Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:42:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 21:30:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 21:26:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 21:18:34
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:16:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:11:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:03:53
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 20:32:25
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:30:19
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:43:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:38:54
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
Vandaag om 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
Vandaag om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 18:50:08
Minder wissels door AP3737
Vandaag om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
Vandaag om 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
  

Auteur Topic: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw  (gelezen 25241 keer)

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #75 Gepost op: 15 September 2018, 14:12:36 »
Ik ben benieuwd hoe goed het straks gaat met RandstadRail en goederentreinen op deze lijn.
Straks ontberen de bedrijven langs de lijn bijna twee jaar hun spooraansluiting, je vraagt je dan af wat de relevantie van deze contructie dan is.

Zelf heb ik ruim 20 jaar vanuit Blijdorp naar Vlaardingen per trein geforenst. 1975/1997.
Afgezien van de herfstperiodes in de jaren negentig met enorme vertragingen toen de dubbeldektreinen gehinderd werden door blaadjes op de rails was er niets te klagen; vier treinen per uur, in de spits zelfs acht, incl. spitspendels.

Ten slotte vraag ik me af of dit alles de reiziger niet afstoot.

Ronald

Dit komt allemaal door het volgende......... General Electric die de oude lijnen opnieuw van LZB heeft voorzien geeft geen info vrij aan de concurrentie, wat mij overigens logisch lijkt. En Bombardier dacht het wel even te doen, niet dus. Die goederentreinen zijn het probleem niet, ook die beveiliging niet, Bombardier krijgt gewoon de LZB niet aan de gang zodat het werkt zoals de RET wil, nu vinden er steeds 0-absoluut meldingen plaats op de overgang achter Schiedam station, dit betekend een noodremming. Er wordt wel gereden en getest overigens. Van de week nog een setje 5402-5413 bezig gezien op Vlaardingen West en Oost.
En het is geen Randstadrail, het is Hoekselijn. Het wezenlijke verschil is het zilvergrijze materieel en als beveiliging LZB i.p.v. ZUB.
De simpele beveiliging is een vorm van ATB-light voor de goederenvervoerders heeft Bombardier in huis.

De RET had een simpel en legaal trucje moeten toepassen toen men de uitvraag deed voor het vernieuwen van het oude net, hadden ze een te lichten clausule moeten inbouwen voor de Hoekselijn, men wist toen al dat dit ging spelen. Dan had GE het kunnen meewegen en met alle bestaande beveiligingsprotocollen heel wat sneller kunnen uitrollen, de bruggen en de 100 km/u hadden de grootste uitdagingen geweest.
Ik zal niet zeggen dat dit zaligmakend zou zijn geweest, maar ik denk dat we allang hadden gereden als het zo was gegaan.

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dijks boemeltje
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #76 Gepost op: 15 September 2018, 16:16:37 »
Wat betreft het goederen vervoer zal het zo'n probleem niet meer zijn. De Nieuwe Matex is de
enigste die een aaansluiting heeft. De goederen lijn is tot Hoek van Holland weggehaald. De
Coline in Maassluis is gesloten, wordt een woonwijk.
En de ambitie om bij de Harwich boot ook met Ro-Ro vervoer naar het achterland te gaan
werken is dus denkelijk te niet gedaan. Of leggen ze bij een andere visie weer een goedkoop
lijntje Neer?  Zo gepiept.

Groet, Kees

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #77 Gepost op: 15 September 2018, 23:39:40 »
@Trainhunter,
Waarom zou men ATB-Light moeten aanleggen (Nooit van gehoord trouwens)?

Die goederentreinen gaan rijden als er géén metro's zijn de snelheid hoeft daarbij niet hoog te zijn.
Of anders gezegd, zolang er géén ATB in de infra is aangelegd is er geen ATB frequentie in het spoor en word automatisch 40 km/u afgedwongen.

Wat ik trouwens vernomen heb is dat men nog geen idee heeft hoe het aan te pakken met de goederentreinen, dwz, wie daar de regie over heeft (Prorail/RET) en hoe dat allemaal technisch te borgen...

