Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
  

Auteur Topic: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw  (gelezen 25833 keer)

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #75 Gepost op: 15 September 2018, 14:12:36 »
Ik ben benieuwd hoe goed het straks gaat met RandstadRail en goederentreinen op deze lijn.
Straks ontberen de bedrijven langs de lijn bijna twee jaar hun spooraansluiting, je vraagt je dan af wat de relevantie van deze contructie dan is.

Zelf heb ik ruim 20 jaar vanuit Blijdorp naar Vlaardingen per trein geforenst. 1975/1997.
Afgezien van de herfstperiodes in de jaren negentig met enorme vertragingen toen de dubbeldektreinen gehinderd werden door blaadjes op de rails was er niets te klagen; vier treinen per uur, in de spits zelfs acht, incl. spitspendels.

Ten slotte vraag ik me af of dit alles de reiziger niet afstoot.

Ronald

Dit komt allemaal door het volgende......... General Electric die de oude lijnen opnieuw van LZB heeft voorzien geeft geen info vrij aan de concurrentie, wat mij overigens logisch lijkt. En Bombardier dacht het wel even te doen, niet dus. Die goederentreinen zijn het probleem niet, ook die beveiliging niet, Bombardier krijgt gewoon de LZB niet aan de gang zodat het werkt zoals de RET wil, nu vinden er steeds 0-absoluut meldingen plaats op de overgang achter Schiedam station, dit betekend een noodremming. Er wordt wel gereden en getest overigens. Van de week nog een setje 5402-5413 bezig gezien op Vlaardingen West en Oost.
En het is geen Randstadrail, het is Hoekselijn. Het wezenlijke verschil is het zilvergrijze materieel en als beveiliging LZB i.p.v. ZUB.
De simpele beveiliging is een vorm van ATB-light voor de goederenvervoerders heeft Bombardier in huis.

De RET had een simpel en legaal trucje moeten toepassen toen men de uitvraag deed voor het vernieuwen van het oude net, hadden ze een te lichten clausule moeten inbouwen voor de Hoekselijn, men wist toen al dat dit ging spelen. Dan had GE het kunnen meewegen en met alle bestaande beveiligingsprotocollen heel wat sneller kunnen uitrollen, de bruggen en de 100 km/u hadden de grootste uitdagingen geweest.
Ik zal niet zeggen dat dit zaligmakend zou zijn geweest, maar ik denk dat we allang hadden gereden als het zo was gegaan.

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #76 Gepost op: 15 September 2018, 16:16:37 »
Wat betreft het goederen vervoer zal het zo'n probleem niet meer zijn. De Nieuwe Matex is de
enigste die een aaansluiting heeft. De goederen lijn is tot Hoek van Holland weggehaald. De
Coline in Maassluis is gesloten, wordt een woonwijk.
En de ambitie om bij de Harwich boot ook met Ro-Ro vervoer naar het achterland te gaan
werken is dus denkelijk te niet gedaan. Of leggen ze bij een andere visie weer een goedkoop
lijntje Neer?  Zo gepiept.

Groet, Kees

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #77 Gepost op: 15 September 2018, 23:39:40 »
@Trainhunter,
Waarom zou men ATB-Light moeten aanleggen (Nooit van gehoord trouwens)?

Die goederentreinen gaan rijden als er géén metro's zijn de snelheid hoeft daarbij niet hoog te zijn.
Of anders gezegd, zolang er géén ATB in de infra is aangelegd is er geen ATB frequentie in het spoor en word automatisch 40 km/u afgedwongen.

Wat ik trouwens vernomen heb is dat men nog geen idee heeft hoe het aan te pakken met de goederentreinen, dwz, wie daar de regie over heeft (Prorail/RET) en hoe dat allemaal technisch te borgen...

