Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0 door barry1972
Vandaag om 01:17:25
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Ronald69
Vandaag om 01:14:03
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 00:52:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:38:51
Gratis gordijnen van Faller door KNed
Vandaag om 00:31:07
Draadloos Mobile Station? door KNed
Vandaag om 00:20:51
Modelspoorbaan Fleischmann door Frans Peeters
Vandaag om 00:15:04
Den Zoedel Tramt door RobK
Vandaag om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338 door 44
21 januari 2021, 22:42:25
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek? door VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg door timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History door GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen door Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
  

Auteur Topic: RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.  (gelezen 14890 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3472
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
RSU Weerstandssolderen, Bouw MK rongenwagen.
« Gepost op: 31 maart 2017, 17:32:07 »
Goedenavond,

Tijd voor een nieuw project en het leren van een nieuwe techniek:


Dit ziet er nog niet uit maar zijn de eerste oefeningen met mijn RSU, de eerste is een gemaakt met fosforzuur en een stukje lood, terwijl de bank gemaakt is met soldeerpasta.

De bank is misschien nog niet perfect, maar het principe functioneert.

En hier nog twee foto's van de opstelling:

De RSU komt van London Road Models en was een geschenk voor mijn Verjaardag.
De test delen zijn gesoldeerd met 3V. In principe is eenvoudig en snel:
Alles schoonmaken en voorbereiden, alles zo fixeren dat het niet verschuiven kan met magneetjes, Tijdens het fixeren kan men al lood en vloei opbrengen.
Alles paraat, koolstof punt op de te solderen plek houden, voetpedaal drukken tot 3 tellen, voetpedaal los laten, tot 3 tellen en klaar.
(Gelukkig heb ik nu een stabiele tafel dus wakkelt niets meer.)



De soldeer stellen zijn nog niet gereinigd.
Ik heb vooral voor deze vorm van solderen gekozen wegen de snelheid en het directe afkoelen. Ook het feit dat de bout niet warm blijft, heeft voordelen vooral als je slechte ogen hebt en dicht aan je werk zit met het gezicht. Met een normale loodbout zat ik er met mijn neus bovenop, nu kan ik op iets meer afstand gaan, tellen en klaar.

De opstelling is nog niet perfect maar ik merk zo snel wat ik nodig heb en wat ik weglaten kan. Maar het resultaat van de eerste 3 soldeer stellen is niet slecht.

Ik heb even hier een separaat draadtje geopend voor alle vragen rondom deze vorm van solderen.

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 04 april 2017, 22:22:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: RSU Wiederstands solderen
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2017, 19:04:39 »
Ha Joke,

Ik gebruik naast de vlam, een regelbaar soldeerstation en meerdere soldeerbouten een weerstand soldeer apparaat van MMS, ook Engels fabrikaat.
Daarnaast pas ik ook soldeer van verschillende smelttrajecten en soldeerverf toe, al dan niet met een spaarzame toevoeging van fosforzuur en/of soldeervet.

Messing heeft de onaangename eigenschap dat het snel oxideerd. Vooraf reinigen is dan ook altijd aan te bevelen al hangt het van de vorm van de te solderen onderdelen af. Messing gietwerk heeft vaak nog residuen van een lossingsmiddel of gipsrestanten van het gietprocedé.

Ik gebruik hiervoor polijstlinnen - voor vlakke onderdelen op een plat vlak gelijmd - en een ooit bij Ferro Suisse aangeschafte 'Stahlpinsel'. Glasvezelpotloden gaan ook al loop je daar het risico dat stukjes glasvezel in je vingers komen die met de nodige moeite (zoeken met een goede pincet) te verwijderen zijn. 

Een stalen ondergrond is handig als je met magneten werkt; echter je kunt je werkstuk ook daaraan vastsolderen. Ik gebruik ook een plakje met daarop een plaat aluminium gelijmd. Is niet magnetisch maar soldeert ook niet vast. het kan door het verlijmen ook enigszins kromtrekken waardoor het vlakke - zeker bij grote werkstukken - weer weg is. Misschien is hier een geschroefde sandwich - staal- en aluminiumplaat - het beste compromis. Reiniging van ondergrond, werkstuk en gereedschap is sowieso een uiterst nuttig gebeuren. De toegepaste stoffen tasten zowel staal als aluminium aan.

Je zult gemerkt hebben dat de kabels e.d. van het weerstand apparaat behoorlijk warm kunnen worden. Een degelijke elektrische verbinding is echt essentieel vanwege de hoge stroomsterkte.

