Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf  (gelezen 8337 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2017, 18:13:58 »
Bij mij is het hoogteverschil tussen de niveaus ook 12cm.
Ik heb gezorgd voor een vrije hoogte van 8cm. Soms door gebruik te maken van stalen hoekprofielen, wat minder hoogte vraagt bij dezelfde overspanning in hout. Of door stukjes uit de liggers te zagen t.p.v. het spoor (wat alleen kan bij heel kleine overspanningen, omdat de doorsnede natuurlijk wel verzwakt wordt).
Soms lukt het ook om de doorbuiging te beperken door een houten regel boven de plaat te schroeven. Dat heb ik gedaan ter plaatse van het perron. De regel fungeert hierbij als perronrand.
Of je kunt de doorbuiging beperken door een regel ònder de plaat te schroeven op plaatsen waar er geen spoor onder ligt.
Waar onvermijdelijk onvoldoende hoogte beschikbaar is, daar vang ik de pantograaf op. Lasdraad is daar heel geschikt voor. Het is strak en je kunt het buigen zonder dat je allemaal "kreukels" krijgt.
Een vrije hoogte van 8cm is overigens niet voor alle locs voldoende. In dat geval fixeer ik de uitslaghoogte van de pantograaf. Dat hoeft niet persé met een visdraadje dat je altijd min of meer blijft zien. Het kan ook vrij gemakkelijk aan de onderzijde op de plek waar de pantograaf af fabriek in hoogte wordt gefixeerd.

Groet, Bas

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2017, 23:11:05 »
Wellicht begrijp ik de discussie niet helemaal:
Er wordt gereken in het schaduwstation zonder bovenleiding. Zodra de stam gaat rijden verschijnt deze in beeld en wordt er blijkbaar met draad gereden. De pantograaf zal ergens van standje geen draad naar standje  wel draad over moeten gaan.
Er zal ergens een schuin deel bovenleiding aangelegd moeten worden die de pantograaf van hoogste uitslag naar "in werking zijnde" hoogte (dus lager) gebracht worden. Ik heb een dergelijke constructie ook gezien bij diverse bruggen in Helmond over het kanaal.

Het bereiken van het materieel in het schaduwstation lijkt me een heel ander probleem. Ja als je daar niet bij kan.

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2017, 01:54:05 »
@ andre: indrukwekkend! echter vraag ik me af hoe ik dit moet aanpakken omdat ik ook nog in modules werk. de bovenleiding moet dan ook "geknipt" worden bij de scheidingen. (echter dit probleem ontstaat later ook in het zichtbare gedeelte en ook daar weet ik nog niet hoe ik dat moet gaat aanpakken)

@ Thomas: en dat is waar ik nu zo bang voor ben, dat ik het afstem op het mat wat ik nu heb en dat er onderdoor kan en dat vervolgens bij aanschaf van ander mat de panto hoger staat en het dan ergens achter blijft hangen.

@Bas: Als ik dus stroken van 3 cm ga gebruiken heb ik ook 8,1 cm vrije hoogte onder de strook. dunner kan bijna niet omdat het dan verzwakt inderdaad. ik heb het geprobeerd met 2,6 cm hout, daar zit nog een frictie speling in, en dan kan ik mijn arm net 60 cm eronder steken (genoeg om de achterkant te bereiken). je schrijf over stalen hoekprofielen? heb je daar een voorbeeld van? bijvoorbeeld hoe dik en breed? en hoe is dat gemonteerd? mijn bovenplaat is 9 mm, zulke kleine schroefjes zijn er niet (thans 1,2 cm)(en je kan ze denk ook niet met een houtschroef vastzetten ;D) de stroken boven de plaat te bevestigen heb ik ook aan zitten denken, echter gaat dat niet lukken. mijn baanplan bestaat uit een "8" en ik kan pas op het punt achter de kruising van de 8 dan pas stijgen. ik haal die 3 cm aan de bovenzijde daarmee nooit. Ik heb vrijwel het hele schaduwstation vol liggen met spoor en omdat ik het rondom wil verstevigen kom ik vrijwel overal spoor tegen van het schaduwstation. het opvangen van de panto in het schaduwstation, dan zou ik dus eigenlijk in het hele schaduwstation bovenleiding moeten hangen  ??? ::) Dat wou ik liever niet. En zoals beschreven weet ik ook niet goed hoe ik dit moet aanpakken bij de module/segment scheidingen.
Citaat
Het kan ook vrij gemakkelijk aan de onderzijde op de plek waar de pantograaf af fabriek in hoogte wordt gefixeerd.
heb je hier ook een voorbeeld van? Ik snap niet zo goed wat je ermee bedoeld maar bedoel je de scharnier zelf te veranderen? als dit minder zichtbaar is dan een draadje is het ook eventueel een optie.

