wagons stilstaan waarin verlichting brand. Deze zal dus iets meer vermogen moeten leveren maar kan dat schijnbaar niet.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 17:51:19 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2017, 17:53:53 »
Banne,

Op de Nederlandse Märklin-site staat bij dit advies nog een woord, namelijk: UITSLUITEND.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Marklin zit in Duitsland waar de consument achterlijk goed beschermd is, Amerikaanse praktijken. Ze zullen vast bang zijn voor kleinere kinderen die ermee spelen en waar mogelijk een heftige kortsluiting ontstaat met alle mogelijke gevolgen van dien. Spoor 1 zal meer toegespitst zijn op de volwassene waardoor dat risico lager is.
Met vriendelijke groet,

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2017, 18:44:52 »
Omdat ik relatief veel wagons met verlichting heb. Deze trekken zonder dat er verder iets rijdt al 1,5A en laat de spanning zakken naar 16,5v.

Hoi

Dit is pakweg 30VA, en de helft van wat je CS2 zou moeten kunnen leveren. Zoveel trekt mijn E41 met 4 blikken Silberlinge ook zonder dat de spanning inzakt.

Iets klopt er bij jou niet.
Te dunne of te weinig kabels naar de baan? Defecte trafo of CS2?
Het zou zelfs verouderde software in de CS kunnen zijn.
Welke versie staat er bij jou op?

Wat gebeurt er als je de 2 ringleidingen verwisseld tussen centrale en booster?
Zakt je spanning dan ook nog weg?

Welke booster heb je?

Verbruik je werkelijk maar 1.5 A, of is dit stiekum meer?
Tel je binnenverlichtingen een en doe dit x 40mA, of bij lampjes x100mA

Bart
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 18:55:31 door Bahn-AG »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #27 Gepost op: 25 mei 2017, 13:41:24 »
Het is geen advies, het is dwingend.
Er staat:    Das   Schaltnetzteil 60101 darf nur für Märklin Spur 1 verwendet werden.
Mag alleen voor Märklin Spoor 1 gebruikt worden. Waarom dat zo is, geen idee.
Omdat men vindt dat je bij H0 met een ontsporing meteen gaat lassen. Ik heb mijzelf er overigens wel aan gehouden en heb een 3A voeding aan mijn CS3 gehangen. Voldoet ook, ging van 1,2A naar 3A :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #28 Gepost op: 25 mei 2017, 16:55:55 »
 ??? lost het wisselen van plaats tussen de booster en de centrale je probleem in dit geval dan niet op?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2017, 18:20:58 »
Omdat men vindt dat je bij H0 met een ontsporing meteen gaat lassen.
Mijn trafo is nominaal 10 A, maar bij kortluiting loopt er ca. 70 A. De locwielen zijn inderdaad een keer aan de rails vastgelast. Daarom heb ik een maximaal stroomrelais van 10 A toegepast. Die schakelt de trafo primair binnen 1 s uit. Het lassen is daarmee verleden tijd.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2017, 18:24:03 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.