Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:18:40
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 20:48:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 20:43:22
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
  

Auteur Topic: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal  (gelezen 7354 keer)

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Gepost op: 23 May 2017, 17:38:14 »
Welk model is de zwaarste? Ik kan alleen een 60va vinden maar met een in tweeen gescheiden baan (met eigen 60va booster) zakt de spanning toch te ver terug door alle verlichte wagons en dergelijke. Bestaat er een 80va?
Met vriendelijke groet,

Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22640
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2017, 17:50:54 »
En om welke centrale gaat het en met wat voor type voeding precies? Als het om een gewone trafo gaat, hoeft het niet per se Märklin te zijn.
Ik neem aan dat de booster een eigen trafo heeft?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 23 May 2017, 18:19:34 »
Een CS2 met 60174. De booster heeft een eigen trafo.
Met vriendelijke groet,

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 23 May 2017, 20:41:40 »
Hoi Banne,

Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A. De booster is 3A dus een 60VA / 3,75A voeding zou meer dan genoeg moeten zijn.

Waaraan merk je dat de spanning zakt?

En heb je de baan voorzien van ringleiding?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 23 May 2017, 21:39:32 »
Banne,

Er is een zwaardere voeding (100VA), echter deze wordt door Märklin ALLEEN aangeraden voor de grotere sporen, dus groter dan H0. Ook stelt het gebruik zwaardere eisen aan de bekabeling van je baan. Er wordt een minimale kabeldoorsnee van 0.5mm2 geadviseerd. Misschien een extra booster-bereik toevoegen, of de huidige opdeling tegen het licht houden en eventueel wijzigen.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1787
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 23 May 2017, 22:43:36 »
Hoi Banne,

Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A.

Hoi

De beperking zat er softwarematig op. Heb je naar nieuwe software geupdate dan hebben de oude types ook gewoon 5A.

Ik rij gewoon met de 5A op spoor H0. Gaat probleenloos.
Bij kortsluiting knijpt de CS de stroomsterkte, alvorens geheel te onderbreken.

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 23 May 2017, 22:48:11 »
De beperking zat er softwarematig op. Heb je naar nieuwe software geupdate dan hebben de oude types ook gewoon 5A.
Goed om te weten (y) Maar dat moet je dan ook maar net weten ::) In mijn zoektocht in handleidingen van Märklin en op onze buren van het 3-rail forum (de Wiki) wordt hier namelijk niet over gerapt.

Bij kortsluiting knijpt de CS de stroomsterkte, alvorens geheel te onderbreken.
Dat lijkt me een aardig ongewenste manier van kortsluitbeveiliging ::) Beetje de spanning lopen knijpen als je tegen de max zit.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 23 May 2017, 23:09:19 »
Weet je toevallig ook het Marklin nummer van de 100va trafo Rinus?
« Laatst bewerkt op: 24 May 2017, 21:17:46 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd »
Met vriendelijke groet,

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 23 May 2017, 23:12:01 »
Hoi Banne,

Ook hier zit het hem weer in de details ::) Er is niet maar één versie van de CS2 uitgebracht maar drie. De 60213, 60214 en 60215. De eerste twee hebben een 2,8A booster en de laatste een 5A. De booster is 3A dus een 60VA / 3,75A voeding zou meer dan genoeg moeten zijn.

Waaraan merk je dat de spanning zakt?

En heb je de baan voorzien van ringleiding?


Timo
Ik merk het aan 2 dingen, op de CS2 duikt de spanning naar de 15,5v, de wissels gaan slecht om en zodra een loc het CS2 deel verlaat vliegt ie ervandoor om weer langzaam te rijden in het CS2 gedeelte... Baan is voorzien van 2 ringleidingen van voldoende dikte.
Met vriendelijke groet,

Bart

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 23 May 2017, 23:22:00 »
Weet je toevallig ook het Marklin nummer van de 100va trafo Rinus?

Google eens: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60101

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 23 May 2017, 23:23:01 »
Stook je veel spanning van de CS2 op aan zaken als lampjes en wissels? Het is beter om deze te voeden met een aparte trafo.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 23 May 2017, 23:27:28 »
Banne,

Het artikelnummer is 60101. Controleer wel even of jouw centrale geschikt is voor deze voeding. Staat op Märklin-site aangegeven. De booster die je hebt is volgens mij wel geschikt. Voor alle zekerheid zelf nog even controleren.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
« Laatst bewerkt op: 23 May 2017, 23:39:51 door Sandopie. Reden: Toevoeging »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1787
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 23 May 2017, 23:33:56 »

Dat lijkt me een aardig ongewenste manier van kortsluitbeveiliging ::) Beetje de spanning lopen knijpen als je tegen de max zit.

Hoi

Ik heb niks over spanning gezegd. :P

Is overigen een handige "feature" in de marklin omgeving.
Een sleper schampt wel vaker een railstaaf waardoor er een korte sluiting ontstaat.
Of biiv. een ESU lok met de beruchte sensordraden.

Door de stroom dan te verminderen komt een lok wel vaak verder, maar brandt er niks in.

Bij een ontsporing knalt de centale er meteen uit.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1787
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 24 May 2017, 07:42:03 »
Goed om te weten (y) Maar dat moet je dan ook maar net weten ::) In mijn zoektocht in handleidingen van Märklin en op onze buren van het 3-rail forum (de Wiki) wordt hier namelijk niet over gerapt.

Hallo

Je hebt me toch aan het twijfelen gebracht, dus heb ik het nog eens nagekeken.
Gedeeltelijk heb je dus gelijk. ;D

60213 blijft inderdaad 2.8A
Van de 60214 bestaan 2 hardware uitvoerigen. Met, en zonder galvanische scheiding.
De versie zonder blijft ook 2.8A.
Die met galvanische scheiding is wel 5A geworden. 

Voor Banne betekent dit dat een zwaardere trafo alleen maar zinvol is als zijn cs2 dit ook heeft.
Kijk op het witte etiket of links naast het CE teken een symbooltje met 2 cirkels staat.
Is dit zo dan kun je hem "opvoeren".

Bart
« Laatst bewerkt op: 24 May 2017, 09:46:59 door Bahn-AG »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Zwaarste trafo voor Marklin digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 24 May 2017, 09:42:46 »
Ik heb niks over spanning gezegd. :P
Dat nu nu eenmaal de enige manier volgens Ohm om ook de stroom te kunnen knijpen als je geen controle over de last hebt :angel:

Is overigen een handige "feature" in de marklin omgeving.
Een sleper schampt wel vaker een railstaaf waardoor er een korte sluiting ontstaat.
Of biiv. een ESU lok met de beruchte sensordraden.
Nouwja, of de booster dan echt moet knijpen. Hiervoor moet de beveiliging gewoon niet te snel zijn. Even iets meer stroom kunnen componenten wel aan. (De 16A automaat in je huis kan je ook gewoon meer dan een uur 20A leveren. ;D) Maar het zou inderdaad kunnen dat de voeding dan in zakt als je over de nominale stroom gaat. Al al heeft de trafo met 3,75A ook nog wel wat over.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox