Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:06:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Lok valt stil bij inrijden rails met bezetmelding  (gelezen 1960 keer)

RonaldvA

• Offline Offline
Lok valt stil bij inrijden rails met bezetmelding
« Gepost op: 30 April 2017, 17:46:21 »
Ik ben bezig met het aanleggen van een nieuwe baan. Op een van de gedeeltes van de baan heb ik een probleem dat zodra een lok een nieuw stuk rails met bezetmelding binnenrijdt (vanuit een niet gedetecteerd gedeelte) de snelheid direct terugvalt naar ' nul'. Weer opnieuw snelheid geven laat de lok weer rijden, tot na het eerst volgende niet-gedetecteerde deel. Bij het volgende gedetecteerde passage valt de IB en loc weer terug naar nul.
Bij de andere gedeeltes van de baan speelt dit probleem niet. Ik heb alles volgende dezelfde aanpak aangesloten:

* elk blok bestaat uit 3 passages
* eerste en laatste zijn gedetecteerd
* het middelste gedeelte is niet-gedetecteerd
* voor bezetmelding gebruik ik Viessmann 5233 en Digikeijs bezetmelders
* het niet-gedetecteerde gedeelte is aangesloten via een diodebrug (Viessmann 5234)
* Per gedeelte van de baan heb ik een aparte booster.
* elke gedeelte van de baan is gescheiden van de andere gedeelten (zowel rood als bruin zijn geisoleerd)
* voor bruin een aparte ringleiding zodat de rails meerdere malen verbonden is met de booster
* besturing van geheel: Intellibox en aantal Power 3 boosters

Wie heeft een tip? Alles heb ik meerdere malen gecontroleerd en opnieuw aangesloten. Maar zonder effect.

Alvast bedankt, Ronald
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

jerrytrein

• Offline Offline
Re: Lok valt stil bij inrijden rails met bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2017, 18:46:29 »
Als ik dit lees denk ik dat je de 1e melder als stop melder hebt aan gegeven

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2017, 19:18:07 »
Dank voor je reactie. Dit kan het niet zijn. Ik bedien de lok via de Intellibox. Niet met een programma (iTrain) of computer.

Ik maak het nog vreemder. Ben er achtergekomen dat (tot op heden) maar 1 lok er last van heeft. De lok waarmee ik mijn baan uit test. De overige loks rijden prima op dit baangedeelte.

Mijn testlok heeft dit probleem niet als hij op een ander gedeelte (onder andere booster) rijdt. Dit stuk baan is een gelijke wijze aangesloten. Dan rijdt de lok in een keer door.

Ik heb 4 loks getest. Slechts 1 lok heeft dit probleem. Wat zou dit kunnen zijn?
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2017, 19:35:43 »
Zit er in de decoder misschien een ABC remsysteem? Dan zou het kunnen dat er in de stroomdetector een diode stuk is.
Probeer eens twee melders te verwisselen, en kijk of het probleem zich verplaatst.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2017, 19:47:21 »
Paar vragen die in me op komen als ik het zo lees:
zodra een lok een nieuw stuk rails met bezetmelding binnenrijdt (vanuit een niet gedetecteerd gedeelte) de snelheid direct terugvalt naar ' nul'.
Gaat de snelheid aanduiding op de IB ook naar 0 of blijft deze rijden aangeven?

Geen van de boosters geeft even sluiting?

* voor bruin een aparte ringleiding zodat de rails meerdere malen verbonden is met de booster
Waarom alleen bruin? ??? Om een ringleiding effectief te laten zijn moet je beide spoorstaven om de x cm aansluiten.

Dank voor je reactie. Dit kan het niet zijn. Ik bedien de lok via de Intellibox. Niet met een programma (iTrain) of computer.
Ook al lijkt me de kans heel klein nu je er achter bent gekomen dat het maar met één loc is, maar iTrain staat ook echt uit? Dat je de trein namelijk niet aan het rijden brengt in iTrain maar op de IB zegt niets. Als iTrain aan staat kan Train het beïnvloeden. Omdat het maar met één loc gebeurd lijkt het me in dit geval niet, maar iets om te onthouden.

ABC zou kunnen maar dan zou je wel wat langzamer tot stilstand komen verwachten. Ook is wegrijden dan volgens mij niet mogelijk.

Waar ik eerder aan denk, niet per ongeluk de detectoren aan de verkeerde booster gehangen? Zou je kunnen testen door alleen de booster aan te sluiten waar het stuk spoor werkelijk op zou moeten zitten. De rest van de boosters (incl IB) zowel rood als bruin afkoppelen. Alle locs zouden nog steeds gewoon moeten rijden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2017, 20:26:43 »
ABC zou kunnen maar dan zou je wel wat langzamer tot stilstand komen verwachten. Ook is wegrijden dan volgens mij niet mogelijk.
Ik kwam tot deze hypothese door de opmerking dat het maar bij één loc gebeurt. Als dat echt zo is, dan ligt het voor de hand dat iets in deze loc anders is dan bij de andere.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2017, 20:38:44 »
@Klaas Zondervan, ik snap de gedachtegang en het is inderdaad geen gekke gedachten omdat het maar één loc betreft. (y) Ik zit alleen met het wegrijden. Tenzij het een bijzonder geval binnen ABC is (wat zomaar zou kunnen, nooit getest) lijkt het met dat een loc in remming blijft zolang hij het ABC signaal ziet. Aan de andere kant, het zou me niets verbazen als dit een bijzonder geval is binnen ABC dat de loc gewoon weer gaat rijden als deze even snelheidsstap 0 heeft gezien.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2017, 20:42:30 »
We zullen het zien. Even afwachten tot Ronald met meer onderzoeksresultaten komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2017, 20:50:56 »
lijkt het met dat een loc in remming blijft zolang hij het ABC signaal ziet.
Hoeft niet.  Als er een Lenz decoder in zit, zou die ook nog op pendelen kunnen staan, met tussenstop.  Dan rijdt de loc na de ingestelde stoptijd weer door.

RonaldvA

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2017, 19:06:35 »
Dank voor alle reacties. Ik ben er een paar weken uit geweest door drukte dus heb weinig kunnen doen. Pas nu weer. Alles getest. Alle blokken gecontroleerd. Hier is niets mis mee. Ook alle bedrading, ringleidingen, boosters etc..

Oorzaak is simpel. Rijden met iTrain los: levert het probleem niet op. Doet zich niet voor. Rijdend met de IB los (dus iTrain is uit / geen verbinding met IB): geen probleem. Maar draait iTrain op de achtergrond (en is verbonden). En gebruik je de controller van de IB dan volgt de lok de instellingen van iTrain, als de lok op automatisch staat. En stopt dus. En dit was alleen deze lok.

Vandaar deze problemen met deze lok.

De aanwijzing van Timo was de juist. Dank je.

Groet, Ronald