@Ronald. Het probleem is dus dat ik eerst als tussenruimte tussen 2 niveaus 11,1 cm had, echter door teveel flexibiliteit van het 2e niveau wil ik rondom stroken gaan bevestigen waardoor de hoogte nog maar 8,1 is. Dit had ik van te voren niet voorzien, want 11,1 cm was genoeg ruimte geweest voor de panto's, maar 8,1 is dus krap. (maar dit is dus onvoorzien). dat de pantos opgevangen moeten worden bij het zichtbare gedeelte was ik me van bewust, dit wou ik bij de tunneluitgangen gewoon realiseren. het gaat er dus echt om dat de ruimte van het schaduwstation ineens beperkt zal worden als wat ik van plan was.

groetjes remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2017, 15:38:38 »
Hoi Remco,

Ik denk dat ik maar het beste een paar plaatjes laat zien.


Bij de rode pijl zie je het zwarte stalen hoeklijntje van 15x15mm. De doorrijhoogte bedraagt daar zo'n 80mm (120mm hoogteverschil, minus hoeklijntje 15mm, minus spaanplaat 12mm, minus isolatie 8mm, minus spoordikte 5mm = 80mm).
Het hoeklijntje is met 2 componentenkit op de houten staanders gelijmd. De bovenplaat ligt er los op (want die is afneembaar).
Links van de pijl zie je een regel die tegen de spaanplaat geschroefd is op de doorbuiging tegen te gaan. Je kunt ook zie dat er een hapje uitgenomen is om ruimte te creëren voor de pantograaf.


Hier zie je dat er een stukje uit het balkje is weggenomen. Dat kan dus alleen als de overspanning zeer beperkt is. Heb je een grotere overspanning, dan is een stalen hoeklijntje een stuk steviger. Schroeven is inderdaad lastig bij staal, maar met 2 componentenlijm kun je een misschien nog wel betere verbinding maken.


Het witte styreenblokje fixeert de hoogte van deze pantograaf. Ik moet het nog rood schilderen. Dan valt het echt niet op.


Hier is de pantograaf gefixeerd door een speld. Aan weerszijden van de voet zijn gaatjes geboord waar de (ingekorte) speld doorheen steekt. Bij de pijl is de speldenkop te zien.


Eigenlijk heb je niets aan deze foto, want er is niets te zien hoe deze pantograaf gefixeerd is. Om weer te weten hoe moet ik hem eraf schroeven.
Het is in ieder geval een voorbeeld van hoe onopvallend je zoiets kunt realiseren. Alleen is iedere pantograaf weer anders en moet je per geval kijken wat een goede oplossing is.

Hopelijk kun je er wat mee.

Groet, Bas

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2017, 16:19:49 »
hoi bas,

dankjewel, dit maakt al wel wat meer duidelijker. al snap ik nog niet goed het witte styreen dat die op die plek de panto kan fixeren, maar van 2 benige panto's heb ik ook niet zoveel verstand eerlijk gezegd. Ik zal eventjes het schaduwstation tonen:



