Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: militaire trein  (gelezen 2302 keer)


RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: militaire trein
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2017, 09:43:07 »
Wat een gave film zeg, bedankt voor het delen.

Inderdaad een mooi samen gestelde militaire trein. De DDR voertuigen zijn vandaag de dage goed te krijgen. Leuk projectje voor de liefhebber.

Richard

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: militaire trein
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 17:37:43 »
Mijn geschiedenis met militaire treinen, van juli 1966 t/m begin maart 1968. Opkomst in Ossendrecht. Miltaire treinen vertrokken vanaf Roosendaal, in ieder geval voor mij, ik moest richting Amsterdam CS. Als oliebol beleef je dat waarschijnlijk nauwelijks bewust, het feit dat je eindelijk (na 4 weken op de lpl) naar huis mocht was alles overheersend. Na Ossendrecht 4 weken in de Elias Beekman kazerne te Ede. Als brildrager mocht ik niet naar de rijopleiding, maar werd ik toch automonteur (in jargon: onderhoudsmonteur wielvoertuigen). Vanaf hier ook weer militaire treinen naar Amsterdam CS. Tot zover  ging alles vooral met mat’46 en soms een sleep Plan E en/of blokkendoosrijtuigen . Van dit vervoer herinner ik mij vooral de tochtige balgen tussen de rijtuigbakken. Na Ede, nog steeds ter overbrugging van de rijopleiding overgeplaatst naar de Knoopkazerne in Utrecht. Daar was het voor militaire begrippen een ongedisciplineerde zooi, maar ik vond niet zo erg. Vervoer: uitkijken voor de marechaussee, dan was er nog wel eens wat te smokelen in de vorm van een treintje eerder. Daarna, na weer een verblijf van 4 weken, naar de School Technische Dienst in de Kromhout kazerne, ook in Utrecht. Bij verlof werd  je van af daar afgemarcheerd door de stad naar het station, een uitermate onplezierige wandeling. En weer die marechaussee en niets te ritselen!!! Na de Kromhout per auto naar de Generaal spoorkazerne Ermelo (per  YA314) en vervolgens met bussen naar Seedorf. Daar moest ik nog 4 weken praktijk doen alvorens ik naar mijn uiteindelijke bestemming vertrok. Vanaf Seedorf, door stoom getrokken en in Duitse coupérijtuigen, naar Osnabrück. Daar vond een locomotiefwissel plaats. Ik denk dat we van daaraf tot Bad Bentheim dieseltractie kregen, maar dat is me ontschoten. In Bad Bentheim kwamen douane en  (weer) marechaussee  in de trein en een NS 1100 ervoor. Militair paspoort laten zien, bagage gecontroleerd, plafonds gedemonteerd en zo, je zou misschien wel eens een slof sigaretten bij je kunnen hebben, of nog erger sterke drank. Na Hengelo was dat gelukkig achter de rug. Alle maten kleedden zich na Hengelo om in burger, ik niet, ik had geen burger kloffie bij de hand. Tussen de Kromhout en deze trein was ik nog niet thuis geweest, en in Nederland mocht je niet “in burger” reizen. Na dit avontuur,  van mijn diensttijd kan alleen de periode in Seedorf een vage glimlach op mijn gezicht brengen, genoten van een hele week verlof om me daarna te melden bij “circus blancoe” oftewel legerplaats “De Wittenberg “ tussen Stroe en Garden, onder intimi ook bekend als de "middle of nowhere". Daar heb ik nog 14 maanden als een gedetineerde gevoeld, de dichtstbijzijnde kroeg was geloof ik 3 km lopen, en daar heb ik mij maar niet aan gewaagd (om 22:00 weer binnen zijn, van kroegbezoek n.b.). Voor de op de Wittenberg gelegerden vertrokken de militaire treinen vanaf een geïmproviseerd perron aan een zijspoortje van de lijn Amersfoort – Apeldoorn, oostelijk net naast de overweg bij Stroe. Het materieel bestond vooral uit de overbekende mat’46 treinstellen. Voor het gevoel zocht de NS de meest deplorabele gevallen daarvoor uit. Voor machinisten moet het een strafmaatregel zijn geweest als ze die dingen moesten rijden. Sorry voor het lange verhaal en dat ik mij niet heb kunnen bepreken tot militaire treinen.
m.vr.gr.
Gerard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: militaire trein
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2021, 18:24:02 »
Jouw relaas past beter in dit draadje Gerard, dat gaat specifiek over verlofgangerstreinen.

Eric (Ook Seedorf, maar stuk later 1982-1988, als TS bij 103 VerkBat)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.