Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?  (gelezen 5399 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Gepost op: 24 maart 2017, 15:23:46 »
Hallo,
Ik heb hier wissels in de Fleischmann 1700/6000 railmateriaal-serie met de opsteekbare wisselaandrijving.
Met een daarvan heb ik het volgende probleem:
met goed opgestoken aandrijving en electrisch bediend (lampaansluiting Flmn trafo) werkt de wissel niet goed: de bewegende railtongen komen niet tot in contact met het bedoelde eindpunt (de railstaaf), zodat de wissel niet geheel 'om' is. Dit is in beide richtingen.
Het uit de aandrijving stekende palletje (voor handbediening) bereikt ook niet de twee uiteinden van het sleufje waarin het zich beweegt.
Andere wissels van dit type, op dezelfde wijze (trafo, bedrading) aangestuurd gaan wel geheel 'om'.
Wanneer ik de aandrijving eraf trek en de wissel met de hand bedien (door middel van het zijdelings uitstekende hendeltje), werkt de wissel wel goed en gaat geheel 'om' en de mechaniek beweegt soepel en zonder zware punten.
Ik veronderstel daarom dat de magneetspoel van de aandrijving niet helemaal fris en fruitig is, maar kan me niet goed voorstellen dat daar iets aan te repareren is.

Heeft iemand een suggestie of is de aandrijving iets voor de vuilnisbak?

Dank van oudebiels

« Laatst bewerkt op: 27 maart 2017, 19:01:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2017, 15:32:05 »
Het zou kunnen dat het veertje in de wisselaandrijving, een soort trapeziumvormig geval, vies is. Idem de print aan de andere kant. Poetsen, dan voorzichtig weer in elkaar zetten zodat de bovenkant van het veertje in het gat van het beweegbare plastic gedeelte valt. Dan de boel dichtmaken. Zorg dat het veertje niet eruit springt. Dit soort veertjes zijn ook los te bestellen.
Succes

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2017, 21:42:00 »
Hi

De Fleischmann wisselaandrijvingen willen wel eens zwaar lopen. Dat is makkelijk na te gaan door het palletje op de aandrijving heen en weer te bewegen.
Soms wordt dat veroorzaakt doordat het deksel te strak zit, waardoor de plastic grendel niet soepel kan bewegen. het kan ook zijn dat alles een beetje vastzit. Dat is goed te verhelpen. De wisselaandrijving moet dan voorzichtig worden gedemonteerd en alle onderdelen moeten worden schoongemaakt. Soms moet de grendel ook iets worden bijgevijld omdat hij net iets aanloopt. Als je digitaal rijdt kun je meteen de afschakelveer eruit halen en de verbindingen doorsolderen. Dat scheelt een boel ellende.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2017, 10:27:22 »
Net wat Dirk schrijft: in een plastic zakje de aandrijving openen. Alles goed schoonmaken en eventuele braampjes afvijlen. Oude wissels zijn misschien wat gekrompen waardoor je de bewegende delen met vijlen wat meer ruimte moet geven.
Doet ie het daarna nog steeds net echt goed, dan opvoeren.

Heb je ooit een Kreitler, Zundapp of Yamaha gehad?
Cylinder vervangen, uitlaat, spruitstuk, carburator, alles vervangen en racen.

Dat kun je ook doen met wisselaandrijving.
Die FLM wissels doen het een stuk beter met een spanning van ca 18V ipv de 14V van de FLM trafo.
Bij mij krijgen de wissels 18V, en dat gaat als de gesmeerde bliksem.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2017, 17:45:40 »
Hoi

Voordat je de aandrijving weg gooit:
check even de veerkracht van het wissel zelf.( zonder opgestoken aandrijving)
De aandrijving heeft de veerkracht van het wissel nodig om helemaal om te gaan
Als je de wisseltongen beweegt mag het hendeltje niet mee omgaan en de tongen moeten terugveren in de oorspronkelijke stand
als je deze weer loslaat. Als dat het geval is ( in beide standen proberen) dan is het wissel goed.
Op een "lamme"wissel wil een goede aandrijving ook nog wel eens haperen.