even niet letten op de rode pijlen en vierkanten, dit was voor iets anders bedoeld. maar zoals ik al zei, mijn schaduwstation ligt helemaal vol. dus ik kan niet voor kleinere overspanningen het hout uitzagen minder dan die 3 cm. Eigenlijk zou ik dus het aluminium hoekprofiel moeten gaan aanhouden. Ik zie ze bij de bouwmarkt wel eens liggen ik weet echter niet of het in de afmeting is. is dit gewoon 1,5mm dik? of dunner of dikker? Gezien hout ook kan krom trekken wil ik het ook daarvoor gaan gebruiken, en kan ik het dus beter lijmen aan de onderkant van het 2e niveau? zo blijft het hout recht. Ik heb nog bison konstruktie lijm, daar zou het misschien ook mee kunnen? Ik kan van die 8,1mm doorgang nog wel 8,6 maken als ik met stroken hout van 3 cm ga werken, als ik met de hoekprofielen ga werken zou ik een onderdoorgang hebben van 9,6 cm. (vanaf bovenkant plaat schaduwstation tot onderkant hoekprofiel) minus 4 mm dikte rail (ik heb geen demping) zou er nog 9,2 cm over houden. Mocht er dan nog materieel zijn wat er niet onder kan zou ik dat mat de panto's van kunnen fixeren.

Geef mij maar Diesels, nooit gezeik om 1 draadje haha  ;D

groetjes Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2017, 17:31:11 »
De discussie doet me aan een paar draadjes bij de buren denken.

O.a.
Afstand rail-bovenleiding
Pantograaf-vangers bij Tjoekedoris e.a.
Geen functionele bovenleiding, maar toch bovenleiding TreinHenk
Bovenleiding Meerlingsbeek, een digitale baan, Roy
Bovenleiding  Nergensland, een digitale baan, Jørg

En er zijn er nog veel meer. Sommigen vangen hun pantograaf af, anderen geleiden hem door schaduwstation en spiraal. Er kan veel, en er kan veel met weinig hoogte.

TreinHenk werkt met aluprofiel. MadMenno werkte jaren geleden met een Gerber bovenleiding.
Zie b.v.
Mader tunnelbovenleiding?
Digitaal op bovenleiding
Bovenleiding met alustrips

Doe er je voordeel mee. Forums lenen zich goed om ideetjes op te doen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2017, 17:33:59 »
Om een goed beeld te krijgen zou je de hele constructie moeten uittekenen. Maar misschien heb je dat ook al wel gedaan.

Als ik kijk naar je baanplan dan is de diepte nergens groter dan 60cm, behalve dan rechts onder, maar daar had je al een constructie gebouwd (te zien op je foto). 60cm lijkt mij makkelijk te overspannen in metaal. Kolommen kunnen eventueel in hout en dan liggers in metaal.
De bovenplaat van 9mm moet inderdaad worden verstijfd. Die verstijvingen kun je gerust onderbreken bij de portalen, dan krijg je ook niet zulke lange lengtes. Want daar moet je vooral bij aluminium -als je dat verlijmt- mee oppassen, want aluminium heeft een grote uitzettingscoëfficiënt. Maar als de temperatuurverschillen beperkt blijven dan moet ook dat goed gaan.
Stel dat je aluminiumprofielen toepast van 20mm hoog (hoeklijntjes 20x20) dan zou je theoretisch 120-4-9-20=87mm over houden. Dat lijkt mij meestal wel voldoende om niets aan de pantografen te hoeven doen.

Groet, Bas

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2017, 15:21:49 »
Vandaag even langs de bouwmarkt gereden om te oriënteren, die hoekprofielen zijn niet echt goedkoop (in het aantal dat ik nodig heb tenminste). Houten stroken zouden vele malen goedkoper zijn. Nu heb ik zitten denken, als ik de helling nog 1 cm hoger weet te krijgen (dus op 13 cm) en ik houten stroken van 3 cm eronder schroef zit ik op dezelfde hoogte als wat jij beschrijft met de hoekprofielen. Van de week maar eens even op scarm kijken wat exact de stijgings percentage dan wordt, snel uitgerekend kom ik dan op 2,7/2,8 procent.. nu ga ik toch niet langer als 1,90 meter rijden ivm beperking in de keerlus, misschien kan ik van de week of volgende week de helling hoger zetten en voor de zekerheid gaan testrijden.

