Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:54:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
  

Auteur Topic: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw  (gelezen 25124 keer)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #15 Gepost op: 02 May 2017, 16:20:10 »
De kwaliteit van de foto's is niet al te best, maar vanmiddag even kort in de Hoek geweest en deze even snel gemaakt met m'n telefoon tussen het hek door.




Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #16 Gepost op: 02 May 2017, 21:22:59 »
Zo, het ó zo bekende spoor 1,2 en 3 zijn helemaal weg.
Ik ben benieuwd hoe het er daar uit gaat zien.

Groeten,

Christoph

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #17 Gepost op: 02 May 2017, 21:41:21 »
op geruimd staat netjes.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #18 Gepost op: 02 May 2017, 21:49:07 »
Ook de perrons zijn helemaal verdwenen tot aan het punt waar de overkapping eindigd. Wanneer je op de tekeningen kijkt lijken er in de Hoek vier sporen te komen, wellicht komt er toch nog iets langs het oude gebouw te liggen.

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2017, 15:56:31 »
https://www.youtube.com/watch?v=0bO29bcL9lw
Dronebeelden van de verbouwing.

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #20 Gepost op: 23 May 2017, 17:57:39 »
Hier wat foto's van een aardige RET-er over de voortgang van het "Klusje" Hoekselijn ombouwen

Een blikje over de baan

Vlaardingen Oost richting Schiedam Nieuwland

Aansluiting bij Station Schiedam

Geen idee waar dit voor dient, lijkt me in de buurt van de Parkweg Schiedam

Een Krol bezig bij Maassluis

De "Beaver" van Volkerrail in actie met spoorschiften

Nog weinig verandering te bespeuren aan de Maassluisse havenbrug

De opgangen en toegangs "poorten" van Maassluis Steendijkpolder

Hoek van Holland Haven, saneren van de perrons en emplacement

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #21 Gepost op: 23 May 2017, 21:47:24 »

Geen idee waar dit voor dient, lijkt me in de buurt van de Parkweg Schiedam
Dit "was" station Maassluis!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
    • sleutelspoor
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #22 Gepost op: 23 May 2017, 22:39:06 »
Weet je dat wel heeel zeker?????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #23 Gepost op: 23 May 2017, 22:42:11 »
Zeg maar welk eilandperron er op de Hoekse Lijn nog meer in een boog ligt  ;)

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #24 Gepost op: 23 May 2017, 22:43:18 »
Ah!!  :D Dank!
Ik kon het niet echt plaatsen en heb niet zelf de foto's geschoten.
Ben ik "vreemd" als ik zeg "wat een vreemde constructie met die perronwanden".
Want zoals ik station Maassluis ken was dit een midden perron, dus waar nu het zogenaamde gat is.
Is dit nou een vertekend beeld of heeft dit altijd verscholen onder het perron gezeten?
Het lijkt mij dat zeker links het ballast gelijk ligt aan de bovenkant.

Ik moet geloof ik ook maar is zelf gaan kijken voor de beeldvorming  :angel:

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2017, 21:26:31 »
Dit is de oude spoorwegovergang van de weg langs het Oranjekanaal naar de Nieuwe Waterweg. Op een gegeven moment heeft ProRail deze AKI beveiligde overweg gesloten iets van 10 jaar geleden. Volgens mij is de overweg nog wel even open geweest voor fietsers en wandelaars, maar al snel kompleet gesloten jammer genoeg.


Gelukkig wordt op deze plek nu een nieuwe brug gebouwd zodat fietsverkeer langs de Zweth en het Oranjekanaal weer de spoormetrolijn kan oversteken om bij de Maeslantkering en de Nieuwe Waterweg te komen.


Dit is de draaibrug over de haven van met Maassluis met een nieuwe stellage voor de bovenleiding.

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2017, 08:27:05 »
Deze overweg is nooit openbaar geweest. De overweg is ooit aangelegd als werkoverweg voor de bouw van de Maeslantkering.
Daarna is deze afgesloten. Overigens is de beveiliging geen AKI maar een Wilo, Waarschuwings Installatie Landelijke Overwegen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #27 Gepost op: 25 May 2017, 10:01:58 »
Beste Wilo en andere,

voor de bouw van de maaslandkering, is hier ook een overweg geweest. Het zou kunnen dat deze enkele meters verder richting het gemaal heeft gestaan, hier ben ik niet meer zeker van.
De overweg is jaren afgesloten geweest, met behulp van hekken en niet voorzien geweest van wat voor waarschuwingssysteem ook.
Toen ik nog in Hoek van Holland woonde en naar de LTS in Maassluis fietste, ben ik hier dagelijks langs gereden.
De stormvloedkering was toen nog niet gebouwd, ook was het terrein nog niet herkenbaar daarvoor. Er lagen toen twee fietspaden vanaf de DSM (Synres) richting Maassluis. Het ene fietspad lag langs de spoorlijn en de andere langs de Waterweg. Bij het gemaal kwamen ze even bij elkaar, om na de uitmonding weer snel de eigen ligging langs het water of het spoor te volgen.

Ik weet niet of ik foto's heb, van de overweg in deze tijd. Ik zal bij tijdsovervloed hier eens naar kijken en deze dan in het andere draadje: Hoekse Lijn door de jaren heen, fotodraadje plaatsen.

Groeten,

Christoph

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dijks boemeltje
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2017, 11:20:00 »
Foto's ontbreken mij, maar tussen het gemaal en overgang poorterhaven waren nog 2 overgangen.
Ongeveer halverwege was een totaal onbeveiligde, hier kon je vanuit de Oranjepolder naar de waterweg. Deze
is nog lang open gebleven voor de boer om naar het land te gaan wat tussen de fietspaden in ligt. Later waren de hekken gesloten, maar wij wisten dat er geen slot op zat. Later mocht het van Prorail echt niet meer en moest
de boer ook omrijden.
De andere ging naar een woning en is dicht gedaan toen de woning leeg stond. 
 De brievenbus stond aan het hek waar weg van boven samenkwam met het fietspad.
Voor wie hier regelmatig langs reedt is dit misschien wel opgevallen.

Groet,  Kees

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #29 Gepost op: 30 May 2017, 09:08:44 »
Ah!!  :D Dank!
Ik kon het niet echt plaatsen en heb niet zelf de foto's geschoten.
Ben ik "vreemd" als ik zeg "wat een vreemde constructie met die perronwanden".
Want zoals ik station Maassluis ken was dit een midden perron, dus waar nu het zogenaamde gat is.
Is dit nou een vertekend beeld of heeft dit altijd verscholen onder het perron gezeten?
Het lijkt mij dat zeker links het ballast gelijk ligt aan de bovenkant.

Ik moet geloof ik ook maar is zelf gaan kijken voor de beeldvorming  :angel:

Beste Trainhunter,

Station Maassluis was inderdaad een eilandperron. Dat de ballast a/d linkerkant gelijk ligt met bovenkant perron zal denk ik een vertekend beeld zijn.
Een perronwand zoals op die foto van station Maassluis is niks anders dan een keerwand. Het ziet er alleen nu een beetje vreemd uit omdat de tegels verwijderd zijn en de grond ontgraven is. Volgens mij is dit gedeelte straks ook geen perron meer en wordt het een groenstrook.

mvg,

Matthijs