Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:59:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 07:51:55
Wat zit er in deze tender?
door
VAM65
Vandaag
om 07:51:25
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 07:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:44:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 07:04:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 03:21:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 00:51:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor
door
Joz
13 December 2025, 21:02:26
Zee. Land.
door
Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren
door
VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
militaire trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: militaire trein (gelezen 2559 keer)
knar46
Online
Berichten: 798
militaire trein
«
Gepost op:
31 March 2017, 21:37:54 »
Voor hen die een militaire trein willen samenstellen.
https://www.youtube.com/watch?v=AchAsfv632E&utm_source=Algemene+nieuwsbrief&utm_campaign=194173f73e-EMAIL_CAMPAIGN_2017_03_31&utm_medium=email&utm_term=0_da4896ac97-194173f73e-168960665
Knar46
Gelogd
RICROO
Offline
Berichten: 622
Re: militaire trein
«
Reactie #1 Gepost op:
02 April 2017, 09:43:07 »
Wat een gave film zeg, bedankt voor het delen.
Inderdaad een mooi samen gestelde militaire trein. De DDR voertuigen zijn vandaag de dage goed te krijgen. Leuk projectje voor de liefhebber.
Richard
Gelogd
Shay-fan
Offline
Berichten: 89
Re: militaire trein
«
Reactie #2 Gepost op:
29 July 2021, 17:37:43 »
Mijn geschiedenis met militaire treinen, van juli 1966 t/m begin maart 1968. Opkomst in Ossendrecht. Miltaire treinen vertrokken vanaf Roosendaal, in ieder geval voor mij, ik moest richting Amsterdam CS. Als oliebol beleef je dat waarschijnlijk nauwelijks bewust, het feit dat je eindelijk (na 4 weken op de lpl) naar huis mocht was alles overheersend. Na Ossendrecht 4 weken in de Elias Beekman kazerne te Ede. Als brildrager mocht ik niet naar de rijopleiding, maar werd ik toch automonteur (in jargon: onderhoudsmonteur wielvoertuigen). Vanaf hier ook weer militaire treinen naar Amsterdam CS. Tot zover ging alles vooral met mat’46 en soms een sleep Plan E en/of blokkendoosrijtuigen . Van dit vervoer herinner ik mij vooral de tochtige balgen tussen de rijtuigbakken. Na Ede, nog steeds ter overbrugging van de rijopleiding overgeplaatst naar de Knoopkazerne in Utrecht. Daar was het voor militaire begrippen een ongedisciplineerde zooi, maar ik vond niet zo erg. Vervoer: uitkijken voor de marechaussee, dan was er nog wel eens wat te smokelen in de vorm van een treintje eerder. Daarna, na weer een verblijf van 4 weken, naar de School Technische Dienst in de Kromhout kazerne, ook in Utrecht. Bij verlof werd je van af daar afgemarcheerd door de stad naar het station, een uitermate onplezierige wandeling. En weer die marechaussee en niets te ritselen!!! Na de Kromhout per auto naar de Generaal spoorkazerne Ermelo (per YA314) en vervolgens met bussen naar Seedorf. Daar moest ik nog 4 weken praktijk doen alvorens ik naar mijn uiteindelijke bestemming vertrok. Vanaf Seedorf, door stoom getrokken en in Duitse coupérijtuigen, naar Osnabrück. Daar vond een locomotiefwissel plaats. Ik denk dat we van daaraf tot Bad Bentheim dieseltractie kregen, maar dat is me ontschoten. In Bad Bentheim kwamen douane en (weer) marechaussee in de trein en een NS 1100 ervoor. Militair paspoort laten zien, bagage gecontroleerd, plafonds gedemonteerd en zo, je zou misschien wel eens een slof sigaretten bij je kunnen hebben, of nog erger sterke drank. Na Hengelo was dat gelukkig achter de rug. Alle maten kleedden zich na Hengelo om in burger, ik niet, ik had geen burger kloffie bij de hand. Tussen de Kromhout en deze trein was ik nog niet thuis geweest, en in Nederland mocht je niet “in burger” reizen. Na dit avontuur, van mijn diensttijd kan alleen de periode in Seedorf een vage glimlach op mijn gezicht brengen, genoten van een hele week verlof om me daarna te melden bij “circus blancoe” oftewel legerplaats “De Wittenberg “ tussen Stroe en Garden, onder intimi ook bekend als de "middle of nowhere". Daar heb ik nog 14 maanden als een gedetineerde gevoeld, de dichtstbijzijnde kroeg was geloof ik 3 km lopen, en daar heb ik mij maar niet aan gewaagd (om 22:00 weer binnen zijn, van kroegbezoek n.b.). Voor de op de Wittenberg gelegerden vertrokken de militaire treinen vanaf een geïmproviseerd perron aan een zijspoortje van de lijn Amersfoort – Apeldoorn, oostelijk net naast de overweg bij Stroe. Het materieel bestond vooral uit de overbekende mat’46 treinstellen. Voor het gevoel zocht de NS de meest deplorabele gevallen daarvoor uit. Voor machinisten moet het een strafmaatregel zijn geweest als ze die dingen moesten rijden. Sorry voor het lange verhaal en dat ik mij niet heb kunnen bepreken tot militaire treinen.
m.vr.gr.
Gerard
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 8001
NS tijdperk II(c)/III
Re: militaire trein
«
Reactie #3 Gepost op:
29 July 2021, 18:24:02 »
Jouw relaas past beter in
dit
draadje Gerard, dat gaat specifiek over verlofgangerstreinen.
Eric (Ook Seedorf, maar stuk later 1982-1988, als TS bij 103 VerkBat)
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
militaire trein