Groet, Rob









Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2017, 20:39:25 »
Beste aanschaf die ik in het afgelopen jaar gedaan heb.  Iedereen zou zo'n ding moeten hebben. (y) Om een of andere reden heeft het mythische proporties aangenomen, alsof het alleen voor experts zou zijn. Het juist makkelijker dan een gewoon soldeerapparaat. Het enige waar ik aan moest wennen is dat je niet een streep kan strekken om gleuven op te vullen, zoals ik met een traditioneel soldeerapparaat doe. Je moet het op zijn plek houden en het metaal warm maken, dan vindt de soldeer zijn plekje. Het is het beste voor spotsolderen. Dingen die een paar millimeter van elkaar liggen, kunnen onaangetast blijven. Maar ernaast gebruik ik nog steeds het andere soldeerapparaat en ook nog een vlammenwerper.

Ik zie dat je mijn vormgeving gekopieerd hebt om de standen aan te geven. Als je een mailtje had gestuurd, had ik je de plastic stickers met de opschriften toegezonden. Die heb ik uit mijn papiersnijder gehaald. Verder heb ik met de 3D printer een dop gemaakt voor de stift. Ik was het zat dat ie, als ie niet in gebruik was, wel eens op de grond donderde en omdat het gewoon een dikke potloodpunt is, brak die dus. Het is eigenlijk gewoon een buisje die ik er omheen geschoven heb.

3V is wel heel erg veel voor dat bankje. Dan heb je grote kans dat je dunne strips gaat verbranden (het breekt). Begin laag en als er niets gebeurd na een paar seconden, zet je 'm een halve Volt hoger. Het meeste doe ik op 1,5, 2 of 2,5V. Hoger (3.0) ga ik alleen als het om messing gietstukken gaat of dikkere lagen metaal. Hoger ben ik nog niet gekomen. Ik werk op een stalen plaat. Aan de voorzijde heb ik een stukje karton met dezelfde dikte gelegd. De reden dat jij zo hoog brand, is volgens mij omdat je rechtstreeks op een dik stuk staal werkt. Die trekt alle hitte weg. Ik leg een deel van het object op de plaat, het te solderen onderdeel op het karton. Zo heb je wel contact, maar gaat de hitte alleen naar je object. Op deze manier zou je met 3V het bankje verbranden.

Ik neem het allemaal niet zo serieus. De stalen plaat ligt gewoon op de zwarte kabel, ziet niet vast maar klem zat. Magneten gebruikte ik in het begin, maar nu zet ik het vast tussen zware stalen blokken. Zo kun je veel sneller werken. Ook houd ik het te solderen object vlak naast het soldeerpunt vast. Als je niet te heet brand, kan dat gewoon.

Ik vond het wel verrassend dat al het metaal dat direct en indirect in contact is geweest met het apparaat snel gaat roesten. Dus je moet af en toe wel schuren om het contact te behouden.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2017, 20:43:30 »
Zo zit de kabel vast:



Dit is ook een interessante constructie om een uitstekend object op zijn kop te solderen en verbinding met de plaat te houden. Tegenwoordige doe ik dit veel sneller en beter met de vlam. Maar het gaat om het principe.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2017, 22:33:16 »
Klein voorbeeld van een stukje huisvlijt in bewerking.


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4100
    • Modeltrein projecten
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2017, 22:44:32 »
Leuk, waar vertel je daar meer over? En hoe helpt het WS je daarbij?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3472
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2017, 08:54:53 »
Rob en Sven,
bedankt voor de reacties.
Wat betreft de grondplaat ik had een vernikkelde staalplaat gekregen, maar die werkte niet goed. Vandaar dat ik op mijn winkelhaak teruggegrepen heb. Als ik lees wat Sven gebruikt aan stroom dan ga ik vandaag maar eens naar de bouwmarkt om te zien of ik staalblokjes vindt en een dunnere  staalplaat.
En nog poetslinnen als ik geluk heb.

Gisteren maar eens de beschrijving van mijn 18 luiler van MK gelezen. Dat wordt de eerste kit die ik ga proberen. Daarnaast wordt er ook nog aan tramrails getest.
Gr. Joke

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
    • Mijn van-alles website
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2017, 11:38:40 »
Om een of andere reden heeft het mythische proporties aangenomen, alsof het alleen voor experts zou zijn.
Als je de prijzen van die dingen ziet, vind ik dat niet zo heel raar ;)
Ik neem het allemaal niet zo serieus. De stalen plaat ligt gewoon op de zwarte kabel, ziet niet vast maar klem zat.
Toch zou het me niet verbazen als je daar behoorlijk wat vermogen kwijtraakt en opstookt in hitte. Vermoedelijk dat de dikke kabel en de plaat de nodige hitte afvoeren, maar ik zou toch zeker een mechanisch stevige verbinding aanbrengen.