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #78 Gepost op: 16 September 2018, 01:59:38 »
Ik moet even gaan graven in documentatie, heb ergens gelezen hoe ze het gaan regelen.
Ze gaan beide onder beveiliging rijden, waarbij de goederenvervoerders een doorgaande rijweg krijgen van overgave spoor tot en met emplacement Vulcaanhaven v.v., onder regie van de CVL RET.
Ik kom hier op terug van de week.

Overigens buiten de spitstijden gaan er gewoon, indien nodig natuurlijk, gewon goederentreinen rijden.
Dan gaan Metro's even aan de kant via het tegenspoor, het noordelijk spoor wordt dan v.v. gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 02:02:31 door Trainhunter »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #79 Gepost op: 16 September 2018, 07:11:51 »
Bestaat zoiets eigenlijk ergens op de wereld? Een metro die aan de kant moet en nodeloos van spoor moet wisselen voor een goederentrein?
Het leek me een aardig idee, maar ik begin me toch af te vragen of het ervan komt en hoe lang het dan gaat duren.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 07:20:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #80 Gepost op: 16 September 2018, 07:57:03 »
Voor de treinen zijn al klassieke seinen gebruikt welke er staan. Zo ver ik weet zou dit najaar het weer mogelijk moeten zijn om richting Vopak te rijden met goederentreinen.
Inderdaad onder regie van de RET. Zou wat raar zijn als Prorail ineens de zeggenschap zou krijgen over sporen van een heel ander railsysteem.

Goederenvervoer gaat inderdaad via het zuidelijke spoor. Bij Vlaardingen Oost is een soort strengelspoor aangelegd waarbij de 'heavy rail' iets meer van de perronrand af rijdt dan de Metro's. Na passage Vlaardingen Oost ligt een nieuw emplacementje waar locs kunnen omrijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #81 Gepost op: 16 September 2018, 08:07:27 »
Ja, er staat al veel bij de faq op de site van het project.
De bedoelingen zijn goed genoeg.

https://hoekselijn.mrdh.nl/veelgestelde-vragen-overzicht
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #82 Gepost op: 16 September 2018, 08:38:40 »
Fotodraadje? ???
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #83 Gepost op: 16 September 2018, 12:18:19 »
Nee niet meer  ;) er is zoveel gebeurt dat het een discussiedraad is geworden, sorry!
Als het project was gelopen zoals verwacht had je een prachtig foto verslag gehad, maar nu gebeurt er al maanden zichtbaar niets meer.
Buiten af en toe een Metrootje wat komt proefrijden.
Ik hoop dat we tegen de tijd dat het test- en proefbedrijf gaat beginnen het weer foto's gaan worden die we hier plaatsen  :angel:

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #84 Gepost op: 16 September 2018, 16:37:58 »
    Even een paar vraagjes/opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande:

    •   Gaan de metro's van spoor wisselen ingeval van goederen trein, in meende dat er dan metro's zouden uitvallen.
    •   Hebben/krijgen de te treinen een Hoekse Lijn uitmonstering, zoals ook Randstad Rail een afwijkende lay-out heeft?
    •   Zoveel goederen vervoer zal Van Ommeren (voorheen (Nieuwe) Matex) zeker na deze onderbreking van jaren niet genereren. Ik kan me overigens niet herinneren dat er in mijn Vlaardingse tijd veel tankwagens over dit spoor gingen.
    •   Volgens mij is een dergelijke goederen/metro-exploitatie niet uniek in het ondermaanse.



    Ronald
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 16:42:17 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw
« Reactie #85 Gepost op: 16 September 2018, 23:07:54 »
Hoi Ronald,
Als er een goederentrein rijdt op het traject is het andere spoor beschikbaar voor metro's. Men hoopt het in de dienstregeling net tussen twee metro's een trein te kunnen laten rijden welke waarschijnlijk niet sneller gaat dan Vmax 40km/h...
De Metro's krijgen geen RandstadRail achtige uitmonstering maar behouden hun R.Net / RET jasje wat ze nu al hebben.
Enige klant die nog spoorvervoer krijgt heet Vopak. De buurman heeft weinig vervoer gehad voor de ombouw van de lijn.

Groet, Chris