Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: militaire trein  (gelezen 2304 keer)


RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: militaire trein
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2017, 09:43:07 »
Wat een gave film zeg, bedankt voor het delen.

Inderdaad een mooi samen gestelde militaire trein. De DDR voertuigen zijn vandaag de dage goed te krijgen. Leuk projectje voor de liefhebber.

Richard

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: militaire trein
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 17:37:43 »
Mijn geschiedenis met militaire treinen, van juli 1966 t/m begin maart 1968. Opkomst in Ossendrecht. Miltaire treinen vertrokken vanaf Roosendaal, in ieder geval voor mij, ik moest richting Amsterdam CS. Als oliebol beleef je dat waarschijnlijk nauwelijks bewust, het feit dat je eindelijk (na 4 weken op de lpl) naar huis mocht was alles overheersend. Na Ossendrecht 4 weken in de Elias Beekman kazerne te Ede. Als brildrager mocht ik niet naar de rijopleiding, maar werd ik toch automonteur (in jargon: onderhoudsmonteur wielvoertuigen). Vanaf hier ook weer militaire treinen naar Amsterdam CS. Tot zover  ging alles vooral met mat’46 en soms een sleep Plan E en/of blokkendoosrijtuigen . Van dit vervoer herinner ik mij vooral de tochtige balgen tussen de rijtuigbakken. Na Ede, nog steeds ter overbrugging van de rijopleiding overgeplaatst naar de Knoopkazerne in Utrecht. Daar was het voor militaire begrippen een ongedisciplineerde zooi, maar ik vond niet zo erg. Vervoer: uitkijken voor de marechaussee, dan was er nog wel eens wat te smokelen in de vorm van een treintje eerder. Daarna, na weer een verblijf van 4 weken, naar de School Technische Dienst in de Kromhout kazerne, ook in Utrecht. Bij verlof werd  je van af daar afgemarcheerd door de stad naar het station, een uitermate onplezierige wandeling. En weer die marechaussee en niets te ritselen!!! Na de Kromhout per auto naar de Generaal spoorkazerne Ermelo (per  YA314) en vervolgens met bussen naar Seedorf. Daar moest ik nog 4 weken praktijk doen alvorens ik naar mijn uiteindelijke bestemming vertrok. Vanaf Seedorf, door stoom getrokken en in Duitse coupérijtuigen, naar Osnabrück. Daar vond een locomotiefwissel plaats. Ik denk dat we van daaraf tot Bad Bentheim dieseltractie kregen, maar dat is me ontschoten. In Bad Bentheim kwamen douane en  (weer) marechaussee  in de trein en een NS 1100 ervoor. Militair paspoort laten zien, bagage gecontroleerd, plafonds gedemonteerd en zo, je zou misschien wel eens een slof sigaretten bij je kunnen hebben, of nog erger sterke drank. Na Hengelo was dat gelukkig achter de rug. Alle maten kleedden zich na Hengelo om in burger, ik niet, ik had geen burger kloffie bij de hand. Tussen de Kromhout en deze trein was ik nog niet thuis geweest, en in Nederland mocht je niet “in burger” reizen. Na dit avontuur,  van mijn diensttijd kan alleen de periode in Seedorf een vage glimlach op mijn gezicht brengen, genoten van een hele week verlof om me daarna te melden bij “circus blancoe” oftewel legerplaats “De Wittenberg “ tussen Stroe en Garden, onder intimi ook bekend als de "middle of nowhere". Daar heb ik nog 14 maanden als een gedetineerde gevoeld, de dichtstbijzijnde kroeg was geloof ik 3 km lopen, en daar heb ik mij maar niet aan gewaagd (om 22:00 weer binnen zijn, van kroegbezoek n.b.). Voor de op de Wittenberg gelegerden vertrokken de militaire treinen vanaf een geïmproviseerd perron aan een zijspoortje van de lijn Amersfoort – Apeldoorn, oostelijk net naast de overweg bij Stroe. Het materieel bestond vooral uit de overbekende mat’46 treinstellen. Voor het gevoel zocht de NS de meest deplorabele gevallen daarvoor uit. Voor machinisten moet het een strafmaatregel zijn geweest als ze die dingen moesten rijden. Sorry voor het lange verhaal en dat ik mij niet heb kunnen bepreken tot militaire treinen.
m.vr.gr.
Gerard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: militaire trein
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2021, 18:24:02 »
Jouw relaas past beter in dit draadje Gerard, dat gaat specifiek over verlofgangerstreinen.

Eric (Ook Seedorf, maar stuk later 1982-1988, als TS bij 103 VerkBat)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.