Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?  (gelezen 3587 keer)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Oude schakelaar, Hoe werkt het of is het stuk?
« Gepost op: 02 May 2017, 19:46:59 »
Wie weet het merk en de werking van deze schakelaar.



Bovenzijde en dan de onderzijde. van twee kanten.

Op het koper staat te lezen : 4803 A/N = 0,6A

Op de 1e foto is het zwarte deel alleen een aansluiting naar de schroef onderkant.
Lipje onder de + 1e foto Is zelfde als lipje naast de +/- instelling
als ik dit lipje via een universeelmeter aansluit [op Weerstand] naar de schroef, kan ik via de +/-  de weerstand aan/uit zetten [ bij geheel - ]
Tussen de schroef en middenlipje is wel weerstand.
Mijn kennis van elektronica is niet voldoende om de werking te snappen.
Ik snap de bimetal werking wel maar...

Ik krijg de schakelfunctie niet voor elkaar.
Zou hij stuk zijn of sluit ik hem niet goed aan?

Kees
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 16:23:39 door Bert van Gelder »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2017, 20:40:28 »
Tillig, of voorloper daarvan (BTTB).
Instelbare vertragingsweerstand.
Door het aanzetten van iets via deze weerstand wordt de weerstand steeds warmer, totdat die schakelt.

Advies: niet gebruiken en in de museums vitrine zetten, tenzij je een extra brandverzekering afsluit. Zo'n vaart zal het misschien niet lopen, maar dit is vreselijk ouderwets. Daar zijn betere methoden voor.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2017, 21:01:33 »
Nou, ik heb ook zo'n ding liggen en in gebruik gehad, een tijdrelais. Voor analoog werkt het wel! Het is niet zo mooi als de (digitale) systemen tegenwoordig. Maar het werkt prima! Fleischmann maakte ook zo'n tijdrelais. Het werkt op basis van een bimetaal dat warm wordt door de elektrische stroom van de loc die nog wel stilstaat, maar niet genoeg stroom krijgt om te gaan rijden. Door de elektrische stroom gaat het bimetaal buigen. Op een gegeven moment maakt het bimetaal contact en de loc gaat rijden. Met de stelschroef kan je de wachttijd instellen.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2017, 21:05:33 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2017, 21:35:02 »
O.K.
Maar hoe sluit ik deze aan?
De Fleischmann versie heb ik ook en daar zitten maar twee aansluitingen aan.
Deze aansluitingen zijn 1 tje op het onderbroken gedeelte en 1 tje er voor .

Kees

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2330
  • Oude meuk in h0
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2017, 22:54:32 »
Volgens mij maakt het niet uit.
Bij de FLM-versie let ik ook niet op de aansluitvolgorde. En dat gaat (analoog) goed.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2017, 23:19:10 »
Bij deze schakelaar zitten meer aansluitingen dan twee.
Dus heb ik al diverse mogelijkheden aangesloten, zonder succes!
Dus een schema is welkom en welk merk het is.

Kees

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2017, 14:57:53 »
en welk merk het is.
Al gezegd:  Tillig of de voorloper Berliner TT Bahnen

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2017, 15:14:59 »
g**gle is uw vriend:

Zeitschalter Relais 8420 Berliner TT Bahnen

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zeitschalter-relais-8420-berliner-tt-bahnen-ddr-relais-neu-ovp/407757834-249-4865

Het eerste plaatje (klik erop om te vergroten) is met alleen dit kastje, ik begrijp uit de tekening dat er een directe verbinding tussen twee van de lipjes nodig is.

(Het tweede plaatje is met een extra relais)


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2017, 15:18:37 »
En als je hier inlogt, vind je in de vijfde post kennelijk de beschrijving.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=5663
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Modeltrein spoor N
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2017, 22:59:17 »
jelle Jan

hartelijke dank!
Ik wist niet dat er twee lipjes gelijk aangesloten moesten worden.
meteen even een testje, en ja het werkt ook nog.
Het komt in mijn module te zitten voor het N spoor weekeind in hilversum.
Dat N diorama is nog met "Arnold rapido"rails, dus nostalgie.
Hierbij past deze tijdschakelaar wel.
Later wil ik het met elektronica gaan regelen.



http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71337.0.html

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Hoe werkt het of is het stuk?
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2017, 13:26:10 »
het is van bttb  , ik heb er nog wel tien liggen  ;D ;D
groet rene