Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 10:27:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 10:23:33
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:04:26
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:52
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 08:58:41
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:12:28
NL-baan in Canada door einte
Vandaag om 07:48:37
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 07:29:46
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
  

Auteur Topic: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?  (gelezen 6024 keer)

Jack62

  • Gast
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2017, 14:27:20 »
 ??? Bijna 1 pagina vol geschreven over iets simpels.
Ja, de fleischmann profi wissels en aandrijving zijn te repareren.
Regelmatig gedaan. KLAAR.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26850
    • Pagina van klaas
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2017, 14:55:06 »
Ach ja, niet iedereen is hetzelfde. Als bij mij iets niet werkt dan ga ik het gewoon slopen om achter de oorzaak te komen. Het risico dat ik het dan naar de eeuwige jachtvelden help neem ik op de koop toe. Maar niet iedereen is zo vermetel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2017, 17:20:43 »
??? Bijna 1 pagina ..... KLAAR
Worden mensen hier agressief van het regelmatig repareren van Fleischmann wissels??

oudebiels

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2017, 09:42:56 »
Er moet in de wissel ook nog een haarspeldveertje zitten. Daarvan moeten de omgezette uiteinden in de 1 mm gaatje van de hefboompje zitten.
Hallo Dirk,
Kun je me aan de hand van het plaatje in de pdf-file "6044-6645 set" op de pagina
"http://www.fleischmann-ho.nl/e/downloads/trainsheets.htm"
aangeven om welk onderdeel het gaat?
Het kleine dingetje bij de rechterpijl bij 566044 misschien, want dat heb ik niet gevonden?
Dank voor je hulp.
Groet van oudebiels

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2017, 15:19:42 »
@Oudebiels,

Allereerst bedankt voor de interessante website. Ik denk inderdaad dat dat het missende onderdeel is. Ik zie bij de plaatjes van de modelspoorwissels geen haarspelveertje (764405), die in de Profiwissels wel zit, maar daar zit weer niet zo'n driehoekig pijltje in. Ik denk dus dat dit pijltje zorgt voor het omklappen, samen met de hevel.

@Ron,
Op de door Oudebiels aangegeven site staat ook het binnenste van de Engelse wissel van Fleischmann Profirails.
Zie: http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/rails/6164-6165-6166-6167.pdf.
Wel de zaak heel voorzichtig openen, want die kleine veertjes kunnen vliegen als de beste en makkelijk vele malen hun eigen gewicht aan vracht meenemen. Als het tegenzit is de helft van je wissel leeg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2017, 18:47:20 »
Beste allemaal:
Die Hans Grasmaijer heeft een prima opmerking. Ik heb ca 40 FLM  modelspoor-wissels en tot voor enige tijd bediend met de bekende groene doosjes / schakelaars. Veel storingen en een aantal niet goed / volledig omzetten. Sinds kort alles aangesloten via de DIGIKEIJS 4018 decoders. PERFECT!! 18 volt en krachtig goed omzetten; op eentje na geen problemen meer.
Succes, groet
marius

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #21 Gepost op: 31 March 2017, 22:41:06 »
Beste allemaal,

Niet(s) weggooien, niet nodig en niet duurzaam.

FLM 1700 (en oudere) wissels kunnen prima worden (her)gebruikt:

1. Inderdaad, 18V voedingsspanning

2. Het kleine, trapeziumvormige veertje op de printplaat in het spoelhuis eruit nemen. Dat wat het veertje doorverbindt met een draadje keurig doorverbinden. Moderne aanstuurders (met name in de digitale wisseldecoders) vormen keurig een korte puls. Dat veertje doet mechanisch hetzelfde, maar raakt vervuild etc. Dus, doorverbinden en de decoders de puls laten maken (ca. 100 ms is genoeg).

Foto:



3. Hele oude FLM wissels willen wel krimpen. De versie met vier kontaktklemmen naast het spoelhuis.  Het kunststof van de bielzen e.d. wordt enkele procenten kleiner.
Voor het wissel zelf niet erg. Maar, wel voor de aandrijfhefboom. Een dun pertinax plaatje dat dan schuurt tegen een biels die er net achter ligt. Kun je ook prima zien gebeuren. Oplossing: met een scherp mesje of een vijltje wat bielsmateriaal weghalen. Daardoor kan de hefboom en dus de wisseltong weer soepel heen en weer.

Veel plezier ermee! Zelf alleen maar die wissels en inmiddels bijna allemaal via 2. aangepast. Werken perfect.

Groet!

Bart


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Opsteekbare electromagneetaandrijving Flmn wissel: repareerbaar?
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2017, 13:27:07 »
Ik kan Bert Sanders alleen maar gelijk geven. Mijn Fleischmann N wissels stopten na enige jaren. Na wat zoeken en meten kwam ik erachter dat het trapeziumvormige veertje zijn werk niet meer deed en verbuigen hielp niet. Veertje eruit en vervangen door een draad(je) en zie de wissels werken weer. Bedienen via het groene kastje gaat nog steeds, maar je moet wel op tijd de knop loslaten, anders gaat je wissel letterlijk in rook op. Voeding spanning van 14V ac ook verhoogd naar circa 18V dc (zal ook wel geholpen hebben).

Succes met ombouwen!

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.