Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?  (gelezen 5864 keer)

Jack62

  • Gast
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2017, 14:27:20 »
 ??? Bijna 1 pagina vol geschreven over iets simpels.
Ja, de fleischmann profi wissels en aandrijving zijn te repareren.
Regelmatig gedaan. KLAAR.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26640
    • Pagina van klaas
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2017, 14:55:06 »
Ach ja, niet iedereen is hetzelfde. Als bij mij iets niet werkt dan ga ik het gewoon slopen om achter de oorzaak te komen. Het risico dat ik het dan naar de eeuwige jachtvelden help neem ik op de koop toe. Maar niet iedereen is zo vermetel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2017, 17:20:43 »
??? Bijna 1 pagina ..... KLAAR
Worden mensen hier agressief van het regelmatig repareren van Fleischmann wissels??

oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2017, 09:42:56 »
Er moet in de wissel ook nog een haarspeldveertje zitten. Daarvan moeten de omgezette uiteinden in de 1 mm gaatje van de hefboompje zitten.
Hallo Dirk,
Kun je me aan de hand van het plaatje in de pdf-file "6044-6645 set" op de pagina
"http://www.fleischmann-ho.nl/e/downloads/trainsheets.htm"
aangeven om welk onderdeel het gaat?
Het kleine dingetje bij de rechterpijl bij 566044 misschien, want dat heb ik niet gevonden?
Dank voor je hulp.
Groet van oudebiels

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2017, 15:19:42 »
@Oudebiels,

Allereerst bedankt voor de interessante website. Ik denk inderdaad dat dat het missende onderdeel is. Ik zie bij de plaatjes van de modelspoorwissels geen haarspelveertje (764405), die in de Profiwissels wel zit, maar daar zit weer niet zo'n driehoekig pijltje in. Ik denk dus dat dit pijltje zorgt voor het omklappen, samen met de hevel.

@Ron,
Op de door Oudebiels aangegeven site staat ook het binnenste van de Engelse wissel van Fleischmann Profirails.
Zie: http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/rails/6164-6165-6166-6167.pdf.
Wel de zaak heel voorzichtig openen, want die kleine veertjes kunnen vliegen als de beste en makkelijk vele malen hun eigen gewicht aan vracht meenemen. Als het tegenzit is de helft van je wissel leeg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2017, 18:47:20 »
Beste allemaal:
Die Hans Grasmaijer heeft een prima opmerking. Ik heb ca 40 FLM  modelspoor-wissels en tot voor enige tijd bediend met de bekende groene doosjes / schakelaars. Veel storingen en een aantal niet goed / volledig omzetten. Sinds kort alles aangesloten via de DIGIKEIJS 4018 decoders. PERFECT!! 18 volt en krachtig goed omzetten; op eentje na geen problemen meer.
Succes, groet
marius

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #21 Gepost op: 31 March 2017, 22:41:06 »
Beste allemaal,

Niet(s) weggooien, niet nodig en niet duurzaam.

FLM 1700 (en oudere) wissels kunnen prima worden (her)gebruikt:

1. Inderdaad, 18V voedingsspanning

2. Het kleine, trapeziumvormige veertje op de printplaat in het spoelhuis eruit nemen. Dat wat het veertje doorverbindt met een draadje keurig doorverbinden. Moderne aanstuurders (met name in de digitale wisseldecoders) vormen keurig een korte puls. Dat veertje doet mechanisch hetzelfde, maar raakt vervuild etc. Dus, doorverbinden en de decoders de puls laten maken (ca. 100 ms is genoeg).

Foto:



3. Hele oude FLM wissels willen wel krimpen. De versie met vier kontaktklemmen naast het spoelhuis.  Het kunststof van de bielzen e.d. wordt enkele procenten kleiner.
Voor het wissel zelf niet erg. Maar, wel voor de aandrijfhefboom. Een dun pertinax plaatje dat dan schuurt tegen een biels die er net achter ligt. Kun je ook prima zien gebeuren. Oplossing: met een scherp mesje of een vijltje wat bielsmateriaal weghalen. Daardoor kan de hefboom en dus de wisseltong weer soepel heen en weer.

Veel plezier ermee! Zelf alleen maar die wissels en inmiddels bijna allemaal via 2. aangepast. Werken perfect.

Groet!

Bart


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2017, 13:27:07 »
Ik kan Bert Sanders alleen maar gelijk geven. Mijn Fleischmann N wissels stopten na enige jaren. Na wat zoeken en meten kwam ik erachter dat het trapeziumvormige veertje zijn werk niet meer deed en verbuigen hielp niet. Veertje eruit en vervangen door een draad(je) en zie de wissels werken weer. Bedienen via het groene kastje gaat nog steeds, maar je moet wel op tijd de knop loslaten, anders gaat je wissel letterlijk in rook op. Voeding spanning van 14V ac ook verhoogd naar circa 18V dc (zal ook wel geholpen hebben).

Succes met ombouwen!

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.