Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 26868 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Gepost op: 21 maart 2017, 22:33:31 »
Sinds kort in het bezit van twee messingbouwpakketten van Gert Arkema voor bovengenoemde rijtuigen en aangezien veel onderdelen hetzelfde zijn of overeenkomen bouw ik ze samen en dus ook een gezamenlijk draadje, is wel zo makkelijk.

Dit zijn ze dus:





Met transfers en een zakje moertjes, boutjes en pijpjes.

Zelf nog te zorgen voor buffers, dakventilatoren, gaslampschoorsteentjes of hoe die ook heten en draaistellen met wielen.
Ohja en koppelinghouders met koppelingen.

Zodadelijk meer.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2017, 14:54:36 door 44. Reden: op verzoek titel aangepast »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2017, 22:35:45 »
Zelf nog te zorgen voor  dakventilatoren, gaslampschoorsteentjen of hoe die ook heten .

Stephan.

Bij Mitropa noemen we dat daktuutjes  (y)
Veel plezier bij het bouwen  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2017, 22:51:25 »
Ben al een ietsje verder:

Ga een beetje kris kras door de bouwbeschrijving heen dus begonnen met de onderstellen.



Zaten er drie bij, navraag leerde dat dat was omdat het buiglijntje wat te diep was bij één exemplaar zodat de bufferbalk er snel afviel.
En dat klopt.
Het voordeel is wel dat de stelbalken makkelijker en met een scherpere hoek bogen dus ik denk dat ik die toch maar gebruik.
Ik kan er i.i.g. eentje verprutsen.



Buigen heb ik in een klein bankschroefje gedaan en dan stukje bij beetje en dan het laatste stukje buigen zo strak en haaks mogelijk, je krijgt anders makkelijk op de hoek van de stelbalk tussen de vouwlijnen wat ronde hoekjes en dat vind ik niet mooi.




« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 22:57:13 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2017, 23:14:45 »
Ben eerst maar een wat soldeervrije dingen gaan doen.
De draaistellen. Deze komen weer van de bekende Fleischmann pruisen bakken.



Links eentje van een kortgekoppeld exemplaar en rechts een oude.

Er zitten twee draaistelbevestigingen bij die je in een blokje moet buigen en dan door de bodemplaat steken, hierin past weer een klein buisje dat als draaipunt dient.
Een van de vier had een te klein gat en moest ik uitvijlen.





Voor een Fleischmann draaistel is het draaipuntbuisje te klein zodat ik die verdikt heb met een stukje buis van een Mc. Donalds vlaggetje.





Er zitten ook enkele ringetjes bij om het rijtuig op de goede hoogte te krijgen maar het gaatje in de ringetjes is gemaakt voor het boutje en past niet over het draaipuntbuisje heen dus die gaten moesten ook uitgevijld worden.
En dan ziet het er zonder draaistel zo uit:



En komt het met één ringetje tussen draaistel en onderstel aardig op hoogte.



Voordat de bodemplaat gebogen wordt is het handig als je een kk mechaniek gebruikt eerst het gat voor het mechaniek te openen.

Stephan.




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2017, 23:18:05 »
Hierboven zie een klein Symoba mechaniekje maar het rijtuig is voorbereid om er met 3 M1 boutjes een groot eh ben het merk even kwijt maar deze dus en dan voor de helft,





,op te monteren.

Ik gebruik de Symobas, die heb ik nog genoeg.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2017, 23:33:17 »
Oh ja om ruimte te maken voor de koppeling moet er nog wel het een en ander uit de draaistellen worden geknipt, ook moeten alle staafjes die op het draaistel bij het draaipunt zitten worden weggesneden.

En toen had ik wel eens zin in vlammen, en om wat warm te draaien met de gashouders begonnen.
Eerst de eindkappen bolmaken en de binnenkant van de pijpje ontbramen.



Dat was niet bol genoeg dus nog eens:



Dan heb je vier kapjes, de steunen voor de gaspijpen gebogen en de boel in elkaar gesoldeerd en netjes geschuurd.