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #78 Gepost op: 16 September 2018, 01:59:38 »
Ik moet even gaan graven in documentatie, heb ergens gelezen hoe ze het gaan regelen.
Ze gaan beide onder beveiliging rijden, waarbij de goederenvervoerders een doorgaande rijweg krijgen van overgave spoor tot en met emplacement Vulcaanhaven v.v., onder regie van de CVL RET.
Ik kom hier op terug van de week.

Overigens buiten de spitstijden gaan er gewoon, indien nodig natuurlijk, gewon goederentreinen rijden.
Dan gaan Metro's even aan de kant via het tegenspoor, het noordelijk spoor wordt dan v.v. gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 02:02:31 door Trainhunter »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #79 Gepost op: 16 September 2018, 07:11:51 »
Bestaat zoiets eigenlijk ergens op de wereld? Een metro die aan de kant moet en nodeloos van spoor moet wisselen voor een goederentrein?
Het leek me een aardig idee, maar ik begin me toch af te vragen of het ervan komt en hoe lang het dan gaat duren.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 07:20:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #80 Gepost op: 16 September 2018, 07:57:03 »
Voor de treinen zijn al klassieke seinen gebruikt welke er staan. Zo ver ik weet zou dit najaar het weer mogelijk moeten zijn om richting Vopak te rijden met goederentreinen.
Inderdaad onder regie van de RET. Zou wat raar zijn als Prorail ineens de zeggenschap zou krijgen over sporen van een heel ander railsysteem.

Goederenvervoer gaat inderdaad via het zuidelijke spoor. Bij Vlaardingen Oost is een soort strengelspoor aangelegd waarbij de 'heavy rail' iets meer van de perronrand af rijdt dan de Metro's. Na passage Vlaardingen Oost ligt een nieuw emplacementje waar locs kunnen omrijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #81 Gepost op: 16 September 2018, 08:07:27 »
Ja, er staat al veel bij de faq op de site van het project.
De bedoelingen zijn goed genoeg.

https://hoekselijn.mrdh.nl/veelgestelde-vragen-overzicht
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #82 Gepost op: 16 September 2018, 08:38:40 »
Fotodraadje? ???
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #83 Gepost op: 16 September 2018, 12:18:19 »
Nee niet meer  ;) er is zoveel gebeurt dat het een discussiedraad is geworden, sorry!
Als het project was gelopen zoals verwacht had je een prachtig foto verslag gehad, maar nu gebeurt er al maanden zichtbaar niets meer.
Buiten af en toe een Metrootje wat komt proefrijden.
Ik hoop dat we tegen de tijd dat het test- en proefbedrijf gaat beginnen het weer foto's gaan worden die we hier plaatsen  :angel:

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #84 Gepost op: 16 September 2018, 16:37:58 »
    Even een paar vraagjes/opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande:

    •   Gaan de metro's van spoor wisselen ingeval van goederen trein, in meende dat er dan metro's zouden uitvallen.
    •   Hebben/krijgen de te treinen een Hoekse Lijn uitmonstering, zoals ook Randstad Rail een afwijkende lay-out heeft?
    •   Zoveel goederen vervoer zal Van Ommeren (voorheen (Nieuwe) Matex) zeker na deze onderbreking van jaren niet genereren. Ik kan me overigens niet herinneren dat er in mijn Vlaardingse tijd veel tankwagens over dit spoor gingen.
    •   Volgens mij is een dergelijke goederen/metro-exploitatie niet uniek in het ondermaanse.



    Ronald
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 16:42:17 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #85 Gepost op: 16 September 2018, 23:07:54 »
Hoi Ronald,
Als er een goederentrein rijdt op het traject is het andere spoor beschikbaar voor metro's. Men hoopt het in de dienstregeling net tussen twee metro's een trein te kunnen laten rijden welke waarschijnlijk niet sneller gaat dan Vmax 40km/h...
De Metro's krijgen geen RandstadRail achtige uitmonstering maar behouden hun R.Net / RET jasje wat ze nu al hebben.
Enige klant die nog spoorvervoer krijgt heet Vopak. De buurman heeft weinig vervoer gehad voor de ombouw van de lijn.

Groet, Chris