Bedankt voor alle informatie so far..

Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2017, 17:47:42 »
Ik heb bij een van m'n banen U-vormig aluprofiel gebruikt, met een buitenmaat van 2x2 cm, en 2 mm dik Niet goedkoop inderdaad, maar wel erg licht.

Op 8 mm draadstangen. Wat bleek: bij een lengte van meer dan 1 meter trad bij belasting vervorming op, daaronder niet.

Toevallig liep ik daarna op tegen een gratis af te halen stapeltje eikenhouten latten van 2,7x5,4 cm. Net iets hoger (0,7 mm), veel zwaarder maar onvervormbaar. Ze waren gebruikt als een soort lambrisering in een kantoor, dus geschroefd en verlijmd. Inmiddels heb ik ze in gebruik genomen. En ik kan niet anders zeggen eikenhouten degelijkheid.

Ongetwijfeld zul je net zien, dat je er nu niet aan kunt komen. Het andere paneel is bij een collega beland voor verwerking in een tuinhuisje. Wie weet zwerft dat nu ergens rond op een marktplaats.

Strips multiplex van 2,7 cm zullen je redding zijn.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2017, 22:07:52 »
Het voordeel van multiplex strips is - mits ze van voldoende dikte zijn, dus 18mm zou ik zeggen - dat je ze kunt schroeven en niet hoeft te lijmen, waarbij de strips van multiplex op z'n kant tegen de onderzijde van de plaat staan. En dan van bovenaf schroeven en de schroeven laten verzinken in de plaat van 9mm.
De hoogte van 27mm is overigens tamelijk willekeurig. Het hangt van de overspanning af. Je zou misschien terug kunnen naar 20mm al worden de daarbij te zagen stroken wel heel smal.
Een ander voordeel van multiplex of hout is dat je niet te maken krijgt met verschillende uitzettingscoëfficiënten.

Groet, Bas

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2017, 22:38:25 »
hallo hier ben ik weer...

Ik wil 12 mm dik populieren mutliplex stroken laten zagen van 3 cm hoog. een aantal redenen zijn:
- Ik werk al in modules en de bakken die ik al gemaakt heb is ook met hetzelfde hout en dikte gemaakt. dit bleek al sterk genoeg. en makkelijk te schroeven (9mm is al lastiger)
- ik heb nu een rest strook gevonden van 2,6 cm en daar zit nog iets wat speling in, een ander rest stuk van 3,5 is stijf genoeg. daarom denk ik dat 3 cm echt het minimum is.

nu zit ik alleen met nog 1 obstakel, dat is het volgende (dwarsdoorsnede van de opbouw)



Wat in het blauw omcircelt is komt tegen elkaar te staan, zodat de positie vast blijft staan en ik niets hoef te schroeven en waardoor de bovenzijde altijd demontabel is. echter, je spreekt dat multiplex weinig uitzet coeficentie heeft, maar is het niet mogelijk dat bij warm weer ( ik heb een zolder, heel het jaar stabiel temperatuur echter niet in de zomer, dan kan het vrij warm worden) het uitzet en het geheel gaat klemmen? ik wil bij monteren er een papiertje tussen douwen tussen de 2 latten en dit later verwijderen zodat er een kleine speling inzit, maar is dit echter genoeg?

groetjes remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2017, 23:40:27 »
Bas zegt niet dat er weinig uitzetting is, maar dat er vrijwel geen verschillen zijn tussen diverse houtsoorten.
Hout zet wel degelijk uit als het warmer wordt, maar alle hout zet in gelijke mate uit.
Dat is anders met metaal, dat zet ongeveer 2 keer zo veel uit als hout.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2017, 12:14:18 »
Ik zou toch een of andere vorm van borging voorzien tussne je bovenplat en de rest.
Je hebt nu alleen een horizontale borging, geen vertikale.
die borging kan met een gewone spijker die je door een iets groter gaatje duwt.

Je kan je voorstellen dat er aan de achterzijde iets gebeurt en je steunt op de voorzijde.
Ik wil je treinen niet door de kamer gekatapulteert zien.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024