Gr. Ron

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 17:50:19 door v140 »
Gr. Ron

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2017, 10:44:35 »
Heb je de aandrijving al op een andere wissel geprobeerd? Of een andere aandrijving op deze wissel? Dan weet je waar het probleem zit.
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2017, 12:42:00 »
check even de veerkracht van het wissel zelf.( zonder opgestoken aandrijving)
Op een "lamme"wissel wil een goede aandrijving ook nog wel eens haperen.
Hallo,
Het lijkt erop dat Ron met de hoofdprijs gaat strijken..  ;)
Wanneer ik zowel bij een goedwerkende wissel/aandrijving als de slechtwerkende wissel/aandrijving combinatie de aandrijving aftrek en de betreffende wissel met de hand (aan het zijdelings uitstekende handeltje) bedien, gaat de slechtwerkende wissel zonder enige weerstand 'om', maar de goedwerkende wissel lijkt 'over een zwaar punt' te gaan en als het ware naar de andere stand te 'vallen' (beetje zoals bij de grootspoor wissels).
Mijn voorlopige conclusie is dat er in de slechtwerkede wissel iets niet okay is, maar dat ie in de huidige toestand (en zonder aandrijving) goed geschikt zal zijn als passieve 'openrijdwissel', zonder dat er gevaar voor ontsporingen gaat ontstaan.
Iets voor een keerlus dus, alleen heb ik geen plek voor een keerlus..  ;D

Maar ik ben nog open voor betere gedachten.
Groet van oudebiels

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2017, 13:45:20 »
Maar ik ben nog open voor betere gedachten.
Ik heb er wel andere gedachten over, maar ik weet niet of je die beter vindt. :)
Durf het haast niet te zeggen, maar ik doe het toch: gooi die spoelenaandrijvingen weg en zet er een goeie motoraandrijving onder. Zijn nauwelijks duurder dan zo'n spoelending, maar veel betrouwbaarder.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2017, 14:37:39 »
Je kunt kijken of de wissel zelf stuk is door de onderplaat heel voorzichtig los te halen. Waarschijnlijk is het veertje weg of zit het los.
Je kunt bij de modelspoorwinkel elk onderdeel van een Fleischmann wissel kopen, dus ook dat is te repareren.
Als je het veertje op zijn plek hebt en de onderplaat weer moet aanbrengen heb je een stanleymes nodig of andere lange dunne strip. Die leg je plat op het gemonteerde veertje, dan de onderplaat erop leggen en vervolgens het mes (of de strip) wegtrekken. Dan kun je de onderplaat weer vastzetten door de lipjes weer om te buigen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2017, 15:53:35 »
Hallo oudebiels.

Zit het lipje waar de wissel mee omgezet wordt wel goed erin. ( Steekt het misschien verder of minder ver uit dan bij de goede wissels ).
Dit kun je er misschien een keer uithalen, en opnieuw er in steken.

Jos

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2017, 19:00:15 »
Je kunt kijken of de wissel zelf stuk is door de onderplaat heel voorzichtig los te halen. Waarschijnlijk is het veertje weg of zit het los.
Het probleem daarbij is dat ik de wissel al een keer op deze wijze los had, waarbij ik zag dat het vorige baasje er ook minstens een keer zo aan had gewerkt.
Nu weet ik uit mijn kindertijd nog dat die metalen 'omgevouwen' lipjes waarmee de onderplaat aan de rest vast zit na een paar keer heen en weer buigen afbreken...  :(
Als ik het me goed herinner vond ik bij het openmaken:
een ronde ring met drie armpjes van koperstrip die stroomverbindingen naar de railstaven doorschakelden, een ronde verhevenheid in de onderplaat waar deze ring om draaide, een verbinding met het uitwendig zichtbare bedienhandeltje en een lange rechte verende staaf die de wisseltongen heen en weer schoof door een verbindingsstukje tussen de bielzen heen en weer te schuiven.
Moeten er nog verdere veertjes aanwezig zijn dan? (het kan dus zijn dat de vorige reparateur iets heeft laten ontsnappen of heeft weggelaten).
Ik weet even nog niet wat het beste te doen.

Groet van oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2017, 19:06:21 »
Durf het haast niet te zeggen,
Die Klaas toch  ;D
Om nou de hele zaak te gaan ombouwen omdat er een wissel niet wil (de andere werken zo te zien goed in de fabrieksuitvoering)....?
Ondanks hevig Pokonnen willen er aan mijn Ficus benjamina nog steeds geen briefjes van 50 groeien...
Ik wil eventueel wel een stekkie van de jouwe  (y)

Groeten van oudebiels

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2017, 13:30:34 »
Hallo OudeBiels,

Er moet in de wissel ook nog een haarspeldveertje zitten. Daarvan moeten de omgezette uiteinden in de 1 mm gaatje van de hefboompje zitten. Als je het precies wilt weten, moet ik er even een foto van maken. Dan maak ik er meteen een van de truc met het stanleymes.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2017, 13:35:28 »
 
Hallo Dirk

Die techniek wil ik ook wel eens ziens
Waar was je toen afgelopen zaterdag op mijn baan een Fleischmann profi engelse wissel volledig vastsloeg ;D.
Heb het ding weggegooid en vervangen door een nieuwe.

Gr. Ron
Gr. Ron

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2017, 14:22:12 »
Citaat
Heb het ding weggegooid en vervangen door een nieuwe.

De allerbeste oplossing! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl