Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dat overkomt mij niet.
door
Harryku
Vandaag
om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Duikeend
Vandaag
om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk? (gelezen 3518 keer)
ca.gorter
Offline
Berichten: 780
Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?
«
Gepost op:
02 May 2017, 19:46:59 »
Wie weet het merk en de werking van deze schakelaar.
Bovenzijde en dan de onderzijde. van twee kanten.
Op het koper staat te lezen : 4803 A/N = 0,6A
Op de 1e foto is het zwarte deel alleen een aansluiting naar de schroef onderkant.
Lipje onder de + 1e foto Is zelfde als lipje naast de +/- instelling
als ik dit lipje via een universeelmeter aansluit [op Weerstand] naar de schroef, kan ik via de +/- de weerstand aan/uit zetten [ bij geheel - ]
Tussen de schroef en middenlipje is wel weerstand.
Mijn kennis van elektronica is niet voldoende om de werking te snappen.
Ik snap de bimetal werking wel maar...
Ik krijg de schakelfunctie niet voor elkaar.
Zou hij stuk zijn of sluit ik hem niet goed aan?
Kees
«
Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 16:23:39 door Bert van Gelder
»
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
maartenvanderburgt
Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2017, 20:40:28 »
Tillig, of voorloper daarvan (BTTB).
Instelbare vertragingsweerstand.
Door het aanzetten van iets via deze weerstand wordt de weerstand steeds warmer, totdat die schakelt.
Advies: niet gebruiken en in de museums vitrine zetten, tenzij je een extra brandverzekering afsluit. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen, maar dit is vreselijk ouderwets. Daar zijn betere methoden voor.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #2 Gepost op:
02 May 2017, 21:01:33 »
Nou, ik heb ook zo'n ding liggen en in gebruik gehad, een tijdrelais. Voor analoog werkt het wel! Het is niet zo mooi als de (digitale) systemen tegenwoordig. Maar het werkt prima! Fleischmann maakte ook zo'n tijdrelais. Het werkt op basis van een bimetaal dat warm wordt door de elektrische stroom van de loc die nog wel stilstaat, maar niet genoeg stroom krijgt om te gaan rijden. Door de elektrische stroom gaat het bimetaal buigen. Op een gegeven moment maakt het bimetaal contact en de loc gaat rijden. Met de stelschroef kan je de wachttijd instellen.
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 21:05:33 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ca.gorter
Offline
Berichten: 780
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2017, 21:35:02 »
O.K.
Maar hoe sluit ik deze aan?
De Fleischmann versie heb ik ook en daar zitten maar twee aansluitingen aan.
Deze aansluitingen zijn 1 tje op het onderbroken gedeelte en 1 tje er voor .
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
Arjen52
Offline
Berichten: 2309
Oude meuk in h0
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2017, 22:54:32 »
Volgens mij maakt het niet uit.
Bij de FLM-versie let ik ook niet op de aansluitvolgorde. En dat gaat (analoog) goed.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
ca.gorter
Offline
Berichten: 780
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #5 Gepost op:
02 May 2017, 23:19:10 »
Bij deze schakelaar zitten meer aansluitingen dan twee.
Dus heb ik al diverse mogelijkheden aangesloten, zonder succes!
Dus een schema is welkom en welk merk het is.
Kees
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
maartenvanderburgt
Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #6 Gepost op:
03 May 2017, 14:57:53 »
Citaat van: ca.gorter op 02 May 2017, 23:19:10
en welk merk het is.
Al gezegd: Tillig of de voorloper Berliner TT Bahnen
Gelogd
Jelle Jan
Offline
Berichten: 494
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #7 Gepost op:
03 May 2017, 15:14:59 »
g**gle is uw vriend:
Zeitschalter Relais 8420 Berliner TT Bahnen
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zeitschalter-relais-8420-berliner-tt-bahnen-ddr-relais-neu-ovp/407757834-249-4865
Het eerste plaatje (klik erop om te vergroten) is met alleen dit kastje, ik begrijp uit de tekening dat er een directe verbinding tussen twee van de lipjes nodig is.
(Het tweede plaatje is met een extra relais)
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22502
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #8 Gepost op:
03 May 2017, 15:18:37 »
En als je hier inlogt, vind je in de vijfde post kennelijk de beschrijving.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=5663
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ca.gorter
Offline
Berichten: 780
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #9 Gepost op:
03 May 2017, 22:59:17 »
jelle Jan
hartelijke dank!
Ik wist niet dat er twee lipjes gelijk aangesloten moesten worden.
meteen even een testje, en ja het werkt ook nog.
Het komt in mijn module te zitten voor het N spoor weekeind in hilversum.
Dat N diorama is nog met "Arnold rapido"rails, dus nostalgie.
Hierbij past deze tijdschakelaar wel.
Later wil ik het met elektronica gaan regelen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71337.0.html
Gelogd
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/
rietdijk tt
Offline
Berichten: 292
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
«
Reactie #10 Gepost op:
04 May 2017, 13:26:10 »
het is van bttb , ik heb er nog wel tien liggen
Gelogd
groet rene
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?