Vergeet de moertjes niet op de steuntjes, hiet niet te veel soldeer anders komt er soldeer in de moertjes en dat is later weer lastig.

Stephan.


« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 23:36:36 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2017, 23:57:45 »
Zo en nou komt er zo een vraag.

Het dak leek mij wel leuk.



Het dak van de AB met de eindschotten van de bak (de typen voor mijn tijdperk jaren 50) voor de bolling en de onderdelen voor de waterbakken.
Die heb ik gebogen om het handvat van een mesje, een boortje kan ook weet de diameter zo niet maar kan het evt. wel nameten.
Wel even flink met het schuurpapier erover om de buigribbels eruit te krijgen.



Dak gebogen door veel rollen op piepschuim, schijnt ook op een theedoek te kunnen, kwam toch nog een knikje in, na wat buigen en schuren de boel toch strak gekregen.

De waterbakken met de stripjes door de gleufjes (evt. wat ruimer maken) gestoken en omgebogen aan de onderkant dak. Ik wil alles strak in elkaar hebben en in één keer solderen.

Maar dan de doppen op de bakken, hierin kun je een klein messing spijkertje met het kopje in het gaatje steken maar op de tekening van het UA zag ik een grote dop dus een wat grote messing spijkertje effe snel om te proberen in de boormasjien gevormd tot deksels.



Maar in het boek De Erfenis staan er een soort van ontluchtingspijpjes op.



Hier iets te dik maar ik vind het best.

Maar wat is nu goed, of zaten er eerst deksels op en voor de latere uitvoeringen de pijpjes?
...help..

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 00:34:08 door prutser »

tom.bouwman.10

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2017, 00:04:08 »
Geen idee, maar ik vind dat je het mooi maakt!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2017, 00:06:39 »
Vind nog steeds dat je het mooi maakt ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2017, 07:00:22 »
Dat ziet er goed uit!

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2017, 07:31:24 »
Ik kom de deksels tegen op de fabrieksfoto's, en ook op foto's van de jaren dertig (lage klasseborden).
De pijpjes kom ik vanaf de jaren dertig tegen, en op alle naoorlogse foto's
Volgens mij waren de deksels bedoeld om de watertanks vanaf boven te vullen (waterkolom? ) Dat zie je ook bij de blokkendozen, waar er zelfs een uitneembaar filter onder de dop zat.

De deksels zijn vervallen toen de leidingen naar de stelbalk zijn aangebracht, zodat de tanks vanaf de grond gevuld konden worden. een bepaalde periode zullen ze wel samen bestaan hebben.
Dan zou het aanbrengen van deze leidingen best wel eens een oorzaak hebben gehad met de aanleg van bovenleiding, waarbij ook de sluitseinijzers zijn verplaatst naar halve hoogte.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2017, 08:56:21 »
Mooi man! Leuk alternatiefje met die ontluchtingspijpjes.
Netjes hoe je die eindkappen van de gastanks bol hebt gekregen, ik heb diverse deuken van de kop van de scharnierpen in de vloerbedekking zitten  ;D .
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 08:59:59 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2017, 10:22:02 »
Meet de diameter van dat mesje nou eens even na  8)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2017, 10:37:37 »
Wat mij later pas opviel; in de ene kopwand zitten gaatjes tbv de noodrem-kastjes. In de kit van de AB is dat goed gegaan, in die van de C zit een foutje; een van beide gaten is 'massief' geworden; in plaats van een gaatje zit er nu een cirkel volledige dikte. Die moet dus doorgeboord met een boortje van dezelfde diameter als het andere gat.

PS Het grote KK mechaniek is een Ribu 503
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 14:18:48 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2017, 13:15:30 »
Handig draadje voor mij. Heb dezelfde AB aangeschaft van Mitropa! Nog geen tijd gehad om deze te bouwen. Nu kan ik zien hoe het moet. En als er tegen problemen aangelopen wordt, kijk en denk ik graag mee voor de oplossing. (y)