Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?  (gelezen 3518 keer)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 780
    • Modeltrein spoor N
Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?
« Gepost op: 02 May 2017, 19:46:59 »
Wie weet het merk en de werking van deze schakelaar.



Bovenzijde en dan de onderzijde. van twee kanten.

Op het koper staat te lezen : 4803 A/N = 0,6A

Op de 1e foto is het zwarte deel alleen een aansluiting naar de schroef onderkant.
Lipje onder de + 1e foto Is zelfde als lipje naast de +/- instelling
als ik dit lipje via een universeelmeter aansluit [op Weerstand] naar de schroef, kan ik via de +/-  de weerstand aan/uit zetten [ bij geheel - ]
Tussen de schroef en middenlipje is wel weerstand.
Mijn kennis van elektronica is niet voldoende om de werking te snappen.
Ik snap de bimetal werking wel maar...

Ik krijg de schakelfunctie niet voor elkaar.
Zou hij stuk zijn of sluit ik hem niet goed aan?

Kees
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 16:23:39 door Bert van Gelder »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2017, 20:40:28 »
Tillig, of voorloper daarvan (BTTB).
Instelbare vertragingsweerstand.
Door het aanzetten van iets via deze weerstand wordt de weerstand steeds warmer, totdat die schakelt.

Advies: niet gebruiken en in de museums vitrine zetten, tenzij je een extra brandverzekering afsluit. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen, maar dit is vreselijk ouderwets. Daar zijn betere methoden voor.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2017, 21:01:33 »
Nou, ik heb ook zo'n ding liggen en in gebruik gehad, een tijdrelais. Voor analoog werkt het wel! Het is niet zo mooi als de (digitale) systemen tegenwoordig. Maar het werkt prima! Fleischmann maakte ook zo'n tijdrelais. Het werkt op basis van een bimetaal dat warm wordt door de elektrische stroom van de loc die nog wel stilstaat, maar niet genoeg stroom krijgt om te gaan rijden. Door de elektrische stroom gaat het bimetaal buigen. Op een gegeven moment maakt het bimetaal contact en de loc gaat rijden. Met de stelschroef kan je de wachttijd instellen.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 21:05:33 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 780
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2017, 21:35:02 »
O.K.
Maar hoe sluit ik deze aan?
De Fleischmann versie heb ik ook en daar zitten maar twee aansluitingen aan.
Deze aansluitingen zijn 1 tje op het onderbroken gedeelte en 1 tje er voor .

Kees

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2017, 22:54:32 »
Volgens mij maakt het niet uit.
Bij de FLM-versie let ik ook niet op de aansluitvolgorde. En dat gaat (analoog) goed.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 780
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2017, 23:19:10 »
Bij deze schakelaar zitten meer aansluitingen dan twee.
Dus heb ik al diverse mogelijkheden aangesloten, zonder succes!
Dus een schema is welkom en welk merk het is.

Kees

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2017, 14:57:53 »
en welk merk het is.
Al gezegd:  Tillig of de voorloper Berliner TT Bahnen

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2017, 15:14:59 »
g**gle is uw vriend:

Zeitschalter Relais 8420 Berliner TT Bahnen

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zeitschalter-relais-8420-berliner-tt-bahnen-ddr-relais-neu-ovp/407757834-249-4865

Het eerste plaatje (klik erop om te vergroten) is met alleen dit kastje, ik begrijp uit de tekening dat er een directe verbinding tussen twee van de lipjes nodig is.

(Het tweede plaatje is met een extra relais)


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2017, 15:18:37 »
En als je hier inlogt, vind je in de vijfde post kennelijk de beschrijving.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=5663
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 780
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2017, 22:59:17 »
jelle Jan

hartelijke dank!
Ik wist niet dat er twee lipjes gelijk aangesloten moesten worden.
meteen even een testje, en ja het werkt ook nog.
Het komt in mijn module te zitten voor het N spoor weekeind in hilversum.
Dat N diorama is nog met "Arnold rapido"rails, dus nostalgie.
Hierbij past deze tijdschakelaar wel.
Later wil ik het met elektronica gaan regelen.



http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71337.0.html

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2017, 13:26:10 »
het is van bttb  , ik heb er nog wel tien liggen  ;D ;D
groet rene