Overigens vind ik het apart te lezen dat de kabels 'nogal warm' worden. Bij een commercieel apparaat verwacht ik dat niet echt. Ik ben zelf niet voor niets naar 2 kabels van 4 mm2 gegaan, omdat de 1,5 mm2 kabels die ik daarvoor gebruikte, gewoon te warm werden naar mijn mening (vooral omdat er krokodilklemmen aan de uiteinden gesoldeerd zijn: als de kabel zo warm wordt, wordt de soldering ook steeds belast)
Ik vond het wel verrassend dat al het metaal dat direct en indirect in contact is geweest met het apparaat snel gaat roesten. Dus je moet af en toe wel schuren om het contact te behouden.
Grappig, daar heb ik nog nooit last van gehad. Is dat misschien niet eerder een gevolg van vloeimiddelen?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2017, 12:33:41 »
Citaat
Toch zou het me niet verbazen als je daar behoorlijk wat vermogen kwijtraakt en opstookt in hitte.
Ik soldeer niet op de plaat, maar op een stuk karton naast de plaat, contact houdend met de plaat (zie eerder bericht). Als je je object op de plaat legt, verlies je inderdaad vermogen. Een klein vierkant stalen plaatje is dus eigenlijk wel genoeg, dat hoeft niet groot te zijn als je met kleine modellen werkt.
Citaat
Grappig, daar heb ik nog nooit last van gehad. Is dat misschien niet eerder een gevolg van vloeimiddelen?
Het gaat niet om plekken waar vloeimiddel komt. Wel waar er elektrisch contact is geweest.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2017, 20:35:27 »
Ik gebruik een stuk dik MDF , laagje (keuken) aluminium folie erover spannen en vastzetten met een stukje tape .
Gat boren , daar een slotbout doorheen , dan een grote ring en vastzetten met een vleugelmoer .
Hiertussen kan je dan eventueel met een kabelschoen de massa kabel klemmen .
Als na een poosje het aluminiumfolie lelijk wordt of kapot gaat , vleugelmoer los en een nieuw stukje spannen .
Werkstuk erop en goed aandrukken dan gaat alles prima .

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11055
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2017, 20:46:00 »
Dit dus:


Toevallig lag het net voor mijn neus.  ;)

Leen.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2017, 20:51:26 »
Das sneller dan opgeschreven  ;D de mijne ligt ff te ver weg .

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3472
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2017, 21:45:36 »
Goedenavond,
bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Heb weer wat dingen uitgeprobeerd en merk dat bij mij werkelijk minimaal 2 V nodig is om een smelt/warmte ontwikkeling te krijgen.
Ik heb nu nog steeds de krokodil klem in gebruik en misschien ligt het aan die.

Heb vandaag ook geprobeerd met rails op een biels solderen. Helaas zijn 2 van de 4 er weer afgevallen. ergens klopt iets nog niet helemaal ???
Wat ik aan het hele verhaal van verlies niet helemaal versta is dat ik veel berichten op het net zie waar wel degelijk een tamelijk grote dikke plaat gebruikt wordt. Als ik mijn eerste testen vergelijk met de opstelling van Sven dan is bij hem wel degelijk meer staal voorhanden als bij mijn eerste tests.

Ergens schijn ik ook iets fout te doen met mijn combi van soldeer en vloei. Ik heb een grote fles Phosphorzuur gekocht en heb het gevoel dat die niet helemaal doet wat ik verwacht. ::)

Ik heb nog een onbekende Soldeervet met een kleine hoeveelheid Zn. maar geen verder beschrijving die ik ook nog uitproberen wil. En tenslotte het soldeervloeimiddel van Sommerfelt wat eigenlijk E39 is- Dus eigenlijk de soort die iedereen afraadt.

Overigens het vertinnen lukt met de RSU maar daarna het verbinden niet. Ik krijg op de rails een mooie laag op de zijkant van de rails maar er niet onderdoor. ???

Ik geloof ik ben niet in de wieg gelegd voor messing solderen ;D

Gr. Joke
die weer verder klungelt....

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11055
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2017, 21:58:23 »
Gewoon doorgaan en geef het nooit op. Dan komt het vanzelf een keer, zeker met zo'n mooi apparaat van LRM.
Voor messing kun je als flux een 12 - 15% oplossing van fosforzuur gebruiken. Ik weet niet wat er gebeurt als je het fosforzuur onverdund gebruikt.  :-\

Meestal vertin ik het messing gewoon eerst met de bout en gebruik de RSU alleen om het soldeer tussen de twee componenten te laten smelten.
Soms gebruik ik soldeerpasta, daar zit al flux doorheen.

Na het solderen maak ik tegenwoordig de verbinding schoon met een oplossing met baking soda om het zuur te neutraliseren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 22:01:24 door St00mboy »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3472
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RSU Weerstandssolderen, ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2017, 22:54:48 »
Goedenavond,

@Leen, gelukkig is opgeven nog geen optie voor mij. Maar de frust moet er soms uit.

Dus de kelder opgeruimd, een bord alla Leen en Ronald gebouwd en nog een keer geprobeert.
Met het onbekende Soldeer vet en de 188 soldeer van Houten. Met dit als resultaat:



Daarna in Soda gepoetst.
Leen bedankt voor je tip van Bakingsoda, ben namelijk door mijn Soda heen en dat is hier moeilijk te krijgen. (y)

Hopelijk houdt het tot morgen 8)
Gr. Joke